„Ten umí to a ten zas tohle“ se zpívá v jedné ze známých pohádkových písniček. Hledejme společně vlastnosti jiných. Čím jsou pro nás výjimeční? Co umí ostatní lépe než já?
pro každého účastníka jednu tvrdou čtvrtku A3, vytištěné pracovní listy 1 (dle počtu účastníků), kancelářské potřeby (pastelky, fixy, nůžky, lepidlo), čtverce z kartonu, volitelně přehrávač s klidnou hudbou
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (5 minut) |
didaktické hry |
Vstupní aktivita programu. Bez úvodního slova (motivace) vedoucí rozloží do daného prostoru kartony, tak aby se dalo pohybovat z jednoho na druhý. Krátce vysvětlí pravidla. Úkolem účastníků je přesouvat se po jednotlivých plochách tvořených čtverci kartonů. Počty kartonů a jejich rozložení vedoucí postupně zmenšuje (odebírá) a tím postupně nutí účastníky vtěsnávat se do stále menšího prostoru. Ti se pokoušejí společně přijít na systém, kterým by se do prostoru mohli vejít a přitom stát stále na kartonech. Účastníci se společně mohou domlouvat na dalším postupu. Když někdo z týmu stoupne mimo prostor, hra končí a přechází k motivaci další části. |
2 |
skupinová (2 minuty) |
motivace |
Vstupní aktivitu vedoucí zakončí motivací: „Vstupme společně do světa vlastností a dovedností.“ |
3 |
individuální (10 minut) |
samostatná práce |
Účastníci dostanou tvrdou čtvrtku A3, ze které si mají vytvořit ohybem složku velikosti A4. Každý z účastníků si ji nadepíše vlastním jménem a vyzdobí dle fantazie. |
4 |
individuální (10 minut) |
samostatná práce |
Účastníci si v kruhu posílají složky s vlepeným pracovním listem. Úkolem je vyplnit jednotlivá pole (viz metodická část). Po vyplnění odevzdávají složku vedoucímu. |
5 |
individuální (5 minut) |
samostatná práce |
Před účastníky položíme zavřené složky s jejich jménem. Účastníky vyzveme, aby zavřeli oči a krátce přemýšleli „co asi bude v jejich služce napsané“. Následně si přečtou informace, které o nich sdělili ostatní a porovnávají svá očekávání s napsanými informacemi. |
6 |
skupinová |
vysvětlování / inscenační |
Vedoucí shrne proběhlý program a doporučí účastníkům další práci se složkou. Společně s vedoucím se pak účastníci mohou zamyslet nad následujícím: |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová (5 minut) |
didaktické hry |
V případě větší skupiny vedouí rozdělí účastníky do meších skupinek. |
2 |
skupinová (2 minuty) |
motivace |
Zavřené oči pomáhají uvolnění. Účastníci se tak mohou zasnít do vlastností i dovedností, které nejsou zcela časté. Propojí se tak motivace s další částí programu. |
3 |
individuální (10 minut) |
samostatná práce |
Vedoucí rozdá kancelářské potřeby, čtvrtky A3 na výrobu složky a pracovní list č. 1. Vedoucí účastníky instruuje, aby jednotlivá pole v pracovním listě upravili dle aktuálního počtu účastníků skupiny vyškrtáním políček. |
4 |
individuální (10 minut) |
samostatná práce |
Vedoucí předem vysvětlí, že každá složka se má dostat ke každému pouze jednou. Každý z účastníků má v listu vyplnit pouze jedno pole a uvést v něm pouze jednu kladnou vlastnost nebo dovednost, kterou u daného člověka vyzdvihuje (obdivuje). Vedoucí dále u také na to, že by každá vlastnost v listě měla být unikátní, tj. účastníci nemají opisovat předešlé vlastnosti, ale hledat další dobrou vlastnost toho druhého. K navození správné atomosféry během této části programu je vhodné pustit hudbu. |
5 |
individuální (5 minut) |
samostatná práce |
Vedoucí upozorní, že předtím než otevřou složku, se mají účastníci pokusit zamyslet, které vlastnosti by si přisoudili, resp. jaké očekávají, že ve složce budou napsány vlastnosti a dovednosti? |
6 |
skupinová (13 minut) |
vysvětlování / inscenační |
Vedoucí řídí diskuzi tak, aby mohl promlouvat každý. Směřuje k vzájemnému uvědomění dobrých vlastností a dovedností ve skupině. Tj. „Co všechno zvládneme, když se spojíme“? Některé otázky, např. V čem jsem dobrá? jsou citlivé. Je potřeba účastníky povzbudit, že je dobře, když víme, co jsou naše silné stránky. Ostatní účastníky požádáme, aby se vzájemně při diskuzi respektovali. Kdo mi poradí v nějaké technické otázce? |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.