Youtuber Blondýn má ve svém mobilu pár chytrých aplikací. Pojďte si je vyzkoušet. Můžou být skvělým pomocníkem nebo vám i zachránit život.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - zamčená stránka - podoblast Praktický život
Skautská odborka - Smartphonista/Smartphonistka
mobilní telefon – každý účastník; promítací plátno (lze nahradit bílou zdí); dataprojektor, notebook, papír, tužka, vytištěná příloha č. 1
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
|
|
||
1 |
INDIVIDUÁLNÍ 8 minut |
Myšlenková mapa |
Účastníci si projdou obsah svého mobilu a sepíší seznam aplikací, které následně seřadí či očíslují dle svého využívání/oblíbenosti. |
2 |
SKUPINOVÁ 9 minut |
Brainstorming |
Dobrovolníci představí své nejoblíbenější appky, její přínosy a využitelnost, ostatním účastníkům. |
3 |
SKUPINOVÁ 8 minut |
Televizní výuka |
shlédnutí videa: Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu |
4 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH 15 minut |
Demonstrační – učení se praxí |
Vedoucí aktivity shrne aplikace, které byly ve videu představeny – viz příloha č. 1.
Vytvoří skupiny podle zájmu o danou aplikaci. V této skupině si aplikaci nainstalují na své mobilní telefony, vyzkouší její funkce a splní úkol, který jim zadá moderátor z videa. Zadání úkolu může proběhnout tak, že obdrží lísteček s úkolem od vedoucího aktivity (lze roztříhat přílohu č. 1). Po seznámení se s jednou aplikací, může účastník pokračovat dle časových možností na další, dle svého výběru. Pokud má vedoucí aktivity možnost dát této části větší časový prostor, je to žádoucí. |
5 |
INDIVIDUÁLNÍ / PRÁCE VE DVOJICÍCH 5 minut |
Rozvoj kreativity |
Shrnutí tématu formou odpovědí na 2 otázky. Odpovídat se může hromadně či ve dvojicích.
|
Během této aktivity dojde k rozvíjení kompetence učení se – práce s informacemi:
Aktivně využívá různé zdroje informací; vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci (problém) nejefektivnější.
Tato aktivita vyžaduje práci s vlastním mobilním telefonem každého účastníka. Vyžaduje přítomnost wifi, nebo datového připojení a dostatečnou volnou paměť v telefonu na případné stažení aplikací.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
|
|
|
|
1 |
INDIVIDUÁLNÍ 8 minut |
Myšlenková mapa |
V případě, že je ve skupině účastník, který mobilní telefon nevlastní, půjčíme mu náhradní (pokud máme), nebo ho dáme do skupiny s jiným účastníkem, který má mobilní telefon. V této části je možné pracovat i se zjištěním, že některé aplikace účastník nevyužívá – je tedy možné je vymazat a tím uvolnit telefonní paměť. |
2 |
SKUPINOVÁ 9 minut |
Brainstorming |
Před představením appky je výhodné zjistit, kolik účastníků má totožnou aplikaci a využívá ji. Efektivní je představit ty aplikace, které má malé procento účastníků a přesto jejich majitel vidí jejich přínos. |
3 |
SKUPINOVÁ 8 minut |
Televizní výuka |
Video je možné shlédnout celé, nebo jen vybrané části – stopáž je uvedená v příloze č. 1.
Mobilní aplikace a efektivní využití telefonu |
4 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH 15 minut |
Demonstrační – učení se praxí |
Souhrn aplikací z videa:
Pokud je ve skupině někdo, kdo aplikace již má, můžeme ho využít jako didaktický článek, kdy ve skupině naučí s aplikací ostatní pracovat. |
5 |
INDIVIDUÁLNÍ / PRÁCE VE DVOJICÍCH 5 minut |
Rozvoj kreativity |
Následně může být zadán dobrovolný bonusový domácí úkol: Každý účastník, nebo ve skupinách, doporučí svou nejoblíbenější appku na instagramu, fb nebo jiných sítích – jako inspiraci pro své vrstevníky a poutavou formou vyzdvihne její klady. |
Autorské video, natočené v rámci projektu Skauting pro školy: https://www.youtube.com/watch?v=dvPPu1C6CkE
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.