Všichni víme, že dělat dobré skutky je… dobré. Jak ale namotivovat účastníky, aby je dělali s chutí? A jak na to, aby konání dobra nesklouzlo k obligátní pomoci s nákupní taškou nebo ke sbírání odpadků?

Výchovný cíl:  Účastníci popíší pozitivní efekty pomáhání, definují dobrý skutek a po určitou dobu si budou cíleně všímat drobných potřeb ostatních a vhodně na ně reagovat. Poté vyhodnotí, jak se jim tyto potřeby dařilo naplňovat a jaký to mělo efekt.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

flipcharty a fixy, vytištěné materiály (viz přílohy), případně figurky a hrací kostka

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

  1. ČÁST 

1

frontální

(10 minut)

didaktická hra

Na otevření tématu si účastníci zahrají stolní hru s tematikou dobrých skutků „Cesta do Dobrozemě“ (pravidla a hrací plocha viz příloha č. 1).

Následovat by měla krátká reflexe událostí ze hry:

Zažili jste v poslední době podobnou situaci jako ve hře? Jak dopadla? Jak jste se při ní cítili?

Ve hře vás dobré skutky posunuly vpřed a špatné vzad – děje se to podle vás přeneseně i v reálném životě? Jakým způsobem?

Když se podíváte na bodové ohodnocení dobrých a špatných skutků – odráží podle vás „bodovou hodnotu“ reálných činů (jejich prospěšnost nebo závažnost)?

2

frontální

(10 minut)

diskuze

Na flipchart napíšeme:

Proč pomáhat?

Pomáhání je nakažlivé.

Pomáhání zlepšuje náladu.

Pomáhání zlepšuje zdraví.

Vyzveme účastníky, aby si tipli, co jednotlivá tvrzení znamenají a proč to tak je.

Poté přečteme krátké doplňující informace z výzkumů ke každému důvodu (viz příloha č. 2) a vyzveme účastníky k reflexi.

(Pozn. Alternativou k tipování a čtení je akčnější získání 3 textů – viz metodická část.)

Potvrzuje vaše osobní zkušenost informace z výzkumu? Co konkrétně (ne)?

Proč může být pomáhání dobré i pro pomáhajícího?

Který z důvodů proč pomáhat je podle vás nejdůležitější? Proč?

3

frontální

(10 minut)

brainstorming

Vybereme situaci, při které chceme, aby se účastníci soustředili na potřeby ostatních (např. při úklidu základny, během několika školních přestávek / schůzek, během výletu / puťáku / táborového dne).

Vyzveme účastníky, abychom společně vymysleli co nejvíc příkladů, jak ostatním pomoci nebo naplnit jejich potřeby. Nápady účastníků bez hodnocení zapisujeme na flipchart. 

Pokud to účastníky nenapadne, můžeme navrhnout doplnění slovních laskavostí a další projevy úcty (např. patří sem i povzbudivý komentář / pochvala / pozorné gesto / zájem o druhého člověka / udělat si čas pro druhého / zastání se druhého?).

4

frontální

(10 minut)

diskuze

V diskuzi probereme a zhodnotíme nápady z brainstormingu. Nejprve postupně položíme tyto otázky:

Jak se pozná „dobrý“ dobrý skutek? 

Je v seznamu nápad, který vám nepřipadá dobrý? (Pozn. Tyto nápady můžeme opatřit otazníkem nebo škrtnout.)

Je nutné, aby byl dobrý skutek „tajný“? 

Musí to být nutně „skutek“?

Poté účastníkům rozdáme fixy/popisovače a vyzveme je, ať na flipchartu označí číslem (1) svoji odpověď na otázku „Co by potěšilo mě / pomohlo mně?“ 

Pokračujeme další výzvou – označte číslem (2) „Který skutek by měl největší efekt?“ 

Pokud účastníci svou odpověď na flipchartu nenajdou, klidně mohou dopsat další činnost a připsat svou volbu (tj. číslo (1) nebo (2)).

Na závěr vyzveme účastníky, aby svoji volbu dobrovolně okomentovali nebo zdůvodnili.

5

frontální

(5 minut)

rozhovor

Představíme účastníkům návrh výzvy, která může zvýšit jejich všímavost k potřebám druhých a jejich připravenost pomoci. Během zvoleného časového úseku a činnosti (např. další týden apod.) budou mít za úkol 10× si všimnout drobných potřeb ostatních a do záznamového archu (viz příloha č. 3) zapsat, jak se jim povedlo potřeby naplnit.    

Poté můžeme pokračovat 2. částí programu.  

  1. ČÁST

1

individuální

(15 min)

samostatná práce

(Pozn. Program navazuje na 1. část a na plnění osobního výzvy „Moje cesta do Dobrozemě“ – účastníci si během určitého období mají všímat drobných potřeb ostatních, naplňovat je a zapisovat je – viz příloha č. 3.)

Vyzveme účastníky, aby se ve vzpomínce vrátili k průběhu plnění osobní výzvy a aby na papír (velikosti A3 nebo větší) nakreslili graf, kde na ose x je průběh v čase a na ose y jejich nálada a psychické rozpoložení. Do grafu by měli zaznamenat, jak se jejich nálada měnila v průběhu plnění, na osu x mohou doplnit zásadní okamžiky.

Pokud se tato aktivita nehodí (např. je doba plnění výzvy příliš dlouhá), můžeme zvolit tyto alternativy:

a) Účastníci vyberou 3 klíčové okamžiky a ty znázorní.

b) Účastníci nakreslí autoportréty – „před výzvou“, „v průběhu“ a „po výzvě“. Mají za úkol pokusit se zachytit změny, které proběhly.

Alternativa alternativy: Místo kreslení je možné vybrat si 3 již hotové obrázky (např. karty Dixit, vystříhané fotky z časopisů apod.).

2

frontální

(20 minut)

diskuze

Účastníci prostřednictvím grafů (nebo obrázků), záznamových archů a doprovodných komentářů představí ostatním svoji „Cestu do Dobrozemě“. Po každé prezentaci můžeme dát prostor pro dotazy a komentáře ostatních.

3

frontální

(10 minut)

diskuze

Následuje reflexe celé aktivity:

Jak na moji pomoc ostatní reagovali? Jak jsem se u toho cítil/a? Kdy ses cítil/a nejlépe / nejhůře?

Který dobrý skutek se mi nejvíce vydařil a proč?

Všiml/a jsem si v průběhu plnění nějaké změny (u sebe nebo ostatních)?

Co bych rád/a změnil/a do budoucna?

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

  1. ČÁST

1

frontální

(10 minut)

didaktická hra

TIP: Podle naladění účastníků lze program otevřít buď hrou „Cesta do dobrozemě“, nebo krátkým filmem „Mr. Indifferent“ od Aryasb Feiz (2:45). (dostupný např. na https://www.youtube.com/watch?v=-npBH17w3Go&ab_channel=SchoolinmotionFestival.


Poté s účastníky diskutujeme, co se ve filmu stalo.

Možné otázky:

Jaký byl hlavní hrdina na začátku a na konci?

V čem se změnil?

Díky čemu se změnil? Byla ta proměna podle vás realistická (= odpovídala realitě, vaší zkušenosti)? Proč (ne)? 


Film plní motivační funkci, zároveň je na něm možné ukázat, že pomáhání má pozitivní vliv i na pomáhajícího.


Stolní hra má rovněž motivační funkci, zároveň si jejím prostřednictvím mohou účastníci uvědomit, co všechno může „být dobrým skutkem“, tedy co může ostatním pomoci a naplnit jejich potřeby.


Jiná varianta hry “Cesta do Dobrozemě”: 

Plánek hry překreslíme křídou na zem. Sami účastníci se stávají figurkami. Stoupnou si na start cesty a následně se po ní pohybují podle toho, co hodí na kostce a na které pole šlápnou.

2

frontální

(10 minut)

diskuze

Tato aktivita rozšiřuje aktivitu předchozí, cílem je doplnit k pozitivnímu vlivu pomáhání drobná fakta z výzkumů – opět to může mít motivující efekt. 

Alternativou k tipování a čtení je akčnější získání 3 textů – mohou být umístěny na těžko dostupném místě (např. ve velké výšce), mohou je mít na zádech připevněny rychle se pohybující vedoucí (a účastníci si je musí přečíst v pohybu), mohou být rozstříhány a rozmístěny v terénu apod.

Reflexe by měla následovat v obou případech – cílem je porovnat vlastní zkušenost účastníků s nálezy výzkumníků a zhodnotit důležitost jednotlivých důvodů pro jejich životy.

3

frontální

(5 minut)

brainstorming

Cílem je nastartovat přemýšlení účastníků o konkrétních podobách pomoci, aby se jim pak lépe plnil hlavní úkol. Zároveň je důležité, aby byl výsledný seznam dostatečně pestrý a účastníci nevymýšleli jen klasické příklady dobrých skutků (např. umytí hrnku) – z toho důvodu doporučujeme doplnit i verbální dobré skutky (např. povzbuzení a pochvaly), které často mohou mít větší efekt.

Pravidla pro brainstorming:

- zapisujte všechno

- nápady nekritizujte a nehodnoťte

- ticho je v pořádku (rodí se nápady!)

- snažte se společně přijít na co nejvíc nápadů

- povzbuzujte účastníky k dalšímu vymýšlení – brainstorming by měl být rychlý a energický

4

frontální

(10 minut)

diskuze

V této části vyhodnocujeme výsledky brainstormingu. Cílem je posoudit, které činnosti jsou opravdu smysluplné, kam případnou pomoc nasměrovat a jakým způsobem pomáhat.

5

frontální

(5 minut)

rozhovor

Je možné v průběhu plnění účastníkům připomínat, že si chceme všímat drobných potřeb ostatních. Doporučujeme, aby plnění zůstalo na bázi dobrovolnosti a aby se organizátoři zapojili také.

  1. ČÁST

1

individuální

(15 minut)

samostatná práce

Je dobré připravit si ukázku grafu – organizátor např. může připravit záznam své výzvy. 

Karty Dixit fungují dobře jako podpora vyjadřování emocí a vnitřních stavů.

Pokud chceme použít obrázky z časopisů, bude úspěch aktivity záviset na volbě obrázků – měly by být dostatečně rozmanité a zajímavé.

2

frontální

(20 minut)

diskuze

Prezentace by měly být dobrovolné, je potřeba vytvořit vhodnou „sdílnou“ atmosféru a účastníky ve sdílení podpořit – můžeme zmínit i to, že sdílením můžeme ostatní obohatit a inspirovat.

3

frontální

(10 minut)

diskuze

Cílem reflexe je přenést prožitek z celého programu do reálného světa a podpořit v závěru motivaci účastníků pomáhat i dále.

Zdroje

Mentalfloss.com ⦍online⦎. webová stránka ⦍cit. 24. 2. 2021⦎. Dostupné z: 

https://www.mentalfloss.com/article/71964/7-scientific-benefits-helping-others

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra