Zamýšlení se nad globálním znečišťováním přírody, zastavení nad tím, jakými věcmi se obklopujeme a zda opravdu všechny potřebujeme k životu. Zhodnocení, co pro přírodu mohu udělat já sám/sama a co moje země. Vše na základě norského dokumentu o surfařích, kteří se usadili na opuštěné pláži na ostrově u břehů Norska, kde našli nejen perfektní vlny, ale také spousty naplavených odpadků. Na pláži chtějí zůstat, dokud neposbírají alespoň tunu toho, co sem dennodenně přináší moře ze vzdálených míst.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - podoblast Hodnota přírody - zamčená stránka (např. úkol Zásahy do přírody)
PC, dataprojektor, promítací plátno (lze nahradit bílou zdí), flipchart, flipchartové papíry, fixy
vytištenou přílohu č. 1 a přílohu č. 2
stažený film: Na Sever od Slunce
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
|||||||||||||||
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „Vědomostní / tipovací dotazník“ 30 minut |
ICEBREAK |
Účastníci se rozdělí např. do tří skupin, které soutěží mezi sebou o co nejvíce správných odpovědí – v příloze č. 1.
|
|||||||||||||||
2 |
TELEVIZNÍ VÝUKA nebo PRÁCE S TEXTEM dokument „Na sever od slunce“ s českými titulky (50 minut) nebo vyprávění dokumentu – 30 minut (včetně zamýšlení) |
NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ nebo PRÁCE S TEXTEM |
Pohodlně se usaďte a užijte si dokument Na sever od slunce. video:Na sever od Slunce Nebo si vyslechněte vyprávění tohoto dokumentu – viz příloha č. 2.
Bezprostředně po vypravování položí vedoucí aktvity účastníkům otázku: jaká podstatná, přídavná jména a příslovce vás v souvislosti s tím, co jste vyslechli, napadají. Vedoucí zapisuje na flipchartový papír. |
|||||||||||||||
3 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 30 minut |
DISKUZE |
Po shlédnutí filmu proběhne řízená diskuze. Účastníky rozdělíme na 3 skupiny, které se střídají u 3 flipchartových papírů, rozmístěných po prostoru. Každý flipchartový papír nese jeden znak, který hledáme – CO MŮŽU UDĚLAT JÁ / CO MŮŽE UDĚLAT ČR / HROZBY. Každá skupina začíná u jednoho flipchartového papíru a po určitém časovém úseku (např. 5 minut) se po směru hodinových ručiček přesune k dalšímu papíru. Přečte si, co napsala předchozí skupina, a doplní další nové myšlenky. Pokud je tam již něco řečeno, nezaznamenává se podruhé, pouze se může udělat vedle čárka na důkaz, že s tím souhlasí. Po uplynutí dalšího časového úseku se skupina posune k dalšímu flipchartovému papíru, kde si opět přečte předchozí myšlenky a zaznamená nové. Na závěr organizátor vyzve tvůrce myšlenek, aby vždy přečetli či vysvětlili napsané. Takto se projdou všechny tři flipchartové papíry.
Dále může navazovat další otázka pro celou skupinu: Změníš u sebe něco po tomto programu? |
V této aktivitě je rozvíjena občanská kompetence:
Upřednostňuje ve svém životě takové činnosti a materiální vybavení, které nezpůsobují nebo nezvyšují environmentální a kulturní škody. Dává druhým dobrý příklad toho, že je třeba uvažovat v dlouhodobých perspektivách.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „Vědomostní / tipovací dotazník“ 30 minut |
ICEBREAK |
Vedoucí vyzve účastníky k soutěži, za každou správnou odpověď získává skupina jeden bod. Vedoucí pokládá otázky a na odpovědi mají skupiny omezený čas, např. než se přesypou přesýpací hodiny. Odpovědi jsou uvedeny v textu v závorkách.
Nebo může soutěžit každý sám – tj. každý si zapisuje, na závěr se vyhodnotí počet bodů a odmění výherce s nejvyšším počtem bodů. |
2 |
TELEVIZNÍ VÝUKA dokument „Na sever od slunce“ s českými titulky – 50 minut nebo vyprávění příběhu na základě tohoto dokumentu – 30 minut (včetně zamyšlení) |
NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ nebo PRÁCE S TEXTEM |
Pokud vedoucí zvolí volné vyprávění tohoto dokumentu, je vhodné pracovat s hlasem a tím dodávat napětí celému příběhu. V průběhu může dojít k zastavování příběhu a pokládání doplňujících otázek, např. Jak si myslíte, že příběh skončí? Jak dlouho budou kluci na pláži? aj.
|
3 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 30 minut |
DISKUZE |
Tato metoda umožňuje diskusi v menších skupinách, jejiž výhodou je prostor pro každého účastníka. Behem střídání skupin u flipchartu vedoucí podporuje. Chodí mězi jednotlivými skupinami, naslouchá jim, pokládá jim další otázky k rozproudění diskuse, v případě, že se skupina zasekla. |
Na sever od slunce ⦍online⦎. Webová stránka Jeden svět na školách ⦍cit. 30. 6. 2020⦎. Dostupné z: https://www.jsns.cz/lekce/15597-na-sever-od-slunce.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.