Policie ČR vyhlašuje celostátní pátrání. Vyzývají se všechny skautské oddíly / školní třídy, které se mohou zapojit do pátrání po malém sedmiletém klukovi, který vyrazil dnes ráno za svým kamarádem z tábora, k němuž však pravděpodobně nedorazil. Najděte a zachraňte ho pomocí svých mobilních aplikací.

Výchovný cíl:  Účastníci používají mobilní aplikace v reálném životě.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

mobilní telefony s mobilními daty a se staženými aplikacemi z programu Mobil jako pomocník I. (Záchranka, PlantNet, Idos, Mapy.cz) – není nutné pro každého účastníka; klučičí batoh a v něm pití, svačinu, příruční lékárničku, peněženku s penězi + indicie z přílohy č. 1, vytištěnou fotku z přílohy č. 2, figuranta (sedmiletého kluka) nebo jako náhradu zvětšenou fotku z přílohy č. 2

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(5 minut)

úvod do děje

Vedoucí uvede účastníky do děje: „Policie ČR vyhlašuje celostátní pátrání. Vyzývají se všechny skautské oddíly / školní třídy, které se mohou zapojit do pátrání po malém sedmiletém klukovi, který vyrazil dnes ráno (časový údaj je možné upravit dle počasí) za svým kamarádem z tábora, k němuž však pravděpodobně nedorazil.

Vzhledem k tomu, že se váš oddíl / vaše třída zapojil/a do pátrání a jste nejblíže udávaným souřadnicím, které naposledy vysílal jeho mobil, předáváme vám batoh s jeho věcmi, který zapomněl ve vlaku. Použijte ho jako indicie k jeho nalezení.

Potřebovali bychom znát jeho přesné souřadnice a v případě potřeby zavolat pomoc či ho ošetřit přímo na místě.“

2

skupinová

(20 miut.)

brainstorming

Účastníci obdrží batoh, ve kterém budou tyto věci (viz příloha č. 1): 

  • adresa kamaráda
  • fotka z města, ve kterém bydlí
  • čas napsaný na utrženém lístečku
  • fotka z tábora
  • pití
  • svačina
  • příruční lékárnička
  • peněženka s penězi

„Dále vám předáváme mapu s označením, ve kterých místech byl naposledy lokalizován jeho mobilní telefon, a fotku, kterou poslal svým rodičům.“ (příloha č. 2)

Následuje brainstorming nad návrhem řešení, co budeme teď dělat. Jak tuto situaci vyřešit.

V případě většího počtu účastníků se můžou vytvořit skupiny.

3

skupinová

(45–55 minut)

dovednostně-praktická

Účastníci vyrazí do terénu za účelem hledání ztraceného kluka, do míst lokalizovaných na mapě.

Skupina se nesmí rozdělit, pokud vedoucí nerozhodne / neschválí jinak.

Po nalezení hledaného účastníci zjistí, že není v pořádku. Dýchá, ale na oslovení nereaguje. Dále má odřenou ruku.

V jeho bezprostředním okolí se nachází lístky šťavele kyselého, ale i jedovaté rostliny vraního oka čtyřlistého. 

4

skupinová

(15 minut)

reflexe

Po vyřešení situace následuje reflexe:

Co se nám během záchranné akce dařilo?

Co se nám naopak nedařilo a proč?

Co pro nás bylo nejtěžší? Jak jsme to překonali?

Kdo z vás měl během záchranné akce nějaký krizový moment? Jaký konkrétně?

Vyřešili jsme situaci správně?

Na závěr si účastníci zatleskají, na počest svojí dnešní statečnosti.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(5 minut)

úvod do děje

Pro zvýšení autenticity může vedoucí přijít ke skupině na poslední chvíli a naléhavě jí sdělit svůj vzkaz. 

2

skupinová

(20 minut)

brainstorming

Mapu s označením lokalizace si musí vedoucí vyrobit sám. Mělo by to být místo, které je v přiměřeném okolí od místa konání aktivity, a zároveň aby ho účastníci příliš dobře neznali. 

Brainstorming je možné provést v sedě, v kroužku, aby na sebe všichni účastníci viděli a slyšeli vzájemně své nápady.

Je žádoucí, aby účastníci zapojili do pátrání své mobilní aplikace (GPS, Mapy.cz, PlantNet, Záchranka).

3

skupinová

(45 - 55 min)

dovednostně praktická

V případě, že nemáme k dispozici figuranta, který by nám ztraceného kluka nasimuloval, je možné použít vytištěný obrázek. Účastníci budou v této části aktivit instruováni, že nehledají skutečnou postavu, ale pouze obrázek kluka.

V bezprostřední blízkosti bude mít postava / obrázek skutečný šťavel kyselý a vraní oko čtyřlisté, nebo vytištěné obrázky těchto rostlin.

Správné řešení situace:

Bezprostřední kroky po nalezení hledaného:

  1. rozhlédnout se a vyhodnotit situaci, zda nám (jako zachráncům) nehrozí nebezpečí,
  2. oslovit ležícího, zatřást s ním, je možné vyvolat i bolestivý podnět (např. štípnutí do ucha),
  3. zavolat záchrannou službu - 112 nebo 155,
  4. popsat záchranné službě, co se asi stalo, v jakém stavu je zraněný a možné příčiny (v okolí se nachází jedovatá květina, kterou pravděpodobně pozřel),
  5. zraněného zahřát – např. bundou, mikinou apod.,
  6. zraněnému ošetřit mírně krvácející ruku (stačí dezinfekcí a obvazem či náplastí).

4

skupinová

(15 minut)

reflexe

Při reflexi je nutné si všímat rozpoložení účastníků. Zda jsou všichni po záchranné akci v pořádku a nevyvolalo to v nich nějaké psychické reakce / potíže.

V případě úspěchu i neúspěchu si skupina zaslouží pocit uznání a pochvaly.

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra