Máte svůj životní vzor? Čím je pro Vás právě on vzorem? Na příběhu Lakomé Barky se zamyslíme nad kladnými a zápornými vlastnostmi lidí a jaké mají tyto vlastnosti dopady v každodenním životě – při jednání s kamarády, ve škole či doma.

Výchovný cíl:  Účastníci charakterizují jednotlivé lidské vlastnosti u daných osob. Účastníci diskutují nad "vzorovými" vlastnostmi.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 18 Kladné vzory

Pomůcky a materiál

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„Živé pexeso“

20 minut

ICEBREAKER

Dva z hráčů jdou za dveře – budou hádat (pokud je hráčů lichý počet, může hádat jeden). Ostatní hráči se rozdělí do dvojic a domluví se v nich na nějakém znamení – musí se týkat vlastností nebo pocitů člověka. Když se domluví, dřepne si každý někam do místnosti a zavolají se hádači. Ti se postupně jako u klasického pexesa střídají a vždy ukážou na člověka – ten předvede nacvičený signál, potom na druhého, ten předvede svůj. Když uhodnou dvojici, dvojice odchází za tím, kdo ji uhodl, a ten si zapíše jeden bod.

2

SKUPINOVÁ

„film“

20 minut

TELEVIZNÍ VÝUKA

Nyní shlédnou pohádku Lakomá Barka.

Během ní vyplňují pracovní list – příloha č. 1.

3

SKUPINOVÁ

„Pracovní listy“

15 minut

PRÁCE S TEXTEM

Po zhlédnutí si doplní pracovní listy a následně si správnost odpovědí společně zkontrolují.

4

SKUPINOVÁ PRÁCE

„Živé obrazy“

15 minut

VÝUKA DRAMATEM

Účasníci se rozdělí do menších skupin. Každá skupina si vybere scénu, která ji ve filmu zaujala a vytvoří tři živé obrazy, které ji vystihují (tzn. obrazy, kde se lidé nehýbou, pouze stojí ve štronzu). Po nachystání tohoto úkolu předvádí skupiny postupně svoje živé obrazy ostatním, kteří hádají, co jednotlivé obrazy mohou znázorňovat.

5

SKUPINOVÁ PRÁCE

„Kladný vzor“

20 minut

MYŠLENKOVÁ MAPA

 

DISKUSE

Každá skupina nakreslí na velký papír obrys postavy. Dovnitř pak napíše vlastnosti, které by dle ní měl mít “vzor”, a ven kolem postavy ty, které by “kladný vzor” určitě mít neměl. Následně vyberou tři dle nich nejdůležitější vlastnosti, které budou prezentovat ostatním, se zdůvodněním, proč jsou podle nich právě ony nejdůležitější.

Metodické poznámky

Během této aktivity je rozvíjena komunikativní kompetence:
Účastník vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v osobním životě.
Sám diskutuje k věci, srozumitelně sděluje a vysvětluje své myšlenky, postoje a argumenty.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

„Živé pexeso“

15 minut

ICEBREAKER

Je vhodné, když jsou utvořeny “netypické” dvojice – tj. účastníci, kteří spolu nepříliš kamarádí, aby nebylo možné předvídat, a také je to dobrý způsob propojení účastníků, kteří se běžně nevyhledávají

Uhodnuté dvojice nesmí hadačům napovídat.

2

SKUPINOVÁ

„film“

20 minut

TELEVIZNÍ VÝUKA

Vedoucí rozdá účastníkům pracovní listy, se kterými budou pracovat během filmu Lakomá Barka.

S pracovními listy se seznámí před samotným promítáním.

Film Lakomá barka: 

 

MP3: https://drive.google.com/file/d/1fPNwrhcPJhZK9duF_NqlMJzlc2DShvGy/view?usp=sharing

MP4: https://drive.google.com/file/d/1sh3f95jQH97zEoCt5JMtZAjkJ4uLUJV_/view?usp=sharing

 

3

SKUPINOVÁ

„Pracovní listy“

15 minut

PRÁCE S TEXTEM

Pracovní listy (15 minut) – viz příloha.

Po zhlédnutí je dobré účastníkům nechat ještě nějaký čas na doplnění toho, co nestihli během filmu.

Správnost odpovědí společně zkontrolují. Můžou si mezi sebou pracovní listy vyměnit a kontrolovat si navzájem.

4

SKUPINOVÁ PRÁCE

„Živé obrazy“

15 minut

VÝUKA DRAMATEM

Doporučujeme menší skupiny, např. po pěti, aby byl každý zapojen.

Počet obrazů či počet účastníků ve skupině je možné měnit dle potřeb.

Po uhodnutí obrazu je možné vést navazující diskusi:

  • zda je vybraná scéna kladná či záporná
  • v čem konkrétně je kladná či záporná
  • zda se s něčím podobným setkali ve svém životě

5

SKUPINOVÁ PRÁCE

„Kladný vzor“

20 minut

MYŠLENKOVÁ MAPA

DISKUSE

Lze pokládat doplňující otázky, např. který člověk v jejich okolí tyto vlastnosti má.

Zdroje

V části č. 2 použity nahrávky: 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.