Jaká dovednost je v životě nejdůležitější? Vzájemné porozumění! Řešení konfliktů není vůbec snadná věc, ale dá se naučit určitý vzorec projevů, které se ve všech konfliktech opakují. Říká se tomu efektivní řešení konfliktů. V této aktivitě se budete učit akcí a vyzkoušíte si efektivní řešení konfliktů na vlastní kůži. Zážitek je totiž nejlepší učitel.

Výchovný cíl:  Účastníci sestaví postup efektivního řešení konfliktů a vyzkouší si jeho aplikaci.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 30 Řešení konfliktů

Pomůcky a materiál

  • pomůcky dle zvoleného úkolu (např. na stavbu věže, karty apod)
  • předepsané nebo vytištěné kartičky rolí pro první úkol (1 sada na skupinu)
  • papíry, psací potřeby

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„týmový úkol“

20 minut

TÝMOVÁ

Účastníky rozdělíme do skupin cca po šesti a dáme jim jednoduchý úkol – například: 

  • vytvořit co nejvyšší věž z papíru,
  • z papírových kartiček udělat opevnění,
  • navrhnout jednodenní třídní výlet,
  • venku postavit bunkr, aj.

Každý ze skupiny si vylosuje, jakou bude hrát při týmovém úkolu roli (vůdce, oponent, nešika, lenoch, šprt, sám sebou). Tato role není zveřejněná ostatním. Poté účastníci plní zadaný úkol, ale při něm přizpůsobí své chování týmové roli z vylosovaného lístečku.

Společná reflexe po aktivitě:

Jak se Vám spolupracovalo?

Jaký způsob domluvy jste mezi sebou použili?

Kdo skupinu vedl?

Pokud vznikl konflikt, popište, v jakém to bylo okamžiku.  

Jak jste ho řešili?

Jak byste ho řešili teď s chladnou hlavou?

2

INDIVIDUÁLNÍ

„vzpomínka na konflikt“

45 minut

VOLNÉ PSANÍ

varianta 1, navazující na úkol, uvedený v prvním oddíle:

Tato aktivita může navazovat další hodinu, nebo lze použít zcela samostatně.

Každý si zkusí vzpomenout na situaci, ve které byl pořádně rozčilený. Představí si všechny aktéry této situace, kde k tomu došlo a další podrobnosti. Následně si vezme papír a zkusí napsat dopis. V dopise vylíčí, jak se při této konkrétní situaci cítil, co ho naštvalo nejvíc, co by podle něj měl druhý aktér konfliktu říct, co by se mu líbilo, aby v dané situaci nastalo. Účastník si během této aktivity sám analyzuje konflikt, který prožil, a při psaní dopisu může přijít na to, že např. konflikt nemusel tak vyeskalovat, že chyba není jen na druhé straně apod.

Poté zkusí sestavit pravidla efektivního řešení konfliktů, která by platila obecně, i pro jiné konfliktní situace.

Tato pravidla na závěr vedoucí shrne.

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„spor o domácí úkol“

45 minut

 

UČENÍ PROŽITKEM

varianta 2, navazující na úkol, uvedený v prvním oddíle:

Tato aktivita může navazovat další hodinu, nebo se použít zcela samostatně.

Účastníky rozdělíme na trojice. Z těchto vybraných trojic určíme dva, kteří se na zadané téma (např. měly/neměly by se v rámci školní docházky dostávat domácí úkoly, delší přestávky, mít či nemít školní kiosek, možnost výběru obědů aj.) mají začít přít – zastávat naprosto odlišný názor a neměli by ustoupit ze svého. Třetí žák má za úkol do rozpravy vstupovat a pokoušet se dalšími argumenty spor vyřešit, účastníky hádky usmířit.
Po několika minutách role jednotlivců prohodíme. 

Následuje diskuze, shrnutí pocitů prožitých při simulacích hádky. Účastníci se mohou pokusit společně vytvořit dokument, kde by shrnuli, jakými postupy by šel spor urovnat (vytvoření metodiky efektivního řešení konfliktů).

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvoji komunikativní kompetence:
Obhajuje svůj názor asertivním způsobem, předkládá konkrétní argumenty i proti většinovému mínění, je-li přesvědčen o jeho správnosti.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„týmový úkol“

20 minut

TÝMOVÁ

ROLE:

1) vůdce – direktivně řídíš celou skupinu, udáváš jasné, stručné příkazy, za nic neděkuješ a nechválíš

2) oponent – s ničím a nikým nesouhlasíš, jakmile má někdo nějaký nápad, bojkotuješ ho, nebo navrhuješ jiný vlastní

3) nešika – chceš pomáhat, ale na co šáhneš, to zkazíš – pustíš, rozbiješ, ohneš, zlomíš atd.., za vše se ale s citem omlouváš a přiznáváš svou nešikovnost

4) lenoch – do ničeho se nijak zvlášť nezapojuješ, aktivita tě nezajímá a děláš, že se tě to tak trochu netýká

5) šprt – s horlivou chutí jdeš do všeho, jsi velmi aktivní, hlásíš, jak se daří ostatním skupinám v porovnání s vámi, chodíš pro materiál

6) buď sám sebou – máš výjimečnou roli být sám sebou, chovej se tak, jako se chováš běžně.

Pokud učitel (nebo další pověření účastníci) stihne sledovat všechny skupiny, může v rámci reflexe poskytnout zpětnou vazbu na jejich práci a ukázat jim jiný pohled.

2, 3

INDIVIDUÁLNÍ

„vzpomínka na konflikt“

45 minut

VOLNÉ PSANÍ

PRAVIDLA EFEKTIVNÍHO ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ

  1. Najděte vhodné místo a dobu
  2. Popište zcela přesně situaci a chování, co vám vadí
  3. Nekritizujte osobu (ty jsi hrozný...), ale popisujte, co vám nevyhovovalo na prožité situaci.
  4. Snažte se pochopit úhel pohledu protistrany, nechat ho vyjádřit
  5. Hledat řešení, které vyhovuje oběma stranám
  6. Podpořte protistranu

Zdroje

lilka razitko

GABAŠOVÁ, Jitka. Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě. Praha: Raabe, 2020. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-442-8.

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.