Dokážeš si správně sbalit batoh tak, aby tě nic netlačilo a abys ho dokázal/a nést kus cesty? Pamatuješ si, kdy jsi něco zapomněl, něco ti chybělo anebo když jsi měl pláštěnku na dně batohu a začalo pršet? Pojď si zkusit, jaké to je, když se ti žádná z těchto věcí nestane a ty budeš mít batoh sbalený jako král.

Výchovný cíl:  Účastník se naučí správně sbalit batoh a popíše, proč mají dané věci v batohu své opodstatněné místo.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Pomůcky a materiál

  • reálné předměty nebo kartičky viz příloha č. 2 (věci na jednodenní výpravu vícekrát)
  • vytištěné pracovní listy (přílohy č. 1) pro každého účastníka 
  • deka
  • více batohů či krosen (je možné požádat účastníky dopředu, aby si na tuto aktivitu batohy či krosny donesli)

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(15 min)

icebreak

Vedoucí účastníky vtáhne do aktivity touto úvodní hrou: „Vysypaly se nám na zahradě (přizpůsobit místu, ve kterém se aktivita odehrává) obsahy několika různých batohů a tašek (na výlet, do školy, na ryby, do divadla, na nákup apod.), pomohli byste nám je, prosíme, roztřídit?


Vaším úkolem je dané předměty zařadit na tu hromadu, na kterou patří: Zda se např. jedná o věci na rybaření, či věci na výlet. Do pole běháte tak dlouho, dokud jsou ještě předměty k zatřídění. Do hracího pole budete pouštěni max. po 3 současně.“

2

skupinová

(15 min)

didaktická hra

Účastníci se přesunou k „hnízdu“ věcí, které vytřídili pro jednodenní či vícedenní výlet/výpravu (záleží na stáří účastníků), každý sám za sebe si připraví menší papír a tužku, posadí se kolem tak, aby každý dobře viděl, a všichni si zahrají hru s názvem Kimovka.

Pravidla hry: Účastníci si 5 minut prohlížejí věci z hromady (bez dotyku). Po 5 minutách vedoucí hromadu přikryje (např. dekou) a účastníci mají zapsat na papír všechny věci, které si zapamatovali.

Po asi 5 minutách vedoucí hru vyhodnotí. Odkryje věci a jednu po druhé jmenuje. Účastníci si za každou zapsanou věc připočítají 1 bod. 

Při vyhodnocování vedoucí společně s účastníky komentuje, zda jsou věci opravdu vhodné na jednodenní či vícedenní výpravu. (Podle zkušenosti účastníků si vedoucí může ověřit, zda si pod pojmem výlet/výprava představují všichni to samé.)

Skupina společně zapřemýšlí, zda v seznamu něco chybí. V případě, že ano, je možné jej doplnit.

3

týmová 

(15 min)

praktická

Účastníci se rozdělí do skupin po 5.

Polovina z těchto skupin má pokyn sbalit všechny věci na jednodenní či vícedenní výlet/výpravu do batohu co nejlépe, tj. dávat věci tam, kam si myslí, že patří.

Druhá polovina má pokyn sbalit věci špatně, nacpat je do batohu, tzv. jak jim přijdou pod ruku.

4

skupinová

(20 min)

dovednostně-praktická

Následuje testování sbalených batohů. 

Každá skupina si vezme svůj sbalený batoh/krosnu a absolvuje s ní závod na čas.

Členové skupiny se postaví do zástupu za sebe. Skupiny v zástupech stojí vedle sebe na startovní čáře.

Na pokyn vedoucího vybíhá první a absolvuje připravenou trasu s batohem/krosnou na zádech.

Tuto trať absolvují všichni ve skupině štafetovým způsobem.

Vedoucí hru doprovází různými pokyny, které účastník, který je právě na trase plní.

Pokyny:

  • Začalo pršet, musíš si co nejrychleji najít pláštěnku.
  • Máš hlad, vytáhni si svačinu.
  • Setmělo se, nasaď si čelovku.
  • Zabloudili jste, vyndej si mapu.
  • Odřel sis koleno, je potřeba je ošetřit a zalepit.
  • Na poslední chvíli dobíháš autobus, vytáhni si peníze.

Na tomto modelu účastníci zjistí, zda je jejich sbalená krosna funkční a porovnají, o kolik je jejich hledání v pečlivě sbalených krosnách efektivnější než v těch sbalených náhodně. V ideálním případě skupiny s dobře sbalenou krosnou vyhrají.

5

skupinová

(10 min)

reflexe 

Účastníci si v sedu v kruhu společně provedou reflexi.

Která skupina vyhrála?

Jaký byl důvod toho, že jedna skupina vyhrála a druhá prohrála?

K čemu bylo výhodné mít dobře sbalený batoh?

Vymysli situace, ve kterých se mít dobře sbalený batoh opravdu vyplatí.

6

skupinová

(15 min)

instruktáž

Po reflexi si účastníci se špatně sbaleným batohem mohou vyzkoušet, jak se nese dobře sbalený batoh.

Vedoucí na závěr znovu předvede vzorové sbalení batohu a účastníci si své chyby při balení opraví. (Postupujeme dle metodické části.)

Účastníci, kteří právě nebalí batoh, vyplňují přílohu č. 1, kterou si pak vyplněnou nalepí do deníku.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(15 min)

icebreak

Do okolního prostoru, ve kterém se bude aktivita odehrávat, umístí vedoucí věci ze seznamu – viz příloha č. 2. 

Zároveň kolem hracího prostoru rozmístí cedule s názvy jednotlivých „hnízd“, do kterých se mají věci snášet – jednodenní výprava, vícedenní výprava, výlet na kole, plovárna, divadlo, kroužek míčových her a nákup. Úkolem účastníků bude dané předměty správně zařadit. Do hracího pole pouštějte max. 3 účastníky současně a mějte tolik předmětů, aby každý z účastníků mohl zařadit alespoň 3. 


V případě, že nemáte reálné předměty, můžete použít kartičky s kresbami uvedených předmětů v příloze č. 2. Některé předměty se záměrně dublují. 

2

skupinová

(15 min)

didaktická hra

U zkušenější skupiny je možné pracovat s více věcmi – např. na vícedenní výpravu.

Seznam si také účastníci mohou psát do svého deníku, poté stačí přidat nadpis – SEZNAM VĚCÍ NA VÝPRAVU – a příště podle něj mohou balit.

Na doplnění věcí do seznamu se můžete inspirovat zde:

http://ostrovnapadu.cz/seznam-veci-na-vypravu/.

3

týmová 

(15 min)

praktická

Na tuto část bude potřeba více batohů/krosen a věcí na výpravu/výlet – dle seznamu v příloze č. 2.

V případě, že se jedná o zkušenější skupinu je možné některé věci z jiných hnízd (např. věci do divadla) přimíchat k věcem na výpravu/výlet. A nechat účastníky, aby sbalili skutečně jen věci, které na výpravu/výlet pratří.

U skupin, které mají mít správně sbalený batoh vedoucí didakticky zasahuje a diskuzí vede účastníky k tomu, jak by bylo šikovnější a praktičtější věci zabalit (malé věci do kapes, těžké věci na dno, přezůvky, pláštěnku a čelovku nahoru, …)

4

skupinová

(20 min)

dovednostně-praktická

Délku tratě volíme podle stáří a zkušeností účastníků.

5

skupinová

(10 min)

reflexe 

V reflexi je žádoucí ošetřit obě spiny – vítězné i ty poražené – a zdůraznit, že nešlo o férový závod. Skupiny se špatně sbaleným batohem byly znevýhodněné. 

6

skupinová

(15 min)

instruktáž

Při ukázkovém balení batohů je důležitý komentář s vysvětlením, proč mají různé věci své výhodnější místo.

Při zkoušce balení se např. mohou vytvořit dvojice, kdy jeden balí a druhý hlídá správnost.

Ostatní si vyplňují přílohu č. 1, kterou si poté nalepí do deníku.

O nějaký čas později: na výpravě/ výletě, je vhodné zkontrolovat, zda jsou nabyté zkušenosti uplatňovány. 

Zdroje

Jiří Červinka, Seznam věcí na výpravu. Ostrov nápadů [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: http://ostrovnapadu.cz/seznam-veci-na-vypravu/.

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.



 

 

 

Autor

Applová Věra