Skauting pro školy

Projekt si za svůj hlavní cíl klade obohatit školní výuku o to nejlepší ze skautské výchovné metody. 

V rámci projektu Skauting pro školy vznikly výukové programy pro žáky základních a středních škol, které vychází z osvědčených postupů v rámci neformálního vzdělávání ve skautských oddílech. Programy směřují ke schopnostem spolupracovat, učit se, k posílení ekologického cítění a porozumění přírodě, k celostnímu osobnímu i sociálnímu rozvoji jedince a k povzbuzení jeho aktivního přístupu k okolnímu světu.

V rámci projektu jsou na světě dva bloky programů - Řešení životních situací a Umíme se učit.

ZOBRAZIT A PROCHÁZET VŠECHNY AKTIVITY
v rámci projektu Skauting pro školy 

  • Program Řešení životních situací je postaven na náročných životních situacích, ve kterých by si mladí lidé daného věku měli umět poradit. Formou hry se účastníci naučí a procvičí znalosti a dovednosti, případně postoje potřebné k řešení. Jednotlivé aktivity, ze kterých je program složen, na sebe tematicky nenavazují, lze je tedy využít zcela samostatně.
  • Program Umíme se učit si klade za cíl účastníky naučit, jak poznání z vlastní prožité zkušenosti vědomě uplatňovat ve svém dalším životě. Program si klade jiný cíl než pouhé využití dovedností, znalosti či postojů, které získají prostřednictvím jednotlivých aktivit programu. Cílem je ukázat účastníkům proces resp. fungování mechanismu zkušenostně reflektivního učení, motivovat je k jeho využívání, motivovat je tak v cestě jejich vědomého osobního růstu.

Smysl programů dobře ilustrují citáty:
“Neexistují chyby, jen ponaučení." (Chérie Carter-Scott) a "Opravdovým zdrojem poznání je rozpoznaná a reflektovaná chyba.”

V programech Řešení životních situací i Umíme se učit se jedná se o ucelené aktivity na 45 až 90 minut.  
Můžete je využít při formálním i zájmovém a neformálním vzdělávání, konkrétně např. ve školních hodinách, zájmových kroužcích, adaptačních kurzech, výletech či táborech.

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
6. - 7. ročník 2.1
CO UMÍM A ZNÁM
(oblast RVP - Člověk a zdraví)
2.1.1 Nácvik zdravovědy 90 minut
2.1.2 Přivolání záchranné služby 45 minut
2.1.3 Nečekané situace 90 minut
2.2
KDO JSEM
(oblast RVP - Člověk a jeho svět)
2.2.1 Smysl 90 minut
2.2.2  Kladné vzory  90 minut 
2.2.3 Modrý život  45 minut
2.2.4 Nepříjemné situace 90 minut 
2.2.5 Psychohygiena  90 minut 
2.3
MOJE KAMARÁDSTVÍ
(oblast RVP - Člověk a společnost)
2.3.1 Naslouchání 45 minut
2.3.2  Můj názor  45 minut 
 2.4
PŘÍRODA KOLEM NÁS
(oblast RVP - Člověk a příroda
a
Enviromentální výchova)
2.4.1  Ohleduplnost 45 minut
2.4.2 Balení batohu 45 minut
2.4.3 Orientace 90 minut


Celý blok programů Řešení životních situací pro žáky 6. - 7. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.

 

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
8. - 9. ročník 2.1
CO UMÍM A ZNÁM
(oblast RVP - Člověk a zdraví)
2.1.1 Zajištění pomoci 135 minut
2.1.2 Zdravo-kvíz 45 minut
2.1.3 Krizová linka 45 minut
2.2
KDO JSEM
(oblast RVP - Člověk a jeho svět)
2.2.1 Řešení konfliktů 3 x 45 minut
2.2.2  Hospodaření s časem 90 + 45 minut 
2.2.3 Kladné vzory 90 minut
2.2.4 Zodpovědnost 45 minut 
2.3
SVĚT OKOLO NÁS
(oblast RVP - Výchova demokratického občana)
2.3.1 Ovlivňování ve světě 90 minut
2.3.2  Demokracie v konkrétních příkladech 90 minut 
 2.4
PŘÍRODA KOLEM NÁS
(oblast RVP - Člověk a příroda 

Enviromentální výchova)
2.4.1  Bezpečnost v přírodě 45 minut
2.4.2 Šetrné chování 45 minut

Celý blok programů Řešení životních situací pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8 a 6letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.

 

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
SŠ bez maturity 2.1
CO UMÍM A ZNÁM
(oblast RVP - Člověk a zdraví)
2.1.1 První pomoc - Proč a kdy pomoci 45 minut
2.1.2 První pomoc - Volání na záchrannou službu 45 minut
2.1.3 První pomoc - Vlastní bezpečnost a autonehoda 90 minut
2.1.4 První pomoc - Bezvědomí a resuscitace 45 minut
2.1.5 První pomoc - Zástava masivního krvácení 45 minut
2.1.6 První pomoc - Bolest na hrudi, dušnost 45 minut
2.1.7 První pomoc - mrtvice, náhlá změna zdravotního stavu 90 minut
2.1.8. První pomoc - Úraz hlavy 45 minut
2.1.9. První pomoc - Simulace - úraz hlavy 45 minut
2.1.10 První pomoc - Simulace - autonehoda 60 minut
2.1.11 První pomoc - Simulace - bolest na hrudi 45 minut
2.2
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
(oblast RVP - Informační a komunikační technologie)
2.2.1 Komunikace v době sociálních sítí 90 minut
2.2.2  Vyhledávání informace 45 minut 
2. 3.
MŮJ DOMOV
(oblast RVP - Člověk a práce)
2.3.1 Skupina jako tým - Dream team 90 minut
2.3.2 Zážitek s kamarády - Hackeři 90 minut
2.4
SVĚT OKOLO NÁS
(oblast RVP - Občan v demokratické společnosti)
2.4.1 Ovlivňování ve světě - Trollí farma 90 minut
 2.5
PŘÍRODA KOLEM NÁS
(oblast RVP - Člověk a životní prostředí)
2.5.1  Hodnota přírody 90 minut

Celý blok programů Řešení životních situací pro žáky SŠ oborů zakončených závěrečnou zkouškou v šabloně MŠMT ke stažení zde.

 

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
3. - 5. ročník ZŠ 2.1
CO UMÍM A ZNÁM
2.1.1 1.1 – Balení batohu pro začátečníky  90 minut
2.1.2 1.2 – Přivolání pomoci 45 minut
2.1.3 1.3 – Vím, co dělat 45 minut
2.1.4 1.4 – Orientace na mapě I. – teorie 45 minut
2.1.5 1.5 – Orientace na mapě II. – praxe 45 minut
2.2
KDO JSEM
2.2.1 2.1 – Emoce 45 minut
2.2.2  2.2 – Naslouchání zvuků 45 minut 
2.2.3 2.3 – Omluva 45 minut
2.3
MŮJ DOMOV
2.3.1 3.1 – Pomoc doma I. 45 minut
2.3.2  3.2 – Pomoc doma II. – uznání 45 minut 
2.4
SVĚT OKOLO NÁS
2.4.1  4.1 – Naše dohoda 90 minut
2.4.2 4.2 – Správné chování 90 minut
2.4.3 4.3 – Pozorování přírody 45 minut
2.5
PŘÍRODA KOLEM NÁS
2.5.1  5.1 – Nástrahy lesa 45 minut
2.5.2 5.2 – Šetření vody 60 minut
2.5.3 5.3 – Změny v přírodě 90 minut

Celý blok programů „Umíme se učit ZŠ 3-5“ pro žáky 3. - 5. ročníku ZŠ v šabloně MŠMT ke stažení zde.

 

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
6.-7. ročník ZŠ 2.1
CO UMÍM A ZNÁM
2.1.1 1.1 Jak zjistit, kde jsem 90 minut
2.1.2 1.2 Mobil jako pomocník I. – mobilní aplikace 90 minut
2.1.3 1.3 Mobil jako pomocník II. – Lovci duchů 45 minut
2.1.4 1.3 Mobil jako pomocník III. – Záchranná mise 90 minut
2.1.5 1.4 Nebuď Pat a Mat 90 minut
2.1.6 1.5 Trendy uklízečka 90 minut
2.2
KDO JSEM
2.2.1 2.1 Jak být v pohodě 90 minut
2.2.2  2.2 Sociální sítě – jejich rizika a přínosy 90 minut 
2.2.3 2.3 Složky dobrých vlastností 45 minut
2.2.4 2.4 Virtuální stopa 135 minut
2.3
PŘÍRODA KOLEM NÁS
2.3.1 3.1 Múza 45 minut

Celý blok programů „Umíme se učit ZŠ 6-7“ pro žáky 6. - 7. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde. 

 

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
8.-9. ročník ZŠ 2.1
CO UMÍM A ZNÁM
2.1.1 1.1 Rozhýbejme celé Česko 90 minut
2.1.2 1.2 Jarmark dovedností 135 minut
2.2
MOJE KAMARÁDSTVÍ
2.2.1 2.1 Cesta do Dobrozemě 90 minut
2.2.2  2.2 Jedno velké ucho 45 minut 
2.3
SVĚT OKOLO NÁS
2.3.1 3.1 Fake news 135 minut
2.3.2  3.2 Aktivní občanství pro druhé i pro mne 135 minut 
2.3.3 3.3 Mapy a místní pověst 135 minut 
2.4
PŘÍRODA KOLEM NÁS
2.4.1  4.1 Labyrint světových problémů 135 minut

Celý blok programů „Umíme se učit ZŠ 8-9“ pro žáky 8. - 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8letého a 6letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.

 

VHODNÉ PRO TEMATICKÁ OBLAST ČÍSLO AKTIVITY NÁZEV AKTIVITY
s přímým odkazem
ČASOVÁ DOTACE
2.1
KDO JSME
2.1.1 1.1 Vision board 135 minut
2.2
MOJE KAMARÁDSTVÍ
2.2.1 2.1 Asertivní komunikace 90 minut
2.2.2  2.2 Dobrá diskuze 45 minut 
2.2.3  2.3 Kompromis 90 minut 
2.2.4  2.4 Konflikty mezi lidmi 90 minut 
2.2.5  2.5 Partnerské vztahy 90 minut 
2.2.6  2.6 Týmová (spolu)práce 90 + 45 minut 
2.3
SVĚT OKOLO NÁS
2.3.1 3.1 Doba rodičů 90 minut
2.3.2  3.2 Život tehdy a dnes 90 minut 
2.3.3 3.3 Researchers – Special maps 135 minut 
2.4
PŘÍRODA KOLEM NÁS
2.4.1  4.1 Detektivní poznávačka 90 minut
2.4.2 4.2 Jak žít bez odpadu 45 minut 

Celý blok programů „Umíme se učit SŠ s mat.“ pro studenty SŠ v šabloně MŠMT  ke stažení zde.

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR. Obsah stránky je zcela na odpovědnosti Junáka - českého skauta, z.s. a jako takový nemůže být považován za stanovisko EU ani MZV ČR.

This project is funded by the European, the Ministry of Education, Youth and Sport and the Ministry of Foreign Affairs of the Czech republic. The content of the document is the sole responsibility of Junák - český skaut, z.s. and can in no way be taken to reflect the views of the European Union of MFA CZ. 

Logolink OP VVV hor barva czSkauti na Zemi 2