Policie ČR vyhlašuje celostátní pátrání. Vyzývají se všechny skautské oddíly / školní třídy, které se mohou zapojit do pátrání po malém sedmiletém klukovi, který vyrazil dnes ráno za svým kamarádem z tábora, k němuž však pravděpodobně nedorazil. Najděte a zachraňte ho pomocí svých mobilních aplikací.
mobilní telefony s mobilními daty a se staženými aplikacemi z programu Mobil jako pomocník I. (Záchranka, PlantNet, Idos, Mapy.cz) – není nutné pro každého účastníka; klučičí batoh a v něm pití, svačinu, příruční lékárničku, peněženku s penězi + indicie z přílohy č. 1, vytištěnou fotku z přílohy č. 2, figuranta (sedmiletého kluka) nebo jako náhradu zvětšenou fotku z přílohy č. 2
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (5 minut) |
úvod do děje |
Vedoucí uvede účastníky do děje: „Policie ČR vyhlašuje celostátní pátrání. Vyzývají se všechny skautské oddíly / školní třídy, které se mohou zapojit do pátrání po malém sedmiletém klukovi, který vyrazil dnes ráno (časový údaj je možné upravit dle počasí) za svým kamarádem z tábora, k němuž však pravděpodobně nedorazil. Vzhledem k tomu, že se váš oddíl / vaše třída zapojil/a do pátrání a jste nejblíže udávaným souřadnicím, které naposledy vysílal jeho mobil, předáváme vám batoh s jeho věcmi, který zapomněl ve vlaku. Použijte ho jako indicie k jeho nalezení. Potřebovali bychom znát jeho přesné souřadnice a v případě potřeby zavolat pomoc či ho ošetřit přímo na místě.“ |
2 |
skupinová (20 miut.) |
brainstorming |
Účastníci obdrží batoh, ve kterém budou tyto věci (viz příloha č. 1):
„Dále vám předáváme mapu s označením, ve kterých místech byl naposledy lokalizován jeho mobilní telefon, a fotku, kterou poslal svým rodičům.“ (příloha č. 2)
Následuje brainstorming nad návrhem řešení, co budeme teď dělat. Jak tuto situaci vyřešit. V případě většího počtu účastníků se můžou vytvořit skupiny. |
3 |
skupinová (45–55 minut) |
dovednostně-praktická |
Účastníci vyrazí do terénu za účelem hledání ztraceného kluka, do míst lokalizovaných na mapě. Skupina se nesmí rozdělit, pokud vedoucí nerozhodne / neschválí jinak. Po nalezení hledaného účastníci zjistí, že není v pořádku. Dýchá, ale na oslovení nereaguje. Dále má odřenou ruku. V jeho bezprostředním okolí se nachází lístky šťavele kyselého, ale i jedovaté rostliny vraního oka čtyřlistého. |
4 |
skupinová (15 minut) |
reflexe |
Po vyřešení situace následuje reflexe: Co se nám během záchranné akce dařilo? Co se nám naopak nedařilo a proč? Co pro nás bylo nejtěžší? Jak jsme to překonali? Kdo z vás měl během záchranné akce nějaký krizový moment? Jaký konkrétně? Vyřešili jsme situaci správně? Na závěr si účastníci zatleskají, na počest svojí dnešní statečnosti. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová (5 minut) |
úvod do děje |
Pro zvýšení autenticity může vedoucí přijít ke skupině na poslední chvíli a naléhavě jí sdělit svůj vzkaz. |
2 |
skupinová (20 minut) |
brainstorming |
Mapu s označením lokalizace si musí vedoucí vyrobit sám. Mělo by to být místo, které je v přiměřeném okolí od místa konání aktivity, a zároveň aby ho účastníci příliš dobře neznali. Brainstorming je možné provést v sedě, v kroužku, aby na sebe všichni účastníci viděli a slyšeli vzájemně své nápady. Je žádoucí, aby účastníci zapojili do pátrání své mobilní aplikace (GPS, Mapy.cz, PlantNet, Záchranka). |
3 |
skupinová (45 - 55 min) |
dovednostně praktická |
V případě, že nemáme k dispozici figuranta, který by nám ztraceného kluka nasimuloval, je možné použít vytištěný obrázek. Účastníci budou v této části aktivit instruováni, že nehledají skutečnou postavu, ale pouze obrázek kluka. V bezprostřední blízkosti bude mít postava / obrázek skutečný šťavel kyselý a vraní oko čtyřlisté, nebo vytištěné obrázky těchto rostlin. Správné řešení situace: Bezprostřední kroky po nalezení hledaného:
|
4 |
skupinová (15 minut) |
reflexe |
Při reflexi je nutné si všímat rozpoložení účastníků. Zda jsou všichni po záchranné akci v pořádku a nevyvolalo to v nich nějaké psychické reakce / potíže. V případě úspěchu i neúspěchu si skupina zaslouží pocit uznání a pochvaly. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.