Jak si nejlépe rozplánovat pomoc v domácnosti, aby v tom bylo všem dobře? Víte, jaké činnosti dělají jednotliví členové vaší domácnosti? Na tuto aktivitu navazuje aktivita Pomoc doma II. - uznání.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
úvodní scénka (2 minuty) |
icebreaker |
Vedoucí zahraje na začátku úvodní scénku, v níž dělá několik aktivit (telefonuje, vaří, vytírá zem, venčí psa, fénuje si vlasy, otírá prach a další) zároveň. |
2 |
individuální (3 minuty) |
samostatná práce |
Po úvodní scénce se vedoucí účastníků zeptá, kolik domácích prací – a konkrétně jakých – se ve scénce objevilo. Následně si účastníci rozeberou pracovní list č. 1 (každý podle počtu členů ve své rodině, k dispozici jsou verze 2–7 členů domácnosti, lze například i dolepit) a pracovní list č. 2 (tabulka aktivit).
|
3 |
individuální (25 minut, i déle dle časových možností) |
samostatná práce |
Účastníci mají za úkol domalovat symboly aktivit k jednotlivým názvům, vystřihnout a nalepit do tabulky k jednotlivým sloupečkům, kde budou v horní část jména (u menších účastníků mohou být i fotky) členů rodiny. Jednotlivé pracovní listy se potom nalepí na tvrdý papír/podložku/nástěnku a účastníci si je mohou vystavit doma. |
4 |
skupinová (15 minut) |
diskuze |
Po skončení aktivity každý ukáže svůj přehled v rámci výstavy, při níž účastníci mlčky procházejí kolem jednotlivých karet. Po uběhnutí časového limitu 2–3 minut v rámci reflexe diskutuje vedoucí s účastníky otázky týkající se obsahu tabulek – viz metodická část. V závěru vedoucí vybídne účastníky, že pokud chtějí někomu z rodiny pomoci s konkrétní domácí činností, mohou si ji nalepit do své tabulky a vybarvit si ji odlišnou barvou – jako slib sám sobě, že pomoc s danou činností doma nabídne. Těmto účastníkům vedoucí přiváže na ruku bavlnku (jako náramek), která jim pomůže na tento slib nezapomínat. Na tuto aktivitu navazuje Pomoc doma II. – Uznání. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
úvodní scénka (2 minuty) |
icebreaker |
Při úvodní scénce je možné využít dostupné rekvizity. |
2 |
Individuální (3 minuty) |
samostatná práce/ individuální |
Je třeba mít nakopírovaných dostatek variant – tedy od dvou až po sedm členů rodiny. Pokud předem víme, že někteří účastníci potřebují jinou strukturu, můžeme tabulku předem upravit a vytisknout. |
3 |
individuální (25 minut, i déle dle časových možností) |
samostatná práce |
Dát možnost doplnit vlastní aktivity, které mají účastníci v domácnosti na starosti. Aktivity je možné přiřadit i chronologicky, jak se odehrávají v týdnu, případně oddělit ty, které je potřeba dělat každý den. Ve všech tabulkách je stejně velký prostor na aktivity pro všechny členy domácnosti. Může se tedy stát (a je to i záměrem pro následnou reflexi), že u tabulek některých členů domácnosti zůstane volné místo a u některých ho naopak bude málo a všechny činnosti se tam nevejdou. Účastníci pracují při nalepování s těmi aktivitami, které se jejich domácnosti týkají. Jednotlivé pracovní listy nalepené na tvrdý papír si účastníci odnášejí domů a je vhodné se po čase zeptat, zda došlo k nějakým změnám v povinnostech. |
4 |
skupinová (15 minut) |
diskuze |
V diskuzi je třeba být připraven na nefungující rodiny, případně střídavou péči či jiné rodinné uskupení (například i pěstounskou péči atd.) Návodné otázky: „Překvapila vás některá aktivita, již někdo vykonává?“ „Kdo z vaší rodiny má nejvíce povinností a kdo nejméně? Proč tomu tak je?“ „Myslíš si, že by bylo možné některé aktivity přesunout a pomoci některému členu rodiny?“ „S kterými konkrétními úkoly můžeš pomoci ostatním členům rodiny právě ty?“ „Co se stane, když členům rodiny pomůžeš s některou činností?“ „Jaké další situace vás napadají, kdy někdo okolo vás potřebuje s něčím pomoci?“ Je také možné uložit účastníkům do příštího setkání, aby s vybranou činností doma pomohli. Na příštím setkání budou o svém zážitku moci ostatním vyprávět. Účastníkům, kteří si dali slib doma s něčím pomoci, aby přispěli k dobrému chodu domácnosti, přiváže vedoucí na ruku bavlnku (jako náramek). Ten si účastníci nechají až do doby navazující aktivity Pomoc doma II. – uznání. Tento náramek jim pomáhá připomínat jejich slib. Na tuto aktivitu navazuje Pomoc doma II. – Uznání. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.