Během této aktivity se naučíte, že člověk, který nereaguje na oslovení, je vážně ohrožený na životě a vyžaduje okamžité přivolání záchranné služby, rozeznat gasping – nenormální dýchání běžné u zástavy srdce, mít představu o tom, jak probíhá správná resuscitace.

Výchovný cíl:  Účastníci vysvětlí, jak vypadá člověk v bezvědomí. Účastníci rekonstruují správný postup resuscitace.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„MULTIMEDIÁLNÍ ÚVOD“

15 minut

AUDIOVIZUÁLNÍ VÝUKA

Po absolvování programu První pomoc - proč a kdy pomoci, víme, že jakékoli poruchy vědomí jsou důvodem k zavolání na 155. Nyní si pustíme nahrávku volání na 155 – je „hraná herci“, nicméně podle přepisu reálného volání. Muž volá na 155 dvakrát – v prvním telefonátu, který neuslyšíme, popisuje, že jeho tatínek má bolesti na hrudi. Záchranka vyráží, ale tatínek po chvíli ztrácí vědomí, kolabuje – upadá do bezvědomí, a muž volá znovu. 

Pustíme nahrávku: infarkt – resuscitace. ZDE

Reflexe/diskuze po telefonické nahrávce:

  • Co jste si z nahrávky odnesli, co vás zaujalo? 
  • Pomohla operátorka? 
  • Co volajícímu radila?

Závěr: Shrňte důležité informace k resuscitaci:

  • Operátorka pomůže – nebojte se volat 155
  • Resuscitace (mačkání hrudníku) je technicky jednoduchá, ale je potřeba se k tomu odhodlat
  • Bez mačkání hrudníku nemá postižený žádnou šanci na přežití (viz dále)

2

PRÁCE VE DVOJICÍCH

15 minut

PRAKTICKÁ VÝUKA

Bezvědomí

Otázka na účastníky: 

Jak poznáte, že je potřeba u někoho zahájit resuscitaci – tedy začít mačkat hrudník? Jak se takový člověk „projevuje“, jak vypadá? 

Bezvědomí popis: 

Brainstorming – ať účastníci zkusí popsat, jak vypadá člověk, který je v bezvědomí. 

Bezvědomí ukázka: 

Bezvědomého buď zahraje vedoucí (prosím věrohodně!), nebo pro hravější skupiny si to zkusí polovina účastníků: 

Zadání: „dělat bezvědomého“ – úplně se uvolnit, zaujmout polohu, která vám bude příjemná a která nebude vyžadovat žádný svalový tonus (tzn. nemůžete stát, sedět na obyčejné židli atd.). Druhá polovina chodí kolem a zkouší je oslovovat, zatřást s rameny, zvednout jim ruku, nohu…


Dýchání popis 

Otázka na účastníky: 

Jak dýchá člověk, kterému se zastavilo srdíčko? 

(Buď vůbec – hrudník se vůbec nezvedá, nebo může „lapat po dechu“ – jak to bylo v nahrávce s infarktem)

Účastníci se rozdělí do dvojic, jeden leží na zemi, hraje „bezvědomého“ – druhý si k němu klekne a kontroluje dech – dá své ucho před ústa a nos bezvědomého, ruku na pomezí hrudníku a břicha. (Pozn.: Pokud účastníci vědí, že by měli v tuto chvíli držet záklon hlavy, samozřejmě to podporujeme.)

Bezvědomý nejdřív dýchá normálně – minimálně 10 sekund necháme účastníky zjišťovat, jak vypadá normální dýchání. Pak bezvědomé poprosíme, aby na 10 vteřin dech zadržel – a účastníky opět vyzveme, aby zjišťovali, zda bezvědomý dýchá, a aby vnímali jaké to je, když nedýchá. 

Lapavé dýchání: Když mě člověk nepřesvědčí, že pravidelně dýchá, začínám stlačovat hrudník. Častá chyba je, že lidé vidí, že dotyčný hýbe pusou, lape po dechu, jako by dýchal – a nic nedělají.

Mačkání hrudníku

V ideálním případě by měl navazovat kvalitní praktický nácvik na figurínách, nicméně pokud toto nemáme k dispozici, uděláme alespoň následující aktivitu: 

Zadání pro účastníky: 

  1. Nahmatejte si sami na sobě hrudní kost – najděte její začátek a konec a položte si patu dlaně tam, kde je doporučeno provádět stlačování hrudníku. 
  2. Udělejte dvojice, jeden si lehne na zem a opět hraje bezvědomého. Druhý si k němu klekne z boku, a dá své ruce tam, kde by mačkal hrudník. Propne lokty, zaujme polohu jako při resuscitaci, Pozor, nenechte účastníky se zmáčknout, bylo by to velmi bolestivé! Vedoucí může předvést, pokud to umí. Poté účastníky zkontroluje/opraví a dvojice se prohodí. 

Shrnutí: Každý, kdo nereaguje, potřebuje záchranku, ten kdo nereaguje a zároveň nedýchá normálně potřebuje kromě záchranky taky stlačování hrudníku. Neváhej a volej, operátor na lince 155 ti poradí jak na to!

3

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Krátká hra à la Černé historky (příloha č. 1). 

Hru hrajeme buď v celé skupině, pokud je počet účastníků menší než 8. Pak vypravěče dělá vedoucí. Nebo rozdělíme účastníky do menších skupinek a jeden z nich je vypravěč – ten, který zná celý příběh, ostatní jsou „vyšetřovatelé“ – doptávají se. Vypravěč smí ovšem odpovídat pouze ANO × NE. Cílem vyšetřovatelů je zjistit, co se stalo.

Závěr: Přečtěte celý příběh, nahlas, tak aby všichni věděli, o co v příběhu šlo. 

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

Obsahem této aktivity jsou život ohrožující stavy. Toto téma, ač velmi důležité, je na výuku velmi náročné. Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:

  • Stavy, kdy jde o život v řádu minut: ZDE
  • Co s člověkem v bezvědomí: ZDE
  • Resuscitace: ZDE

nebo lze nastudovat v knize: 

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

„MULTIMEDIÁLNÍ ÚVOD“

15 minut

AUDIOVIZUÁLNÍ VÝUKA

TIP: Aktivitu můžete pro zpestření a lepší představivost tématu zahájit použitím Videa Vinnie Jones navádějícím k resuscitaci. https://www.youtube.com/watch?v=pSyxIn3_EKs

 Po úvodním videu se ptáme účastníků: 

  • Zaujalo vás video? Překvapilo vás něčím? 
  • Je resuscitace složitá? Zvládli byste to?
  • Pokud ne, proč? 
  • Co si myslíte, že může být problém? 

Cílem je dobrat se toho, že technicky je to velmi jednoduché a navíc nás ke všemu může navádět operátorka (viz další aktivita)

Kritické body jsou: 

  • Odhodlat se začít pomáhat (vzít odpovědnost na sebe, „vystoupit z davu“)
  • Začít resuscitovat (máme tendenci „věřit v lepší variantu“, „určitě je v pohodě, vyspí se z toho“ atd. – rozhodnutí o resuscitaci je těžké, protože tím vlastně říkáme „je mrtvý“)

Nahrávka rozhovoru je emotivní a u některých účastníků může vyvolat psychickou nepohodu až krizi. To lze omezit vhodným úvodem (budou vědět, co bude následovat), možností odejít během nahrávky a zejména dostatečným časem na zpětnou vazbu – „odvětrání“ emocí. 

2

PRÁCE VE DVOJICÍCH

15 minut

PRAKTICKÁ VÝUKA

Bezvědomí:

Měli bychom se dobrat k tomu, že takový člověk je v bezvědomí – na nic nereaguje, a nedýchá normálně. Pokud účastníci nabízejí jako „poznávací znamení“ nepřítomnost tepu (tedy nutnost jeho zjišťování), okamžitě to vyvracíme a argumentujeme, že to není vhodné z důvodu cítění vlastního tepu. Což se v rozrušení stává.

Bezvědomí popis:

Můžeme pomoci otázkami: V jaké je poloze? Jak reaguje? Jak dýchá? 

(Může ležet na břiše, na zádech, sedět v křesle (z jídelní židle by se zhroutil), může mít otevřené oči – ale nekouká „na nás“ – nefixuje očima, může i vydávat nějaké zvuky jako chrčení, chrápání, sténání, nereaguje na oslovení, zatřesení s rameny, může a nemusí dýchat).

Dýchání: 

TIP: Můžeme účastníkům pustit video zachycující reálné lapavé dýchání u člověka se zástavou srdce. Reálné video, jak vypadal člověk se srdeční zástavou, o kterém byste možná na první pohled řekli, že dýchá, ale ve skutečnosti mu už nefungovalo srdíčko a ani plíce.

Mačkání hrudníku:

Správně provedená resuscitace je perfektně popsaná v metodice Zdrsem: ZDE

3

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

TIP na zpestření programu: Pro zopakování důležitých bodů resuscitace a shrnutí je možné pustit video Mini Vinnie: 

https://www.youtube.com/watch?v=U3sI2rIQiWY

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Vinnie Jones (CZ subtitles) ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=pSyxIn3_EKs

Gasping! ... i mrtví dýchají ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YoC8ZAT4Ubk 

4., 5. Infarkt myokardu – oznámení & resuscitace (nahrávky volání na linku 155) ⦍online⦎. Webová stránka Ppomoc ⦍cit. 31. 7. 2019⦎.  http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/04-tanr-zastava-obehu-resuscitace/

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.