První pomoc zážitkem. Účastníci si zažijí zvládnutí simulované situace se zraněným člověkem, čímž se zvýší jejich sebedůvěra ve vlastní schopnosti díky prožití zvládnuté simulace.

Výchovný cíl:  Účastníci zrealizují rekonstruovanou záchranu člověka s úrazem hlavy. Účastníci zhodnotí, zda byl jejich postup záchrany správný.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

15 minut

VYSVĚTLOVÁNÍ

Účastníci se rozdělí. Dobrovolníci, kteří mají chuť a odvahu, budou dělat figuranty/zraněné, ostatní v menších skupinách budou v roli záchranářů.

Vedoucí účastníkům přečte pravidla simulací – příloha č. 1.

Figuranti/zranění jsou instruovaní dopředu a v době, kdy se skupina psychicky připravuje na to, co bude následovat, se maskují či rozmísťují do terénu.

Zadání pro figuranty: 

Sedíš na zemi a jsi zmatený/á – nepamatuješ si, jak ses tam dostal/a. Mluvíš a reaguješ pomaleji, bolí tě hlava. Rozhlížíš se kolem, snažíš se pochopit, co se děje. Když přichází zasahující a ptají se tě, co ti je, odpovídáš pomalu: „Asi nic, asi dobrý... Jen mě trochu bolí hlava.“ Když se ptají na to, co se ti stalo, jak ses tam dostal/a, co jsi dělal/a, váhavě přiznáváš, že tak úplně nevíš. Ostatní věci si pamatuješ normálně. S ničím se neléčíš, jsi jinak zdravý/á, alergii na nic nemáš. Vyptáváš se záchranářů, co se děje, kdo jsou, kam jdou… A vždy po cca třech až pěti otázkách zažíváš „reset“ – zapomeneš, co ti říkali, a ptáš se na stejné otázky znovu. Je ti trochu špatně od žaludku, ale nezvracíš. 

Zadání pro zasahující: 

Je konec programu/vyučování, jdete na oběd a cestou potkáváte kamaráda, který sedí na zemi. Jdete se ho zeptat, zda je v pořádku a proč tam sedí. 

2

TÝMOVÁ

15 minut

SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ

Účastníci vyrazí v menších skupinách hledat figuranty dle zadání vedoucího. Každá skupina jednoho figuranta.

3

SKUPINOVÁ

15 minut

DISKUZE

Po ukončení simulace následuje rozbor.

Jaké to bylo? Jak jste se cítili? Bylo to pro vás reálné?

Ptáme se, na co zasahující přišli, co jim přišlo důležité z toho, co zjistili.

Správné vyřešení situace: U člověka, který se chová divně, pátrejte po poruchách paměti a možném úrazu hlavy. Úraz hlavy doprovázený bezvědomím (i kratičkým), poruchou paměti či výtokem krve či mozkomíšního moku z nosu či uší je vážný úraz a musíme vždy volat 155.

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

Upozornění! 

  • Práce se zážitkem v rámci první pomoci může způsobit psychickou krizi účastníků – může jim otevřít jejich vlastní zážitky a vzpomínky na situace, které prožili (např. zranění či onemocnění členů rodiny, kamarádů atp.). Toto riziko se snažíme minimalizovat prací s psychickou bezpečností – účastníci musí být orientovaní v programu, znát pravidla simulací, simulace a zejména rozbor musí probíhat v bezpečném prostředí a atmosféře (rozhodně NE ironie, sarkasmus, shazování jednoho účastníka před ostatními…). I tak riziko psychické krize existuje a vedoucí by měl být na podobnou situaci připraven. V takové situaci by měl jednak krizi rozpoznat a neprodleně nabídnout postiženému pomoc.  

Nutné znalosti vedoucího před zahájením aktivity: 

  • Pokud chceme zážitkovou aktivitu organizovat, měli bychom ji sami před tím zažít – absolvujte kvalitní zážitkový kurz (např. ZDrSEM, www.zdrsem.cz), než se sami budete o takovou výuku snažit. 
  • Vedoucí musí mít při organizování simulace nejen jasno v tom, jaký je ideální postup řešení, ale i jak moc vadí či nevadí jiné postupy. Zážitek vlastního zásahu vzbudí v účastníci zájem a otázky, což je skvělé, a je dobré na ně umět odpovědět. Pokud si odpovědí nejste jistí – radši přiznejte, že nevíte, a zkuste odpověď dohledat či se zeptejte odborníků. Vyvarujte se šíření bludů a mýtů – může to mít fatální dopad! 

Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

15 minut

VYSVĚTLOVÁNÍ

Pro snazší organizaci a provedení simulací použijte návod, který vás provede bod po bodu – příloha č. 4. 

Účastníky před vysláním k ošetření zranění (vyřešení situace) nejdříve psychicky připravte. Přečtěte jim přílohu č. 1 – vysvětlení, co je simulace a jaká jsou její pravidla.

Příprava figurantů probíhá cca 15 až 30 min. před samotnou simulací – viz přílohu č. 2 – druhy maskování. 

2

TÝMOVÁ

15 minut

SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ

 Vedoucí pomáhá, radí, sleduje, jak si účastníci ve svých rolích vedou.

3

SKUPINOVÁ

15 minut

DISKUZE

Rozbor: 

Po jasném ukončení simulace si sedneme/stoupneme do kroužku a vedeme debriefing/rozbor simulace.

Je důležité tzv. odstřihnutí od situace – uklidnění emocí. K tomu pomáhají otázky typu Jaké to bylo? 

Cílem je, aby ze sebe účastníci dostali nejsilnější emoce a byli schopni se soustředit na další část. V naprosté většině zde začnou zasahující líčit, co dělali a ptát se, co bylo správně – necháme je krátce vylíčit nejsilnější pochyby a zážitky, ale vracíme diskuzi zpět k pocitům nebo ji ukončíme – nenecháme se vtáhnout do nestrukturovaného popisu, co bylo a nebylo správné. 

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.