Přemýšlení o životě obyčejného člověka v dobách komunistického režimu a nyní. Co je stejné a co se změnilo, především z hlediska toho, jaká jsou omezení a jaké má člověk možnosti.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 38 Demokracie v konkrétních příkladech
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE V TÝMU „získání informací“ 30 minut |
ICEBREAK |
Účastníci se rozdělí do několika týmů cca po 5 lidech. Každý tým si udělá v určené oblasti svůj “domeček”. Úkolem každého týmu bude najít na hracím území papíry, na kterých bude napsaná určitá informace/obrázek o tom, jak to vypadalo za komunistického režimu. Úkolem každé skupiny bude získat co nejvíce papírů, tj. všechny informace o dané době.
Aby to účastníci neměli tak jednoduché, budou se po území pohybovat viditelně označené osoby (vedoucí), které, když někoho uvidí, řeknou jeho jméno. Koho jméno řeknou, ten musí splnit jednoduchý úkol, vrátit se do domečku a potom teprve může znovu hrát. |
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „seznámení s dobou“ 15 minut |
PRÁCE S TEXTEM |
Po skončení hry se sejdeme se všemi skupinkami a dáme jim čas, aby se seznámily s informacemi z jednotlivých lístečků. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „porovnání“ 45 minut |
TVOŘIVOST A DISKUSE |
Nyní dostane každá skupina velký arch papíru, na který namaluje obrysy dvou postav. Nad jednu napíše rok "komunistický režim" a nad druhou aktuální rok. Jejich úkolem bude vybrat si:
Z dané oblasti/oblastí napíší do obrysu co nejvíce věcí, které byly typické pro komunistický režim a které jsou typické pro letošní rok / současnou dobu. |
Během této aktivity se rozšiřuje občanská kompetence:
Získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je.
Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
PRÁCE V TÝMU „získání informací“ 30 minut |
ICEBREAK |
Možné modifikace hry: Chytači neříkají jména, ale přímo účastníky chytají (tzn. když se jich dotknout, jsou chycení) Ten, kdo je chycený/uviděn
Další poznámky:
|
2 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „seznámení s dobou“ 15 minut |
PRÁCE S TEXTEM |
Zároveň účastníkům řekneme i doplňující informace o dané době, případně dáme informace do kontextu a dovysvětlíme nejasnosti. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „porovnání“ 45 minut |
TVOŘIVOST A DISKUSE |
Informace mohou čerpat buď z informací, které posbírali, nebo z vlastních znalostí. Případně můžou být k dispozici k nahlédnutí další knihy, fotografie, dokumenty, … Možné oblasti:
Po uplynutí doby na tvorbu skupiny představí své postavy (klidně je mohou pojmenovat) a řeknou, co si myslí, že je pro daný rok typické. Vedoucí pak potvrdí/vyvrátí správnost informací, případně doplní o kontext atd. Modifikace:
|
V příloze využity informace z:
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.