Většina z nás na sobě chce něco změnit. Ať už je to chození včas, neodkládání věcí na později, více naslouchat druhým, být méně na sociálních sítích apod. Není lehké udělat první krok a se změnou začít. Tato aktivita povede účastníky k zamyšlení, co chtějí konkrétně změnit, čeho chtějí dosáhnout a pomůže ke každodennímu zaznamenávání, zda se to daří.
1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 19 Modrý život
tabule/flipchart pro zapisování brainstormingu, pro každého přílohu č. 1 a tužku, obrázky zvířat dle počtu hráčů (pokud se rozhodnete pro zábavné rozdělení do skupin)
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ „Brainstorming“ 10 minut |
BRAINSTORMING |
Na začátku se vedoucí účastníků zeptá, zda vědí, co je to modrý život. Následně účastníci napřeskáčku říkají vše, co je k tématu napadá, vedoucí vše zapisuje. Ke konci vedoucí shrne, co to tedy „modrý život“ je. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „Pantomima“ 20 minut |
VÝUKA DRAMATEM |
Účastníci se rozdělí do skupin po 4. Nyní už účastníci ví, co je modrý život. Co do něj ale může všechno patřit? Co dělá lidem v běžném životě problémy, s čím by měli „bojovat“? A co dělá problémy konkrétně mé družině/třídě? Jednotlivé skupiny budou mít za úkol vymyslet konkrétní věci, které jim dělají v životě problémy, nebo v čem by se chtěli zlepšit, co by mohli omezit (např. pozdní příchody, sprostá mluva, prokrastinaci, přílišnou konzumaci čokolády, …). Každý člověk ze skupiny může vymyslet jednu věc – daná skupina pak nacvičí krátkou pantomimickou scénku na daná témata. Zbytek hádá, co skupina předvádí. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE „Tvorba modrého života“ 15 minut |
UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Účastníci se zamyslí nad tím, co jim v jejich životě dělá problémy, v čem se chtějí zlepšit, popřípadě čeho chtějí dosáhnout. Využít mohou zlozvyky, které viděli v odehraných scénkách. Jednotlivé věci si sepíšou do pracovního listu „Modrý život“ (viz přílohu č. 1),
|
Během této aktivity je rozvíjena kompetence k učení:
Účastník realisticky odhadne, nakolik jeho vědomosti nebo dovednosti dostačují pro různé úkoly, sám rozpozná, co konkrétně se ještě potřebuje naučit, formuluje otázky, kterými se zeptá na to, co neumí.
Pro své učení samostatně zvolí cíl na základě vlastních priorit a dobře svou volbu zdůvodní, přijme za něj i za svůj postup osobní zodpovědnost, určí časový výhled a vystaví plán postupu učení.
1 |
SKUPINOVÁ „Brainstorming“ 10 minut |
BRAINSTORMING |
Pravidla brainstormingu:
Položíme otázky na téma MODRÝ ŽIVOT:
„Modrý život poprvé vyšel v roce 1934 v knize Přístav volá autora Jaroslava Foglara – je popsán jako několik úkolů/bodů, které se snažíme každý den naplnit, abychom si pak, za jejich splnění, mohli vybarvit jedno políčko v kalendáři modře. Cílem je pak získat co nejvíce modrých políček. Původně se tyto úkoly/podmínky nazývaly Můj lepší život a s pojmem Modrý život se poprvé objevily v roce 1947.“ Zdroj: Modrý život ⦍online⦎. Patnáctka ⦍cit. 2. 1. 2018⦎. Dostupné z: https://patnactka.vaveha.cz/nastenka/materialy/modry-zivot/ Smysl těchto podmínek možná nejlépe vysvětluje právě Jaroslav Foglar slovy knižního hrdiny Ládi Vilemína, který je popisuje takto: Zdroj: Modrý život ⦍online⦎. Wikipedia ⦍cit. 2. 1. 2018⦎. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Modr%C3%BD_%C5%BEivot |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „Pantomima“ 20 minut |
VÝUKA DRAMATEM |
Rozdělení do skupin může probíhat zábavnou formou, např.: Každý účastník si vylosuje jeden lísteček, na kterém bude obrázek konkrétního zvířete. Po odstartování je úkolem každého vydávat zvuky zvířete, které má na obrázku a najít ostatní – ti, kdo vydávají stejné zvuky, utvoří skupinu. K pantomimě: Počet předváděných scének v jedné skupině může vedoucí omezit na určitý počet např. z časových důvodů. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE „Tvorba modrého života“ 15 minut |
UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Návod na vyplnění „Modrého života“ – příloha č. 1
V momentě, kdy o věcech, které chceme změnit, pouze nemluvíme, ale zaznamenáme je na papír, se stávají větším osobním závazkem, a tudíž je větší šance ke změně. |
V části programu č. 1 využity následující zdroje:
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.