Jak si nejlépe rozplánovat pomoc v domácnosti, aby v tom bylo všem dobře? Víte, jaké činnosti dělají jednotliví členové vaší domácnosti? Na tuto aktivitu navazuje aktivita Pomoc doma II. - uznání.

Výchovný cíl:  Účastníci přiřadí jednotlivé úkoly domácích prací členům domácnosti.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

  • vytištěné pracovní listy – přílohu č. 2 pro každého, přílohu č. 1 – dle počtu členů každý ve své rodině (je dobré mít nějaké extra)

  • nůžky, lepidlo, psací potřeby, pastelky, fixy
  • tvrdý papír A3 nebo podobně velký karton/nástěnka pro každého

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

úvodní scénka

(2 minuty)

icebreaker

Vedoucí zahraje na začátku úvodní scénku, v níž dělá několik aktivit (telefonuje, vaří, vytírá zem, venčí psa, fénuje si vlasy, otírá prach a další) zároveň.

2

individuální

(3 minuty)

samostatná práce

Po úvodní scénce se vedoucí účastníků zeptá, kolik domácích prací – a konkrétně jakých – se ve scénce objevilo. 

Následně si účastníci rozeberou pracovní list č. 1 (každý podle počtu členů ve své rodině, k dispozici jsou verze 2–7 členů domácnosti, lze například i dolepit) a  pracovní list č. 2 (tabulka aktivit).

3

individuální

(25 minut, i déle dle časových možností)

samostatná práce

Účastníci mají za úkol domalovat symboly aktivit k jednotlivým názvům, vystřihnout a nalepit do tabulky k jednotlivým sloupečkům, kde budou v horní část jména (u menších účastníků mohou být i fotky) členů rodiny.

Jednotlivé pracovní listy se potom nalepí na tvrdý papír/podložku/nástěnku a účastníci si je mohou vystavit doma.

4

skupinová

(15 minut)

diskuze

Po skončení aktivity každý ukáže svůj přehled v rámci výstavy, při níž účastníci mlčky procházejí kolem jednotlivých karet. Po uběhnutí časového limitu 2–3 minut v rámci reflexe diskutuje vedoucí s účastníky otázky týkající se obsahu tabulek – viz metodická část.

V závěru vedoucí vybídne účastníky, že pokud chtějí někomu z rodiny pomoci s konkrétní domácí činností, mohou si ji nalepit do své tabulky a vybarvit si ji odlišnou barvou – jako slib sám sobě, že pomoc s danou činností doma nabídne. Těmto účastníkům vedoucí přiváže na ruku bavlnku (jako náramek), která jim pomůže na tento slib nezapomínat.

Na tuto aktivitu navazuje Pomoc doma II. – Uznání.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

úvodní scénka

(2 minuty)

icebreaker

Při úvodní scénce je možné využít dostupné rekvizity.

2

Individuální

(3 minuty)

samostatná práce/ individuální

Je třeba mít nakopírovaných dostatek variant – tedy od dvou až po sedm členů rodiny. Pokud předem víme, že někteří účastníci potřebují jinou strukturu, můžeme tabulku předem upravit a vytisknout.

3

individuální

(25 minut, i déle dle časových možností)

samostatná práce

Dát možnost doplnit vlastní aktivity, které mají účastníci v domácnosti na starosti. 

Aktivity je možné přiřadit i chronologicky, jak se odehrávají v týdnu, případně oddělit ty, které je potřeba dělat každý den.

Ve všech tabulkách je stejně velký prostor na aktivity pro všechny členy domácnosti. Může se tedy stát (a je to i záměrem pro následnou reflexi), že u tabulek některých členů domácnosti zůstane volné místo a u některých ho naopak bude málo a všechny činnosti se tam nevejdou.

Účastníci pracují při nalepování s těmi aktivitami, které se jejich domácnosti týkají.

Jednotlivé pracovní listy nalepené na tvrdý papír si účastníci odnášejí domů a je vhodné se po čase zeptat, zda došlo k nějakým změnám v povinnostech.

4

skupinová

(15 minut)

diskuze

V diskuzi je třeba být připraven na nefungující rodiny, případně střídavou péči či jiné rodinné uskupení (například i pěstounskou péči atd.)

Návodné otázky:

„Překvapila vás některá aktivita, již někdo vykonává?“

„Kdo z vaší rodiny má nejvíce povinností a kdo nejméně? Proč tomu tak je?“

„Myslíš si, že by bylo možné některé aktivity přesunout a pomoci některému členu rodiny?“ 

„S kterými konkrétními úkoly můžeš pomoci ostatním členům rodiny právě ty?“

„Co se stane, když členům rodiny pomůžeš s některou činností?“

„Jaké další situace vás napadají, kdy někdo okolo vás potřebuje s něčím pomoci?“

Je také možné uložit účastníkům do příštího setkání, aby s vybranou činností doma pomohli. Na příštím setkání budou o svém zážitku moci ostatním vyprávět.

Účastníkům, kteří si dali slib doma s něčím pomoci, aby přispěli k dobrému chodu domácnosti, přiváže vedoucí na ruku bavlnku (jako náramek). Ten si účastníci nechají až do doby navazující aktivity Pomoc doma II. – uznání. Tento náramek jim pomáhá připomínat jejich slib.

Na tuto aktivitu navazuje Pomoc doma II. – Uznání.

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra