Znáš tu situaci, když se všichni překřikují, vzájemně se neslyší a nakonec každý odejde s tím, že to nechápe, protože slyšel jen část diskuze? Aktivita pomůže při tvorbě pravidel skupiny v komunikaci, v chování k sobě navzájem a i k místu, kde tráví hodně společného času (klubovna, třída). Aktivita je vhodná k zařazení v průběhu září/října, kdy už je skupina účastníků poměrně stabilní a je vhodné nastavit pravidla pro fungování skupiny.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (5 min) |
icebreaker |
Účastníci si zahrají na úvod hru Navigovaná, v níž mají čtyři skupiny účastníků za úkol navigovat vedoucího při dané činnosti. Cílem je, aby si účastníci sami vyzkoušeli, jak to může vypadat, když nefunguje komunikace, nejsou stanovena jasná pravidla a postupy. Ke hře je potřeba dostatečně velká hrací plocha o rozloze čtverce, v níž se bude moci volně pohybovat dospělý člověk. Plochu lze vyznačit na zemi lepicí páskou či křídou. Dále jsou potřeba:
Krabice umístíme proti sobě na protilehlé strany hrací plochy. Účastníci se rozdělí na čtyři skupiny a postaví se proti sobě na jednotlivé strany hracího pole. Každé skupině patří krabice umístěná na protilehlé straně hřiště (tedy nikoliv ta u nich). Vedoucí si zaváže oči a postaví se doprostřed hracího pole, v ruce drží 4 předměty. Úkolem vedoucího je poslouchat pokyny všech skupin, které mají za úkol ho navést, aby došel k jejich krabici a položil do ní jeden z předmětů. Cílem hry je, aby vedoucí vložil předměty do všech krabic všech skupin. Po chvíli, kdy hra probíhá (cca 2 min), vedoucí hru zastaví a následuje reflexe. |
2 |
skupinová (10 min + 10 min hra) |
diskuzní |
Po úvodní hře následuje reflexe, při níž účastníci diskutují o tom, jak hra probíhala, co se jim líbilo, co naopak ne, co by šlo udělat jinak. Následně si zahrají hru znovu. |
3 |
skupinová (cca 5 min) |
brainstorming |
Účastníci si metodou brainstormingu postupně sdělují, jak by chtěli, aby se všichni vedoucí i účastníci ve skupině chovali, aby všem bylo dobře. |
4 |
týmová (15 min) |
práce s textem |
V další fázi se účastníci rozdělí do menších skupinek (po 2–5 účastnících) a pokusí se jednotlivé oblasti na balícím papíře/flipchartu formulovat do dohod. |
5 |
skupinová (25 min) |
vysvětlování |
Jakmile budou všechny skupinky s formulací hotové, všichni se potkají u flipchartu a představí každý jednu (pro skupinku) nejdůležitější dohodu. Ostatní skupinky mohou pomoci s formulací, aby se dohody neopakovaly a na všech se shodla celá skupina. |
6 |
skupinová (10 min) |
diskuze |
Po skončení formulace dohod následuje diskuze ohledně budoucnosti fungování naší dohody. |
7 |
skupinová (10 min) |
diskuze |
Po vyjasnění si, co se stane, když se dohody nedodržují, nebo kdy můžeme něco z dohody odebrat či přidat, potvrdí účastníci dohodu domluveným způsobem. Účastníci dají svůj souhlas s dohodou např. otiskem prstu, podpisem a schováním dohody na tajné místo – například v rámci výletu, na dvoře školy/klubovny. Zároveň se celá dohoda přepíše na tvrdé papíry/destičky a viditelně pověsí v místnosti – podle domluvy skupiny to přepíše dobrovolník z řad účastníků, vedoucí a nebo třeba každý účastník část. Dohoda může být také vyzdobena kresbou, ilustrací, komiksem. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová |
icebreaker |
Upozornění: V průběhu hry bude pravděpodobně docházet k velkému hluku, je vhodné to mít na paměti při výběru místa, kde se hra bude hrát. Pravděpodobný výsledek: Skupiny se budou nejspíše překřikovat a vedoucí se zmateně pohybovat sem a tam. Je ale také možné, že se skupiny mezi sebou domluví na strategii a budou spolupracovat – dle toho pak vedoucí vede následnou reflexi. |
2 |
skupinová +10 min hra) |
diskuzní |
Návodné otázky k reflexi hry: Jak jste se při hře cítili? Co se vám líbilo/nelíbilo? Co při hře fungovalo? Co by šlo udělat jinak, lépe? Jak to udělat, aby vedoucí vložil věci do všech krabic? Jak by hra zřejmě pokračovala, kdybychom ji nezastavili? K čemu nám je, když si ve hře stanovíme nějaká pravidla, nějakou strategii? Následně vedoucí vyzve účastníky, aby si hru zahráli znovu a zkusili v ní postupovat jinak, na základě toho, co z reflexe vzešlo. Vedoucí také může účastníkům před hrou pomoci s formulací strategie a pravidel, která jsou potřeba dodržet, aby se hra úspěšně dokončila. |
3 |
skupinová |
brainstorming |
Brainstorming by měl navazovat na předchozí reflexi ze hry, lze ho tedy uvést touto otázkou: Jsou nějaká pravidla ze hry, která lze dodržovat i v běžném životě, aby nám všem bylo ve skupině dobře? Jaká další pravidla pro dobré fungování ve skupině vás napadají? Je třeba dát pozor na to, aby se všichni účastníci dostali ke slovu – především v průběhu brainstormingu. Vedoucí anebo někdo z účastníků zapisuje všechny nápady, i ty, které se na první pohled mohou zdát „nepoužitelné“. Nápady se nehodnotí a každý nápad je vítán. Pokud si účastníci nebudou vědět rady, co vymyslet, mohou se také například inspirovat ve školním řádě nebo světluškovském/vlčáckém zákonu. |
4 |
týmová |
práce s textem |
V této části aktivity budou účastníci pracovat ve skupinkách a budou se snažit některá, tematicky podobná pravidla sesumírovat dohromady a sepsat na nový papír. Je potřeba zapojit všechny, aby každý měl svůj hlas a na žádný názor se nezapomnělo. Upozornit účastníky, aby věty nezačínaly slovem „NE“ (např. neběhat v místnosti – změnit na v místnosti chodíme pomalu), tedy aby účastníci uváděli věty, které říkají, co máme dělat místo toho, co dělat nemáme. V případě potíží s formulací – účastníci chtějí napsat „neběhat“. Vedoucí je může navézt otázkou „A co tedy chcete, abychom dělali místo běhání?“. Lidský mozek neumí zpracovat slovo „NE“ a automaticky si vyobrazí právě tu aktivitu, která je za slovem „NE“ (např. neběháme – představí si, že běháme). |
5 |
skupinová |
vysvětlování |
U mladších účastníků je možné formulovat ve skupinkách jen jednu dohodu a zbytek udělat dohromady – záleží na situaci a počtu zkušenějších účastníků. Možné oblasti dohod:
Vedoucí by měl pomoci jen s formulací, neměl by obsah dohod hodnotit. Účastníci časem sami přijdou na to, zda je některé pravidlo zbytečné a není třeba ho mít nikde napsané, protože je to „jasné“ anebo naopak budou mít v průběhu roku potřebu nové dohody dodat. Dohody nebudou napsány v pořadí, ale ideálně v bublinách v kruhu nebo v prostoru – není některá důležitější než jiné, všechny dohody jsou stejně důležité. Na dodržování dohod by měli hledět všichni, nejen vedoucí. |
6 |
skupinová |
diskuze |
Po skončení formulace dohod následuje diskuze:
Vždy jednat podle nastavení skupiny – např. ztracení možnosti „privilegií“ (např. hlasování o cíli výletu, možnost vybrat si službu pomocníka apod.). V případě, že např. některý z účastníků se na komunitním kruhu neustále baví a skáče ostatním do řeči, i když v dohodě je uvedeno, že mluví jen ten, kdo má talisman – může být důsledkem dočasná ztráta možnosti sedět s ostatními na kruhu. Nikdy by se nemělo přistupovat při nedodržení dohody k trestu, ale k přirozenému důsledku. Celá skupina musí rozumět, proč tomu tak je, že s námi někdo nemůže sedět na kruhu (protože skákal ostatním do řeči). Když při dalším setkání bude dohodu dodržovat, v kruhu může samozřejmě být.
Do diskuze můžeme zapojit i situace mimo společná setkání.
|
7 |
skupinová |
diskuze |
Doporučení: Je vhodné se pravidelně k jednotlivým bodům dohody vracet, např. jednou měsíčně, a diskutovat, co se daří dodržovat a co ne. Lze při tom využít např. ukazování palcem (škála od směrem nahoru = daří přes vodorovně = ano i ne, až po dolů = nedaří). Následně je vhodné diskutovat konkrétní pravidla, která se nedodržují, co udělat pro jejich dodržování apod. Cílem je, aby si účastníci uvědomili, že pravidla je sice dobré si napsat, ale důležité je především jejich dodržování. A také to, že důležitost a potřebnost některých pravidel ve skupině se v průběhu času může měnit. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.