Do lesa se přistěhovali lesní skřítci ze zahraničí, kteří náš les, zvířata, rostliny ani houby neznají. Poradíte jim, co jíst, co ne a na co si dát pozor?
vytištěné karty (viz příloha č. 1) nalepené na špejlích, pro každou dvojici jednu sadu, atlas hub, atlas živočichů, atlas rostlin nebo počítač či tablet s otevřenými okny na konkrétních houbách, rostlinách a živočiších (možno použít offline), vytištěné otázky pro každou skupinu (viz příloha č. 2), pracovní list pro každého účastníka (viz příloha č. 3), lepidlo, 4 vytištěné obrázky z přílohy č. 4 pro každého účastníka, krabici či pytlík pro skřítčí poradnu
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
individuální (25 min) |
icebreak |
Vedoucí účastníky uvítá motivací: „Do lesa se přistěhují lesní skřítci ze zahraničí, kteří náš les, zvířata, rostliny a houby neznají. Poradíte jim, co jíst a co ne a na co si dát pozor?“ Ve vyznačené části lesa účastníci vytvoří domečky z přírodnin – klacíků, mechu, šišek, kamínků. Upozorněte, že to jsou domečky pro skřítky, ale víc informací ke stavbě neuvádějte. Uveďte, ať vedle domečku vytvoří dost velkou oddělenou ohrádku s plotem, aby se do ní vešly dobroty, které skřítkům připravíme. Vyzvěte účastníky, aby si výtvory vzájemně představili. |
2 |
individuální (12 min) |
práce s textem/ výuka podporovaná PC |
Vedoucí naváže dalšími informacemi o skřítcích: „Skřítci, kteří přišli z dalekých zemí si nejsou úplně jisti tím, které rostliny a houby mohou jíst a s kterými živočichy se mohou kamarádit. A tím pádem ani neví, od kterých druhů jim hrozí nebezpečí. Skřítci potřebují, abyste je ochránili.“ Účastníci od vedoucího obdrží sady obrázků (viz příloha č. 1). A jejich úkol, ať bezpečné druhy umístí na zahrádky domečků a naopak nebezpečné zavřou do ohrádky u domečků.
V případě neznalosti živočicha/houby/rostliny nabídněte účastníkům atlas hub, živočichů a rostlin a pro lepší orientaci založte všechna zvířata/rostliny/houby, které jsou na kartách. Pokud je skupinka účastníků méně zdatná v hledání informací, stačí z atlasů okopírovat konkrétní listy, které budou potřeba. Také je možné zvýraznit důležité údaje o jedovatosti pro ještě jednodušší orientaci v textu. |
3 |
skupinová (10 min) |
diskuze |
Až budou mít všichni účastníci roztříděné bezpečné a nebezpečné druhy, zavolejte je k sobě. Ukazujte ty stejné karty, jako mají účastníci, jen na větším formátu, a nechte účastníky říkat, které druhy dali do zahrádky a které za plot. Je možné se dohodnout na zvedání rukou – zahrádka pravá ruka, plot levá. Po každém hlasování se účastníků zeptejte, zda znají přesný název a nějakou zajímavost navíc. Upozorňujte na podobnosti mezi jedovatými a nejedovatými rostlinami, živočichy a houbami. Vybrány jsou takové ukázky, aby se dalo dobře pracovat s podobností. |
4 |
skupinová (20 min) |
brainstorming |
Vedoucí pokračuje v motivaci: „Skřítci už vědí, co jíst, ale chtějí se nás ještě na něco zeptat. Hledejte v okolí skřítčí schránku, ve které nechali otázky na všechno, co je zajímá.“ Účastníci najdou schránku, získají dotazy (viz příloha č. 2), které si mezi sebou rozeberou – každý účastník si vezme jeden dotaz. Účastníci se rozdělí do skupin podle barev dotazů. V těchto skupinách pak řeší odpovědi na skřítčí dotazy.
|
5 |
skupinová (20 min) |
diskuze |
Po diskuzích ve skupinkách projděte otázky společně – každé skupinky se zeptejte na jednu otázku, ostatní skupiny poslouchají, případně doplňují. |
6 |
práce ve skupinách (13 min) |
volné psaní |
Vedoucí vyzve účastníky, aby napsali skřítkům dopis obsahující rady, na co si dát pozor a odpovědi na otázky skřítků. Dopis nechají skřítkům v jejich domečcích. Do deníku mohou účastníci dostat přílohu č. 3
|
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
individuální (25 min) |
icebreak |
Motivovat účastníky můžete výzvou k postavení nejzajímavějšího domečku, po ukončení staveb nechce dvojici jejich domeček popsat před ostatními a všechny pochvalte. U chlapců se nemusí jednat o nějaké malé trpasličí stavby, ale klidně pořádné bunkry z klacků. Na stavbu je vhodné určit území, případně projít terén, aby všechny skupiny byly v bezpečné vzdálenosti od vedoucího. Pokud nebudete mít čas na stavbu domečků, využijte pařezy a to, co již v lese je a účastníky nechte dostavit jen ohrádku. |
2 |
individuální (12 min) |
práce s textem/ výuka podporovaná PC |
Pokud nemáte k dispozici tištěné atlasy, nabídněte počítač nebo tablet se záložkami otevřenými na určovaná zvířata/rostliny/houby. Pokud máte připojení k wi-fi či datové připojení, můžete použít mobilní aplikaci PlantNet, která určuje rostliny pomocí aktuálně pořízených fotografií. Může se jednat o první setkání účastníků s atlasem, věnujte tedy krátký čas představení, jak se v takovém atlase rostliny hledají. |
3 |
skupinová (10 min) |
diskuze |
Pokud bude více špatných odpovědí, vezměte si k ruce materiál k určování a nechte někoho z účastníků v textu najít správné řešení. Po ukončení bodu nechce účastníky, aby si opravili své zahrádky tak, aby byly obrázky správně rozdělené. U jedovatých rostlin a živočichů to zdůrazněte. |
4 |
skupinová (20 min) |
brainstorming |
Dotazy od skřítků umístěte do skřítčí schránky (krabice od bot či pytlíku) a umístěte někam do výšky na strom či větev. Účastníci musí schránku shodit, ideálně šiškami. Není možné použít kameny či vylézt na strom (dbejte na bezpečnost). Správné odpovědi k ošetření: klíště – vytáhnout (ideálně kleštičkami na klíšťata) a vydezinfikovat kůži v místě poranění, vše dělat v přítomnosti dospělého. Po ošetření místo hlídejte, zda se na něm nevytváří červený flíček rulík, vraní oko – co nejrychleji dopravit k lékaři, v ideálním případě vzít s sebou kus rostliny muchomůrka – dát postiženému větší množství obyčejné vody, zajistit rychlý převoz k lékaři, v ideálním případě vzít s sebou kus houby |
5 |
skupinová (20 min) |
diskuze |
Je třeba řídit závěrečnou diskuzi – zkušenosti účastníků jsou důležité, ale nenechte, aby diskuze sklouzla pouze k vlastním zážitkům. Po ukončení diskuze účastníkům poděkujte za záchranu skřítků, kterým se u nás teď bude žít mnohem lépe. |
6 |
práce ve skupinách (13 min) |
volné psaní |
Jedná se o volné psaní. Nechte míru kreativity na účastnících. |
ZDROJE obrázků v příloze:
CHERNILEVSKY, George. Muchomůrka tygrovaná [online]. Wikipedia [cit. 2021-4-26]. Dostupné z:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/Amanita_pantherina_2013_G1.jpg/387px-Amanita_pantherina_2013_G1.jpg
Three brown-and-white mushrooms [online]. Unsplash [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1573498925423-b67ca436fbb9?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80
Archenzo. Hřib dubový [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/2006-10-07_Boletus_aestivalis_cropped.jpg/800px-2006-10-07_Boletus_aestivalis_cropped.jpg
Onderwijsgek. Muchomůrka červená [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/32/Amanita_muscaria_3_vliegenzwammen_op_rij.jpg/800px-Amanita_muscaria_3_vliegenzwammen_op_rij.jpg
Vít Kršul. Užovka obojková [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/U%C5%BEovka_obojkov%C3%A1_-_Natrix_natrix.jpg/1024px-U%C5%BEovka_obojkov%C3%A1_-_Natrix_natrix.jpg
Benny Trapp. Hnědě zbarvený exemplář zmije obecné [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Benny_Trapp_Vipera_berus.jpg/1024px-Benny_Trapp_Vipera_berus.jpg
Brown spider on green leaf [online]. Unsplash [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1598788682862-839f3d4c4ed7?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80
Lovecz. Slunéčko sedmitečné [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Lady_beetle.jpg
Mars 2002. Brusnice borůvka [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Vaccinium-myrtillus-0175.jpg/800px-Vaccinium-myrtillus-0175.jpg
George Chernilevsky. Plodící vraní oko čtyřlisté [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Paris_quadrifolia_2011_G1.jpg/800px-Paris_quadrifolia_2011_G1.jpg
Karelj. Čertova třešeň [online]. Wikipedia [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Atropa_belladonna_Prague_2011_2.jpg/800px-Atropa_belladonna_Prague_2011_2.jpg
White and pink flower bud in macro lens photography [online]. Unsplash [cit. 2021-04-26]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1615134388213-33350feff59c?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1052&q=80
Atlas rostlin. Atlas rostlin [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: Atlasrostlin.cz
Atlas zvířat. Atlas zvířat [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: Atlasrostlin.cz
Magazín zahrada. Magazín Zahrada [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: magazinzahrada.cz
Pharmapoint. Lékárna [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: pharmapoint.cz
Bylinkopedie. Bylinkopedie [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: bylinkopedie.cz
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.