Hra, která vyzkouší, jak to komu „pálí“. Jediným pomocníkem bude v tuto chvíli mobil. Účastníci zkusí pomocí aplikací splnit úkoly, a tím zneškodnit duchy virtuálního světa, než je zavalí.

Výchovný cíl:  Účastníci používají mobilní aplikace v běžném životě.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

vytištěné QR kódy - příloha č. 3, balicí papír (nebo toaletní papír nebo papíry na flipchart); lepicí pásku, mobilní telefon se staženými aplikacemi pro každého účastníka (nebo do každé dvojice či skupinky), vytištěnou průvodku pro každého účastníka

Obsah programu

Tato aktivita volně navazuje na program Mobil jako pomocník I., ve kterém se účastníci seznámili s mobilními aplikacemi, jejich výhodami, obsluhou a použitím v praxi.

V tomto programu Mobil jako pomocník II. si účastníci ověří, zda použití aplikací správně pochopili a umí aplikace ve správnou chvíli využít. 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(5 minut)

vysvětlování

Přečtení / převyprávění úvodu účastníkům – příloha č. 1. 

Vysvětlení pravidel hry. 

Rozdání průvodek každému účastníkovi – příloha č. 2. 

2

individuální

(35 minut)

didaktická hra / dovednostně-praktická

Průběh hry.

3

skupinová

(5 minut)

diskuzní

Závěrečná diskuze nad zněním tajenky,

otázky pro diskuzi:

Co znamená heslo v tajence?

Co jste si během hry uvědomili?

Kolik času se dá chytrým využitím aplikací ušetřit?

Jak se dá ušetřený čas využít?

V případě větší časové dotace může dojít ke kontrole jednotlivých řešení úkolů.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(5 minut)

vysvětlování

Úvod je vhodné dramatizovat, měnit tón hlasu. Účastníci se lépe vtáhnou do děje.

Listy s QR kódy - příloha č. 3 / úkoly mohou být přilepené na různých elektrických / elektronických přístrojích, jejich seznam (není podmínkou) se může nacházet na určeném místě. 

V případě venkovního prostředí je možné QR kódy rozvěsit libovolně v určeném herním území (na stromy, louky apod.).

Některé aplikace na čtení QR kódu nepodporují češtinu a zobrazí místo háčků a čárek otazníky. Proto doporučujeme např. aplikaci Barcode Scanner.

2

individuální

(35 minut)

didaktická hra / dovednostně-praktická

Z hlediska bezpečnosti je nutné vymezit herní území a dále určit konec hry – např. zapískáním na píšťalku.

3

skupinová

(5 minut)

diskuzní

Správné znění tajenky:

„Jsem chytrý“. (Je tím myšleno „chytrý“ k využití toho, co se nám v elektronickém světě nabízí. 

Chytré chování spatřujeme v tom, o aplikacích vědět, znát jejich možnosti použití, využívat propojenosti – např. Google sdílené disky, sdílené kalendáře aj., reagovat na doporučení od ostatních, co se jim osvědčilo. Hledat a uvědomovat si, kolik času můžeme ušetřit. Ušetřený čas se dá skvěle využít. 

Hru je možné vyhodnotit, tj. za každý správně splněný úkol je možné účastníkovi udělit jeden bod.

Zdroje

15 tipů, jak efektivně využívat vyhledávač Google ⦍online⦎. Webový článek ⦍cit. 19. 1. 2021⦎. Dostupné z: https://www.dsl.cz/clanky/15-tipu-jak-efektivne-vyuzivat-vyhledavac-google

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra