Procházka v přírodě je prospěšná nejen pro naše tělo a duši, když si během ní protáhneme svaly a odreagujeme se, ale také nám může sloužit jako živá učebnice. Po této aktivitě budeš vědět, jak se dá příroda využít k učení, a dozvíš se, co je důležité, když představuješ svůj zážitek z přírody ostatním.

Výchovný cíl:  Účastník před skupinou prezentuje svůj zážitek z pozorování života v přírodě. Účastník vyhledá další informace k poznatkům, které získal v terénu, a zaznamená je písemnou formou.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk 3.-5. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

  • vytištěné obrázky – viz příloha (příp. je může zobrazovat jen elektronicky na počítači) 
  • lano nebo provázek
  • flipchart
  • papíry a tužky
  • maskot
  • deník na zápis poznatků z přírody
  • vytištěná mapa města + může být i mapa kraje/republiky, kam mohou účastníci označit místo svého pozorování.

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(5 min)

vyprávění

Vedoucí motivuje účastníky úvodní řečí: „Příroda kolem nás se v průběhu let mění. Kvůli oteplování země, na které žijeme, je docela možné, že naši pravnuci, vnuci a možná už i děti nebudou moci pozorovat v přírodě to, co můžeme my. Za nějakou dobu nejspíš určité rostliny z naší krajiny vymizí, zvířata se přesunou jinam nebo některé druhy zcela vyhynou. Pojďme využít toho, že my ještě můžeme na vlastní kůži přírodu pozorovat. Své zážitky z přírody můžeme dalším lidem, kteří budou žít po nás, předat alespoň zprostředkovaně ve formě deníku, který si budou moci číst.” 

Sdělí jim, že jako první by chtěl zapsat do deníku svůj zážitek z pozorování přírody on. A začne jim svůj zážitek vyprávět. 

příloha č. 1

2

skupinová

(15 min)

diskuzní

Vedoucí diskutuje s účastníky, jak se jim líbila jeho prezentace zážitku. Pokud k ní mají výhrady, poprosí je, zda by si mohli společně jeho vyprávění projít. 

Za tím účelem na zem natáhne lano/provázek a rozdělí prostor na dvě části. Účastníci se postaví vedle sebe podél lana na jednu stranu, a to čelem k lanu. Vedoucí čte jednotlivé části vyprávění. Pokud se účastníkovi něco nelíbí nebo mu chybí nějaká informace, přeskočí lano/provázek na druhou stranu. Po každé větě se vedoucí zeptá těch, kteří skočili, čemu nerozuměli, co jim tam chybělo. 

Vedoucí následně ke každé části vyprávění připevní obrázky (viz příloha č. 1) z popisovaného místa, kde je vidět, co těmi větami chtěl říci.  

V závěru vedoucí účastníky poprosí, zda by mu tedy pomohli vymyslet, jak by měl dané místo a svůj zážitek lépe popsat. 

3

týmová

(10 min)

práce s textem, vyprávění

Účastníci se rozdělí do dvojic a mají za úkol připravit rozhovor o daném místu, v němž se jeden ptá a druhý odpovídá. Výsledkem rozhovoru by měl být popis místa a zážitku z něj.

4

skupinová

(15 min)

diskuzní

Každý tým předvede svůj rozhovor ostatním účastníkům, kteří jim k tomu mohou dát zpětnou vazbu. V rámci závěrečné reflexe účastníci shrnou základní pravidla prezentování – vedoucí je sepíše na flipchartový papír, který může vyvěsit v klubovně/třídě. 

Vedoucí všechny pochválí, že to skvěle zvládli, a řekne jim, že tvorbu deníku raději nechá zcela na nich. Následně jim vysvětlí, jak budou s deníkem pracovat: 

Každý účastník ho obdrží domů na nějaké období (např. 14 dnů, 3 týdny), společně s ním dostane maskota, který mu připomene jeho domácí úkol:

  1. Vyrazit na nějaké místo v přírodě,
  2. pozorovat tam rostliny a živočichy, 
  3. zjistit zajímavé informace o rostlině či živočichovi, která/ý mě nejvíce zaujal/a,
  4. zážitek a zjištění zapsat do deníku a doplnit popis kresbou nebo fotografií.

Účastník, který splní domácí úkol a zapíše svůj zážitek do deníku, ho poté představí naživo ostatním – dle základních pravidel prezentování.

Lokaci místa, o němž účastník vypráví, pak může zanést s pomocí ostatních účastníků nebo vedoucího do mapy, která je umístěna v klubovně/třídě.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

(5 min)

vyprávění

Záleží na vypravěčských a hereckých schopnostech vedoucího. Pokud si na improvizaci a mluvení spatra netroufne, je možné text motivace pouze přečíst.

Vedoucí může použít pro své vyprávění zážitku text z přílohy nebo si může vymyslet svůj. Důležité ale je, aby byl text neurčitý a zmatečný, aby se z něj účastníci moc nedozvěděli a mohli v něm hledat a napravovat chyby.

Při vyprávění je žádoucí zapojit práci s hlasem, a tím získat pozornost posluchačů.

2

skupinová

(15 min)

diskuzní

Vedoucí poprosí účastníky o zpětnou vazbu, kterou může podpořit otázkami:

Líbilo se vám moje vyprávění?

Pochopili jste z něj vše?

Bylo v něm něco nejasné?

Případně se lze ptát i konkrétně:. Poznali jste, o které místě jsem mluvil/a? Kdy jsem tam byl/a? Jaké zvíře jsem popisoval/a?Proč ne?


Vedoucí čte jednotlivé odstavce textu a účastníci, pokud přeskočí lano/provázek, by měli sdělit, co se jim nelíbí, co jim tam chybí, čemu nerozumí. Pokud ale někdo z účastníků nedokáže pojmenovat, co mu vadí, vedoucí by ho neměl nutit, zeptat se může na názor ostatních – např. Co by na té větě mohlo být druhým lidem nejasné?


Diskuze by měla směřovat k tomu, že při prezentaci zážitku z přírody je dobré sdělit tyto informace:

KDE se místo nachází.

KDY jsem místo navštívil/a.

JAK to na tom místě vypadá.

JAKÉ živočichy a rostliny jsem tam viděl/a.

KTERÁ rostlina či KTERÝ živočich mě zaujali/CO mě zaujalo.

CO jsem si (o nich) zjistila zajímavého.

3

týmová

(10 min)

práce s textem, vyprávění

Pokud je pro účastníky práce ve dvojicích obtížná, je možné utvořit malé skupinky - v rozhovoru jeden/dva tazatelé, zbytek respondenti.


Rozhovor si mohou účastníci nejprve napsat na papír - vedoucí jim dá pro tento případ papíry a tužky.

4

skupinová

(15 min)

diskuzní

Rozhovor by měly předvést všechny dvojice/skupinky, pokud ale někdo nechce, vedoucí by je neměl nutit. Po každém rozhovoru se vedoucí ostatních účastníků zeptá, zda tomu rozuměli, nebo zda by něco doporučili změnit.

Deník - nejlépe ve formě zápisníku v tvrdých deskách. Deník může začínat úvodním textem od vedoucího, kde může např. vysvětlit, proč vlastně deník vznikl a co je jeho smyslem (viz úvodní motivační řeč).

Putovní maskot může být např. plyšová hračka, soška apod. nejlépe vztahující se k tématu přírody. Pokud nějakého maskota skupina již má, může jej využít. 

Prezentaci zážitku z přírody lze zařadit do programu jednou za 14 dní/3 týdny. Při prezentaci je vhodné pracovat s flipchartem, kde jsou pravidla prezentace sepsaná. Po prezentaci by měla následovat zpětná vazba od ostatních účastníků, kteří se mohou i zeptat na to, co je zajímá. 

Zdroje

ZDROJE obrázků v příloze: 

Louka a květiny - autor Hana Živná, foceno pro projekt

Motýl - zdroj Pixabay.com https://pixabay.com/cs/photos/mot%C3%BDl-mok%C5%99ady---matka-pearl-butterfly-3418535/

Včela - zdroj Pixabay.com https://pixabay.com/cs/photos/v%C4%8Dela-kv%C4%9Btina-pyl-opylit-opylen%C3%AD-4235093/

Slunéčko sedmitečné - zdroj Pixabay.com https://pixabay.com/cs/photos/slun%C3%A9%C4%8Dko-sedmite%C4%8Dn%C3%A9-brouk-1480102/

Luční koník - zdroj Pixabay.com https://pixabay.com/cs/photos/kon%C3%ADk-hmyz-p%C5%99%C3%ADrody-zelen%C3%A1-zbl%C3%ADzka-3512751/

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra