Zážitková aktivita na přiblížení způsobu, jakým se dezinformují občané, porozumění fenoménu placených trollů a cíleného ovlivňování názorů na internetu. Účastníci se seznámí s fake news servery a naopak servery, které fake news vyvracejí.

Výchovný cíl:  Účastníci vyhodnotí pravdivost výroků týkající se fake news. Účastníci diskutují o problematice fake news, trollích farem.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Místnost Místnost Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 27 Komunikace v době sociálních sítí

Pomůcky a materiál

  • projektor
  • počítač
  • wifi (nebo stažené video)
  • papíry, psací potřeby
  • kolíčky (na prádlo)

Obsah programu

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

10 minut

Nahraný zvukový přenos příběhu Jessiky Aro“

VYPRÁVĚNÍ

Vedoucí účastníky dovede na vybrané místo, kde je vhodně rozmístí (vestoje či v sedě) a dá pokyn k zavázání šátků na oči. Za úplného ticha pustí zvukovou nahrávku příběhu/nebo emotivně přečte přílohu č. 1 investigativní novinářky Jessiky Aro.

2

SKUPINOVÁ

30  minut

Putování terénem se závazanýma očima“

 

INSCENAČNÍ

Účastníky rozdělíme do menších skupin, např. po sedmi a vždy jednomu z této skupiny rozvážeme oči. Poté skupiny v tichosti provádíme zajímavým terénem (přelézt, překročit, obejít…). Skupina se nesmí rozdělit, drží se za ruce a vidoucí člen, který může mluvit, ji co nejbezpečněji vede. Ve skupině po slepu účastníci putují cca 20 minut (účastníkům se doba zdá mnohem delší).

nebo var. 2:

Po vyslechnutí nahrávky jsou třetině účastníkům rozvázány oči a začíná hra trollové a novináři.

Slepí účastníci (oběti) jsou potichu, aby slyšeli útočící novináře. Novináři se snaží na slepé účastníky umístit kolíček na prádlo. Vždy, když se připravují k útoku, musí vydávat zvuk fotoaparátu – tj. cvakání jazykem. Slepý účastník se může bránit tím, že se novináře dotkne.

nebo var. 3:

Každý hráč má na začátku hry k dispozici 3 kolíčky, které při hře představují trolly „navěšené“ na novináře. Těchto trollů se snaží novinář zbavit tak, že se je snaží připnout někomu jinému. Pokud troll při předávce spadne – je to chyba předávajícího novináře (musí jej znovu zvednout a pokusit se o nové předání). Ve chvíli, kdy nemá novinář na sobě žádného trolla, jde za vedoucím, který jej překontroluje, a novinář odchází do vymezeného prostoru (dál se hry neúčastní). Aktivitu ukončujeme při posledních 3 novinářích ve hře. 

3

SKUPINOVÁ

20 minut

„Reflexe“

DISKUZE

Jak se cítíte? Co se Vám honí hlavou?

Měli jste strach či obavy? Z čeho?

O čem byl příběh, který jsme slyšeli?

Setkali jste se už dříve se slovem „troll“? Zažili jste je v nějaké debatě? (Dobře vysvětlit problém trollích farem a o čem nahrávka byla.)

Dále navázat na fake news:

Jaké fake news vás napadají? 

Znáte stránky, které se na fake news vyloženě zaměřují? 

Které stránky naopak proti fake news bojují? 

Znáte nějaké investigativní novináře u nás? 

4

PRÁCE V MENŠÍCH SKUPINÁCH

30 minut

„Co bys dělal kdyby….“

 

DISKUZE

Účastníci se rozdělí na čtyři skupiny. Každá skupina dostane jeden výrok, nad kterým diskutuje a hledá konsenzus ve skupině.

Výroky pro skupiny:

  • Jste Jessikou Aro, komentáře a nenávistné projevy pokračují, co byste udělali?
  • Jste Jessikou Aro. Máte právo otevřeně psát o situaci v Rusku? Je skutečně jasné, že redaktor se má vyjadřovat i tehdy, když některá země může být poškozena?
  • Jste redaktorem novin, kde Jessika působí. Před vaší budovou stojí často neznámí lidé. Vašim zaměstnancům pořád někdo kvůli Jesicce volá. Vše se děje od té doby, co Jessika začala psát o ruských trollech. Co uděláte?
  • Zastupujete skupinu lidí, kteří chtějí, aby Jessika přestala psát své články, protože se o Rusku vyjadřují nevhodně. Co uděláte? Máte právo ji otevřeně kritizovat?

Po 10 až 15 minutách skupiny jedna po druhé zveřejní svůj závěr, nebo průběh diskuze (v případě, že ve skupině nedojde ke shodě).

Na konci této aktivity vedoucí prozradí, jak doopravdy skončil příběh Jessiky Aro – viz příloha č. 3.

Vedoucí aktivity na závěr shrne: v případě potřeby je omezení svobody projevu potřebné, ale nesmí dojít k  jejímu zneužití (totalitní režimy). Zároveň upozorní nad nebezpečím fake news a potřebou si věci pořádně prověřovat.

Metodické poznámky

Během této aktivity se rozvíjí občanské kompetence:
Účastník vyhodnotí využitelnost a věrohodnost různých zdrojů informací, které při učení používá.
Hledá souvislosti mezi získanými informacemi, propojuje informace se svými dosavadními poznatky.

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

Nahraný zvukový přenos příběhu Jessiky Aro“

10 minut

VYPRÁVĚNÍ

Pro puštění nahrávky a zahájení aktivity navrhujeme tajemnou místnost – např. prostředí staré továrny, školního sklepa či půdy; k umocnění atmosféry je tato aktivita možná provést za šera až tmy.

Před puštěním nahrávky si účastníci zaváží oči, čímž ještě umocníme stísněný pocit strachu z neznáma.

Účastníky vyzveme k naprostému tichu, aby byla nahrávka či čtení dobře slyšet.

2

SKUPINOVÁ

Putování terénem se závazanýma očima“

30 minut

INSCENAČNÍ

Poté budou skupinky se zavázanýma očima putovat terénem. Pokud máme dostatek organizátorů, může každý vést jednu skupinu a poté udělat na vybraném vhodném místě (kde se dá zastavit, popřípadě sednout), kde si již účastníci sundají šátky i závěrečnou reflexi. Pokud je pouze jeden organizátor, ve sjednaný čas se skupiny potkají na smluveném místě, kde dojde k závěrečné reflexi.

3

SKUPINOVÁ

„Reflexe“

20 minut

DISKUZE

Možné odpovědi na otázky jsou uvedeny v závorkách:

Jaké fake news vás napadají? (uprchlická krize, celebrity, Rusko, zdravotní, politické zprávy…)

Znáte stránky, které se na fake news vyloženě zaměřují? (Parlamentní listy, EUportál, Euserver, Free Globe, První zprávy, AC24, AE News, Sputnik CZ, Eurabia a mnohé další)

Které stránky naopak proti fake news bojují? (Hlídací pes, Fact czech, Demagog.cz, hoax.cz a další)

Znáte nějaké investigativní novináře u nás? (Josef Klíma, Janek Kroupa, Ján Kuciak, Sabina Slonková, Jiří Kubík)

4

PRÁCE V MENŠÍCH SKUPINÁCH

„Co bys dělal kdyby…“

30 minut

DISKUZE

Do této aktivity nemusí vedoucí vůbec zasahovat, pouze dobře moderuje. Na konci této aktivity vedoucí prozradí, jak doopravdy skončil příběh Jessiky Aro – viz příloha č. 3.

Je možné, že se názory a postoje účastníků dotknou tématu „CENZURY“.

Pak je možné informace doplnit:

V České republice existuje omezená svoboda projevu – projev je cenzurován.

Cenzura zmíněná v Listině základních práv a svobod vyjadřuje zákaz vůči státu, který by mohl od cenzury přejít k totalitě. Ale v určitých případech stát k cenzuře přistupuje (chrání vyšší zájem, vyšší hodnotu – lidský život, důstojnost, zákaz rasistických projevů,...).

V případě kolize dvou svobod má právo vždy to, které má vyšší hodnotu. V České republice má nejvyšší hodnotu lidský život. Příklad – někdo se vám vloupá do domu (poruší vaši svobodu), ale vy ho nesmíte zastřelit, protože ochrana lidského života je důležitější než ochrana majetku. Ale v USA jsou zákony jiné – lupiče můžete zastřelit, protože majetek se v USA může bránit všemi dostupnými, byť přiměřenými prostředky.

Druhy cenzury: autocenzura (autor sám vyškrtne z textu něco dřív, než to publikuje), cenzura zaměstnavatele (noviny, televize...).

Zdroje

Magdalena Slezáková: Svědectví ruského trolla: Za 45 tisíc rublů jsem pracoval pro ministerstvo [online]. Lidovky [cit. 5. 2. 2019]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/svet/svedectvi-ruskeho-trolla-za-45-tisic-rublu-jsem-pracoval-pro-ministerstvo-lzi.A150327_141944_ln_zahranici_msl

Video: Západ je zlý, Rusko dobré [online]. Česká televize [cit. 5. 2. 2019]. Dostupné na: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1977630-zapad-je-zly-rusko-dobre-novinarka-popsala-jak-funguje-fabrika-trollu

Lucie Bednárová: Finská novinářka pronásledovaná proruskými trolly: Vztah Miloše Zemana k Rusku je pobuřující [online]. Info [cit. 5. 2. 2019]. Dostupné na: https://www.info.cz/strategie/finska-novinarka-pronasledovana-proruskymi-trolly-vztah-milose-zemana-k-rusku-je-poburujici-9826.html

Silvie Lauder: Moje sezona v pekle. In: Respekt, roč. 30, č. 5, 2019, s. 44–48.

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.