Přemýšlení o životě obyčejného člověka v dobách komunistického režimu a nyní. Co je stejné a co se změnilo, především z hlediska toho, jaká jsou omezení a jaké má člověk možnosti.

Výchovný cíl:  Účastníci vyjádří rozdíly mezi demokratickým a nedemokratickým státem.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 38 Demokracie v konkrétních příkladech

Pomůcky a materiál

  • velký arch papíru pro každou skupinu
  • psací potřeby
  • příloha č. 1 – lístečky s informacemi 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

PRÁCE V TÝMU

„získání informací“

30 minut

ICEBREAK

Účastníci se rozdělí do několika týmů cca po 5 lidech. Každý tým si udělá v určené oblasti svůj “domeček”. Úkolem každého týmu bude najít na hracím území papíry, na kterých bude napsaná určitá informace/obrázek o tom, jak to vypadalo za komunistického režimu. Úkolem každé skupiny bude získat co nejvíce papírů, tj. všechny informace o dané době. 

Aby to účastníci neměli tak jednoduché, budou se po území pohybovat viditelně označené osoby (vedoucí), které, když někoho uvidí, řeknou jeho jméno. Koho jméno řeknou, ten musí splnit jednoduchý úkol, vrátit se do domečku a potom teprve může znovu hrát.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„seznámení s dobou“

15 minut

PRÁCE S TEXTEM

Po skončení hry se sejdeme se všemi skupinkami a dáme jim čas, aby se seznámily s informacemi z jednotlivých lístečků. 

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„porovnání“

45 minut

TVOŘIVOST

A

 DISKUSE

Nyní dostane každá skupina velký arch papíru, na který namaluje obrysy dvou postav. Nad jednu napíše rok "komunistický režim" a nad druhou aktuální rok. 

Jejich úkolem bude vybrat si:

  • buď si může každá skupina vybrat jednu oblast a psát jen o ní
  • nebo dostane každá skupina přidělenou
  • nebo si může každá skupina vybrat více oblastí

Z dané oblasti/oblastí napíší do obrysu co nejvíce věcí, které byly typické pro komunistický režim a které jsou typické pro letošní rok / současnou dobu.

Metodické poznámky

Během této aktivity se rozšiřuje občanská kompetence:
Získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je.

Při vyjadřování uspořádá informace logicky podle časových, místních, příčinných a dějových souvislostí.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

PRÁCE V TÝMU

„získání informací“

30 minut

ICEBREAK

Možné modifikace hry:

Chytači neříkají jména, ale přímo účastníky chytají (tzn. když se jich dotknout, jsou chycení)

Ten, kdo je chycený/uviděn

  • se může jen vrátit do domečku a následně pokračovat
  • musí dojít na předem určené místo (jiné než domeček) a pak teprve pokračovat
  • jde do vězení, ve kterém mohou být max 3 účastníci. To znamená, že když dojde čtvrtý účastník, ten, který přišel první, odchází znovu hrát. (Počty se mohou upravit dle počtu hráčů).

Další poznámky:

  • Hru je dobré hrát v trochu nepřehledném prostředí (les, město, ...). Velikost pole potom přizpůsobíme našim podmínkám (času, který na hru máme; počtu hráčů, …).
  • Kartičky můžeme schovat nebo dát na lépe viditelné místo. Záleží na čase, který chceme hře věnovat.
  • Doporučujeme vytisknout kartičky na různé barevné papíry dle počtu skupin (např. hrají tři skupiny – vytiskneme kartičky červené, žluté a zelené). Každému týmu pak před začátkem hry řekneme, jakou hledá barvu.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„seznámení s dobou“

15 minut

PRÁCE S TEXTEM

Zároveň účastníkům řekneme i doplňující informace o dané době, případně dáme informace do kontextu a dovysvětlíme nejasnosti.

3

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„porovnání“

45 minut

TVOŘIVOST

A

 DISKUSE

Informace mohou čerpat buď z informací, které posbírali, nebo z vlastních znalostí. Případně můžou být k dispozici k nahlédnutí další knihy, fotografie, dokumenty, … 

Možné oblasti:

  • sport
  • škola
  • zemědělství
  • průmysl
  • osobní práva
  • vojna
  • volný čas

Po uplynutí doby na tvorbu skupiny představí své postavy (klidně je mohou pojmenovat) a řeknou, co si myslí, že je pro daný rok typické. Vedoucí pak potvrdí/vyvrátí správnost informací, případně doplní o kontext atd.

Modifikace:

  • Je možné, aby účastníci prezentovali pomocí scénky, kterou v čase určeném pro přípravu nacvičí. Mohou tak vzniknout dva příběhy – člověka v komunistickém Československu a člověka v aktuálním roce.

Zdroje

V příloze využity informace z:

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.