Aktivita obsahuje téma život ohrožujících stavů. Po absolvování účastník zná správný způsob zástavy masivního krvácení, chápe důvody, proč se jiné způsoby nedoporučují.

Výchovný cíl:  Účastníci rekonstruují správný postup záchrany při masivním krvácení.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 11 Život ohrožující stavy

Pomůcky a materiál

  • igelitové pytlíky či gumové rukavice
  • vytištěná příloha č. 1 – pro každou skupinu 1×
  • v případě programu venku – PET lahev s dírami
  • v případě programu s obvazem – 1 obvaz pro každou skupinu
  • červené potravinářské barvivo

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

2 minuty

„ÚVOD DO AKTIVITY“

VYSVĚTLOVÁNÍ

Vedoucí představí svými slovy, proč se tímto tématem budeme zabývat:

„Masivní krvácení poznáme tak, že z rány krev neustále vytéká, případně stříká. Je to závažný stav, zraněný je ohrožen tím, že může vykrvácet – ztratit tolik krve, že následkem bude smrt. Proto se v této hodině zaměříme na zástavu masivního krvácení a vše, co s tím souvisí.“

2

PRÁCE VE DVOJICÍCH

5 minut 

„TEORIE“

SAMOSTATNÁ PRÁCE

Účastníci se rozdělí do dvojic a zkusí vymyslet, proč může být masivní krvácení pro zachránce nebezpečné. Nápady si zapíší.

Následuje čtení nápadů a krátká diskuze.

3

TÝMOVÁ

15 minut

„CO DĚLAT/NEDĚLAT“

PRÁCE S TEXTEM

Účastníci vytvoří skupinky po 3–4, dostanou vytištěné papíry (příloha č. 1)

„Co ne/dělat při masivním krvácení“. 

Musí je rozřadit na ty, které jim přijdou jako dobrý nápad, a na ty, které by nedělali. 

Kontrola správnosti bude probíhat střídáním jednotlivých skupin, kdy vždy skupina představí jednu věc a řekne, proč by ji při masivním krvácení dělali/nedělali.

4

TÝMOVÁ

20 minut

„ZÁSTAVA MASIVNÍHO KRVÁCENÍ – PRAXE“

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Účastníci si vezmou do ruky své školní batohy/kabelky, ve kterých mají najít něco, co by použili na zástavu krvácení místo rukavic (např. pytlíky od svačiny, eurofólie, obaly na sešity, kondomy, pytel do koše, gumové rukavice…)

Účastníci dále pracují ve stejných týmech, jako v předchozí aktivitě.

Následuje jedna či obě varianty programu, kdy první je venkovní: 

  • varianta na možnost programu venku

Účastníci dostanou do týmů PET lahev s několika dírami, naplněnou červenou vodou a musí díry ucpat (dřív než voda vyteče) – na ruce si mohou nasadit to, co si našli ve svých zavazadlech (pokud někdo nic nenašel, ať se s ním zbytek týmu podělí).

  • varianta pro program venku i uvnitř

Každá skupina dostane misku a několik obvazů (podle počtu účastníků – každý účastník jeden) a hrnek s červenou vodou („krví“) – v rukavicích (nebo v tom, co našli ve svých zavazadlech) si zkusí, kolik „krve“ zvládne obvaz nasát dřív než z něj začne téct do misky.

Obvaz držet mírně nad dnem misky, aby neležel, ale zároveň, aby účastníci neudělali nepořádek. 

5

SKUPINOVÁ

3 minuty

„ZÁVĚR“

BRAINSTORMING

Účastníci můžou sdělit, co je k tématu v průběhu aktivity napadlo. 

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

2 minuty

„ÚVOD DO AKTIVITY“

VYSVĚTLOVÁNÍ

 

2

PRÁCE VE DVOJICÍCH

5 minut 

„TEORIE“

SAMOSTATNÁ PRÁCE

Správná odpověď: nebezpečné pro zachránce je z těchto důvodů – přenos nemocí (AIDS (HIV), žloutenka B, C…), nebezpečné předměty (pila, nůž, sekera, střelné zbraně….), nebezpeční lidé, zvířata

3

TÝMOVÁ

15 minut

„CO DĚLAT/NEDĚLAT“

PRÁCE S TEXTEM

Správné řešení: Seznam a argumenty proč ano/ne k aktivitě „Co dělat?“:

ANO: 

  • Natáhnu si rukavice (ochrana před krví – možnou infekcí)
  • Najdu neroztržený igelitový pytlík a použiji ho místo rukavic (cokoli nepromokavého může sloužit jako ochrana proti krvi místo rukavic)
  • Nasadím si na ruce kondomy (kondom může posloužit jako ochrana před krví)
  • Zavolám 155
  • Zastavím krvácení tlakem přímo v ráně

NE: 

  • Zastavím krvácení vtisknutím dvacetikoruny přímo do rány (tvrdý předmět může ránu a krvácení ještě zhoršit a není účinný na zástavu krvácení)
  • Zaškrtím to (velké zpoždění při shánění kvalitního škrtidla, přiložení škrtidla je technicky náročné a často krvácení jen zhorší)
  • Převážu ránu šátkem (šátek saje, při překrytí rány se jen skrývá problém, ale rána krvácí dál – šátek v ráně nikdy neudělá dostatečný tlak)
  • Odvezu raněného do nemocnice autem (je potřeba udržovat tlak v ráně a s dotyčným nehýbat, jinak vykrvácí, vždy je lepší volat záchranku – začnou ošetřovat už na místě a ví, kam zraněného odvézt)
  • Odvezu raněného do nemocnice metrem (MHD) (je potřeba udržovat tlak v ráně a dotyčným nehýbat, jinak vykrvácí, vždy je lepší volat záchranku – začnou ošetřovat už na místě a ví, kam zraněného odvézt)
  • Zacpu ránu toaletním papírem nebo papírovými kapesníčky (papír saje, nemá šanci krvácení zastavit)
  • Ránu ovážu mikinou (mikina saje, při překrytí rány se jen skrývá problém, ale rána krvácí dál – mikina v ráně nikdy neudělá dostatečný tlak)
  • Zastavím krvácení tlakem nad ránou (směrem k srdci) (neudělá se dostatečný tlak, krev bude pořád téct, tlak je třeba udělat přímo v místě krvácení)
  • Vysaji krev z rány (absolutní nesmysl)
  • Zalepím ránu vteřinovým lepidlem (pozn. pro učitele – mohou znát ze survival dokumentů) (lepidlo krvácení nezastaví a komplikuje práci záchranářů)
  • Končetinu uříznu (pro jistotu celou) (absolutní nesmysl) (pro pobavení a aby měli něco správně)
  • Ránu překryju obvazem (obvaz saje, při překrytí rány se jen skrývá problém, ale rána krvácí dál – obvaz v ráně nikdy neudělá dostatečný tlak)

Zpětná vazba:

Projití kartiček co dělat/nedělat, nenechte účastníky v nevědomosti a vysvětlete jim vždy proč ano, nebo proč ne. 

4

TÝMOVÁ

20 minut

„ZÁSTAVA MASIVNÍHO KRVÁCENÍ – PRAXE“

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Pokud účastníci ve svém batohu nenajdou vhodnou věc, která by mohla sloužit k ochraně před nákazou z krve, je vhodné, aby měl vedoucí náhradní rukavice či pytlíky.

Ke cvičení 2:

  • Pointa celého praktického cvičení – krve se do obvazu zvládne nasát poměrně dost, než začne prosakovat – proto ránu nikdy nezakrýváme, neobvazujeme obyčejným obvazem, jen bychom krvácení „schovali“.
  • Pokud ránu jen překryjí obvazem, zraněný krvácí dál (do obvazu).
  • Zároveň si účastníci mohou vyzkoušet, které věci je neochrání před krví (jako třeba kapesník nebo mikina).

5

SKUPINOVÁ

3 minuty

„ZÁVĚR“

BRAINSTORMING

Shrňte: Když někdo masivně krvácí, je důležité si nasadit rukavice a tlačit přímo v ráně, tam, kde to teče nebo stříká.

Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:

  • Stavy, kdy jde o život v řádu minut: ZDE
  • Masivní krvácení: ZDE

nebo lze nastudovat v knize: 

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=Druh%C3%BD_krok_-_%C3%BAvod

Metodika Zdrsem ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=Druh%C3%BD_krok_-_vn%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD_krv%C3%A1cen%C3%AD

lilka razitko

 

 ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.