Youtuber Blondýn má ve svém mobilu pár chytrých aplikací. Pojďte si je vyzkoušet. Můžou být skvělým pomocníkem nebo vám i zachránit život.

Výchovný cíl:  Účastníci posoudí, jaké mobilní aplikace mohou být praktické pro jejich život. Účastníci doporučí ostatním svoji oblíbenou aplikaci.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Starší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - zamčená stránka - podoblast Praktický život

Skautská odborka - Smartphonista/Smartphonistka

Pomůcky a materiál

mobilní telefon – každý účastník; promítací plátno (lze nahradit bílou zdí); dataprojektor, notebook, papír, tužka, vytištěná příloha č. 1

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

 

   

 

1

INDIVIDUÁLNÍ

8 minut

Myšlenková mapa

Účastníci si projdou obsah svého mobilu a sepíší seznam aplikací, které následně seřadí či očíslují dle svého využívání/oblíbenosti.

2

SKUPINOVÁ

9 minut

Brainstorming

Dobrovolníci představí své nejoblíbenější appky, její přínosy a využitelnost, ostatním účastníkům.

3

SKUPINOVÁ

8 minut

Televizní výuka

shlédnutí videa: Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu

https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE

4

PRÁCE VE DVOJICÍCH

15 minut

Demonstrační – učení se praxí

Vedoucí aktivity shrne aplikace, které byly ve videu představeny – viz příloha č. 1.

Účastníci mají za úkol, vybrat si jednu, dvě, tři (dle časových možností), kterou se chtějí naučit používat. 

Vytvoří skupiny podle zájmu o danou aplikaci. V této skupině si aplikaci nainstalují na své mobilní telefony, vyzkouší její funkce a splní úkol, který jim zadá moderátor z videa. Zadání úkolu může proběhnout tak, že obdrží lísteček s úkolem od vedoucího aktivity (lze roztříhat přílohu č. 1).

Po seznámení se s jednou aplikací, může účastník pokračovat dle časových možností na další, dle svého výběru. 

Pokud má vedoucí aktivity možnost dát této části větší časový prostor, je to žádoucí. 

5

INDIVIDUÁLNÍ / PRÁCE VE DVOJICÍCH

5 minut

Rozvoj kreativity 

Shrnutí tématu formou odpovědí na 2 otázky. Odpovídat se může hromadně či ve dvojicích.

  • Co sis během této aktivity uvědomil/a? 
  • Je něco, co chceš ve vztahu k používání mobilu, změnit? Co to je? 

Metodické poznámky

Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence učení se – práce s informacemi:
Aktivně využívá různé zdroje informací; vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci (problém) nejefektivnější.

 

Tato aktivita vyžaduje práci s vlastním mobilním telefonem každého účastníka. Vyžaduje přítomnost wifi, nebo datového připojení a dostatečnou volnou paměť v telefonu na případné stažení aplikací.

 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

 

 

 

 

1

INDIVIDUÁLNÍ

8 minut

Myšlenková mapa

V případě, že je ve skupině účastník, který mobilní telefon nevlastní, půjčíme mu náhradní (pokud máme), nebo ho dáme do skupiny s jiným účastníkem, který má mobilní telefon.


V této části je možné pracovat i se zjištěním, že některé aplikace účastník nevyužívá – je tedy možné je vymazat a tím uvolnit telefonní paměť.

2

SKUPINOVÁ

9 minut

Brainstorming

Před představením appky je výhodné zjistit, kolik účastníků má totožnou aplikaci a využívá ji. Efektivní je představit ty aplikace, které má malé procento účastníků a přesto jejich majitel vidí jejich přínos.

3

SKUPINOVÁ

8 minut

Televizní výuka

Video je možné shlédnout celé, nebo jen vybrané části – stopáž je uvedená v příloze č. 1.

Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu

https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE

4

PRÁCE VE DVOJICÍCH

15 minut

Demonstrační – učení se praxí

Souhrn aplikací z videa:

  • MY APPS TIME
  • IDOS
  • GOOGLE KALENDÁŘ a sdílené disky
  • ZÁCHRANKA
  • MAPY.CZ 
  • APLIKACE NA PŘÍRODU – PLANTNET
  • HVĚZDNÁ OBLOHA – SKY NET
  • ČTEČKA QR KÓDŮ

Pokud je ve skupině někdo, kdo aplikace již má, můžeme ho využít jako didaktický článek, kdy ve skupině naučí s aplikací ostatní pracovat.

5

INDIVIDUÁLNÍ / PRÁCE VE DVOJICÍCH

5 minut

Rozvoj kreativity 

Následně může být zadán dobrovolný bonusový domácí úkol: 

Každý účastník, nebo ve skupinách, doporučí svou nejoblíbenější appku na instagramu, fb nebo jiných sítích – jako inspiraci pro své vrstevníky a poutavou formou vyzdvihne její klady.

Zdroje

Autorské video, natočené v rámci projektu Skauting pro školy: https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.