Příroda byla dříve našim předkům domovem, ve kterém vše dokonale znali a bylo málo situací, které je překvapily. Dnes pobyt v přírodě bereme jako doplňkovou záležitost. V této aktivitě si uvědomíme, jak předejít nebezpečí a jak v případě nenadálé situace postupovat.

Výchovný cíl:  Účastníci rozhodnou, jak se zachovat v určitých situacích přírodě, aby byli ohleduplní k přírodě i sami k sobě.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 45 Bezpečnost v přírodě

Pomůcky a materiál

  • papíry, psací potřeby
  • oboustranná lepící páska nebo zavírací špendlík
  • vytištěné přílohy 

Obsah programu

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Co dělat/nedělat v přírodě?“

15 minut

ICEBREAK

Účastníci se rozdělí do dvojic a postaví se naproti sobě asi 6 metrů daleko. Úkolem jednoho z dvojice je říkat slovní spojení nebo krátké věty, které budou obsahovat doporučení/nedoporučení, jak se chovat v přírodě. Tedy například "v lese se nekřičí", "neodhazujeme odpadky", atd. Pokud s tím druhý z dvojice souhlasí, udělá krok vpřed. Pokud ne, zůstává stát na místě. 

2

TÝMOVÁ

„Co se může stát?“

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Nyní dostane každý účastník jeden lístek z přílohy č. 1,

nesmí se podívat, co je na něm napsáno, a nechá si tento lístek přilepit na záda. Pak musí najít někoho, kdo mu obsah lístku na zádech slovně popíše. Při popisu nesmí být použita slova samotná, ani jejich kořen či odvozeniny. 

Úkolem jednotlivce je zjistit, co má na zádech napsáno.

3

INDIVIDUÁLNÍ

„Jak tomu předejít?“

15 minut

UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ

 

Kdo zjistí, co má napsané na zádech, posadí se zpět na své místo a zkusí vymyslet, jak dané situaci předcházet, a co dělat, když situace nastane.

Až budou mít sepsáno všichni, postupně si představí své návrhy.

Metodické poznámky

Během této aktivity se rozvíjí kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.

Vyhodnotí různé vlastní i předložené varianty řešení a rozhoduje mezi nimi.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Co dělat/nedělat v přírodě?“

15 minut

ICEBREAK

Ten, kdo říká doporučení, může úmyslně zařadit i nevhodné chování v přírodě. 

Když se dva z dvojice setkají, vymění si role.

Při větším počtu žáků může jeden říkat doporučení pro větší skupinu, aby se hodně dvojic navzájem nepřekřikovalo.

2

TÝMOVÁ

„Co se může stát?“

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Lístky s hesly, co se může stát v přírodě, jdou na záda připevnit např. oboustrannou lepicí páskou.

Žáci mohou napsat slovní spojení týkající se toho, co se může v přírodě stát, sami. Slovní spojení by mělo mít maximálně 3 slova.

Pokud máme ve třídě více žáků, můžou se nápisy na zádech opakovat.

3

INDIVIDUÁLNÍ

„Jak tomu předejít?“

15 minut

UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ

 

Kdo již ví, co má na zádech, sepisuje seznam doporučení, jak lze danému problému předejít, ale také mohou napsat, jak se zachovat, když už daná situace nastane. 

Správný postup je uveden v příloze č. 2.

Zdroje

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.