Na této aktivitě si uvědomíme, jaké situace jsou pro nás nepříjemné, a otevřeme prostor pro vzájemné sdílení, jak se v takových situacích ideálně chovat.
1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 21 Osobní odvaha (úvod k úkolu)
příloha č. 1 – tisk
příloha č. 2 – tisk
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
INDIVIDUÁLNÍ „Dnešní téma“ 10 minut |
ICEBREAKER
|
Po místnosti jsou rozvěšeny papíry s popisem nepříjemných situací (příloha č. 1).
Účastníci si je postupně čtou, pokud nestihnou všechny, nevadí. Po přečtení padne otázka: Jaké bude dnešní téma? |
2 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Zrcadla“ 7 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Účastníci se rozdělí do dvojic a stoupnou si naproti sobě. Jeden z nich si představí nějakou pro něj nepříjemnou situaci a zkusí se do ní vžít (začne dělat gesta, grimasy…). Druhý stojí naproti němu a opakuje (zrcadlí) všechny jeho pohyby. Po chvíli si role vymění. |
3 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Pocity“ 5 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Úkolem dvojice bude vybrat si jednu větu (případně mohou mít všechny dvojice větu stejnou, například „Jsem v pohodě“). Následně budou muset říct danou větu s různými emocemi – např. naštvaně, unaveně, mile, agresivně, znuděně, zamilovaně… |
4 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 8 minut |
DISKUZE |
Nyní je prostor, aby se všichni společně pobavili o tom, jaké to pro ně bylo vžít se do pocitů, jaké mají při nepříjemné situaci. Mohou říci, o jakou situaci šlo apod. |
2. část, kterou lze navázat další schůzku či hodinu |
|||
5 |
SKUPINOVÁ „Vymění se ten, kdo…“ 15 minut |
ICEBREAKER |
Krátká hra na začátek druhé části – účastníci sedí v kruhu (jejich místo je označeno nějakou značkou – polštář, židle, nálepka na zemi, ...). Jeden hráč stojí uprostřed a říká: „Vymění se ten, kdo…“, přičemž doplní nějakou situaci, která je spojena s tématem „nepříjemné situace“. Všichni ti, kterým se daná situace stala, se zvednou a musí si sednout na jiné místo, než na kterém seděli. Stejně tak člověk uprostřed se snaží sednout si na místo někoho, kdo zrovna stojí. Ten, na koho nezbyde místo k sezení, zůstává uprostřed a říká další situaci. |
6 |
SKUPINOVÁ „Aktivity“ 40 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Účastníci si postupně tahají kartičky (příloha č. 2),
Jejich úkolem je předvést situaci ostatním jedním ze způsobů:
Způsob, jakým budou danou kartičku předvádět, je na nich. Při druhém kole však nesmí použít stejný způsob, tzn. v prvním kole budu předvádět pantomimou, v druhém kreslení a v rámci třetího budu vysvětlovat. V případě více kol se může způsob předvádění vybírat od začátku. Na předvedení má 30 sekund. Ostatní hráči hádají, o jaké slovo či situaci se jedná. |
7 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 5 minut |
DISKUZE |
Co tě nejvíce pobavilo? Co bylo pro tebe nejtěžší a proč? |
Během této aktivity je rozvíjena kompetence k učení:
Účastník identifikuje vlastní chybu a zjistí její příčinu, nevnímá ji jako selhání a ostudu, nenechá se jí odradit, ale rozpozná v ní příležitost k učení, hledá a nalézá způsoby její nápravy, změní zvolenou cestu tehdy, když se přesvědčí o omylu nebo bezvýchodnosti.
V diskuzi využívá myšlenky druhých jako východiska pro svá sdělení a navazuje na ně, povzbuzuje skupinu k produkování dalších nápadů, názorů, návrhů, iniciativně přichází s vlastními nápady.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
|
|
Situací je celkem 6 – v dokumentu jsou vždy stejné situace pod sebou na jedné straně. Vytisknout každou stranu odlišnou barvou, poté rozstříhat jednotlivé situace a vyvěsit po třídě. Jedna situace je na papíru víckrát, aby bylo čtení pohodlné a nestálo mnoho účastníků u jednoho textu. Na vyzvání vedoucího se účastníci posadí do vhodného diskuzního tvaru – např. do kroužku. Vedoucí se zeptá, zda někoho nenapadá na základě příběhů, které přečetli, jaké by mohlo být téma dnešní hodiny. (Správná odpověď je: NEPŘÍJEMNÉ SITUACE) Navazující otázka může být, zda někoho napadá nějaká další nepříjemná situace, kterou třeba i sami zažili. |
2 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Zrcadla“ 7 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Je vhodné nechat ve dvojicích účastníky, kteří se dobře znají. Nebudou před sebou mít ostych. |
3 |
PRÁCE VE DVOJICÍCH „Pocity“ 5 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Možné obměny aktivity:
|
4 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 8 minut |
DISKUZE |
Je vhodné přizpůsobit místnost k možnému sezení v kruhu. Vedoucí by měl sedět mezi účastníky a být také otevřený tématu, přidávat své příklady. |
2. část, kterou lze navázat další schůzku či hodinu |
|||
5 |
SKUPINOVÁ „Vymění se ten, kdo…“ 15 minut |
ICEBREAKER |
Možné otázky k výměně hráčů: „Vymění se všichni ti, kdo….“
|
6 |
SKUPINOVÁ „Aktivity“ 40 minut |
DRAMATICKÁ VÝCHOVA |
Hráč, který uhodne, si připočítá bod. (Nebo lze hrát bez bodování). Pokud bodujeme, na konci můžeme vyhlásit, kdo měl nejvíce bodů. |
7 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 5 minut |
DISKUZE |
Další možné otázky: Napadla tě v průběhu aktivity nepříjemná situace, kterou jsi sám zažil? |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.