Život je plný nečekaných situací, které nás někdy vyvedou z míry nebo nás mohou i ohrozit. Pojďte se u scének plných těchto situací zasmát, ale zároveň si i ukázat jak na ně správně reagovat.

Výchovný cíl:  Účastníci prožijí různé nečekané situace a řeknou, jak by v jednotlivých situacích reagovali.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

  • příloha č. 1 (kartičky s piktogramy situací)
  • příloha č. 2 (kartičky fajfka – zeleně a křížek – červeně) – vytisknout na barevné papíry

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

týmová
(15 minut)

výuka dramatem

Po úvodní scénce (viz scénář v metodické části) se účastníci rozdělí do skupinek o 3–4 členech.

Každá skupinka si vylosuje kartičku s modelovou situací a v časovém limitu cca 10–15 minut secvičí scénku na dané téma (viz příloha č. 1).

2

skupinová
(5 minut)

výuka dramatem

Jakmile uběhne časový limit, ve vymezeném prostoru nejdříve první skupinka účastníků odehraje celou scénku. 

3

skupinová
(30 minut)

výuka dramatem

Poté se ostatním účastníkům rozdají karty s fajfkou a křížkem a skupinka odehraje celou scénku znovu (příloha č. 2).

Vedoucí scénku postupně zastavuje a při každém zastavení mohou dát účastníci najevo pomocí zelené karty s fajfkou, že se všechny postavy ve scénce zachovaly správně, případně červenou kartou s křížkem, pokud se jim chování některé postavy nelíbilo.

Pokud má některý účastník zdviženou kartu s křížkem, vedoucí tohoto účastníka vyzve, aby nahradil herce, s kterým nesouhlasí a celou scénku odehrála skupinka znovu.

Postupně se odehrají všechny scénky včetně nových verzí.

4

skupinová
(10 minut)

diskuze

Na závěr každé odehrané scénky se krátce odpoví na první část otázek – poslední dvě je možno uvést až v závěrečné diskuzi.

Návodné otázky:

1. část:

  • Cítil/a ses ve své postavě dobře?
  • Proč jsi nahradil/a daného herce? Co se ti na jeho/jejím chování nelíbilo?

2. část:

  • Byl/a jsi někdy svědkem podobné situaci?
  • Víš, komu se svěřit, pokud by ses dostal/a do podobné situace? 

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

týmová
(20 minut)

výuka dramatem

Scénář k úvodní scénce – vedoucí přijde do místnosti podivně oblečený a bude se snažit výměnou za sladkost některého z účastníků odlákat z místnosti ven. Vedoucí se bude poťouchle usmívat, bude se chovat podivně, účastníci by měli cítit, že se chová jinak než běžně a že něco není v pořádku.

Je dobré dohlédnout, aby se do přípravy scénky zapojili všichni účastníci včetně těch introvertních. 

Pokud je skupinka s přípravou scénky hotová, může secvičit další scénku na jiné vylosované téma (viz příloha č. 1).

2

skupinová
(5 minut)

výuka dramatem

Jakmile uběhne časový limit, ve vymezeném prostoru nejdříve první skupinka účastníků odehraje celou scénku. 

3

skupinová
(30 minut)

výuka dramatem

V zastavování scének by se skupinky, potažmo účastníci měli prostřídat (upozorněte na pravidlo, že není možné scénku zastavovat  stále stejnou skupinkou).

4

skupinová
(10 minut)

diskuze

Je možné, že některý z účastníků se ve svém životě potkal s  podobnou situací. 

Je potřeba účastníky do aktivity nenutit, pokud se nechtějí sdílet nebo na to nejsou připravení, dávat pozor na psychickou bezpečnost.

Zdroje

ZDROJE obrázků v přílohách:

Wikipedie. Wikipedie [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Black_close_x.svg

Clipart. Clipart [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: http://clipart-library.com/black-check-mark.html

Man in gray sweater leaning on van window [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na: https://images.unsplash.com/photo-1473655587843-eda8944061e8?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=752&q=80.

Woman holding iPhone during daytime [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na: https://images.unsplash.com/photo-1522125670776-3c7abb882bc2?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80

Person holding using iPhone X [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1533022422823-39f3ad778be4?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80

Person holding white cigarette stick [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1517590727156-5d3efb6ed24e?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80

Three silver keys [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1575908539614-ff89490f4a78?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=632&q=80

Stack of books on white concrete wall [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1591443736581-05d3213de2f9?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=334&q=80

Hiking backpacks on grass with mountains background [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1499803270242-467f7311582d?ixlib=rb-1.2.1&ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&auto=format&fit=crop&w=667&q=80

High-angle photography of grocery display gondola [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1515706886582-54c73c5eaf41?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80

Person holding black smartphone [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1548345680-f5475ea5df84?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1052&q=80

Brown spider on green leaf [online]. Unsplash [cit. 2021-04-21]. Dostupné na:https://images.unsplash.com/photo-1598788682896-012ceacdeabc?ixid=MnwxMjA3fDB8MHxwaG90by1wYWdlfHx8fGVufDB8fHx8&ixlib=rb-1.2.1&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra