Jak dnes žijeme? A jak žili naši rodiče, když byli v našem věku? A jak v tom věku žili naši prarodiče? V čem se každodenní život i trávení víkendů či dovolených liší a v čem se podobá? Jak vypadalo trávení volného času nebo pracovní den v minulém století? Co se nám víc líbí z minulosti a co z přítomnosti? Za co jsme vděční a co bychom rádi změnili? Pojďte to prozkoumat.
papírky s podtématy na rozdání účastníkům, velké archy papíru (flipového nebo jiného, může být i barevný), papíry A4, tužky
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
|
|||
1 |
frontální (5 minut) |
vyprávění |
Vedoucí motivuje účastníky slovy: „Učebnice moderních dějin obsahují především popisy významných událostí, jejich kontext, data, kdy k nim došlo, jména významných osob či názvy důležitých institucí. Každodennímu životu běžných lidí se ale většinou nevěnují. Přitom to, jak lidé žili, může studentům pomoci dané období přiblížit, pochopit myšlení a jednání lidí, doplnit celkový obrázek té doby. Bohužel některé informace se už o životě lidí ve 20. století nedozvíme, protože mnoho pamětníků již není mezi námi. Pojďme tedy využít toho, že spousta dalších z nich nám ještě může své vzpomínky vyprávět. A protože starší lidé většinou nejraději vzpomínají na dětství a mládí, bude nás zajímat právě toto období. Pojďme zaznamenat jejich vzpomínky a pro nás i pro ostatní studenty vytvořit učebnici o každodenním životě obyčejných mladých lidí ve 20. století.“ |
2 |
skupinová (10 minut) |
brainstorming + diskuzní |
Vedoucí se účastníků zeptá, čeho by se měl rozhovor s prarodiči, rodiči či jinými blízkými týkat, aby co nejvíce vystihl každodenní život člověka. Nápady zapisuje na flipchart a následně z nich pomocí diskuze s účastníky vygeneruje a pojmenuje konkrétní tematické oblasti (viz diagram z přílohy).
|
3 |
týmová (15 minut) |
práce s textem, diskuzní |
Účastníci dostanou za úkol vytvořit dvojice či trojice a společně si vybrat tři tematické oblasti, které je nejvíc zajímají. Ke každé oblasti pak mají za úkol vymyslet co nejvíc otázek, které by při rozhovoru položili. Své otázky píší na post-ity a lepí je k tématům napsaným na flipchartu. Počet otázek je libovolný. V závěru si všichni otázky k tématům pročtou a mohou doplnit nějaké další otázky, které je k tomu napadnou. |
4 |
individuální (10 minut) |
práce s textem |
Následně si každý sepíše seznam podle sebe nejzajímavějších otázek k rozhovoru, inspirovat se může sepsanými otázkami na flipchartu. |
5 |
skupinová (5 minut) |
diskuzní |
V závěru účastníci v kruhu sdělí, zda už tuší, s kým z rodiny či ze svého okolí by mohli svůj rozhovor vést a jakého období 20. století se bude týkat. Také diskutují, jakým způsobem se dají odpovědi zaznamenat (tzn. zapisovat rovnou na papír, nahrávat nejprve na diktafon či video a pak až přepsat). |
|
|||
6 |
skupinová (25 minut) |
diskuze, práce s textem |
Po 2–4 týdnech si účastníci na domluvené setkání přinesou odpovědi na otázky. Setkání nejprve zahájí účastníci kolečkem, v němž bude moci každý vyjádřit, jak se mu rozhovor s blízkým člověkem vedl, co během své práce zažil. Vedoucí na zemi rozmístí v jedné linii vedle sebe papíry s napsanými desetiletími 20. století a účastníci si stoupnou na místo podle toho, jakého období se jimi zachycené vzpomínky z dětství nejčastěji týkaly. Účastníci se pak seskupí do týmů tak, aby v nich pracovali s vyprávěními z časově stejných či blízkých období. V týmech pak budou mít za úkol zpracovat na papíry odpovědi – popis každodenního životního stylu běžného mladého člověka té doby. |
7 |
týmová (15 minut) |
prezentace |
Jednotlivé týmy prezentují ostatním svá zjištění, která zpracovaly na papírech. |
8 |
skupinová (5 minut) |
diskuze |
V závěrečné reflexi účastníci diskutují, co se jim líbí a nelíbí na tehdejším životním stylu a porovnávají to se svým současným životním stylem. Návodné otázky k diskuzi: Překvapilo vás něco na tehdejším životním stylu vašich blízkých? Co se vám líbí a naopak nelíbí na způsobu, jakým se tehdy žilo? Co se vám líbí a nelíbí na způsobu, jakým se žije dnes? Je něco, co byste osobně chtěli na svém životním stylu změnit? |
Poznámka: Program je rozdělen na dvě části. V první se žáci připraví na rozhovor s prarodiči či rodiči, sepíší si otázky, na které se budou ptát. Následně žáci provedou rozhovor formou samostatného domácího úkolu. V poslední části pracují s nasbíranými informacemi a vytvoří společný výstup.
Poznámka: Místo brožurky (učebnice) jako formy výstupu lze zvolit jinou zajímavou vizuální formu (např. plakát, nástěnku, leporelo, komiks...). Případně lze uvažovat o audiovizuálním dokumentu, v němž účastníci mohou zaznamenávat vzpomínky svých příbuzných a jejich vyprávění třeba na video nebo audio.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
frontální (5 minut) |
vyprávění |
|
2 |
skupinová (10 minut) |
brainstorming + diskuzní |
Při diskuzi může vedoucí pomocí návodných otázek doplnit tematické oblasti dle diagramu v příloze – jak se komunikovalo, bydlelo, slavilo, trávilo volný čas, pracovalo, jak lidé vypadali. Případně si lze pomoci tím, že si projdou postupně celý rok, roční období a jednotlivé činnosti v něm.
|
3 |
týmová (15 minut) |
práce s textem, diskuzní |
Vedoucí může vyvěsit diagram z přílohy (i ve více kopiích) na viditelné místo, aby se v případě, že by účastníci nevěděli, na co se zeptat, mohli při tvorbě otázek inspirovat podtématy. Témata napsaná na flipchartu musí být od sebe dostatečně daleko tak, aby vznikl prostor na lepení post-itů. |
4 |
individuální (10 minut) |
práce s textem |
|
5 |
skupinová (5 minut) |
diskuzní |
Rozhovor mohou realizovat buď samostatně každý sám za sebe, nebo ve dvojicích či trojicích. Vedoucí upozorní na to, že odpovědi je potřeba přinést na stanovené setkání v písemné podobě, protože s nimi účastníci budou dále pracovat. Vedoucí může účastníkům navrhnout, aby dohledali z daného období nějaké fotografie či obrázky a také je na další domluvené setkání donesli. Vhodné je navrhnout setkání, kde se budou tématu věnovat, za 2–4 týdny, aby účastníci měli dostatek času na realizaci rozhovoru a přepsání odpovědí na otázky. |
6 |
skupinová (20 minut) |
diskuze, práce s textem |
Úvodní sdílení zážitků je potřeba moderovat, aby nezabralo příliš mnoho času (ideálně do 5 minut) Počet účastníků ve skupině by měl být max. 5-6, aby se do práce zapojili všichni. Pokud se tedy některému období věnuje více účastníků, je vhodné je rozdělit do menších skupinek a těm přidělit téma, které mají zpracovat – v tom případě se předpokládá spolupráce mezi těmito skupinkami, budou zjišťovat informace k danému období i od ostatních. Texty mohou skupinky doprovodit fotografiemi či obrázky, pokud je donesli, nebo sami doplnit svými ilustracemi. |
7 |
týmová (15 minut) |
prezentace |
|
8 |
skupinová (10 minut) |
diskuze |
Výstup (brožurku) lze buď vyvěsit jako jednotlivé listy, nebo sepnout do brožurky sponkami a připevnit na viditelné místo v klubovně/třídě. K brožurce se pak lze např. vracet při dalších aktivitách týkajících se historie 20. století. Pozn. Pokud účastníky natáčení zaujalo, lze jim nabídnout možnost natočit např. skautské pamětníky či pamětníky v jejich okolí. Lze je také seznámit s projekty Hrdinové války (Skautský institut), Příběhy našich sousedů (Post Bellum), Příběhy bezpráví (Člověk v tísni) aj. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.