Přeneseme se do televizního studia a v rolích reportéra a hosta si vyzkoušíme, jak těžké je aktivně naslouchat. Naslouchat totiž neznamená jenom slyšet, znamená to chápat a porozumět. „Empatické naslouchání znamená dočasně žít životem druhého.“ – Carl Rogers

Výchovný cíl:  Účastníci zrealizují rozhovor à la talk show. Účastníci zhodnotí, jak se jim dařilo soustředit se na druhého při rozhovoru.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 23 Naslouchání

Pomůcky a materiál

příloha č. 1 – tisk pro každou dvojici

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„Tichá nebo hlasitá pošta“

8 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Hráči si stoupnou do kruhu, jeden z nich pošeptá jednu větu druhému, který ji musí poslat dál, dalšímu. Poslední řekne, co se k němu dostalo. Shoduje se počáteční a závěrečná verze?

nebo

Stojíme v kruhu. Ten, kdo začíná, vymyslí jednoduché slovo (např. poslouchej, haló apod.). Toto slovo co nejhlasitěji zakřičí na svého souseda, který je zakřičí dál, až slovo obejde celý kruh.

 

   

 

2

SKUPINOVÁ

„Zuřivý reportér“

10 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Účastníci stojí v kruhu, vyberou se dva dobrovolníci – jeden z nich je reportér, druhý známá osobnost, se kterou reportér udělá rozhovor. Celebrita se mu ale vyhýbá, proto se před ním snaží utéct. Reportér honí kolem kruhu (z účastníků) celebritu. Celebrita se může zachránit tak, že si stoupne před nějakého účastníka. V tu chvíli se z daného účastníka (před kterého si stoupla) stává zuřivý reportér a z dosavadního reportéra se stává celebrita, která se opět může zachránit tak, že si stoupne před nějakého účastníka.

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Show Jana Krause“

17 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Účastníci se rozdělí do dvojic a domluví se, kdo se jako první z dvojice stane reportérem a kdo hostem. Vedoucí nyní vysvětlí, že úkolem reportéra bude klást otázky svému hostovi, přičemž si musí co nejvíce z jeho odpovědí zapamatovat, aniž by si dělal poznámky. Otázky si může reportér vymyslet sám, případně vedoucí zadá oblast, které se otázky mají týkat (příloha č. 1). 

V každém případě je ale dobré nechat reportérovi cca 2 minuty na přípravu otázek. Je nutné říct, že si každý z dvojice vyzkouší obě role, takže v této části si otázky připravují oba z dvojice.

Reportér začne vést rozhovor, po vyčerpání otázek reportér krátce shrne to, co mu jeho spolužák říkal. Poté se v rolích vymění.

Po vystřídání a shrnutí dostane dvojice čas na to, aby si vzájemně zkontrolovala/shrnula, co si kdo zapamatoval.

 

   

 

4

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

10 minut

DISKUZE

Celé skupině pokládáme následující otázky:

Jak se vám dařilo druhému naslouchat, když jste položili otázku?

Co se vám honilo hlavou, když jste byli nejdříve reportéři a role hosta vás teprve čekala?

Byla vám příjemnější hra na zuřivého reportéra nebo Show Jana Krause? Proč?

Popište příhodu, kdy jste někomu něco vyprávěli a pak jste zjistili, že vás druhý neposlouchá. Jak jste se cítili?

Stalo se to samé i vám z druhé strany?

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvoji komunikativní kompetence:
Účastník mluví výrazně, aby sdělil smysl, tempo přizpůsobuje adresátovi i obsahu, ovládá mimiku i gesta.
Dává druhým lidem najevo, že jim naslouchá tím, že s nimi udržuje oční kontakt, svou mimikou dává najevo vstřícnost, verbálně i neverbálně dává najevo porozumění pro pocity druhého.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

„Tichá nebo hlasitá pošta“

8 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Máme připravené věty, které se v rámci tiché pošty můžou poslat, pro případ, že by se účastníkům nepodařilo nic vymyslet.

Tato hra pěkně ukazuje potíž s nasloucháním. První v řadě něco řekl a pak se řečené šeptalo z ucha do ucha dál a dál. Až na konci zaznělo něco zcela jiného nebo byla původní informace úplně zkomolená. I v běžné komunikaci to někdy funguje podobně. Tímto sdělením zakončíme hru.

Může padnout otázka, komu byla příjemnější první hra (tichá pošta) a komu druhá (hlasitá pošta).

Každý máme jiný styl komunikace, někdo jsme tichý, někdo hlučný, ale vzájemně se potřebujeme dorozumět a porozumět si.

 

 

 

 

2

SKUPINOVÁ

„Zuřivý reportér“

10 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Upozorníme na možnost uklouznutí či naražení do předmětů v místnosti – tomu přizpůsobíme rychlost hry.

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Show Jana Krause“

17 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Účastníci mohou použít předem připravené otázky – příloha č. 1, nebo si vytvoří své vlastní.

Kontrola zapamatování může proběhnout pomocí následujících otázek:

  • Zapomněl reportér při shrnutí mých odpovědí na něco podstatného?
  • Vyjádřil se srozumitelně?
  • Vyjadřoval jsem se při odpovídání srozumitelně?

 

 

 

 

4

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

10 minut

DISKUZE

Při odpovědích na otázky vystřídáme všechny účastníky. Hovornější požádáme, aby dali prostor i ostatním.

Aktivitu můžeme zakončit sdělením, co udělat pro to, aby se naslouchání stalo aktiviní.

  • BÝT SOUSTŘEDĚNÍ / BÝT TADY A TEĎ
  • SHRNUJEME/REKAPITULUJEME
  • DOPTÁVÁME SE

Zdroje

 ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika: Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, c2009. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-2965-7.

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.