Tato aktivita navazuje na předchozí aktivity "Nácvik zdravovědy" a "Přivolání záchranné služby" a je zaměřená na nácvik resuscitace a stabilizační polohy. Při nácviku resuscitace je vhodné mít k dispozici resuscitační figurínu.
1. stupeň skautské stezky Země a vody - 12 Nečekané situace
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ „Honička – bacil a zdravý“ (10 minut) |
ICEBREAKER |
Z několika účastníků se stanou bacily – ty chtějí nakazit ostatní – zdravé. Když se bacil někoho dotkne, stává se z něj bacil a z bacila se stává zdravý člověk. Chycený má ztíženou situaci v tom, že si musí místo, kam se ho dotkne bacil, držet. Např. když ho bacil chytí tak, že se dotkne jeho lýtka, musí se držet jednou rukou za lýtko a honit. |
2 |
SKUPINOVÁ „Úvod“ (15 minut) |
SLOVNÍ/ VYSVĚTLOVÁNÍ |
Zopakujeme vše, co jsme se doposud dozvěděli o záchraně života v předchozích dvou aktivitách "Nácvik zdravovědy – Tři kroky první pomoci" a "Přivolání záchranky".
Ke shrnutí je možné využít instruktážní film – odkaz je uveden v metodické části. |
3 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Nácvik stabilizační polohy“ (10 minut) |
DEMONSTRAČNÍ |
Nyní si ve dvojicích účastníci vyzkouší dát člověka do stabilizační polohy. Jak na to? Způsobů je několik např.:
|
4 |
SKUPINOVÁ „Nácvik resuscitace“ (25 minut) |
VYSVĚTLOVÁNÍ A DEMONSTRAČNÍ |
Dále si vyzkoušíme resuscitaci.
Po osvojení tempa zkouška resuscitace na resuscitační figuríně – střídání dvojic po dvou minutách. |
5 |
TÝMOVÁ „Simulace“ (20 minut) |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Skupina se rozdělí na dvě poloviny – jedna zůstane v místnosti a druhá jde za dveře. Skupina zůstávající v místnosti bude simulovat nějaké zranění, které jí určí vedoucí. Skupina za dveřmi následně na přivolání přijde a “rozebere si” jednotlivé “pacienty” – k jednomu zraněnému jde jeden zachránce. Úkolem zachránce je aplikovat na zraněných “tři kroky první pomoci”, které se naučil, následně vyhodnotit situaci a případně zavolat/nevolat záchrannou službu. Pokud je to v silách vedoucího, může telefonáty kontrolovat např. tak, že chce-li dotyčný volat, zvedne ruku, a vedoucí k němu přijde. Skupiny se několikrát prostřídají. |
6 |
INDIVIDUÁLNÍ „Kimovka“ (10 minut) |
DIDAKTICKÁ HRA |
Vedoucí vybere několik věcí týkající se zdravovědy. Dá jednu minutu na to, aby se účastníci na věci podívali. Po uplynutí doby věci zakryje. Následným úkolem účastníků je napsat nejen všechny věci, které viděli, ale také vybrat ty, které by nepoužili pro záchranu života. |
Během této aktivity je rozvíjena kompetence k řešení problému:
Účastník pozná, kdy je pro učení vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat.
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.
Jedná se o program s tématikou první pomoci, který může být spouštěčem nepříjemných vzpomínek z minulosti.
Před i po programu je vhodné vědět, že jsou účastníci v psychické pohodě. Kdykoliv během programu můžou účastníci přerušit svou účast v programu - tuto informaci je vhodné na začátku účastníkům sdělit.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ „Honička – bacil a zdravý“ (10 minut) |
ICEBREAKER |
Hra slouží jako úvod a naladění do zdravotnického tématu. Často platí, že čím dříve zraněnému pomůžeme, tím má větší šanci, že nebude mít následky. Tato honička názorně ukazuje, jaké to je s následky žít, a např. hrát honičku. |
2 |
SKUPINOVÁ „Úvod“ (15 minut) |
SLOVNÍ / VYSVĚTLOVÁNÍ / TELEVIZNÍ VÝUKA |
TIP: Na úvod pro připomenutí můžeme pustit video, které shrnuje všechny dosud nabyté informace. Úraz s bezvědomím [online]. Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy [cit. 13. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.zzshmp.cz/aktuality/uraz-s-bezvedomim-letni-videoserial/ |
3 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Nácvik stabilizační polohy“ (10 minut) |
DEMONSTRAČNÍ TELEVIZNÍ VÝUKA |
TIP: Pro lepší představu lze pustit video (odkaz níže), které nám opět zopakuje všechny postupy. Stabilizovaná poloha [online]. Youtube [cit. 13. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=LtImEBTGtiY |
4 |
SKUPINOVÁ „Nácvik resuscitace“ (25 minut) |
VYSVĚTLOVÁNÍ A DEMONSTRAČNÍ |
RESUSCITACE Důležité věci:
(Zde je velmi důležité zdůraznit, že 30 stlačení a 2 vdechy jsou v ideálním případě. Často se totiž stává, že musíme oživovat člověka, kterého neznáme, a není bezpečné, když bychom mu dýchali do úst. V těchto případech je proto možné provést pouze masáž srdce. Zároveň ale, pokud jde např. o kamaráda, známého, příbuzného, … ať rozhodně masírují i dýchají! Resuscitace s umělým dýcháním je totiž 2-3x účinnější než resuscitace bez vdechů.)
Ještě před tím, než přejdeme k samotné resuscitaci, řekneme, jaké tempo je pro resuscitaci nejvhodnější. Aby se účastníkům vrylo lépe do paměti, pustíme písničku Stayin' Alive (od Bee Gees), díky které se tempo snadno naučí. Při poslechu písničky si sami nanečisto zkouší “stlačování”. (Nejprve se mohou hýbat jen v rytmu písničky, následně začít luskat do rytmu, a nakonec stlačovat nanečisto do vzduchu). Poté, co si tempo osvojí, přejdeme k samotné resuscitaci. K tomu nám poslouží resuscitační figurína. Postupně si zkouší resuscitaci – jeden masíruje srdce a druhý vdechuje. Asi po 2 minutách se prostřídají, čímž si procvičí plynulé předání resuscitování. Pokud bude účastník do figuríny dýchat, je nutné před střídáním dvojice ústa a její bezprostřední okolí na figuríně postříkat desinfekcí a otřít. |
5 |
TÝMOVÁ „Simulace“ (20 minut) |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Při simulačních telefonátech na záchrannou službu je možné určit někoho z účastníků, kdo pomůže s kontrolou správnosti telefonátů. Během vcházení do místnosti musí účastníci v zásadách Tří kroků první pomoci pamatovat na to, že se jako první starají o svoji bezpečnost. Po každé simulaci vedoucí vždy zhodnotí správný postup. Seznam možných simulací:
|
6 |
INDIVIDUÁLNÍ „Kimovka“ (10 minut) |
DIDAKTICKÁ HRA |
Hra slouží k uvolnění atmosféry, po náročnějším tématu, jakým je první pomoc. Návrh věcí pro tuto hru:
Maximálně 15 ks. |
Aktivita inspirována:
V části programu č. 2 možno využít následující video:
V části program č. 3 možno využít následující video:
V částu programu č. 4 použita písnička:
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.