Zamýšlení se nad globálním znečišťováním přírody, zastavení nad tím, jakými věcmi se obklopujeme a zda opravdu všechny potřebujeme k životu. Zhodnocení, co pro přírodu mohu udělat já sám/sama a co moje země. Vše na základě norského dokumentu o surfařích, kteří se usadili na opuštěné pláži na ostrově u břehů Norska, kde našli nejen perfektní vlny, ale také spousty naplavených odpadků. Na pláži chtějí zůstat, dokud neposbírají alespoň tunu toho, co sem dennodenně přináší moře ze vzdálených míst.

Výchovný cíl:  Účastníci diskutují nad problematikou globálního znečištování. Účastníci vyjádří, co by mohli dělat, aby dopady globálního znečišťování zmírnili.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - podoblast Hodnota přírody - zamčená stránka (např. úkol Zásahy do přírody)

Pomůcky a materiál

PC, dataprojektor, promítací plátno (lze nahradit bílou zdí), flipchart, flipchartové papíry, fixy

vytištenou přílohu č. 1 a přílohu č. 2

stažený film:  Na Sever od Slunce

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Vědomostní / tipovací dotazník“

30 minut

ICEBREAK

Účastníci se rozdělí např. do tří skupin, které soutěží mezi sebou o co nejvíce správných odpovědí – v příloze č. 1.

2

TELEVIZNÍ VÝUKA nebo PRÁCE S TEXTEM

dokument „Na sever od slunce“ s českými titulky (50 minut) nebo vyprávění dokumentu – 30 minut (včetně zamýšlení)

NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ

nebo PRÁCE S TEXTEM

Pohodlně se usaďte a užijte si dokument Na sever od slunce.

video:Na sever od Slunce

Nebo si vyslechněte vyprávění tohoto dokumentu – viz příloha č. 2. 

Bezprostředně po vypravování položí vedoucí aktvity účastníkům otázku: jaká podstatná, přídavná jména a příslovce vás v souvislosti s tím, co jste vyslechli, napadají.

Vedoucí zapisuje na flipchartový papír.

3

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

30 minut

DISKUZE

Po shlédnutí filmu proběhne řízená diskuze. 

Účastníky rozdělíme na 3 skupiny, které se střídají u 3 flipchartových papírů, rozmístěných po prostoru. Každý flipchartový papír nese jeden znak, který hledáme – CO MŮŽU UDĚLAT JÁ / CO MŮŽE UDĚLAT ČR / HROZBY.

Každá skupina začíná u jednoho flipchartového papíru a po určitém časovém úseku (např. 5 minut) se po směru hodinových ručiček přesune k dalšímu papíru. Přečte si, co napsala předchozí skupina, a doplní další nové myšlenky. Pokud je tam již něco řečeno, nezaznamenává se podruhé, pouze se může udělat vedle čárka na důkaz, že s tím souhlasí. Po uplynutí dalšího časového úseku se skupina posune k dalšímu flipchartovému papíru, kde si opět přečte předchozí myšlenky a zaznamená nové.

Na závěr organizátor vyzve tvůrce myšlenek, aby vždy přečetli či vysvětlili napsané. Takto se projdou všechny tři flipchartové papíry.

CO MŮŽU UDĚLAT JÁ

CO MŮŽE UDĚLAT ČR

HROZBY

     
     
     
     

Dále může navazovat další otázka pro celou skupinu:

Změníš u sebe něco po tomto programu?

Metodické poznámky

V této aktivitě je rozvíjena občanská kompetence:
Upřednostňuje ve svém životě takové činnosti a materiální vybavení, které nezpůsobují nebo nezvyšují environmentální a kulturní škody. Dává druhým dobrý příklad toho, že je třeba uvažovat v dlouhodobých perspektivách.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Vědomostní / tipovací dotazník“

30 minut

ICEBREAK

Vedoucí vyzve účastníky k soutěži, za každou správnou odpověď získává skupina jeden bod. Vedoucí pokládá otázky a na odpovědi mají skupiny omezený čas, např. než se přesypou přesýpací hodiny. Odpovědi jsou uvedeny v textu v závorkách. 

Nebo může soutěžit každý sám – tj. každý si zapisuje, na závěr se vyhodnotí počet bodů a odmění výherce s nejvyšším počtem bodů.

2

TELEVIZNÍ VÝUKA

dokument „Na sever od slunce“ s českými titulky – 50 minut

nebo 

vyprávění příběhu na základě tohoto dokumentu – 30 minut (včetně zamyšlení)

NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ

nebo 

PRÁCE S TEXTEM

Pokud vedoucí zvolí volné vyprávění tohoto dokumentu, je vhodné pracovat s hlasem a tím dodávat napětí celému příběhu.

V průběhu může dojít k zastavování příběhu a pokládání doplňujících otázek, např. Jak si myslíte, že příběh skončí? Jak dlouho budou kluci na pláži? aj.

 

3

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

30 minut

DISKUZE

Tato metoda umožňuje diskusi v menších skupinách, jejiž výhodou je prostor pro každého účastníka.

Behem střídání skupin u flipchartu vedoucí podporuje. Chodí mězi jednotlivými skupinami, naslouchá jim, pokládá jim další otázky k rozproudění diskuse, v případě, že se skupina zasekla.

Zdroje

Na sever od slunce ⦍online⦎. Webová stránka Jeden svět na školách ⦍cit. 30. 6. 2020⦎. Dostupné z:  https://www.jsns.cz/lekce/15597-na-sever-od-slunce.

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.