Tato aktivita navazuje na předchozí aktivity "Nácvik zdravovědy" a "Přivolání záchranné služby" a je zaměřená na nácvik resuscitace a stabilizační polohy. Při nácviku resuscitace je vhodné mít k dispozici resuscitační figurínu.

Výchovný cíl:  Účastníci ví, jak správně a při jakých okolnostech použít stabilizovanou polohu. Účastníci ukážou správný postup resuscitace na cvičné figuríně.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - 12 Nečekané situace

Pomůcky a materiál

  • projektor, plátno, notebook, videa (odkazy níže)
  • podložky (karimatka)
  • rukavice, resuscitační figurína, desinfekce, papírové ubrousky
  • píseň Stayin alive
  • šátek na přikrytí věcí u závěrečné hry
  • věci na "Kimovku" týkající se zdravovědy 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

Honička – bacil a zdravý“

(10 minut)

ICEBREAKER

Z několika účastníků se stanou bacily – ty chtějí nakazit ostatní – zdravé. Když se bacil někoho dotkne, stává se z něj bacil a z bacila se stává zdravý člověk. Chycený má ztíženou situaci v tom, že si musí místo, kam se ho dotkne bacil, držet. Např. když ho bacil chytí tak, že se dotkne jeho lýtka, musí se držet jednou rukou za lýtko a honit.

2

SKUPINOVÁ

„Úvod“

(15 minut)

SLOVNÍ/

VYSVĚTLOVÁNÍ

Zopakujeme vše, co jsme se doposud dozvěděli o záchraně života v předchozích dvou aktivitách "Nácvik zdravovědy – Tři kroky první pomoci" a "Přivolání záchranky".

  • shrnutí z aktivity Nácvik zdravovědy najdeme v příloze č.5
  • shrnutí z aktivity Přivolání záchranky jsou důležitá telefonní čísla a důležité části hovoru - KDO VOLÁ, KDE SE NACHÁZÍ A CO SE STALO.

Ke shrnutí je možné využít instruktážní film – odkaz je uveden v metodické části.

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Nácvik stabilizační polohy“

(10 minut)

DEMONSTRAČNÍ

Nyní si ve dvojicích účastníci vyzkouší dát člověka do stabilizační polohy. Jak na to? Způsobů je několik např.:

  • zraněný leží na zádech (pokud na břichu, musíme ho otočit),
  • ruku a nohu na stejné straně pokrčíme,
  • ruku a nohu na druhé straně natáhneme,
  • klekneme si k zraněnému z boku, blíže k natažené noze a ruce,
  • chytneme raněného za pas a rameno a přetočíme ho směrem k sobě,
  • upravíme mu ruku pod hlavou.

stabilizová poloha 2

4

SKUPINOVÁ

„Nácvik resuscitace“

(25 minut)

VYSVĚTLOVÁNÍ

A

DEMONSTRAČNÍ

Dále si vyzkoušíme resuscitaci.

  • tempo resuscitace dle písničky Stayin alive (od Bee Gees)
  • 30 stlačení, 2 vdechy

Po osvojení tempa zkouška resuscitace na resuscitační figuríně – střídání dvojic po dvou minutách.

5

TÝMOVÁ

„Simulace“

(20 minut)

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Skupina se rozdělí na dvě poloviny – jedna zůstane v místnosti a druhá jde za dveře.

Skupina zůstávající v místnosti bude simulovat nějaké zranění, které jí určí vedoucí. Skupina za dveřmi následně na přivolání přijde a “rozebere si” jednotlivé “pacienty” – k jednomu zraněnému jde jeden zachránce.

Úkolem zachránce je aplikovat na zraněných “tři kroky první pomoci”, které se naučil, následně vyhodnotit situaci a případně zavolat/nevolat záchrannou službu. Pokud je to v silách vedoucího, může telefonáty kontrolovat např. tak, že chce-li dotyčný volat, zvedne ruku, a vedoucí k němu přijde.

Skupiny se několikrát prostřídají. 

6

INDIVIDUÁLNÍ

„Kimovka“

(10 minut)

DIDAKTICKÁ HRA

Vedoucí vybere několik věcí týkající se zdravovědy. Dá jednu minutu na to, aby se účastníci na věci podívali. Po uplynutí doby věci zakryje. Následným úkolem účastníků je napsat nejen všechny věci, které viděli, ale také vybrat ty, které by nepoužili pro záchranu života.

Metodické poznámky

Během této aktivity je rozvíjena kompetence k řešení problému:
Účastník pozná, kdy je pro učení vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat.
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.

 

Jedná se o program s tématikou první pomoci, který může být spouštěčem nepříjemných vzpomínek z minulosti.

Před i po programu je vhodné vědět, že jsou účastníci v psychické pohodě. Kdykoliv během programu můžou účastníci přerušit svou účast v programu - tuto informaci je vhodné na začátku účastníkům sdělit.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

Honička – bacil a zdravý“

(10 minut)

ICEBREAKER

Hra slouží jako úvod a naladění do zdravotnického tématu. Často platí, že čím dříve zraněnému pomůžeme, tím má větší šanci, že nebude mít následky. Tato honička názorně ukazuje, jaké to je s následky žít, a např. hrát honičku.

2

SKUPINOVÁ

„Úvod“

(15 minut)

SLOVNÍ /

VYSVĚTLOVÁNÍ /

TELEVIZNÍ VÝUKA

TIP: Na úvod pro připomenutí můžeme pustit video, které shrnuje všechny dosud nabyté informace. 

Úraz s bezvědomím [online]. Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy [cit. 13. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.zzshmp.cz/aktuality/uraz-s-bezvedomim-letni-videoserial/

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Nácvik stabilizační polohy“

(10 minut)

DEMONSTRAČNÍ

TELEVIZNÍ VÝUKA

TIP: Pro lepší představu lze pustit video (odkaz níže), které nám opět zopakuje všechny postupy.

Stabilizovaná poloha [online]. Youtube [cit. 13. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=LtImEBTGtiY

4

SKUPINOVÁ

„Nácvik resuscitace“ 

(25 minut)

VYSVĚTLOVÁNÍ

A DEMONSTRAČNÍ

RESUSCITACE

Důležité věci: 

  • 30 stlačení, 2 vdechy

(Zde je velmi důležité zdůraznit, že 30 stlačení a 2 vdechy jsou v ideálním případě. Často se totiž stává, že musíme oživovat člověka, kterého neznáme, a není bezpečné, když bychom mu dýchali do úst. V těchto případech je proto možné provést pouze masáž srdce. 

Zároveň ale, pokud jde např. o kamaráda, známého, příbuzného, … ať rozhodně masírují i dýchají! Resuscitace s umělým dýcháním je totiž 2-3x účinnější než resuscitace bez vdechů.)

  • asi 100-120 stlačení za minutu
  • resuscitovat přestaneme, když dotyčný začne sám dýchat
  • střídání mezi osobami, které resuscitují, musí být plynulé, bez přestávek

Ještě před tím, než přejdeme k samotné resuscitaci, řekneme, jaké tempo je pro resuscitaci nejvhodnější. Aby se účastníkům vrylo lépe do paměti, pustíme písničku Stayin' Alive (od Bee Gees), díky které se tempo snadno naučí. Při poslechu písničky si sami nanečisto zkouší “stlačování”. (Nejprve se mohou hýbat jen v rytmu písničky, následně začít luskat do rytmu, a nakonec stlačovat nanečisto do vzduchu).

Poté, co si tempo osvojí, přejdeme k samotné resuscitaci. K tomu nám poslouží resuscitační figurína. Postupně si zkouší resuscitaci – jeden masíruje srdce a druhý vdechuje. Asi po 2 minutách se prostřídají, čímž si procvičí plynulé předání resuscitování.

Pokud bude účastník do figuríny dýchat, je nutné před střídáním dvojice ústa a její bezprostřední okolí na figuríně postříkat desinfekcí a otřít.

5

TÝMOVÁ

„Simulace“

(20 minut)

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Při simulačních telefonátech na záchrannou službu je možné určit někoho z účastníků, kdo pomůže s kontrolou správnosti telefonátů.

Během vcházení do místnosti musí účastníci v zásadách Tří kroků první pomoci pamatovat na to, že se jako první starají o svoji bezpečnost.

Po každé simulaci vedoucí vždy zhodnotí správný postup.

Seznam možných simulací:

  • člověk leží na zemi, dýchá, nereaguje
  • člověk leží na zemi břichem dolů, nedýchá, po zprůchodnění dýchacích cest dýchá
  • člověk nedýchá pravidelně, má “lapavé” dechy
  • člověk leží na zemi, reaguje, dýchá

6

INDIVIDUÁLNÍ

„Kimovka“

(10 minut)

DIDAKTICKÁ HRA

Hra slouží k uvolnění atmosféry, po náročnějším tématu, jakým je první pomoc.

Návrh věcí pro tuto hru:

  • Nůžky
  • Náplast
  • Obvaz
  • Desinfekce
  • Rukavice
  • Fenistil nebo jiná mast
  • Telefon
  • Papír
  • Tužka/propiska
  • Lahev s vodou
  • + další věci, které máte po ruce

Maximálně 15 ks.

Zdroje

Aktivita inspirována:

V části programu č. 2 možno využít následující video:

V části program č. 3 možno využít následující video:

V částu programu č. 4 použita písnička:

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.