Dobrá a férová diskuze je… jaká vlastně? A jak být dobrým a ještě lepším diskutérem? Pojďme si to vyzkoušet!

Výchovný cíl:  Účastník si definuje, k čemu slouží diskuze, co je jejím cílem a jaké dovednosti má mít dobrý diskutér. Účastník si sám zhodnotí, co se mu v diskuzích daří a co ne, vybere jednu dovednost a v následující diskuzi se zaměří na její zlepšení.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

vytištěné materiály, zavírací špendlíky nebo dobrá izolepa 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

týmová

(10 minut)

diskuzní

Vedoucí motivuje účastníky krátkou řečí: Představte si, že vám byla svěřena realizace prvního ročníku soutěže o nejlepšího diskutéra. Což obnáší i to, že musíte vymyslet, co se bude hodnotit, co by takový dobrý diskutér měl umět, jak poznat dobrou diskuzi. Pravidla budou sloužit jako podklad pro soutěž, kterou zrealizujete (např. v rámci třídy, v rámci školy, v rámci oddílu aj.)“

Vedoucí vyzve účastníky, aby si nejprve zkusili, jak jim samotným jde diskutování nad nějakým tématem. 

Účastníkům nabídne několik témat k diskuzi, ze kterých si mohou vybrat. Větší skupinu rozdělí do menších skupin (4-6 účastníků), každá skupina může diskutovat na jiné téma. Po vybrání tématu mají účastníci cca 2 minuty na přípravu na diskuzi.  Následně vedoucí odstartuje diskuzi a úkolem účastníků ve skupině je za 5 minut dojít ke společnému jednoznačnému závěru. 

Návrh témat k diskuzi: 

Banán by se měl loupat od stopky.

Domácí úkoly by měly být zakázané.

Skautský kroj by se měl nosit jen na slavnostní příležitosti a se slušnými kalhotami nebo sukní.

Sociální sítě jsou dobré × špatné.

Eutanázie by měla být legální.

Jíst maso je neetické.

Nejlepší přísada na pizzu je…

Mobily ve školách by měly být zakázané.

Zajetí a ukazování zvířat v ZOO.

2

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Účastníci s vedoucím reflektují své zážitky z diskuze:

Jak se diskuze dařila? Došli jste k jednotnému závěru?

Co při diskuzi fungovalo a co ne? 

Bylo někomu něco při diskuzi nepříjemné a co? 

Jak se dala diskuze vést lépe?

Účastníci poté zkusí definovat:

a) k čemu slouží diskuze a co je jejím cílem,

b) jaké jsou dovednosti dobrého diskutéra. 

Vychází přitom z toho, co zažili v diskusi v první části. Vše zapisují na flipchart. 

3

individuální

(8 minut)

práce s textem

Následně vedoucí rozdá každému účastníkovi tabulku dobrého diskutéra (viz příloha č. 1). Účastníci si přečtou jednotlivé dovednosti a mohou dopsat na flipchart to, co jim tam chybí. 

Následně vedoucí vybídne účastníky, aby sami sebe ohodnotili na škále 1–10 (max.) podle toho, nakolik danou dovednost ovládají. 

Poté si vyberou jednu, na které by chtěli více pracovat, a tu si na listu zakroužkují.

4

týmová

(7 minut)

diskuzní

Vedoucí účastníky opět vyzve, aby ve skupinách diskutovali, ale na jiné téma, než měli v úvodní diskuzi. Soustředit se tentokrát mají na zlepšení dovednosti, kterou si označili v předchozí části.

Opět mají 2 minuty na přípravu a na samotnou diskuzi 5 minut, vedoucí ji odstartuje a ukončí.

5

skupinová

(10 minut)

diskuzní

V závěrečné reflexi vedoucí diskutuje s účastníky zážitky z diskuze. 

Jak probíhala diskuze tentokrát? Šlo by ji ještě nějak vylepšit?

Kterou dovednost podle vás rozvíjeli ostatní ve skupině? Jak se to projevilo?

Jakou dovednost jste se vy sami snažili rozvíjet? Nakolik se vám to povedlo?

Nakonec každý může (dobrovolně!) říct, kterou dovednost v diskuzi rozvíjel. A také každý za sebe může říci, kdo byl podle nich ve skupině nejlepším diskutérem. 

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

týmová

(10 minut)

diskuzní

Začátek a konec diskuze může vedoucí ohraničit píšťalkou nebo zvonečkem.Vedoucí do diskuze nezasahuje vůbec nebo jen plní funkci facilitátora. 


Vhodné je nezdůrazňovat, že cílem je, aby se snažili diskutovat správně. Naopak cílem by měla být v ideálním případě nepovedená diskuze, při níž si např. skákají do řeči.


Čím jednodušší téma diskuze bude, tím snazší pro účastníky bude zaměřit se na dovednosti. Kontroverznější a emotivní témata mohou být pro účastníky zase zajímavější – je ale dobré zvolit téma, kde není až tak nutné znát množství konkrétních faktů, aby případná neznalost účastníky v diskuzi nelimitovala. Je také možné vybídnout účastníky, aby sami přišli s návrhem témat.


Čas na přípravu slouží k tomu, aby si účastníci mohli připravit svoje argumenty a strategie (pokud např. nad daným tématem doposud neuvažovali a potřebují si ujasnit svůj názor).


V ideálním případě vedoucí do diskuze opravdu vůbec nezasahuje (ideálně i stojí stranou, mimo skupinu), aby mohli účastníci naplno procvičit dané dovednosti. Pokud je skupin více, monitoruje průběh aktivity u všech skupin. Pokud je to opravdu třeba, rozhodně může vhodně zasáhnout do nefunkční diskuze nebo vyhrocenější situace. 

2

skupinová

(10 minut)

diskuzní




3

individuální

(10 minut)

práce s textem

Je dobré ověřit, zda účastníci všem popisům a slovům na listu rozumí (záleží na vyspělosti skupiny). 

4

týmová

(5 minut)

diskuzní

 

5

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Reflexe začíná obecnými otázkami o diskuzi, nicméně už v této fázi si mohou účastníci ověřit, jestli se jim jejich záměr podařil a jestli si skupina všimla pozitivního přispění k diskuzi.

Je dobré ale upozornit i na to, že je možné, že někdo mohl diskuzi pozitivně ovlivnit velice nenápadně, ale zato účinně (abych se předešlo možnému zklamání z toho, že si ostatní jeho snahy nevšimli).

Je dobré zdůraznit, že odhalení „své“ dovednosti je dobrovolné – je možné, že někteří účastníci nebudou se svým výkonem spokojeni a bude pro ně komfortnější, když si svůj výkon zhodnotí jen sami pro sebe.


V případě, že má vedoucí na program více času, než je určeno, je možné čas na diskuzi prodloužit nebo hned po skončení zařadit další diskuzi, aby se ukázalo možné zlepšení. Případně se k tématu dobré diskuze vrátit na dalším setkání.

Zdroje

Lidé v pohybu ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://lidevpohybu.eu/metodika/program-jak-to-zvladnout/jak-vest-diskuse/

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

 

Autor

Applová Věra