Účastníci si zopakují tísňová čísla a ujasní si, při jakých situacích je konkrétní číslo vhodné. Hlavním cílem je pochopení, že volat na tísňová čísla není "špatné".

Výchovný cíl:  Účastníci ví, jaké tísňové číslo použít na kterou situaci. Účastníci dovedou provést hovor na tísňovou linku a říct vše podstatné
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - 10 Přivolání pomoci

Pomůcky a materiál

dataprojektor, plátno, vytištěné materiály (viz přílohy), šátek

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ HRA

“TÍSŇOVÁ ČÍSLA”

5 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Vedoucí rozdá jednotlivým účastníkům tísňová telefonní čísla (každý z nich si musí zapamatovat, jaké telefonní číslo je). Poté udělají kruh a jeden z nich jde doprostřed, bude mít zavázané oči. Člověk uprostřed řekne některé z tísňových čísel např. 150, a v té chvíli všichni, kteří "jsou" číslo 150 zdvihnou ruku a musí se mezi sebou vyměnit tak, aby je člověk uprostřed nechytil. Chodit mohou jen vevnitř kruhu, když jednou opustí své místo, nesmí se na něj vracet. Když jsou chyceni, vymění se – účastník uprostřed jde na jejich místo, chycenému se zavážou oči a pokračuje se ve hře.

2

SAMOSTATNÁ PRÁCE 

“KDY VOLAT KOHO?

15 MINUT

PRÁCE S TEXTEM

Společně si zopakujte tísňová telefonní čísla 150, 155, 156, 158, 112. Následně dostanou účastníci lístky s různými situacemi (příloha č. 1).

Jejich úkolem bude vybrat to tísňové číslo, na které by v dané situaci volali. Mezi lístečky může být i chyták – situace, kdy by volat neměli. 

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

“SIMULACE TELEFONÁTŮ”

20 MINUT

INSCENAČNÍ

Vedoucí tuto část zahájí ukázkovým telefonátem na tísňové telefonní číslo (na ukázku je možné použít některou ze situací uvedených níže). Po ukázce shrne, že je důležité říct  

  • KDO JSEM
  • KDE JSEM 
  • CO SE STALO
  • a nezavěšovat hovor jako první

Nyní si účastníci prakticky vyzkouší telefonáty na záchranou službu. Rozdělí se do dvojic – jeden z nich hraje roli operátora, druhý volajícího. Vedoucí zadá několik situací, jejich úkolem je zavolat na správné tísňové číslo a správně popsat situaci, ve které se nachází. Hráči se v rolích pravidelně střídají.

Možné situace pro zadání simulovaného volání:

  • Našli jste na ulici člověka v bezvědomí
  • Požár budovy, vidíte plameny z oken
  • Našli jste v klubovně sršní hnízdo
  • Přijedete k dopravní havárii, kde je několik aut zaklíněných v sobě
  • Člověk je uvízlý pod spadlým stromem
  • Naleznete podezřelý předmět, který připomíná výbušninu
  • Někdo utrpěl poranění elektrickým proudem
  • Jste svědkem toho, že někdo v autobuse maluje na skla
  • Někdo se snaží zničit váš majetek

4

POHYBOVÁ HRA

“OHEŇ”

5 MINUT

DIDAKTICKÁ HRA

Jeden z účastníků se stane "ohněm", všichni ostatní jsou stromy. Úkolem ohně je, aby se co nejvíce rozrostl – proto se snaží chytit co nejvíce stromů. Koho se dotkne, stává se taky oheň a honí společně s ním. Pozor – oheň se může pohybovat pouze po čtyřech, zády dolů. Stromy můžou mít také omezení - např: dvojice mají svázanou jednu nohu k sobě; dvojice se drží za ramena a můžou se pohybovat pouze skákáním po jedné noze, aj. 

Metodické poznámky

Touto aktivitou se rozvíjí kompetence k řešení problémů. Účastník během aktivity:

Pozná, kdy je pro učení vhodné spolupracovat a komunikovat a kdy se naopak izolovat.
Při řešení problému předvídá, jaké situace by mohly nastat.
Hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak.

 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ DOPORUČENÍ

1

SKUPINOVÁ HRA

“TÍSŇOVÁ ČÍSLA”

5 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Telefonní čísla – více v příloze č. 2:

150 hasiči

155 záchranka

158 státní policie

112 záchranný integrovaný systém

156 městská policie

2

SAMOSTATNÁ PRÁCE 

“KDY VOLAT KOHO?

15 MINUT

PRÁCE S TEXTEM

Situace mohou řešit samostatně, nebo ve skupinách.

K jednotlivým situacím může vedoucí dodat doplňující informace (příloha č. 2).

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

“SIMULACE TELEFONÁTŮ”

20 MINUT

INSCENAČNÍ

TIP: Pro oživení je možné tuto část zahájit videem:

Požár střechy bytového domu Dýšina: https://youtu.be/t19u-Cpgb3A

Po shlédnutí následuje diskuse o tom, co účastníci právě viděli.

Důležité je, aby si účastníci odnesli to, že se NEMAJÍ BÁT VOLAT, že jim operátoři VŽDY PORADÍ, co dělat. Takže i kdyby zapomněli všechny kroky jak jdou po sobě, ať raději prvně volají, operátor je navede.

Při nácviku volání je možná modifikace, rozdělit se do trojic. Kdy jeden volá na tísňové číslo, druhý naslouchá a pokládá otázky - jako osoba na dispečinku a třetí je pozorovatel, který po ukončení volání podá zpětnou vazbu. Zda volání proběhlo tak, jak mělo.

4

POHYBOVÁ HRA

“OHEŇ”

5 MINUT

DIDAKTICKÁ HRA

Tato hra slouží k uvolnění atmosféry, po náročnějším tématu, kterým je volání na tísňová čísla.

 

Zdroje

HORNYCH, Jaroslav. Zdravotník zotavovacích akcí. 7., přeprac. vyd. Praha: Český červený kříž, 2013. ISBN 978-80-87729-03-8.

Aktivita je inspirována:

 

V části programu č. 2 je možné použít video:

Příloha č. 1 inspirována z:

Příloha č. 2 inspirována z:

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.