Aktivita obsahuje život ohrožující stavy. Účastník si vyzkouší přivolat záchrannou službu a uvést základní informace, naučí se pracovat s aplikací Záchranka.

Výchovný cíl:  Účastníci zrekonstruují správný telefonát na záchrannou službu. Účastníci dokáží pracovat s aplikací Záchranka.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

Obsah programu

 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ 

2 min

„ÚVOD“

VYSVĚTLOVÁNÍ

Vedoucí uvede téma, proč je důležité umět volat na záchrannou službu:

„Dnes se budeme věnovat volání na záchrannou službu, a to jak přímo, tak i přes aplikaci Záchranka. Zavolání záchranky je mnohdy tou nejdůležitější pomocí, kterou zraněnému poskytneme.“

2

TÝMOVÁ 

10 minut

„KDY JDE O ŽIVOT“

DIDAKTICKÁ HRA 

DISKUZNÍ

Účastníci se rozdělí do skupin po čtyřech, dostanou papír a tužku a mají přesně 2 minuty na sepsání co nejvíce stavů, které vyžadují přivolání záchranné služby. 

Po 2 minutách se seznamy čtou – skupiny se střídají, každá vždy přečte jeden stav, ostatní účastníci a vedoucí rozhodnou, zda je přivolání záchranky v tomto stavu na místě. Pokud ano, má skupina bod. 

3

SKUPINOVÁ

10 minut

„NAHRÁVKA“

INSCENAČNÍ

Před puštěním nahrávky se vedoucí účastníků zeptá:

  • Volal již někdo z vás na záchrannou službu? 
  • Jak to probíhalo? Překvapilo vás na tom něco? 

Puštění první nahrávky, ve které je volání na záchrannou službu: ZDE.

Před druhou nahrávkou vedoucí uvede, že účastníci uslyší volat manžela, kterému zkolabovala doma žena. Muž je ve velkém stresu a komunikace není jednoduchá. Operátorka musí nejdříve zjistit adresu či popis místa, kde se událost stala, což se jí daří. Předem prozradíme, že událost měla dobrý konec a žena přežila, podařilo se dovolat sousedům, kteří poskytli první pomoc. 

Puštění druhé nahrávky: ZDE.

Po vyslechnutí i druhé nahrávky položíme účastníkům dotazy: 

  • Co bylo velkým problémem? Proč? (odložení telefonu – operátorka nemohla radit, co dělat… roli hrál stres a strach manžela)
  • Co bylo naopak dobré a zachránilo paní život? (zjištění adresy jako prvního údaje – kdyby operátorka nejdřív zjišťovala stav pacientky a došlo by k odložení telefonu, nevěděla by, kam posádku vyslat)
  • Je složité volat na záchranku? Pokud ano, proč? (stres, nervozita, strach…)
  • Co je při volání důležité? (poslouchat operátorku, komunikovat s ní, odpovídat na dotazy, neodložit telefon/neskončit hovor dřív, než ho ukončí operátorka)

4

PRÁCE VE DVOJICÍCH

 

„NÁCVIK TELEFONOVÁNÍ“

10 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Účastníci se rozdělí do dvojic a každá dvojice si k sobě sedne zády. 

Jeden hraje dispečera, druhý volajícího. Úkolem dispečera je zjistit odpovědi na všechny otázky, které má vytištěné na papíře (příloha č. 1),

volající hraje mírně (!) vystresovaného, není schopen informace sám uvést, ale na dotaz vždy pravdivě odpoví.

Po ukončení volání se vedoucí zeptá, co dispečeři zjistili. Ověřuje, zda zjistili všechny potřebné informace.

5

PRÁCE PO TVOJICÍCH

11 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Účastníci se rozdělí do skupin po třech. Je důležité, aby v každé skupině byl alespoň jeden mobilní telefon, na který si (ideálně ještě před začátkem aktivity) účastník nainstaluje aplikaci Záchranka.

V první fázi dostanou skupiny tři otázky a snaží se co nejrychleji dohledat odpověď pomocí aplikace Záchranka ve svém telefonu.

  • Proč je výhodné volat záchrannou službu přes aplikaci Záchranka? 
  • Kam se dovolám, když volám skrz aplikaci? 
  • Jak dlouho musím držet červené tlačítko, aby telefon začal volat na záchranku?

Když mají hotovo, odpovědi přečtou a téma shrneme. 

Dále dáváme účastníkům úkoly/otázky, a každý se snaží co nejrychleji otázku zodpovědět s použitím mobilu ve skupině a aplikace: 

  • Jak daleko (a kde) je nejbližší AED – automatický externí defibrilátor? 
  • Jaké je tísňové číslo na Horskou službu? 
  • Jaké jsou rizikové skupiny lidí, u kterých je vyšší pravděpodobnost postižení cévní mozkovou příhodou – mrtvicí? 
  • Kde je nejbližší pohotovost pro děti? 
  • Jaké jsou souřadnice místa, kde se nalézáme? 

Nakonec zkontrolujeme všem, že mají aplikaci přepnutou do testovacího režimu (!), a vyzveme účastníky, aby si vyzkoušeli aplikaci použít. 

6

SKUPINOVÁ

2 minuty

„SHRNUTÍ“

DISKUZNÍ

Účastníci si hromadně odpoví na otázku: Jaký je závěr z dnešního tématu?

 

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ 

2 min

„ÚVOD“

VYSVĚTLOVÁNÍ

 

2

TÝMOVÁ 

10 minut

„KDY JDE O ŽIVOT“

DIDAKTICKÁ HRA

DISKUZNÍ

Příklady stavů, kdy je nutné volat záchrannou službu: 

  • Bezvědomí, opakovaná ztráta vědomí
  • Masivní krvácení
  • Pád z velké výšky
  • Autonehoda, vážný úraz
  • Náhle vzniklé problémy s dýcháním, dušnost i v klidu
  • Bolest na hrudi
  • Náhle vzniklé ochrnutí ruky, nohy či poloviny obličeje
  • Náhle vzniklé divné chování – např. nesrozumitelná řeč, divná agresivita/letargie
  • Úraz hlavy, po kterém má zraněný poruchu krátkodobé paměti, chová se divně nebo mu teče krev z nosu/ucha

Už víme, při kterých stavech je zavolání záchranky zcela na místě. Nyní se pojďme podívat na to, jak by telefonát měl (a neměl) probíhat. 

3

SKUPINOVÁ

10 minut

„NAHRÁVKA“

INSCENAČNÍ

Poslech telefonních hovorů na záchrannou službu účastníkům ukazuje, jak takový hovor může vypadat, co je důležité a co jej může komplikovat. 

Poslech nahrávek může být pro účastníky velmi emotivní, upozorněte je na to dopředu a v případě, že máte ve skupině účastníka, o kterém víte, že by to u něj mohlo vyvolat nepříjemné vzpomínky, nabídněte mu, že se nemusí této aktivity účastnit. 

V případě, že se ve skupině objeví někdo, kdo má takovou situaci již za sebou, zeptáme se, zda chce hovor poslouchat. 

Poznámky pro vedoucího k samotným nahrávkám:

První nahrávka je emočně méně zatížená než ty, co budou následovat, proto ji doporučujeme pustit jako první. Důvodem pouštění je to, že volání záchranky není nic extrémně složitého a jde zvládnout. V krátké diskuzi po vyslechnutí nahrávky se dotkneme toho, co bylo pro operátorku zásadní – zjistit přesné místo nehody.

U druhé nahrávky je pro psychické bezpečí důležité popsat, o co půjde a sdělit, že vše dobře zkončí

Závěr:

Zeptejte se účastníků, zda chtějí k nahrávce cokoliv říci (i mimo téma diskuze). Dále shrňte, že být u volání na záchranku ve stresu je normální, ale že je potřeba se tím nenechat ovládnout a odpovídat na to, na co se operátorka ptá. 

4

PRÁCE VE DVOJICÍCH

10 minut

„NÁCVIK TELEFONOVÁNÍ“

DIDAKTICKÁ HRA

Ideálně dvojice vytvoříme náhodně, aby spolu nebyli ti, co se nejlépe znají. 

správné zjištění dispečerů:

Shrneme, že zásadní je zjištění, KDE se poraněný nalézá, a dále dispečer zjišťuje, v jakém je stavu vědomí (reaguje, odpovídá, nereaguje – je v bezvědomí…), co má za zranění a jak je vážné, a jakým mechanismem úrazu prošel (pád – z jak velké výšky atd.), zda je zraněný jeden, nebo je jich více. Podle toho dispečer vyhodnotí, zda záchranku vyšle, případně zda vyšle vůz s doktorem, více vozů, i policii/hasiče atd. 

Radou pro volajícího by mělo být zhruba toto: 

Se zraněným nehýbejte, pokud máte čím, zkuste ho přikrýt (bundou či dekou) a stále kontrolujte, že reaguje. Sanitka je na cestě, pokud by se cokoli změnilo – např. přestal komunikovat a reagovat, zavolejte znovu. 

5

PRÁCE PO TVOJICÍCH

11 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Ideálně, aby každý (nebo alespoň 1 do skupiny) měl k dispozici chytrý telefon se staženou aplikací Záchranka. Aplikaci je vhodné stáhnout ještě před aktivitou, a to v dosahu wi-fi.

Všichni účastníci by si ji měli přepnout do testovacího režimu, aby nedošlo doopravdy k volání na ZZS.

Odpovědi k vyhledávání v aplikaci Záchranka: 

  • Aplikace Záchranka zároveň s vytočením čísla 155 odešle operátorovi zprávu s vaší polohou, a tím výrazně usnadní hledání zraněného. 
  • Dovolám se na číslo 155, tedy na záchrannou službu.
  • 3 vteřiny

Poznámka pro vedoucího:

Doporučujeme, aby si vedoucí programu aplikaci předem prošel, prostudoval, a v testovacím režimu zkusil použít. 

Testovací režim se zapíná v levém horním rohu, aplikace po přepnutí do testovacího režimu změní barvu na oranžovou. I v testovacím režimu vytáčí telefon hovor, ve kterém vás hlas automatu ujistí, že máte aplikaci správně nastavenou.

Závěr:

Poté, co si každý účastník vyzkouší, jak zavolat na 155 pomocí aplikace, zdůrazněte, že je vhodné, aby si aplikaci nechali nainstalovanou, protože nikdy neví, kdy ji mohou potřebovat, a že největší výhoda této aplikace je v tom, že sama aplikace Záchranka aktivně odesílá jejich polohu. 

6

SKUPINOVÁ

2 minuty

„SHRNUTÍ“

DISKUZNÍ

Shrnutí na závěr:

Nebojte se volat na záchrannou službu, pokud máte pocit, že to je potřeba. Volejte číslo 155, poslouchejte dispečera a odpovídejte na dotazy. Nezavěšujte jako první!

Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:

  • Důvody, proč pacienta v závažném stavu nikdy nevozíme do nemocnice vlastními silami
  • Výhoda volání 155 proti 112
  • Znalost existence a fungování aplikace Záchranka
  • Metodika Volání tísňové linky: ZDE

nebo lze nastudovat v knize:

  • ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

 

Záznam hovoru s 11 letou volající  ⦍online⦎. Webová stránka Zdravotnická záchranná služba hl. města Prahy ⦍cit. 30. 6. 2020⦎. Dostupné z: https://www.zzshmp.cz/aktuality/zaznam-hovoru-s-11-letou-volajici/ 

01 Lenko dejchej ⦍online⦎. Webová stránka Pomoc ⦍cit. 30. 6. 2020⦎. Dostupné z: http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/01-lenko/

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

 Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.