Na světě máme několik typů elektráren – některé pracují s obnovitelnými a některé s neobnovitelnými zdroji. Víš, co to znamená? A co se stane, až všechny neobnovitelné zdroje dojdou?
vytištěná příloha č. 1: rozstříhaná na jednotlivé kartičky, vytištěná příloha č. 2 celkem 4×, psací potřeby
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (10 minut) |
didaktická hra |
Na úvod si s účastníky zahrajte hru s pravidly Mrazíka, ale místo Mrazíka použijte Spotřebitele (Spotřebitel vysává energii), místo Zmražených použijte Spotřebiče (když je chytne Spotřebitel, úplně jim sebere energii a oni si musí sednout do dřepu) a Elektrárny, které zase Spotřebičům dodají energii k dalšímu pohybu. |
2 |
skupinová (10 minut) |
diskuzní |
Po ukončení hry si s účastníky sedněte do kroužku a zeptejte se jich, co si představí, když se řekne elektrárna. Směřujte k tomu, aby účastníci dokázali pojmenovat elektrárny na neobnovitelné zdroje (tepelná elektrárna spotřebovává uhlí, jaderná elektrárna vyrábí energii štěpením jádra) a na obnovitelné zdroje (solární/sluneční, vodní, větrná, případně geotermální elektrárna). |
3 |
skupinová (40 minut) |
vysvětlování |
Po ukončení diskuzního programu vysvětlete účastníkům, že si zahrajete hru na získávání energie z různých zdrojů u nás v Česku. V hracím poli jsou rozmístěny: kartičky žluté barvy (znázorňují solární elektrárny), modré (vodní elektrárny), šedé (větrné elektrárny), černé (uhelné elektrárny) a fialové (jaderné elektrárny). příloha č. 1
U vysvětlování, která barva patří které elektrárně můžete použít obrázky z přílohy č. 3.
Všechny kartičky jsou přibližně ve vzájemném poměru, jako je výroba elektřiny v ČR. Úkolem účastníků bude nashromáždit co nejvíc energie, kterou představují kartičky. Při získávání energie na ně ale čekají nástrahy: někdy nefouká, někdy neprší, někdy nesvítí slunce. Také se může stát, že dojde uhlí. Hlášení živelných katastrof musí obstarat uvaděč hry / vedoucí. Rozdělte účastníky tak, aby jich bylo 6 v každé skupině. 4 budou sbírat energii a 2 budou pracovat na větší účinnosti, tedy aby 4 sběrači mohli energie posbírat více kartiček. Do pole vybíhá vždy 1 účastník z každé skupiny a může přinést právě jednu kartičku. Po vrácení na původní stanoviště vybíhá další sběrač. Mezitím 2 účastníci pracují na tom, aby sběrači mohli být úspěšnější: když udělají dohromady 50 dřepů (připraveno na pracovním listu), účinnost se zvedá a sběrači mohou přinášet 2 kartičky. Když každý 20× oběhne určený bod na zemi (stačí batůžek), sběrači mohou sbírat 3 kartičky. Je třeba, aby zvýšení účinnosti vždy nahlas ohlásili sběračům. Po vyřešení účinnosti se připojují ke sběračům. příloha č. 2
Mezitím uvaděč hry / vedoucí hlásí problémy s počasím: Je zataženo, sluneční energie se nedá získávat (tedy účastníci nesmí sbírat žluté kartičky). Je bezvětří, ani vrtulka se nehne (tedy nesmí sbírat šedivé kartičky). Hrozné sucho, ani kapka neteče do elektrárny (nesbírají modré kartičky). Vždy je potřeba ukončit jasnou informací: Už zase fouká/svítí/prší. Tyto problémy je třeba dávat do hry na základě průběhu, ne na příliš dlouho, ale aby se prostřídaly všechny elektrárny. Pokud účastníci nasbírají 10 kartiček z obnovitelných zdrojů (žluté, modré a šedé kartičky), na hracím plánku zaškrtnou políčko u dané elektrárny a pomocník uvaděče hry je jako obnovitelné zdroje vrací opět do hry. Černé a fialové se do hry nevrací, protože znázorňují neobnovitelné zdroje. Cílem hry je nasbírat co nejvíc energie. |
4 |
skupinová (10 minut) |
frontální |
Po ukončení hry se skupinami projděte, kolik energie se jim povedlo získat. |
5 |
skupinová (15 minut) |
diskuzní |
Sedněte si znovu do kruhu a účastníků se zeptejte, čeho si při získávání energie nejvíce všímali. Směřujte je otázkami k výstupu, že sice z obnovitelných zdrojů energie získávali méně, ale stále, zatímco z neobnovitelných zdrojů zpočátku hry získávali hodně a na konci tyto zdroje došly. |
6 |
skupinová (5 minut) |
diskuzní |
Na závěr se účastníků zeptejte, zda někdy slyšeli o nějaké jiné elektrárně na obnovitelné zdroje. Také se zeptejte, které zdroje energie jsou šetrnější pro naši planetu. Celý program ukončete tím, že účastníkům doporučíte, aby měli oči otevřené a na výletech, procházkách i v okolí si všímali malých i velkých elektráren. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová (10 minut) |
didaktická hra |
Označte Spotřebitele (1 na 10 účastníků) a Elektrárny (2 na 10 účastníků). Stanovte si limit a alespoň 3× Spotřebitele, Spotřebiče a Elektrárny proměňte. |
2 |
skupinová (10 minut) |
diskuzní |
Uvidíte, s čím účastníci přijdou, můžete použít návodné otázky: K čemu jsou elektrárny dobré? Viděli jste někdy nějakou? Znáš nějaké druhy elektráren? Typy elektráren:
|
3 |
skupinová (40 minut) |
vysvětlování |
Popis je poměrně složitý – doporučuji zkusit si cvičné kolo s komentováním uvaděče hry. |
4 |
skupinová (10 minut) |
frontální |
Pochvalte všechny skupiny za účast a snahu. |
5 |
skupinová (15 minut) |
diskuzní |
Návodné otázky: Kterou energii jste zpočátku získávali nejvíce? Víte, proč se žluté, modré a šedé lístečky vracely do hry? Napadá tě, proč černých lístečků bylo zpočátku hodně a ke konci došly? A proč fialových bylo málo, ale v tabulce mají velkou účinnost? (U jaderné elektrárny z malého kousku uranu dokáží vyrobit velké množství energie). |
6 |
skupinová (5 minut) |
diskuzní |
Další elektrárny na obnovitelné zdroje: geotermální (např. na Islandu), případně vodní přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně v Jeseníkách. V ní se v době, kdy se elektřiny vyrábí více, než se spotřebuje, čerpá voda do horní nádrže. Naopak je to v době, kdy je elektřiny potřeba více – tak voda stéká dolů a pomáhá s výrobou další energie. Sice tato elektrárna není zisková, ale využívá přebytečnou energii v době, kdy by pro ni nebylo využití). |
Svět energie. Elektrárny [online]. [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: https://www.svetenergie.cz/cz/elektrarny
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.