Hra, která vyzkouší, jak to komu „pálí“. Jediným pomocníkem bude v tuto chvíli mobil. Účastníci zkusí pomocí aplikací splnit úkoly, a tím zneškodnit duchy virtuálního světa, než je zavalí.
vytištěné QR kódy - příloha č. 3, balicí papír (nebo toaletní papír nebo papíry na flipchart); lepicí pásku, mobilní telefon se staženými aplikacemi pro každého účastníka (nebo do každé dvojice či skupinky), vytištěnou průvodku pro každého účastníka
Tato aktivita volně navazuje na program Mobil jako pomocník I., ve kterém se účastníci seznámili s mobilními aplikacemi, jejich výhodami, obsluhou a použitím v praxi.
V tomto programu Mobil jako pomocník II. si účastníci ověří, zda použití aplikací správně pochopili a umí aplikace ve správnou chvíli využít.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (5 minut) |
vysvětlování |
Přečtení / převyprávění úvodu účastníkům – příloha č. 1. Vysvětlení pravidel hry. Rozdání průvodek každému účastníkovi – příloha č. 2. |
2 |
individuální (35 minut) |
didaktická hra / dovednostně-praktická |
Průběh hry. |
3 |
skupinová (5 minut) |
diskuzní |
Závěrečná diskuze nad zněním tajenky, otázky pro diskuzi: Co znamená heslo v tajence? Co jste si během hry uvědomili? Kolik času se dá chytrým využitím aplikací ušetřit? Jak se dá ušetřený čas využít? V případě větší časové dotace může dojít ke kontrole jednotlivých řešení úkolů. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová (5 minut) |
vysvětlování |
Úvod je vhodné dramatizovat, měnit tón hlasu. Účastníci se lépe vtáhnou do děje. Listy s QR kódy - příloha č. 3 / úkoly mohou být přilepené na různých elektrických / elektronických přístrojích, jejich seznam (není podmínkou) se může nacházet na určeném místě. V případě venkovního prostředí je možné QR kódy rozvěsit libovolně v určeném herním území (na stromy, louky apod.). Některé aplikace na čtení QR kódu nepodporují češtinu a zobrazí místo háčků a čárek otazníky. Proto doporučujeme např. aplikaci Barcode Scanner. |
2 |
individuální (35 minut) |
didaktická hra / dovednostně-praktická |
Z hlediska bezpečnosti je nutné vymezit herní území a dále určit konec hry – např. zapískáním na píšťalku. |
3 |
skupinová (5 minut) |
diskuzní |
Správné znění tajenky: „Jsem chytrý“. (Je tím myšleno „chytrý“ k využití toho, co se nám v elektronickém světě nabízí. Chytré chování spatřujeme v tom, o aplikacích vědět, znát jejich možnosti použití, využívat propojenosti – např. Google sdílené disky, sdílené kalendáře aj., reagovat na doporučení od ostatních, co se jim osvědčilo. Hledat a uvědomovat si, kolik času můžeme ušetřit. Ušetřený čas se dá skvěle využít. Hru je možné vyhodnotit, tj. za každý správně splněný úkol je možné účastníkovi udělit jeden bod. |
15 tipů, jak efektivně využívat vyhledávač Google ⦍online⦎. Webový článek ⦍cit. 19. 1. 2021⦎. Dostupné z: https://www.dsl.cz/clanky/15-tipu-jak-efektivne-vyuzivat-vyhledavac-google
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.