Není poznávačka jako poznávačka. Aktivita zaměřená na nejjemnější detaily našeho vnímání zvířat, rostlin nebo známých míst. Dokážeš i z nejmenšího detailu ve fotografie vytěžit maximum? Který detail v přírodě je pro tebe nejdůležitější? Odpovědi si vyzkoušíte najít právě jako detektivové v následujícím programu.
notebook s připravenou prezentací (případně projektor a plátno), barevně vytištěné kartičky pro poznávání – příloha č. 2 (pro každý tým 1×), vytištěné fotomapy okolí (pro každý tým 1×), flipchart nebo tabule, alternativně buzoly – kompasy nebo GPS přístroje (pokud vlastníme pro každý tým 1×)
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
frontální (10 minut) |
individuální |
Pro navození atmosféry pro následující program použijeme krátkou poznávačku zvířat s pomocí odkrývací prezentace zaměřenou na vnímání detailu z fotky – à la hra Kufr. příloha č. 1 (stáhnout a pustit jako prezentaci – stačí klikat myší)
Vedoucí postupně odkrývá dílky připravené prezentace, které zakrývají vybranou fotografii. Úkolem účastníků je uhodnout zvíře co nejrychleji. Účastníci si zapisují správné odpovědi a na závěr vedoucí položí bonusou otázku: „Co tato zvířata spojuje?“ |
2 |
skupinová (10 minut) |
diskuze |
Pro následující diskuzi rozdělíme účastníky do menších skupin (cca o 3–5 členech). Cílem skupinek bude diskutovat o tom, co jsou pro ně hlavní detaily pro rozpoznání určitého živočicha, rostliny nebo místa z fotografie či kresby. Vybrané 2–3 hlavní závěry diskuze představí ostatním diskutujícím týmům. Závěry jednotlivých týmů vedoucí zapíše na flipchart / tabuli. |
3 |
skupinová (45 minut) |
dovednostně-praktická |
DETEKTIVNÍ POZNÁVAČKA Cílem bude v co nejkratším čase co nejpřesněji identifikovat všechny obdržené fotografie.
1. sada obsahuje nejmenší detaily objektů a detektivní týmy ji získají na začátku pátrání. 2. sada fotografií je rozmístěna viditelně poblíž základny a její pozice je zakreslena v mapě, kterou účastníci obdrží na začátku této aktivity. Fotografie v této sadě už jsou méně detailní nebo ukazují větší část pozorovaného objektu. Jsou umístěny v obálce vždy jedna pro daný tým na místech zakreslených v mapce. Správné odpovědi týmy zapíšou a odevzdají na konci hry. Za špatné odpovědi jsou týmy časově penalizovány. |
4 |
skupinová (10 min) |
diskuze |
Po ukončení této aktivity účastníci slovně odprezentují strategii svého detektivního týmu a představí ostatním, které detaily nebo znalosti jim pomohly k poznání daných objektů. Porovnáme, zda detaily z první diskuze odpovídaly tomu, podle čeho účastníci poznávali tyto rostliny, zvířata a lokality. Tým s nejnižším celkovým časem se stává nejlepším detektivním týmem. |
5 |
skupinová (15 min) |
dovednostně-praktická |
Na další setkání si každý účastník pečlivě nafotí jednu lokalitu v blízkém okolí, rostlinu nebo živočicha. Fotografie opět rozdělí na 3 úrovně od nejmenšího detailu po kompletní zobrazení celého objektu. Cílem je, aby se účastníci sami naučili vnímat detaily jednotlivých míst a umět je zachytit na fotografii. Fotografie následně promítneme při dalším setkání a účastníci soutěží, kdo dokáže nejlépe odhalit daný objekt. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
frontální (10 minut) |
individuální |
Během úvodní aktivity pro navození atmosféry budeme chvíli pracovat s poznáváním fotografií. Je vhodné mít projektor nebo monitor, kde můžeme prezentaci promítat. Kdo první uhodne zvíře na obrázku, vyhrává dané kolo. Na kliknutí myši je nastavena akce pro odkrytí čtverečku. Na pozadí je obrázek s fotografií živočicha, který si můžete upravit dle vlastní potřeby. Pokud nemáte promítací techniku, aktivitu můžete vynechat. Další program na ní není závislý. Odpověď na bonusovou otázku je, že všechna tato zvířata jsou v ČR chráněná. (příloha č. 1) |
2 |
skupinová (10 minut) |
diskuze |
|
3 |
skupinová (45 minut) |
dovednostně-praktická |
Hlavní aktivita Detektivní poznávačky. Důkazní sada v příloze č. 2 obsahuje 16 různých objektů (5 rostlin, 5 zvířat a 6 lokalit). Je vhodné vybrat maximálně 10–12 objektů, které vám budou nejvíce vyhovovat a u kterých bude šance, že je účastníci poznají. Případně si připravit vlastní fotografie
(zejména u objektů je žádoucí zvolit něco z okolí účastníků). Pro každý tým barevně vytiskneme sadu důkazů A a rozdáme na začátku aktivity. Důkazní sady B vytiskneme také pro každý tým a rozstříháme a vložíme do obálek, které rozneseme. V obálce tak bude vždy jedna fotografie ze sady B pro každý tým. Sadu C umístíme dále od základny tak, aby byla dále než sada B a nedala se objevit omylem (tzn. už je můžeme trochu schovat). Objekty sady C obsahují totiž vyfocený celý objekt a tak tedy v podstatě řešení aktivity. Sadu C do mapky před začátkem této aktivity nezakreslujeme a pozici sdělíme účastníkům až na vyžádání za drobnou časovou případně jinou penalizaci. Pokud máme k dispozici, můžeme pro hledání sady C pro zpestření použít GPS souřadnice nebo azimut a počet kroků, pro jednoznačnou pozici daných objektů sady C. Při použití mapky doporučuji fotografii ze sady C lépe v terénu schovat a dopsat si dohledávku (např: kmen břízy, lampa osvětlení, strom s turistickou značkou) a až v případě zájmu zakreslit účastníkům křížkem do mapky a předat dohledávku k danému místu. Vedoucí aktivity musí mít jednu mapku svoji, kde bude mít zakreslenou sadu C. Fotografie sady B a C zůstávají vždy na svém místě a účastníci si je neodnáší a musí si danou fotografii co nejlépe zapamatovat. Pokud účastníci mají čím, mohou si pořídit fotografii na daném místě sami. Odpovědi si týmy zapisují a odevzdají, až si myslí, že mají všechno správně. Na odevzdání je tak tedy jenom jeden pokus. Za špatně uhodnuté zvíře, rostlinu nebo lokalitu přidělíme opět časovou penalizaci. Pro poznávání rostlin a zvířat doporučuji uznávat i jen rodové jméno. Na začátku aktivity nezapomenout stanovit časový limit, kdy aktivita končí (doporučuji od 30 do 45 minut max). Dle vzdálenosti jednotlivých kontrol v terénu. Po zadání pravidel nechat prostor na dotazy a přípravu strategie týmu na základně – ne již v terénu (max do 10 minut). Sada A – pro každý tým – rozdáno na začátku Sada B – pro každý tým – rozdělena do obálek pro každou lokaci a roznesena v terénu a zakreslena v mapce Sada C – pouze jedna fotografie pro všechny týmy pevně ukrytá na daném místě před začátkem hry Fotomapka základny se zakreslenými body (1–10 nebo 1–12) ze sady B. |
4 |
skupinová (10 minut) |
diskuze |
Rozbor strategie jednotlivých týmů. Ptát se účastníků, které detaily na fotografiích jim nejvíce pomohly k přesnému určení daného objektu. Porovnat s výstupy z první diskuze. |
5 |
individuální (10 minut) |
samostatná práce |
Doporučuji použít jako zadání samostatné práce, kterou je nutné vypracovat do příštího setkání. Každý účastník tak odešle své 3 fotografie vedoucímu, který je poté připraví do prezentace, a jednotlivci se pak snaží uhodnout vybrané objekty. V případě volby míst doporučuji nechat účastníky vyfotit zajímavé místo v blízkém okolí ze třech různých úhlů / vzdáleností. Místa může vybrat a přidělit i sám vedoucí jako podklad pro další aktivitu – učení se. |
borůvka černá |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Vac_myr.html |
konvalinka vonná |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Con_maj.html |
kapraď samec |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Dry_fil.html |
dub zimní |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Que_pet.html |
náprstník červený |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_Dig_pur.html |
skokan štíhlý |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Ran_dal.html |
zmije obecná |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Vip_ber.html |
vrána obecná černá |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Cor_cor_cor.html |
bobr evropský |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Cas_fib.html |
netopýr severní |
Biogeografie, multimediální výuková příručka ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1431/jaro2010/Z0005/18118868/index_zoo_Ept_nil.html |
Petřínská rozhledna |
Kudy z nudy.cz ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.kudyznudy.cz/aktuality/petrinska-vez-oslavila-120-let |
Lysá hora |
Beskydy ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.beskydyportal.cz/cz/objekt/lysa-hora---kralovna-moravskoslezskych-beskyd Horama, pro radost s Ninou a Adamem ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: |
hrad Karlštejn |
Planetwere.com ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.planetware.com/tourist-attractions/czech-republic-cz.htm |
skalní město Adršpach |
Wikipedie ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Adr%C5%A1pa%C5%A1sko-teplick%C3%A9_sk%C3%A1ly |
propast Macocha |
Kudy z nudy.cz ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: https://www.kudyznudy.cz/aktivity/propast-macocha-s-vyhlidkovymi-mustky |
zámek Lednice |
Kudy z nudy.cz ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 10. 3. 2021⦎. Dostupné z: |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.