Kontaktní týmové aktivity sloužící ke stmelení nebo vzájemnému poznání členů v kolektivu. Ověření, jak skupina v týmu funguje, jaké kdo zastává týmové role a jak se tým zlepšuje na základě práce se zpětnou vazbou/hodnocením.
2. stupeň skautské stezky cesta vzduchu a ohně; úkol č. 36, 37, Moje dobrá parta, Moje družina
ČÁST |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ (15 MINUT) |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Vedoucí uvede aktivitu např. takto: „Vyhlašujeme soutěž o nejlepší tým roku. Jak se to pozná? Vítězí ten tým, který umí spolupracovat, je kreativní, umí si rozdělit úkoly mezi sebe, nevzdává to i když se zdá úkol neřešitelný. Tak jako kokosy na sněhu porazili ostatní týmy, i když neměli ideální podmínky. Věřili jeden v druhého a měli společný sen.“ Účastníci se rozdělí do skupin po cca 5 až 8, ve kterých budou společně absolvovat různé týmové soutěže. Vedoucí zdůrazní bezpečnostní pravidla: Během soutěžení se musí celá skupina držet pospolu, bez rozdělení. Po ukončení časového limitu se účastníci sejdou na stanoveném místě. Každá skupina musí mít k dispozici hodinky. Představit herní území. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH (60 MINUT) |
SKUPINOVÁ A KOOPERATIVNÍ VÝKOVÁ METODA |
Skupinky vyrazí do okolí s cílem splnit co nejvíce úkolů a tím získat co nejvíce bodů. Jsou možné dvě varianty – viz. metodická část. Výběr aktivit záleží na organizátorovi. Laťka (10 minut včetně sebereflexe) Úkolem týmu je dostat laťku/klacek, kterou drží každý pouze jedním prstem, co nejrychleji dolů na zem. Tým se rozestaví libovolně kolem laťky/klacku z jedné či obou stran. Každý z týmu se může laťky dotýkat pouze jedním prstem jedné ruky. Laťku/klacek pokládají z výšky od prsou dolů na zem. 1. místo – 6 bodů 2. místo – 4 bodů 3. místo – 2 bodů Tuto týmovou aktivitu je dobré zařadit i na konec kurzu/výpravy, dobře se na ní pozná, kam se tým za delší časové období posunul v oblasti týmové spolupráce. Ubrus (10 minut včetně sebereflexe) Úkolem týmu je obrátit ubrus, na němž stojí, tak, aby nikdo z ubrusu nevystoupil. 1. místo – 5 bodů 2. místo – 4 bodů 3. místo – 2 bodů Uzel (15 minut včetně sebereflexe) Úkolem je uchopit lano oběma rukama těsně u sebe, lidé v týmu jsou rozmístění v pravidelných rozestupech (vždy 1 na koncích lana) a pozice na laně už se nemění. Úkolem týmu je v co nejkratším čase uvázat na laně uzel v místě, které určí instruktor, aniž by se lana kdokoli pustil. Uzel vážou podle vzoru na ukázkovém laně. 1. místo – 6 bodů 2. místo – 5 bodů 3. místo – 4 bodů Slepý čtverec (20 minut) Úkolem týmu (každý má zavázané oči) je vytvořit z lana čtverec. Všichni členové týmu mají zavázané oči. Pro čtverec musí tým využít celou délku lana (cca 60 m). Lano předáváme týmu nezamotané a nesvázané. 1. místo – 7 bodů 2. místo – 5 bodů 3. místo – 3 bodů Svazování stromů (15 minut) V prostoru jsou označeny stromy s různými početními příklady – vypočítáním příkladu zjistí hráči skutečnou bodovou hodnotu stromu (může být i záporná). Tým má za úkol pomocí lan spojit označené stromy tak, aby získal co největší počet bodů. 1. místo – 11 bodů 2. místo – 8 bodů 3. místo – 7 bodů Žebříkoběh (15 minut) Úkolem týmu je co nejrychleji projít vyznačenou trasu s žebříkem v rukách. Celý tým uchopí žebřík v pravidelných rozestupech a postaví se na startovní čáru. V co nejkratším čase proběhnou trať vyznačenou mezi stromy až do cíle. Trasa je vyznačena značkami s pořadovými čísly stromů a způsobem, jakým má být strom oběhnutý. 1. místo – 10 bodů 2. místo – 7 bodů 3. místo – 5 bodů Číselná řada (10 minut vč. reflexe) Členové týmu si vylosují pořadové číslo, které budou pro hru zastávat. Nikomu číslo nesdělují. Organizátor poučí skupinu, aby při aktivitě nemluvila, jiné způsoby komunikace jsou však přípustné. Bez ohledu na čísla se skupina chytí za ruce do kruhu. Organizátor vyzve účastníky, aby si zavázali oči a sdělí jim, že je jejich úkolem vytvořit řadu podle čísel. 1. místo – 7 bodů 2. místo – 5 bodů 3. místo – 3 bodů |
3 |
SKUPINOVÁ (15 min) |
REFLEXE |
Po uplynutí stanoveného limitu se skupiny setkají na domluveném místě, např. na místě úvodu do aktivity k reflexi. Vedoucí pokládá otázky: Která aktivita se vašemu týmu nejvíce povedla a proč? Která se naopak nedařila a proč? Jaký byl rozdíl v oblasti spolupráce v první a poslední aktivitě? Co vám nejvíce pomohlo, abyste uspěli? |
Během této aktivity dojde ke zvýšení kompetence sociální a personální:
Účastník se neorientuje pouze na to, co chce druhému sdělit, ale vnímá, jaké pocity to v druhém vyvolává, a vhodně na to reaguje.
Všímá si vztahů v nové skupině, do které přichází, a zvažuje vhodné a nevhodné způsoby jednání v rámci této skupiny.
ČÁST |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ (15 MINUT) |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
K rozdělení do skupin můžeme využít např. losování stejné barvy papírku, rozdání číselné řady např. 1 až 6 – všechny jedničky jsou v první skupině atd. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH (60 MINUT) |
SKUPINOVÁ A KOOPERATIVNÍ VÝKOVÁ METODA |
U týmových úkolů je velmi důležitá reflexe, která slouží ke zvýšení výkonu týmu a navození dobré atmosféry pro další fungování. U této aktivity je možné s reflexí pracovat ve dvou variantách: var. 1 V rámci stanoveného časového limitu nabídneme skupině různé týmové aktivity, kde po každé aktivitě odpoví na otázky položené organizátorem – viz „Reflexe“, čímž sami zhodnotí vzájemnou spolupráci. Na konci série těchto aktivit je předpoklad zlepšení práce v týmu díky zpětné vazbě, která bude po každé aktivitě následovat. Otázky ke zpětné vazbě: Co se vám nejvíce podařilo? Proč? Co vás nejvíce bavilo? Proč? Co se nedařilo? Proč se to nepovedlo, kde byl ten klíčový moment? Kdo vedl skupinu? Jaká byla role každého z vás? Měnila se v průběhu aktivit? Co ses díky této aktivitě naučil/a? Jak můžeš příště posílit svůj tým / přispět k lepšímu výsledku? var. 2 Jednotlivé skupinky můžeme motivovat vzájemnou soutěží mezi sebou (např. mít aktivity na čas a správnost provedení). Aktivity jsou rozmístěné v terénu, týmy je hledají podle zakreslení v mapě. Zpětná vazba se u této varianty provede až na závěr všech aktivit – viz OTÁZKY u var. 1. Výsledky aktivit se můžou zapisovat u organizátorů aktivit. |
3 |
SKUPINOVÁ (15 min) |
REFLEXE |
Na reflexi je dobré zvolit klidové místo. Vedoucí se soustředí i na negativní zážitky a v případě, že je potřeba je slovně ošetřit, udělá to hned během reflexe, nebo bezprostředně poté. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.