Aktivita obsahuje téma život ohrožujících stavů. Po absolvování účastník zná správný způsob zástavy masivního krvácení, chápe důvody, proč se jiné způsoby nedoporučují.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 11 Život ohrožující stavy
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 2 minuty „ÚVOD DO AKTIVITY“ |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Vedoucí představí svými slovy, proč se tímto tématem budeme zabývat: „Masivní krvácení poznáme tak, že z rány krev neustále vytéká, případně stříká. Je to závažný stav, zraněný je ohrožen tím, že může vykrvácet – ztratit tolik krve, že následkem bude smrt. Proto se v této hodině zaměříme na zástavu masivního krvácení a vše, co s tím souvisí.“ |
2 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH 5 minut „TEORIE“ |
SAMOSTATNÁ PRÁCE |
Účastníci se rozdělí do dvojic a zkusí vymyslet, proč může být masivní krvácení pro zachránce nebezpečné. Nápady si zapíší. Následuje čtení nápadů a krátká diskuze. |
3 |
TÝMOVÁ 15 minut „CO DĚLAT/NEDĚLAT“ |
PRÁCE S TEXTEM |
Účastníci vytvoří skupinky po 3–4, dostanou vytištěné papíry (příloha č. 1) „Co ne/dělat při masivním krvácení“.Musí je rozřadit na ty, které jim přijdou jako dobrý nápad, a na ty, které by nedělali. Kontrola správnosti bude probíhat střídáním jednotlivých skupin, kdy vždy skupina představí jednu věc a řekne, proč by ji při masivním krvácení dělali/nedělali. |
4 |
TÝMOVÁ 20 minut „ZÁSTAVA MASIVNÍHO KRVÁCENÍ – PRAXE“ |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Účastníci si vezmou do ruky své školní batohy/kabelky, ve kterých mají najít něco, co by použili na zástavu krvácení místo rukavic (např. pytlíky od svačiny, eurofólie, obaly na sešity, kondomy, pytel do koše, gumové rukavice…) Účastníci dále pracují ve stejných týmech, jako v předchozí aktivitě. Následuje jedna či obě varianty programu, kdy první je venkovní:
Účastníci dostanou do týmů PET lahev s několika dírami, naplněnou červenou vodou a musí díry ucpat (dřív než voda vyteče) – na ruce si mohou nasadit to, co si našli ve svých zavazadlech (pokud někdo nic nenašel, ať se s ním zbytek týmu podělí).
Každá skupina dostane misku a několik obvazů (podle počtu účastníků – každý účastník jeden) a hrnek s červenou vodou („krví“) – v rukavicích (nebo v tom, co našli ve svých zavazadlech) si zkusí, kolik „krve“ zvládne obvaz nasát dřív než z něj začne téct do misky. Obvaz držet mírně nad dnem misky, aby neležel, ale zároveň, aby účastníci neudělali nepořádek. |
5 |
SKUPINOVÁ 3 minuty „ZÁVĚR“ |
BRAINSTORMING |
Účastníci můžou sdělit, co je k tématu v průběhu aktivity napadlo. |
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 2 minuty „ÚVOD DO AKTIVITY“ |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
|
2 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH 5 minut „TEORIE“ |
SAMOSTATNÁ PRÁCE |
Správná odpověď: nebezpečné pro zachránce je z těchto důvodů – přenos nemocí (AIDS (HIV), žloutenka B, C…), nebezpečné předměty (pila, nůž, sekera, střelné zbraně….), nebezpeční lidé, zvířata |
3 |
TÝMOVÁ 15 minut „CO DĚLAT/NEDĚLAT“ |
PRÁCE S TEXTEM |
Správné řešení: Seznam a argumenty proč ano/ne k aktivitě „Co dělat?“: ANO:
NE:
Zpětná vazba: Projití kartiček co dělat/nedělat, nenechte účastníky v nevědomosti a vysvětlete jim vždy proč ano, nebo proč ne. |
4 |
TÝMOVÁ 20 minut „ZÁSTAVA MASIVNÍHO KRVÁCENÍ – PRAXE“ |
DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ |
Pokud účastníci ve svém batohu nenajdou vhodnou věc, která by mohla sloužit k ochraně před nákazou z krve, je vhodné, aby měl vedoucí náhradní rukavice či pytlíky. Ke cvičení 2:
|
5 |
SKUPINOVÁ 3 minuty „ZÁVĚR“ |
BRAINSTORMING |
Shrňte: Když někdo masivně krvácí, je důležité si nasadit rukavice a tlačit přímo v ráně, tam, kde to teče nebo stříká. |
Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.
Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:
nebo lze nastudovat v knize:
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=Druh%C3%BD_krok_-_%C3%BAvod
Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=Druh%C3%BD_krok_-_vn%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD_krv%C3%A1cen%C3%AD
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.