Není poznávačka jako poznávačka. Aktivita zaměřená na nejjemnější detaily našeho vnímání zvířat, rostlin nebo známých míst. Dokážeš i z nejmenšího detailu ve fotografie vytěžit maximum? Který detail v přírodě je pro tebe nejdůležitější? Odpovědi si vyzkoušíte najít právě jako detektivové v následujícím programu.

Výchovný cíl:  Účastníci vnímají detaily v přírodě a diskutují o tom, podle čeho lze dobře přírodní detaily poznávat.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

notebook s připravenou prezentací (případně projektor a plátno), barevně vytištěné kartičky pro poznávání – příloha č. 2 (pro každý tým 1×), vytištěné fotomapy okolí (pro každý tým 1×), flipchart nebo tabule, alternativně buzoly – kompasy nebo GPS přístroje (pokud vlastníme pro každý tým 1×) 

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(10 minut)

individuální

Pro navození atmosféry pro následující program použijeme krátkou poznávačku zvířat s pomocí odkrývací prezentace zaměřenou na vnímání detailu z fotky – à la hra Kufr. 

příloha č. 1 (stáhnout a pustit jako prezentaci – stačí klikat myší)


Vedoucí postupně odkrývá dílky připravené prezentace, které zakrývají vybranou fotografii. 

Úkolem účastníků je uhodnout zvíře co nejrychleji. Účastníci si zapisují správné odpovědi a na závěr vedoucí položí bonusou otázku: „Co tato zvířata spojuje?“ 

2

skupinová

(10 minut)

diskuze

Pro následující diskuzi rozdělíme účastníky do menších skupin (cca o 3–5 členech). 

Cílem skupinek bude diskutovat o tom, co jsou pro ně hlavní detaily pro rozpoznání určitého živočicha, rostliny nebo místa z fotografie či kresby. Vybrané 2–3 hlavní závěry diskuze představí ostatním diskutujícím týmům. Závěry jednotlivých týmů vedoucí zapíše na flipchart / tabuli. 

3

skupinová

(45 minut)

dovednostně-praktická

DETEKTIVNÍ POZNÁVAČKA
Pro následující aktivitu se účastníci vžijí do rolí detektivních týmů a vydají se pátrat do terénu. 

Cílem bude v co nejkratším čase co nejpřesněji identifikovat všechny obdržené fotografie.
Existují celkem 3 sady důkazních fotografií, které ukazují známé rostliny, živočichy nebo lokality (dále v textu souhrnně označované objekty).


1. sada obsahuje nejmenší detaily objektů a detektivní týmy ji získají na začátku pátrání.

2. sada fotografií je rozmístěna viditelně poblíž základny a její pozice je zakreslena v mapě, kterou účastníci obdrží na začátku této aktivity. Fotografie v této sadě už jsou méně detailní nebo ukazují větší část pozorovaného objektu. Jsou umístěny v obálce vždy jedna pro daný tým na místech zakreslených v mapce.
3. sada fotografií už odpovídá kompletnímu zobrazení daného objektu. Pozice jednotlivých fotografií ze třetí sady získají účastníci pouze na vyžádání od vedoucího aktivity (možnosti identifikace daného místa rozepsané v metodické části). Za každou informaci o identifikaci místa ke 3. sadě získává detektivní tým časovou penalizaci. Na tomto místě je fotografie vždy jen jedna a účastníci si ji nemohou odnést, ale musí si ji zapamatovat (ne vyfotit). 

Správné odpovědi týmy zapíšou a odevzdají na konci hry. Za špatné odpovědi jsou týmy časově penalizovány. 

4

skupinová

(10 min)

diskuze

Po ukončení této aktivity účastníci slovně odprezentují strategii svého detektivního týmu a představí ostatním, které detaily nebo znalosti jim pomohly k poznání daných objektů. Porovnáme, zda detaily z první diskuze odpovídaly tomu, podle čeho účastníci poznávali tyto rostliny, zvířata a lokality. 

Tým s nejnižším celkovým časem se stává nejlepším detektivním týmem. 

5

skupinová

(15 min)

dovednostně-praktická

Na další setkání si každý účastník pečlivě nafotí jednu lokalitu v blízkém okolí, rostlinu nebo živočicha. Fotografie opět rozdělí na 3 úrovně od nejmenšího detailu po kompletní zobrazení celého objektu. Cílem je, aby se účastníci sami naučili vnímat detaily jednotlivých míst a umět je zachytit na fotografii. Fotografie následně promítneme při dalším setkání a účastníci soutěží, kdo dokáže nejlépe odhalit daný objekt. 

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

(10 minut)

individuální

Během úvodní aktivity pro navození atmosféry budeme chvíli pracovat s poznáváním fotografií. Je vhodné mít projektor nebo monitor, kde můžeme prezentaci promítat. Kdo první uhodne zvíře na obrázku, vyhrává dané kolo. Na kliknutí myši je nastavena akce pro odkrytí čtverečku. Na pozadí je obrázek s fotografií živočicha, který si můžete upravit dle vlastní potřeby. Pokud nemáte promítací techniku, aktivitu můžete vynechat. Další program na ní není závislý.

Odpověď na bonusovou otázku je, že všechna tato zvířata jsou v ČR chráněná. (příloha č. 1)

2

skupinová

(10 minut)

diskuze

 

3

skupinová

(45 minut)

dovednostně-praktická

Hlavní aktivita Detektivní poznávačky. 

Důkazní sada v příloze č. 2 obsahuje 16 různých objektů (5 rostlin, 5 zvířat a 6 lokalit). Je vhodné vybrat maximálně 1012 objektů, které vám budou nejvíce vyhovovat a u kterých bude šance, že je účastníci poznají. Případně si připravit vlastní fotografie 

(zejména u objektů je žádoucí zvolit něco z okolí účastníků). 

Pro každý tým barevně vytiskneme sadu důkazů A a rozdáme na začátku aktivity. 

Důkazní sady B vytiskneme také pro každý tým a rozstříháme a vložíme do obálek, které rozneseme. V obálce tak bude vždy jedna fotografie ze sady B pro každý tým.

Sadu B umístíme blíže základně a viditelně pro účastníky. Zaneseme jako puntíky do vytištěné fotomapy okolí základny. 

Sadu C umístíme dále od základny tak, aby byla dále než sada B a nedala se objevit omylem (tzn. už je můžeme trochu schovat). 

Objekty sady C obsahují totiž vyfocený celý objekt a tak tedy v podstatě řešení aktivity. 

Sadu C do mapky před začátkem této aktivity nezakreslujeme a pozici sdělíme účastníkům až na vyžádání za drobnou časovou případně jinou penalizaci. 

Pokud máme k dispozici, můžeme pro hledání sady C pro zpestření použít GPS souřadnice nebo azimut a počet kroků, pro jednoznačnou pozici daných objektů sady C.

Při použití mapky doporučuji fotografii ze sady C lépe v terénu schovat a dopsat si dohledávku (např: kmen břízy, lampa osvětlení, strom s turistickou značkou) a až v případě zájmu zakreslit účastníkům křížkem do mapky a předat dohledávku k danému místu. Vedoucí aktivity musí mít jednu mapku svoji, kde bude mít zakreslenou sadu C.

Při malém počtu vedoucích doporučujeme zvolit jenom systém dohledávek, GPS souřadnic či lístečků s azimutem a počtem kroků, aby stíhal týmy odbavovat.

Zakreslovaní kontrol C do mapky v průběhu hry vyžaduje ideálně jednoho vedoucího na každý tým (pro každý tým je stejný obrázek na stejném místě).

Fotografie sady B a C zůstávají vždy na svém místě a účastníci si je neodnáší a musí si danou fotografii co nejlépe zapamatovat. Pokud účastníci mají čím, mohou si pořídit fotografii na daném místě sami. 

Odpovědi si týmy zapisují a odevzdají, až si myslí, že mají všechno správně. Na odevzdání je tak tedy jenom jeden pokus. Za špatně uhodnuté zvíře, rostlinu nebo lokalitu přidělíme opět časovou penalizaci. Pro poznávání rostlin a zvířat doporučuji uznávat i jen rodové jméno. 

Na začátku aktivity nezapomenout  stanovit časový limit, kdy aktivita končí (doporučuji od 30 do 45 minut max). Dle vzdálenosti jednotlivých kontrol v terénu. Po zadání pravidel nechat prostor na dotazy a přípravu strategie týmu na základně ne již v terénu (max do 10 minut). 

Sada A pro každý tým rozdáno na začátku

Sada B pro každý tým rozdělena do obálek pro každou lokaci a roznesena v terénu a zakreslena v mapce

Sada C pouze jedna fotografie pro všechny týmy pevně ukrytá na daném místě před začátkem hry

Fotomapka základny se zakreslenými body (110 nebo 112) ze sady B. 

4

skupinová

(10 minut)

diskuze

Rozbor strategie jednotlivých týmů. Ptát se účastníků, které detaily na fotografiích jim nejvíce pomohly k přesnému určení daného objektu. Porovnat s výstupy z první diskuze. 

5

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Doporučuji použít jako zadání samostatné práce, kterou je nutné vypracovat do příštího setkání. Každý účastník tak odešle své 3 fotografie vedoucímu, který je poté připraví do prezentace, a jednotlivci se pak snaží uhodnout vybrané objekty. V případě volby míst doporučuji nechat účastníky vyfotit zajímavé místo v blízkém okolí ze třech různých úhlů / vzdáleností. Místa může vybrat a přidělit i sám vedoucí jako podklad pro další aktivitu – učení se. 

Zdroje

borůvka černá

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Vac_myr.html

konvalinka vonná

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Con_maj.html

kapraď samec

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Dry_fil.html

dub zimní

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Que_pet.html

náprstník červený

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Dig_pur.html

skokan štíhlý

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Ran_dal.html

zmije obecná

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Vip_ber.html

vrána obecná černá

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Cor_cor_cor.html

bobr evropský

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Cas_fib.html

netopýr severní

Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Ept_nil.html

Petřínská rozhledna

Kudy z nudy.cz ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.kudyznudy.cz/aktuality/petrinska-vez-oslavila-120-let

Lysá hora

Beskydy ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://www.beskydyportal.cz/cz/objekt/lysa-hora---kralovna-moravskoslezskych-beskyd

Horama, pro radost s Ninou a Adamem ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z:

https://horama.cz/horama-pesky/beskydy/lysa-hora-a-travny-aneb-beskydsky-okruh-z-krasne-na-dopoledne/

hrad Karlštejn

Planetwere.com ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.planetware.com/tourist-attractions/czech-republic-cz.htm

skalní město Adršpach

Wikipedie ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Adr%C5%A1pa%C5%A1sko-teplick%C3%A9_sk%C3%A1ly

propast Macocha

Kudy z nudy.cz ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: 

https://www.kudyznudy.cz/aktivity/propast-macocha-s-vyhlidkovymi-mustky

zámek Lednice

Kudy z nudy.cz ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: 

https://www.kudyznudy.cz/aktivity/zamek-lednice

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra