Během této aktivity se naučíte, že člověk, který nereaguje na oslovení, je vážně ohrožený na životě a vyžaduje okamžité přivolání záchranné služby, rozeznat gasping – nenormální dýchání běžné u zástavy srdce, mít představu o tom, jak probíhá správná resuscitace.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ „MULTIMEDIÁLNÍ ÚVOD“ 15 minut |
AUDIOVIZUÁLNÍ VÝUKA |
Po absolvování programu První pomoc - proč a kdy pomoci, víme, že jakékoli poruchy vědomí jsou důvodem k zavolání na 155. Nyní si pustíme nahrávku volání na 155 – je „hraná herci“, nicméně podle přepisu reálného volání. Muž volá na 155 dvakrát – v prvním telefonátu, který neuslyšíme, popisuje, že jeho tatínek má bolesti na hrudi. Záchranka vyráží, ale tatínek po chvíli ztrácí vědomí, kolabuje – upadá do bezvědomí, a muž volá znovu. Pustíme nahrávku: infarkt – resuscitace. ZDE Reflexe/diskuze po telefonické nahrávce:
Závěr: Shrňte důležité informace k resuscitaci:
|
2 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH 15 minut |
PRAKTICKÁ VÝUKA |
Bezvědomí Otázka na účastníky: Jak poznáte, že je potřeba u někoho zahájit resuscitaci – tedy začít mačkat hrudník? Jak se takový člověk „projevuje“, jak vypadá? Bezvědomí popis: Brainstorming – ať účastníci zkusí popsat, jak vypadá člověk, který je v bezvědomí. Bezvědomí ukázka: Bezvědomého buď zahraje vedoucí (prosím věrohodně!), nebo pro hravější skupiny si to zkusí polovina účastníků: Zadání: „dělat bezvědomého“ – úplně se uvolnit, zaujmout polohu, která vám bude příjemná a která nebude vyžadovat žádný svalový tonus (tzn. nemůžete stát, sedět na obyčejné židli atd.). Druhá polovina chodí kolem a zkouší je oslovovat, zatřást s rameny, zvednout jim ruku, nohu… Dýchání popis Otázka na účastníky: Jak dýchá člověk, kterému se zastavilo srdíčko? (Buď vůbec – hrudník se vůbec nezvedá, nebo může „lapat po dechu“ – jak to bylo v nahrávce s infarktem) Účastníci se rozdělí do dvojic, jeden leží na zemi, hraje „bezvědomého“ – druhý si k němu klekne a kontroluje dech – dá své ucho před ústa a nos bezvědomého, ruku na pomezí hrudníku a břicha. (Pozn.: Pokud účastníci vědí, že by měli v tuto chvíli držet záklon hlavy, samozřejmě to podporujeme.) Bezvědomý nejdřív dýchá normálně – minimálně 10 sekund necháme účastníky zjišťovat, jak vypadá normální dýchání. Pak bezvědomé poprosíme, aby na 10 vteřin dech zadržel – a účastníky opět vyzveme, aby zjišťovali, zda bezvědomý dýchá, a aby vnímali jaké to je, když nedýchá. Lapavé dýchání: Když mě člověk nepřesvědčí, že pravidelně dýchá, začínám stlačovat hrudník. Častá chyba je, že lidé vidí, že dotyčný hýbe pusou, lape po dechu, jako by dýchal – a nic nedělají. Mačkání hrudníku V ideálním případě by měl navazovat kvalitní praktický nácvik na figurínách, nicméně pokud toto nemáme k dispozici, uděláme alespoň následující aktivitu: Zadání pro účastníky:
Shrnutí: Každý, kdo nereaguje, potřebuje záchranku, ten kdo nereaguje a zároveň nedýchá normálně potřebuje kromě záchranky taky stlačování hrudníku. Neváhej a volej, operátor na lince 155 ti poradí jak na to! |
3 |
15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Krátká hra à la Černé historky (příloha č. 1). Hru hrajeme buď v celé skupině, pokud je počet účastníků menší než 8. Pak vypravěče dělá vedoucí. Nebo rozdělíme účastníky do menších skupinek a jeden z nich je vypravěč – ten, který zná celý příběh, ostatní jsou „vyšetřovatelé“ – doptávají se. Vypravěč smí ovšem odpovídat pouze ANO × NE. Cílem vyšetřovatelů je zjistit, co se stalo. Závěr: Přečtěte celý příběh, nahlas, tak aby všichni věděli, o co v příběhu šlo. |
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
Obsahem této aktivity jsou život ohrožující stavy. Toto téma, ač velmi důležité, je na výuku velmi náročné. Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.
Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:
nebo lze nastudovat v knize:
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ „MULTIMEDIÁLNÍ ÚVOD“ 15 minut |
AUDIOVIZUÁLNÍ VÝUKA |
TIP: Aktivitu můžete pro zpestření a lepší představivost tématu zahájit použitím Videa Vinnie Jones navádějícím k resuscitaci. https://www.youtube.com/watch?v=pSyxIn3_EKs Po úvodním videu se ptáme účastníků:
Cílem je dobrat se toho, že technicky je to velmi jednoduché a navíc nás ke všemu může navádět operátorka (viz další aktivita) Kritické body jsou:
Nahrávka rozhovoru je emotivní a u některých účastníků může vyvolat psychickou nepohodu až krizi. To lze omezit vhodným úvodem (budou vědět, co bude následovat), možností odejít během nahrávky a zejména dostatečným časem na zpětnou vazbu – „odvětrání“ emocí. |
2 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH 15 minut |
PRAKTICKÁ VÝUKA |
Bezvědomí: Měli bychom se dobrat k tomu, že takový člověk je v bezvědomí – na nic nereaguje, a nedýchá normálně. Pokud účastníci nabízejí jako „poznávací znamení“ nepřítomnost tepu (tedy nutnost jeho zjišťování), okamžitě to vyvracíme a argumentujeme, že to není vhodné z důvodu cítění vlastního tepu. Což se v rozrušení stává. Bezvědomí popis: Můžeme pomoci otázkami: V jaké je poloze? Jak reaguje? Jak dýchá? (Může ležet na břiše, na zádech, sedět v křesle (z jídelní židle by se zhroutil), může mít otevřené oči – ale nekouká „na nás“ – nefixuje očima, může i vydávat nějaké zvuky jako chrčení, chrápání, sténání, nereaguje na oslovení, zatřesení s rameny, může a nemusí dýchat). Dýchání: TIP: Můžeme účastníkům pustit video zachycující reálné lapavé dýchání u člověka se zástavou srdce. Reálné video, jak vypadal člověk se srdeční zástavou, o kterém byste možná na první pohled řekli, že dýchá, ale ve skutečnosti mu už nefungovalo srdíčko a ani plíce.
Mačkání hrudníku: Správně provedená resuscitace je perfektně popsaná v metodice Zdrsem: ZDE |
3 |
15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
TIP na zpestření programu: Pro zopakování důležitých bodů resuscitace a shrnutí je možné pustit video Mini Vinnie: |
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Vinnie Jones (CZ subtitles) ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=pSyxIn3_EKs
Gasping! ... i mrtví dýchají ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YoC8ZAT4Ubk
4., 5. Infarkt myokardu – oznámení & resuscitace (nahrávky volání na linku 155) ⦍online⦎. Webová stránka Ppomoc ⦍cit. 31. 7. 2019⦎. http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/04-tanr-zastava-obehu-resuscitace/
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.