Na účastníky se obrací ministerstvo pro turismus s prosbou o pomoc. Turismus ve daném městě upadá, je nutné vymyslet nová lákadla pro turisty. Ministerstvo by potřebovalo pomoct vytvořit dvě zajímavé městské stezky: jednu mapující výrazné proměny města v průběhu let a druhou jako stezku pověstí a příběhů. Od těchto stezek si ministerstvo slibuje oživení turistiky a přilákání návštěvníků. Pomohou účastníci stezky vytvořit?

Výchovný cíl:  Uvědomí si, že události jsou vyprávěny skrze příběhy, a nachází v nich poučení a inspiraci. Prostřednictvím změn ve svém městě si všímá, jak historie utvářela současnost. Na mapě rozeznají změny ve svém okolí.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

Vytištěné mapy města – současná letecká, letecká 10 let stará a historická mapa (počet kopií dle počtu skupin účastníků a jedna společná aktuální mapa navíc). Tužky, papíry, barevné fixy.

Současné letecké mapy jsou k dispozici na  https://www.google.cz/maps nebo https://mapy.cz/.

Letecké 2–17 let staré mapy jsou k dispozici na https://mapy.cz/ (v levém horním rohu lze změnit mapu a vybrat staré letecké snímky i mapu z 19. století).

Historické mapy k dispozici online na https://ags.cuzk.cz/ nebo fyzicky v místním či regionálním muzeu či archivu.

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(5 minut)

vysvětlování

Vedoucí přečte účastníkům dopis z ministerstva (příloha č. 1) s prosbou o pomoc při vytvoření stezek. Vysvětlí, že pomůckami jim jsou staré i současné mapy a jejich vlastní fantazie a co je jejich prvním úkolem. 

2

týmová

(15 minut)

práce s textem

Účastníci se rozdělí do skupinek po max. 5 účastnících, dostanou mapy, papíry a tužky. Jejich úkolem je:

  1. mapy porovnat mezi sebou,
  2. najít 3-5 míst, která se v průběhu času nejvíce změnila a zakroužkovat je, 
  3. diskutovat ve skupině, proč k těm změnám došlo, a sepsat si nápady na papír. 

3

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Každá skupina účastníků představí ostatním, která místa na mapách objevili a proč na nich podle nich došlo ke změnám.

Jak se vám pracovalo s mapami a hledaly změny na mapách?

Která místa a jak se změnila?

Co mohlo být důvodem změny?

Kdy ta změna mohla přibližně nastat?


Účastníci zaznamenají všechna nalezená místa do společné mapy a vytvoří spojením míst stezku/okruh městem.

4

skupinová

(10 minut)

brainstorming

Účastníci říkají, co je napadá při slově „pověst“, co by měla obsahovat. Nápady zapisují na papír. 

Znáte některé české pověsti?

Jak taková pověst vypadá a o čem vypráví?

Znáte některé místní pověsti?

Na kterém místě na mapě města se daná pověst odehrála? 

Jsou ve městě nějaká zajímavá místa, o kterých by se daly vytvořit příběhy – umělé pověsti?


Účastníci zakreslí všechna zajímavá místa, kde se místní pověsti odehrály nebo by se mohly odehrát, do společné mapy.

5

týmová

(20 minut)

diskuzní

Každý tým si vybere jedno místo na mapě města (z těch vybraných v předchozí části) a vymyslí k němu krátký jednoduchý příběh – umělou pověst. Příběh může např. vysvětlovat název daného místa, vznik/zánik nějaké budovy, přírodního útvaru... Příběh sepíší na papír, mohou si připravit krátkou scénku ztvárňující příběh.

6

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Skupiny představí svůj příběh ostatním a vyznačí místo jeho dění do společné mapy, místa pospojují a vytvoří stezku městem.

7

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Vedoucí s účastníky provede reflexi na závěr. 

Je důležité znát příběhy míst v našem okolí, vědět, jak se ta místa změnila? Proč? 

K čemu mohou lidem sloužit místní pověsti? Je dobré je znát?

doplňující nepovinná část

(60 minut)



zážitková

Exkurze

Vedoucí se s účastníky projdou po vytvořených stezkách se zastávkami u jednotlivých bodů, kde jednotlivé skupiny představí svůj názor, proč se dané místo změnilo, nebo představí svůj příběh / pověst formou krátké scénky.

(60 min)

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

(5 minut)

vysvětlování

 

2

týmová

(15 minut)

práce s textem

Práce ve skupině po max. 5 účastnících zajistí, že se do činnosti s mapami zapojí všichni členové skupiny. Zapojení všech účastníků ve skupině lze také podpořit rozdělením funkcí – někdo porovnává mapy a místa na nich, někdo kroužkuje v mapách, někdo zapisuje nápady na papír. Rozdělení funkcí ve skupině může tedy pomoci eliminovat příp. nerovnoměrné zapojení účastníků do aktivity. Práce ve skupině napomáhá rozvoji sociálních dovedností, schopnosti vzájemně mezi sebou komunikovat, obhájit svůj názor, přijmout jiný názor atd. 

3

skupinová

(15 minut)

diskuzní

 

4

skupinová

(10 minut)

brainstorming

Znáte některé české pověsti?

Např. o praotci Čechovi, Krokovi a jeho dcerách, Libuši, Přemyslovi, o Horymírovi a jeho koni Šemíkovi, o Golemovi, o blanických rytířích. (Viz např. A. Jirásek – Staré pověsti české)

Jak taková pověst vypadá a o čem vypráví? 

Pověst je krátký, většinou prozaický příběh s jednoduchým, ale poutavým obsahem, založený sice na pravdivých událostech, historických faktech, nicméně navíc obohacený o nějaké nepravdivé, smyšlené, často fantaskní, nadpřirozené prvky. 

Pověsti vznikaly o historických postavách či událostech, o původu místních názvů, o vzniku krajinných prvků, zvláštností v přírodě, vzniku budov, kapliček, křížků u cesty apod.

Umělá pověst je vymyšlený příběh, má rysy pověsti, ale nezakládá se ani zčásti na pravdě (např. o Lukasově zpívající lípě). 

5

týmová

(20 minut)

diskuzní

 

6

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Účastníci mohou představit svůj příběh ostatním i formou scénky. 

7

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Je důležité znát příběhy míst v našem okolí, vědět, jak se ta místa změnila? Proč? 

Znalost místní historie pomáhá:

- vytvářet a prohlubovat citový vztah člověka k místu bydliště a k lidem, s nimiž tam žije, rozvíjet pocit sounáležitosti a příslušnosti ke společenství daného města,

- probouzet v člověku zájem o rozvoj jeho okolí a motivovat ho k aktivnímu zapojení do života ve městě, 

- probouzet v člověku zájem o kulturní dědictví a ochranu přírodních a kulturních památek.


K čemu mohou lidem sloužit místní pověsti? Je dobré je znát?

Místní pověsti pomáhají:

- rozvíjet povědomí o místě a historii bydliště a upevňovat citový vztah člověka k danému místu, 

- motivovat člověka k dalšímu studiu místní či regionální historie, 

- předávat morální poučení, rozvíjet zdravý patriotismus.

Místní pověsti slouží také jako zdroj zábavy.

8

doplňující nepovinná část

zážitková

 

Zdroje

HOŘÍNKOVÁ, Klára. Pověst jako způsob mezigeneračního učení [online]. Brno, 2015 [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/nxjmv/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Milada Rabušicová.

MUŠKOVÁ, Eva a kol. Metodika výuky regionálních dějin na příkladu Plzeňského kraje. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2015 [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: <https://didap.zcu.cz/metodika.pdf>.

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

 

Autor

Applová Věra