Jsou věci, které u sebe mohu změnit a tím pomůžu přírodě, která má nepostradatelnou hodnotu v životě nás všech. Tato aktivita poukáže na to, co již dělám, a především na to, co ještě mohu udělat.

Výchovný cíl:  Účastníci vyjádří, co vnímají pod pojmem ohleduplnost.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 38 Ohleduplnost

Pomůcky a materiál

papír, tužka, vytištěná příloha č. 1

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„dabing“

15 minut

ICEBREAKER

Hráči se rozdělí do skupin po 4 – dva z nich se stanou herci a dva dabéry. Herci mají za úkol dělat výrazná gesta, mimiku, ovšem nebudou mluvit – pokud budou chtít něco říct, pouze budou otvírat pusu, aniž by něco říkali. Dabéři si vyberou, koho z herců budou dabovat a v momentě, kdy jejich herec otvírá ústa, musí mluvit za něj.

Tématem scénky by měla být ohleduplnost – tedy např. třídění odpadu, táboření, ubývání vody, klimatické změny apod.

Pokud máme dostatek času, mohou se účastníci v rolích vyměnit.

Ostatní jsou diváci.

2

SKUPINOVÁ

„jak jsi ohleduplný/á k přírodě?“

10 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Nyní si stoupnou všichni do řady asi 6 metrů od sebe. Jeden se bude ptát, ostatní svým pohybem odpovídat. Otázky se musí týkat ohleduplnosti v přírodě.

Když ti, co mají odpovídat, budou s daným tvrzením souhlasit nebo to sami prožili (např. Zapojil ses někdy do akce Ukliďme Česko? – odpoví "Ano"), můžou udělat krok dopředu. Jinak zůstávají stát na místě. Cílem je, aby se odpovídající dostali k tomu, kdo klade otázky.

3

SKUPINOVÁ

„hledání stejných odpovědí“

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Každý dostane přílohu č. 1, 

na které jsou předem připravené otázky vztahující se k ohleduplnosti v přírodě. Každý si je vyplní dle skutečnosti.

Nyní se účastníci rozejdou po místnosti a hledají někoho, kdo na danou otázku odpověděl stejně jako oni. Když ho najdou, nechají si ho podepsat do kolonky “jméno”. Zároveň se o dané otázce mohou chvíli pobavit, doptat se na podrobnosti, které je zajímají.

Cílem je mít u každé otázky odpověď od někoho jiného.

4

SKUPINOVÁ

„reflexe“

5 minut

DISKUSE

Poté, co mají všichni účastníci vyplněno, si sednou zpět na místo. Následuje diskuze k proběhlé aktivitě, kterou vede vedoucí.

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvoji občanské kompetence:
Účastník vysvětlí smysl toho, proč si osvojuje a zpracovává různé druhy poznatků a dovedností a jak by se daly využít v osobním životě.
Dívá se na věci z různých hledisek, vyhýbá se paušálním hodnotícím soudům.
Posuzuje své potřeby a nároky a snaží se je omezovat z hlediska trvale udržitelného života.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

„dabing“

15 minut

ICEBREAKER

Do rolí herců a dabérů vybereme hovornější a vtipné osoby.

2

SKUPINOVÁ

„jak jsi ohleduplný/á k přírodě?“

10 minut

DIDAKTICKÁ HRA

Možné otázky:

Zúčastnil/a ses akce Ukliďme Česko?

Zúčastnil/a ses jiné akce na úklid přírody?

Zavíráš kohoutek při čištění zubů?

Zaléváš zahradu dešťovou vodou?

Třídíš doma odpad? (pet, sklo, papír)

Vyhazuješ doma bioodpad do kompostéru?

Vyhazuješ vybité baterie do červeného kontejneru nebo sběrny?

Chodíš lesem v tichosti?

Nerozděláváš oheň mimo vyhrazená místa?

Netrháš rostliny v chráněném území?

3

SKUPINOVÁ

„hledání stejných odpovědí“

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

U každého políčka (v příloze č.1) by měl mít účastník ideálně pokaždé jiné jméno. Pokud to ale není možné, můžou se jména opakovat.

Možné obměny:

  • Hráči si vymyslí otázky sami. Poté obcházejí své kamarády a zapisují si jejich odpovědi, ze kterých udělají v závěru aktivity statistiku.
  • Po vyplnění otázek nehledají stejné odpovědi, ale pouze se ptají svých kamarádů, jakou odpověď mají u dané otázky oni (odpovědi se tedy nemusejí shodovat).

4

SKUPINOVÁ

„reflexe“

5 minut

DISKUSE

Možné otázky:           

  • Bylo pro Tebe těžké na nějakou otázku odpovědět? Proč?
  • Jaká odpověď pro Tebe byla naopak nejjednodušší?
  • Překvapila Tě některá z odpovědí spolužáků?

Zdroje

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.