„Ten umí to a ten zas tohle“ se zpívá v jedné ze známých pohádkových písniček. Hledejme společně vlastnosti jiných. Čím jsou pro nás výjimeční? Co umí ostatní lépe než já?

Výchovný cíl:  Účastníci pojmenují, čeho si váží na ostatních.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

pro každého účastníka jednu tvrdou čtvrtku A3, vytištěné pracovní listy 1 (dle počtu účastníků), kancelářské potřeby (pastelky, fixy, nůžky, lepidlo), čtverce z kartonu, volitelně přehrávač s klidnou hudbou

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(5 minut)

didaktické hry
(lze vypustit)



Vstupní aktivita programu. Bez úvodního slova (motivace) vedoucí rozloží do daného prostoru kartony, tak aby se dalo pohybovat z jednoho na druhý. Krátce vysvětlí pravidla.

Úkolem účastníků je přesouvat se po jednotlivých plochách tvořených čtverci kartonů. Počty kartonů a jejich rozložení vedoucí postupně zmenšuje (odebírá) a tím postupně nutí účastníky vtěsnávat se do stále menšího prostoru. Ti se pokoušejí společně přijít na systém, kterým by se do prostoru mohli vejít a přitom stát stále na kartonech. Účastníci se společně mohou domlouvat na dalším postupu. Když někdo z týmu stoupne mimo prostor, hra končí a přechází k motivaci další části. 

2

skupinová

(2 minuty)

motivace

Vstupní aktivitu vedoucí zakončí motivací: „Vstupme společně do světa vlastností a dovedností.“

Vedoucí se může krátce zeptat účastníků, co si představují pod jednotlivými pojmy: „vlastnost“, „dovednost“.

Pak navazuje: Před chvílí jsme si vyzkoušeli rozvoj jedné z vlastností. Byla to vlastnost „Schopnosti improvizovat“. A také vlastnost „Přizpůsobivost“ (rychle reagovat na danou situaci). Které dobré vlastnosti u sebe vidíte vy a které na vás vidí ostatní, to se pokusíme nalézt nyní (...).

3

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Účastníci dostanou tvrdou čtvrtku A3, ze které si mají vytvořit ohybem složku velikosti A4. Každý z účastníků si ji nadepíše vlastním jménem a vyzdobí dle fantazie.

4

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Účastníci si v kruhu posílají složky s vlepeným pracovním listem. Úkolem je vyplnit jednotlivá pole (viz metodická část). Po vyplnění odevzdávají složku vedoucímu.

5

individuální

(5 minut)

samostatná práce

Před účastníky položíme zavřené složky s jejich jménem. Účastníky vyzveme, aby zavřeli oči a krátce přemýšleli „co asi bude v jejich služce napsané“. Následně si přečtou informace, které o nich sdělili ostatní a porovnávají svá očekávání s napsanými informacemi.

6

skupinová
(13 minut)

vysvětlování / inscenační



Vedoucí shrne proběhlý program a doporučí účastníkům další práci se složkou. Společně s vedoucím se pak účastníci mohou zamyslet nad následujícím:
– Jak se vnímám já?
– V čem jsou ostatní lepší než já?
– V čem jsem já lepší než ostatní?
– K čemu nám to všechno je?
– Je pro nás lepší rozvíjet současné vlastnosti a dovednosti nebo se zaměřit na ty, které neumím a nezvládám?

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(5 minut)

didaktické hry
(lze vypustit)



V případě větší skupiny vedouí rozdělí účastníky do meších skupinek.

2

skupinová

(2 minuty)

motivace

Zavřené oči pomáhají uvolnění. Účastníci se tak mohou zasnít do vlastností i dovedností, které nejsou zcela časté. Propojí se tak motivace s další částí programu.

3

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Vedoucí rozdá kancelářské potřeby, čtvrtky A3 na výrobu složky a pracovní list č. 1. Vedoucí účastníky instruuje, aby jednotlivá pole v pracovním listě upravili dle aktuálního počtu účastníků skupiny vyškrtáním políček.

V případě větší skupiny vedoucí rozdělí účastníky do menších skupinek.

4

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Vedoucí předem vysvětlí, že každá složka se má dostat ke každému pouze jednou. Každý z účastníků má v listu vyplnit pouze jedno pole a uvést v něm pouze jednu kladnou vlastnost nebo dovednost, kterou u daného člověka vyzdvihuje (obdivuje).

Zde je vhodné, aby vedoucí správně uvedl, co jsou kladné vlastnosti / dovednosti i s několika příklady. Může také navrhnout, ať v zahřívacím kole každý z účastníků zkusí postupně vymyslet a říct nahlas nějakou kladnou vlastnost vedoucího.  

Vedoucí dále u také na to, že by každá vlastnost v listě měla být unikátní, tj. účastníci nemají opisovat předešlé vlastnosti, ale hledat další dobrou vlastnost toho druhého.

V této části musí vedoucí zvolit správnou formu rotace složek mezi účastníky. Pokud jsou účastníci rozmístěni kolem velkého stolu, je to jednoduché. Můžeme však zvolit i netradiční postup posílání, např. u každého účastníka zanecháme cedulku s číslem nebo písmenem (a účastník, který ponese vyplněnou složku, musí najít, komu ji má předat).

K navození správné atomosféry během této části programu je vhodné pustit hudbu.

5

individuální

(5 minut)

samostatná práce

Vedoucí upozorní, že předtím než otevřou složku, se mají účastníci pokusit zamyslet, které vlastnosti by si přisoudili, resp. jaké očekávají, že ve složce budou napsány vlastnosti a dovednosti?

6

skupinová

(13 minut)

vysvětlování / inscenační



Vedoucí řídí diskuzi tak, aby mohl promlouvat každý. Směřuje k vzájemnému uvědomění dobrých vlastností a dovedností ve skupině. Tj. „Co všechno zvládneme, když se spojíme“?

Některé otázky, např. V čem jsem dobrá? jsou citlivé. Je potřeba účastníky povzbudit, že je dobře, když víme, co jsou naše silné stránky. Ostatní účastníky požádáme, aby se vzájemně při diskuzi respektovali.
Nebo můžeme využít návodné otázky:
Kdybych chtěl vyrobit plakát, na koho se obrátím?
Kdo mi pomůže, když budu mít nějaké zdravotní obtíže? 

Kdo mi poradí v nějaké technické otázce?
(...)

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra