Času máme všichni omezené množství. Proto je velice důležité umět s touto vzácnou komoditou dobře hospodařit. Základy tohoto umění lze snadno zvládnout prostřednictvím lepší osobní disciplíny. Tato aktivita Vám pomůže zamyslet se nad tím, jak trávíte čas Vy osobně. Určit si priority a předsevzetí ke změně.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 23 Hospodaření s časem
píšťalka, příloha: záznamový arch, různé kousky oblečení, knihy, časopisy, příloha: matematické příklady, příloha: rozbor vět, nakrájené jídlo (ovoce, zelenina, pečivo, ...), pro každého hrnek, várnice s pitím, fotbalový míč, míč na házení, švihadlo, papír, pastelky, podložka na kreslení, zpěvníky, karimatky, deky, polštáře, příloha: témata k diskuzi, papíry (šmíráky), psací potřeby
pro každého přílohy: tabulka, seznam činností, grafový koláč
řešení, výsledky:
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
INDIVIDUÁLNÍ „zrychlený den“ 30 minut |
ICEBREAK |
Před samotnou hrou vedoucí aktivity nachystá jednotlivá stanoviště a účastníkům vysvětlí, co se na kterém z nich dělá - viz. metodická část. Účastníci si zkusí prožít zrychlený den. Učitel bude stopovat 4 minuty (délka jednoho dne) a během této doby musí účastníci stihnout co nejvíce věcí. Den na znamení vedoucího začíná a po chvilce (cca 20 sekund) učitel pískne – tento signál znamená, že účastníci musí do školy, kde si vyberou některou z činností – mohou je během doby střídat (škola je povinností). Vedoucí odměří 1 minutu a potom oznámí konec školy. Nyní si žáci budou moci vybrat, na jaké stanoviště chtějí jít a co vše chtějí během dne stihnout. Po uplynutí doby vedoucí oznámí konec dne. Každý z účastníků si zaznamená do svého archu (příloha č. 1),
jaké všechny aktivity stihl. Tak si účastníci zrychleně prožijí celý týden. Varianta: pokud chceme aktivitu zkrátit, můžeme např. odehrát jen tři všední dny a jeden víkendový (dle našich časových možností). |
2 |
SKUPINOVÁ „po hře“ 15 minut |
DISKUSE |
Po hře se účastník podívá do svých archů, kde si zaznamenával, co jaký den dělal. Nyní následuje vyhodnocení – měl by si uvědomit, co mu ve dni chybělo. Jedl pravidelně? Nezapomínal na sport? Byl venku s kamarády? Věnoval dostatek času odpočinku? Může následovat krátká diskuze o tom, na co žáci zapomínali. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ „co vlastně dělám já“ 30 minut |
DEMONSTRAČNÍ |
Nyní se každý z účastníků zaměří na svůj den. Zkusí se zamyslet nad tím, co vlastně celý den dělá – od rána, když vstane, až po dobu, kdy jde spát. Kolik času tráví denně učením, jídlem, s kamarády, volnočasovými aktivitami, spánkem? Každý vytvoří seznam věcí, které obvykle přes den dělá, a jejich časové odhady – vše zaznamená do tabulky – příloha č. 5.
Pro lepší přehlednost je vhodné, aby každá aktivita měla svou typickou barvu. Dobré je, když se tyto barvy stanoví předem pro celou třídu. Návrh činností a barev je součástí přílohy č. 5.
Následně si každý spočítá, kolik hodin tráví týdně jakou činností, vše zaznamená do grafového koláče – příloha č. 7.
|
4 |
SKUPINOVÁ „co změním“ 15 minut |
DISKUSE |
Když se podíváte na to, jak zhruba vypadá váš běžný pracovní den, vyhovuje vám to? Vedoucí s žáky zahájí diskuzi, ve které je možné položit následující otázky:
Svoje “předsevzetí” si zapíší a následujících 14 dní se podle nich budou řídit. |
2. BLOK – po 14 dnech |
|||
5 |
SKUPINOVÁ „po dvou týdnech – vyhodnocení“ 10 minut |
DISKUSE |
Po uplynutí 14 dnů se vrátíme zpět k výzvám, které si účastníci stanovili, a společně vyhodnotíme, jak se jim dařilo jejich plnění. |
6 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „koláž“ 35 minut |
PRÁCE S OBRAZEM |
Účastníci budou ve skupinách nebo samostatně vypracovávat koláž, kterou ztvární "co dělat pro to, aby byl jejich čas lépe stráven". Zkusí zpracovat různé tipy, rady, které během uplynulých 14 dní nasbírali, co jim zabíralo, případně co si myslí, že by jim mohlo pomoci být více produktivní. Jednotlivé koláže potom představí ostatním. |
Během této aktivity dochází k rozvoji kompetence sociální a personální:
Stanovuje si cíle pro sebezlepšení a vydrží usilovat o jejich dosažení.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
|
1 |
INDIVIDUÁLNÍ „zrychlený den“ 30 minut |
ICEBREAK |
Některá stanoviště je dobré “zdvojit”. Doporučená stanoviště (lze však vymyslet i svoje vlastní):
Škola
Jídlo a pití
Volnočasové aktivity
Odpočinek
|
|
2 |
SKUPINOVÁ „po hře“ 15 minut |
DISKUSE |
||
3 |
INDIVIDUÁLNÍ „co vlastně dělám já“ 30 minut |
DEMONSTRAČNÍ |
Na výběr jsou dvě tabulky s různými časovými intervaly. Je možné si vybrat, která více vyhovuje. Činnosti je poté možné zaznamenat do grafu, aby měl účastník lepší vizuální přehled o tom, co dělá. Jak zaznamenat? Graf zobrazuje týden našeho života a je rozdělen na 42 políček – každé políčko představuje čtyři hodiny. Podle spočítaných hodin si studenti barevně vyznačí jednotlivé aktivity, např. když si spočítali, že spánek zabírá týdně 56 hodin, vybarví si 14 políček příslušnou barvou. |
|
4 |
SKUPINOVÁ „co změním“ 15 minut |
DISKUSE |
TIP: Tento blok můžete pro oživení začít demonstrativní ukázkou - inspirujte se ve videu: https://www.youtube.com/watch?v=XaXAWxZWLG4. Uzavřete to pointou: "Až budete večer nebo zítra ráno myslet na tento krátký příběh, zeptejte se sami sebe: co jsou ty velké kameny v mém životě? A hned je uložte do nádoby jako první!" V následujících 14 dnech se budou svá předsevzetí snažit plnit a každodenně zaznamenávat, zda se jim plnění dařilo, nebo nikoliv. Mohou si uvést i konkrétní kroky, co pro to udělat (např. omezit čas strávený na sociálních sítích, více času trávit s rodinou, chodit spát dříve, ...). Odkládání plnění jistých úkolů či aktivit na později se jinak nazývá prokrastinace. Většinou člověk odkládá činnosti, které mu jsou nepříjemné nebo do nichž se mu z nějakého důvodu nechce. Místo toho dělá něco jiného, aby plnění daných činností co nejvíce oddálil. Nepřispívají tomu ani moderní technologie, které umožňují člověku prokrastinovat např. “surfováním” na internetu, sociálních sítích nebo hraním počítačových her. Prokrastinace může vést k výčitkám svědomí, stresu, pochybnostem o sobě a svých schopnostech, pocitu bezmoci, který opět vede k tomu, že člověk není schopen nic dělat. Člověk se tak může dostat do začarovaného kruhu, z něhož je obtížné se dostat ven. Pomoci člověku může jasné stanovení času určeného na “lenošení”, stanovení si odměny za splnění nepříjemného úkolu, přizvání druhého člověka, který s daným úkolem může pomoci (ve dvou se to lépe táhne), stanovení a dodržování pevného denního rozvrhu. |
|
2. BLOK – po 14 dnech |
||||
5 |
SKUPINOVÁ „po dvou týdnech – vyhodnocení“ 10 minut |
DISKUSE |
Možné otázky k diskuzi:
|
|
6 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „koláž“ 35 minut |
PRÁCE S OBRAZEM |
Vedoucí jednotlivé skupiny podporuje v činnorodosti. V případě, že skupina nenavrhne žádný tip, může se s nimi vedoucí pobavit nad těmito tipy, zda některý použili, případně, jak jim zafungoval:
|
příloha č. 3: Škola po škole ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 30. 4. 2019⦎. Dostupné z: https://skolaposkole.cz/cesky-jazyk
příloha č. 2: Příklady z matematiky, Sbírka úloh z matematiky pro ZŠ ⦍online⦎. Webové stránky ⦍cit. 30. 4. 2019⦎. Dostupné z: http://www.prikladyzmatematiky.cz/
LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: [jak přestat odkládat a začít žít naplno]. V Brně: Jan Melvil, 2013. Briquet. ISBN 978-80-87270-51-6.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.