Příroda byla dříve našim předkům domovem, ve kterém vše dokonale znali a bylo málo situací, které je překvapily. Dnes pobyt v přírodě bereme jako doplňkovou záležitost. V této aktivitě si uvědomíme, jak předejít nebezpečí a jak v případě nenadálé situace postupovat.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 45 Bezpečnost v přírodě
ČÁST |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Co dělat/nedělat v přírodě?“ 15 minut |
ICEBREAK |
Účastníci se rozdělí do dvojic a postaví se naproti sobě asi 6 metrů daleko. Úkolem jednoho z dvojice je říkat slovní spojení nebo krátké věty, které budou obsahovat doporučení/nedoporučení, jak se chovat v přírodě. Tedy například "v lese se nekřičí", "neodhazujeme odpadky", atd. Pokud s tím druhý z dvojice souhlasí, udělá krok vpřed. Pokud ne, zůstává stát na místě. |
2 |
TÝMOVÁ „Co se může stát?“ 15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Nyní dostane každý účastník jeden lístek z přílohy č. 1,
Úkolem jednotlivce je zjistit, co má na zádech napsáno. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ „Jak tomu předejít?“ 15 minut |
UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ
|
Kdo zjistí, co má napsané na zádech, posadí se zpět na své místo a zkusí vymyslet, jak dané situaci předcházet, a co dělat, když situace nastane. Až budou mít sepsáno všichni, postupně si představí své návrhy. |
Během této aktivity se rozvíjí kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Vyhodnotí různé vlastní i předložené varianty řešení a rozhoduje mezi nimi.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Co dělat/nedělat v přírodě?“ 15 minut |
ICEBREAK |
Ten, kdo říká doporučení, může úmyslně zařadit i nevhodné chování v přírodě. Když se dva z dvojice setkají, vymění si role. Při větším počtu žáků může jeden říkat doporučení pro větší skupinu, aby se hodně dvojic navzájem nepřekřikovalo. |
2 |
TÝMOVÁ „Co se může stát?“ 15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Lístky s hesly, co se může stát v přírodě, jdou na záda připevnit např. oboustrannou lepicí páskou. Žáci mohou napsat slovní spojení týkající se toho, co se může v přírodě stát, sami. Slovní spojení by mělo mít maximálně 3 slova. Pokud máme ve třídě více žáků, můžou se nápisy na zádech opakovat. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ „Jak tomu předejít?“ 15 minut |
UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ
|
Kdo již ví, co má na zádech, sepisuje seznam doporučení, jak lze danému problému předejít, ale také mohou napsat, jak se zachovat, když už daná situace nastane. Správný postup je uveden v příloze č. 2.
|
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.