První pomoc zážitkem. Účastníci si zažijí zvládnutí simulované situace se zraněným člověkem, čímž se zvýší jejich sebedůvěra ve vlastní schopnosti díky prožití zvládnuté simulace.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Účastníci se rozdělí. Dobrovolníci, kteří mají chuť a odvahu, budou dělat figuranty/zraněné, ostatní v menších skupinách budou v roli záchranářů. Vedoucí účastníkům přečte pravidla simulací – příloha č. 1. Figuranti/zranění jsou instruovaní dopředu a v době, kdy se skupina psychicky připravuje na to, co bude následovat, se maskují či rozmísťují do terénu. Zadání pro figuranty: Sedíš na zemi a jsi zmatený/á – nepamatuješ si, jak ses tam dostal/a. Mluvíš a reaguješ pomaleji, bolí tě hlava. Rozhlížíš se kolem, snažíš se pochopit, co se děje. Když přichází zasahující a ptají se tě, co ti je, odpovídáš pomalu: „Asi nic, asi dobrý... Jen mě trochu bolí hlava.“ Když se ptají na to, co se ti stalo, jak ses tam dostal/a, co jsi dělal/a, váhavě přiznáváš, že tak úplně nevíš. Ostatní věci si pamatuješ normálně. S ničím se neléčíš, jsi jinak zdravý/á, alergii na nic nemáš. Vyptáváš se záchranářů, co se děje, kdo jsou, kam jdou… A vždy po cca třech až pěti otázkách zažíváš „reset“ – zapomeneš, co ti říkali, a ptáš se na stejné otázky znovu. Je ti trochu špatně od žaludku, ale nezvracíš. Zadání pro zasahující: Je konec programu/vyučování, jdete na oběd a cestou potkáváte kamaráda, který sedí na zemi. Jdete se ho zeptat, zda je v pořádku a proč tam sedí. |
2 |
TÝMOVÁ 15 minut |
SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Účastníci vyrazí v menších skupinách hledat figuranty dle zadání vedoucího. Každá skupina jednoho figuranta. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
DISKUZE |
Po ukončení simulace následuje rozbor. Jaké to bylo? Jak jste se cítili? Bylo to pro vás reálné? Ptáme se, na co zasahující přišli, co jim přišlo důležité z toho, co zjistili. Správné vyřešení situace: U člověka, který se chová divně, pátrejte po poruchách paměti a možném úrazu hlavy. Úraz hlavy doprovázený bezvědomím (i kratičkým), poruchou paměti či výtokem krve či mozkomíšního moku z nosu či uší je vážný úraz a musíme vždy volat 155. |
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
Upozornění!
Nutné znalosti vedoucího před zahájením aktivity:
Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Pro snazší organizaci a provedení simulací použijte návod, který vás provede bod po bodu – příloha č. 4. Účastníky před vysláním k ošetření zranění (vyřešení situace) nejdříve psychicky připravte. Přečtěte jim přílohu č. 1 – vysvětlení, co je simulace a jaká jsou její pravidla. Příprava figurantů probíhá cca 15 až 30 min. před samotnou simulací – viz přílohu č. 2 – druhy maskování. |
2 |
TÝMOVÁ 15 minut |
SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Vedoucí pomáhá, radí, sleduje, jak si účastníci ve svých rolích vedou. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
DISKUZE |
Rozbor: Po jasném ukončení simulace si sedneme/stoupneme do kroužku a vedeme debriefing/rozbor simulace. Je důležité tzv. odstřihnutí od situace – uklidnění emocí. K tomu pomáhají otázky typu Jaké to bylo? Cílem je, aby ze sebe účastníci dostali nejsilnější emoce a byli schopni se soustředit na další část. V naprosté většině zde začnou zasahující líčit, co dělali a ptát se, co bylo správně – necháme je krátce vylíčit nejsilnější pochyby a zážitky, ale vracíme diskuzi zpět k pocitům nebo ji ukončíme – nenecháme se vtáhnout do nestrukturovaného popisu, co bylo a nebylo správné. |
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.