Na této aktivitě si uvědomíme, jaké situace jsou pro nás nepříjemné, a otevřeme prostor pro vzájemné sdílení, jak se v takových situacích ideálně chovat.

Výchovný cíl:  Účastníci ztvární různé nepříjemné situace. Účastníci pojmenují, v jakých nepříjemných situací se sami ocitli.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 21 Osobní odvaha (úvod k úkolu)

Pomůcky a materiál

příloha č. 1 – tisk

příloha č. 2 – tisk 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

INDIVIDUÁLNÍ

„Dnešní téma“

10 minut

ICEBREAKER

 

 

Po místnosti jsou rozvěšeny papíry s popisem nepříjemných situací (příloha č. 1). 

Účastníci si je postupně čtou, pokud nestihnou všechny, nevadí.

Po přečtení padne otázka: Jaké bude dnešní téma?

2

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Zrcadla“

7 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Účastníci se rozdělí do dvojic a stoupnou si naproti sobě. Jeden z nich si představí nějakou pro něj nepříjemnou situaci a zkusí se do ní vžít (začne dělat gesta, grimasy…). Druhý stojí naproti němu a opakuje (zrcadlí) všechny jeho pohyby. Po chvíli si role vymění.

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Pocity“

5 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Úkolem dvojice bude vybrat si jednu větu (případně mohou mít všechny dvojice větu stejnou, například „Jsem v pohodě“). Následně budou muset říct danou větu s různými emocemi – např. naštvaně, unaveně, mile, agresivně, znuděně, zamilovaně… 

4

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

8 minut

DISKUZE

Nyní je prostor, aby se všichni společně pobavili o tom, jaké to pro ně bylo vžít se do pocitů, jaké mají při nepříjemné situaci. Mohou říci, o jakou situaci šlo apod.

2. část, kterou lze navázat další schůzku či hodinu

5

SKUPINOVÁ

„Vymění se ten, kdo…“

15 minut

ICEBREAKER

Krátká hra na začátek druhé části – účastníci sedí v kruhu (jejich místo je označeno nějakou značkou – polštář, židle, nálepka na zemi, ...). Jeden hráč stojí uprostřed a říká: „Vymění se ten, kdo…“, přičemž doplní nějakou situaci, která je spojena s tématem „nepříjemné situace“.

Všichni ti, kterým se daná situace stala, se zvednou a musí si sednout na jiné místo, než na kterém seděli. Stejně tak člověk uprostřed se snaží sednout si na místo někoho, kdo zrovna stojí. Ten, na koho nezbyde místo k sezení, zůstává uprostřed a říká další situaci.

6

SKUPINOVÁ

„Aktivity“

40 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Účastníci si postupně tahají kartičky (příloha č. 2), 

na nichž je napsáno slovo, případně situace.

Jejich úkolem je předvést situaci ostatním jedním ze způsobů:

  • PANTOMIMA – předvést pantomimicky, bez zvuků, bez mluvení,
  • VYSVĚTLOVÁNÍ SLOV – popsat, ale nesmí použít kořen daného slova,
  • KRESLENÍ – povoleno je pouze kreslit, nesmí psát čísla ani písmena, nepoužívá zvuky.

Způsob, jakým budou danou kartičku předvádět, je na nich. Při druhém kole však nesmí použít stejný způsob, tzn. v prvním kole budu předvádět pantomimou, v druhém kreslení a v rámci třetího budu vysvětlovat. V případě více kol se může způsob předvádění vybírat od začátku.

Na předvedení má 30 sekund. Ostatní hráči hádají, o jaké slovo či situaci se jedná.

7

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

5 minut

DISKUZE

Co tě nejvíce pobavilo? 

Co bylo pro tebe nejtěžší a proč? 

Metodické poznámky

Během této aktivity je rozvíjena kompetence k učení:
Účastník identifikuje vlastní chybu a zjistí její příčinu, nevnímá ji jako selhání a ostudu, nenechá se jí odradit, ale rozpozná v ní příležitost k učení, hledá a nalézá způsoby její nápravy, změní zvolenou cestu tehdy, když se přesvědčí o omylu nebo bezvýchodnosti.
V diskuzi využívá myšlenky druhých jako východiska pro svá sdělení a navazuje na ně, povzbuzuje skupinu k produkování dalších nápadů, názorů, návrhů, iniciativně přichází s vlastními nápady.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

 

 

Situací je celkem 6 – v dokumentu jsou vždy stejné situace pod sebou na jedné straně.

Vytisknout každou stranu odlišnou barvou, poté rozstříhat jednotlivé situace a vyvěsit po třídě. Jedna situace je na papíru víckrát, aby bylo čtení pohodlné a nestálo mnoho účastníků u jednoho textu.

Na vyzvání vedoucího se účastníci posadí do vhodného diskuzního tvaru – např. do kroužku. Vedoucí se zeptá, zda někoho nenapadá na základě příběhů, které přečetli, jaké by mohlo být téma dnešní hodiny. (Správná odpověď je: NEPŘÍJEMNÉ SITUACE)

Navazující otázka může být, zda někoho napadá nějaká další nepříjemná situace, kterou třeba i sami zažili.

2

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Zrcadla“

7 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Je vhodné nechat ve dvojicích účastníky, kteří se dobře znají. Nebudou před sebou mít ostych.

3

PRÁCE VE DVOJICÍCH

„Pocity“

5 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Možné obměny aktivity:

  • jeden ze dvojice může druhému zadat, jakým způsobem má větu říct
  • jeden řekne domluvenou větu emotivně a druhý hádá, o jakou emoci šlo

4

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

8 minut

DISKUZE

Je vhodné přizpůsobit místnost k možnému sezení v kruhu. Vedoucí by měl sedět mezi účastníky a být také otevřený tématu, přidávat své příklady.

2. část, kterou lze navázat další schůzku či hodinu

5

SKUPINOVÁ

„Vymění se ten, kdo…“

15 minut

ICEBREAKER

Možné otázky k výměně hráčů:

„Vymění se všichni ti, kdo….“

  • se někdy ztratili,
  • kdo zapomněli jméno svého kamaráda,
  • kdo někdy přišli pozdě,
  • kdo zapomněli na schůzku,
  • kdo si zašpinili tričko a neměli náhradní, ...

6

SKUPINOVÁ

„Aktivity“

40 minut

DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Hráč, který uhodne, si připočítá bod. (Nebo lze hrát bez bodování). Pokud bodujeme, na konci můžeme vyhlásit, kdo měl nejvíce bodů.

7

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

5 minut

DISKUZE

Další možné otázky:

Napadla tě v průběhu aktivity nepříjemná situace, kterou jsi sám zažil?

Zdroje

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.