Zážitková aktivita na přiblížení způsobu, jakým se dezinformují občané, porozumění fenoménu placených trollů a cíleného ovlivňování názorů na internetu. Účastníci se seznámí s fake news servery a naopak servery, které fake news vyvracejí.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 27 Komunikace v době sociálních sítí
ČÁST |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 10 minut „Nahraný zvukový přenos příběhu Jessiky Aro“ |
VYPRÁVĚNÍ |
Vedoucí účastníky dovede na vybrané místo, kde je vhodně rozmístí (vestoje či v sedě) a dá pokyn k zavázání šátků na oči. Za úplného ticha pustí zvukovou nahrávku příběhu/nebo emotivně přečte přílohu č. 1 investigativní novinářky Jessiky Aro.
|
2 |
SKUPINOVÁ 30 minut „Putování terénem se závazanýma očima“
|
INSCENAČNÍ |
Účastníky rozdělíme do menších skupin, např. po sedmi a vždy jednomu z této skupiny rozvážeme oči. Poté skupiny v tichosti provádíme zajímavým terénem (přelézt, překročit, obejít…). Skupina se nesmí rozdělit, drží se za ruce a vidoucí člen, který může mluvit, ji co nejbezpečněji vede. Ve skupině po slepu účastníci putují cca 20 minut (účastníkům se doba zdá mnohem delší). nebo var. 2: Po vyslechnutí nahrávky jsou třetině účastníkům rozvázány oči a začíná hra trollové a novináři. Slepí účastníci (oběti) jsou potichu, aby slyšeli útočící novináře. Novináři se snaží na slepé účastníky umístit kolíček na prádlo. Vždy, když se připravují k útoku, musí vydávat zvuk fotoaparátu – tj. cvakání jazykem. Slepý účastník se může bránit tím, že se novináře dotkne. nebo var. 3: Každý hráč má na začátku hry k dispozici 3 kolíčky, které při hře představují trolly „navěšené“ na novináře. Těchto trollů se snaží novinář zbavit tak, že se je snaží připnout někomu jinému. Pokud troll při předávce spadne – je to chyba předávajícího novináře (musí jej znovu zvednout a pokusit se o nové předání). Ve chvíli, kdy nemá novinář na sobě žádného trolla, jde za vedoucím, který jej překontroluje, a novinář odchází do vymezeného prostoru (dál se hry neúčastní). Aktivitu ukončujeme při posledních 3 novinářích ve hře. |
3 |
SKUPINOVÁ 20 minut „Reflexe“ |
DISKUZE |
Jak se cítíte? Co se Vám honí hlavou? Měli jste strach či obavy? Z čeho? O čem byl příběh, který jsme slyšeli? Setkali jste se už dříve se slovem „troll“? Zažili jste je v nějaké debatě? (Dobře vysvětlit problém trollích farem a o čem nahrávka byla.) Dále navázat na fake news: Jaké fake news vás napadají? Znáte stránky, které se na fake news vyloženě zaměřují? Které stránky naopak proti fake news bojují? Znáte nějaké investigativní novináře u nás? |
4 |
PRÁCE V MENŠÍCH SKUPINÁCH 30 minut „Co bys dělal kdyby….“
|
DISKUZE |
Účastníci se rozdělí na čtyři skupiny. Každá skupina dostane jeden výrok, nad kterým diskutuje a hledá konsenzus ve skupině. Výroky pro skupiny:
Po 10 až 15 minutách skupiny jedna po druhé zveřejní svůj závěr, nebo průběh diskuze (v případě, že ve skupině nedojde ke shodě). Na konci této aktivity vedoucí prozradí, jak doopravdy skončil příběh Jessiky Aro – viz příloha č. 3. Vedoucí aktivity na závěr shrne: v případě potřeby je omezení svobody projevu potřebné, ale nesmí dojít k jejímu zneužití (totalitní režimy). Zároveň upozorní nad nebezpečím fake news a potřebou si věci pořádně prověřovat. |
Během této aktivity se rozvíjí občanské kompetence:
Účastník vyhodnotí využitelnost a věrohodnost různých zdrojů informací, které při učení používá.
Hledá souvislosti mezi získanými informacemi, propojuje informace se svými dosavadními poznatky.
ČÁST |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ „Nahraný zvukový přenos příběhu Jessiky Aro“ 10 minut |
VYPRÁVĚNÍ |
Pro puštění nahrávky a zahájení aktivity navrhujeme tajemnou místnost – např. prostředí staré továrny, školního sklepa či půdy; k umocnění atmosféry je tato aktivita možná provést za šera až tmy. Před puštěním nahrávky si účastníci zaváží oči, čímž ještě umocníme stísněný pocit strachu z neznáma. Účastníky vyzveme k naprostému tichu, aby byla nahrávka či čtení dobře slyšet. |
2 |
SKUPINOVÁ „Putování terénem se závazanýma očima“ 30 minut |
INSCENAČNÍ |
Poté budou skupinky se zavázanýma očima putovat terénem. Pokud máme dostatek organizátorů, může každý vést jednu skupinu a poté udělat na vybraném vhodném místě (kde se dá zastavit, popřípadě sednout), kde si již účastníci sundají šátky i závěrečnou reflexi. Pokud je pouze jeden organizátor, ve sjednaný čas se skupiny potkají na smluveném místě, kde dojde k závěrečné reflexi. |
3 |
SKUPINOVÁ „Reflexe“ 20 minut |
DISKUZE |
Možné odpovědi na otázky jsou uvedeny v závorkách: Jaké fake news vás napadají? (uprchlická krize, celebrity, Rusko, zdravotní, politické zprávy…) Znáte stránky, které se na fake news vyloženě zaměřují? (Parlamentní listy, EUportál, Euserver, Free Globe, První zprávy, AC24, AE News, Sputnik CZ, Eurabia a mnohé další) Které stránky naopak proti fake news bojují? (Hlídací pes, Fact czech, Demagog.cz, hoax.cz a další) Znáte nějaké investigativní novináře u nás? (Josef Klíma, Janek Kroupa, Ján Kuciak, Sabina Slonková, Jiří Kubík) |
4 |
PRÁCE V MENŠÍCH SKUPINÁCH „Co bys dělal kdyby…“ 30 minut |
DISKUZE |
Do této aktivity nemusí vedoucí vůbec zasahovat, pouze dobře moderuje. Na konci této aktivity vedoucí prozradí, jak doopravdy skončil příběh Jessiky Aro – viz příloha č. 3. Je možné, že se názory a postoje účastníků dotknou tématu „CENZURY“. Pak je možné informace doplnit: V České republice existuje omezená svoboda projevu – projev je cenzurován. Cenzura zmíněná v Listině základních práv a svobod vyjadřuje zákaz vůči státu, který by mohl od cenzury přejít k totalitě. Ale v určitých případech stát k cenzuře přistupuje (chrání vyšší zájem, vyšší hodnotu – lidský život, důstojnost, zákaz rasistických projevů,...). V případě kolize dvou svobod má právo vždy to, které má vyšší hodnotu. V České republice má nejvyšší hodnotu lidský život. Příklad – někdo se vám vloupá do domu (poruší vaši svobodu), ale vy ho nesmíte zastřelit, protože ochrana lidského života je důležitější než ochrana majetku. Ale v USA jsou zákony jiné – lupiče můžete zastřelit, protože majetek se v USA může bránit všemi dostupnými, byť přiměřenými prostředky. Druhy cenzury: autocenzura (autor sám vyškrtne z textu něco dřív, než to publikuje), cenzura zaměstnavatele (noviny, televize...). |
Magdalena Slezáková: Svědectví ruského trolla: Za 45 tisíc rublů jsem pracoval pro ministerstvo [online]. Lidovky [cit. 5. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/svet/svedectvi-ruskeho-trolla-za-45-tisic-rublu-jsem-pracoval-pro-ministerstvo-lzi.A150327_141944_ln_zahranici_msl
Video: Západ je zlý, Rusko dobré [online]. Česká televize [cit. 5. 2. 2019]. Dostupné na: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1977630-zapad-je-zly-rusko-dobre-novinarka-popsala-jak-funguje-fabrika-trollu
Lucie Bednárová: Finská novinářka pronásledovaná proruskými trolly: Vztah Miloše Zemana k Rusku je pobuřující [online]. Info [cit. 5. 2. 2019]. Dostupné na: https://www.info.cz/strategie/finska-novinarka-pronasledovana-proruskymi-trolly-vztah-milose-zemana-k-rusku-je-poburujici-9826.html
Silvie Lauder: Moje sezona v pekle. In: Respekt, roč. 30, č. 5, 2019, s. 44–48.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.