Představ si, že se ocitneš bez domova, na ulici. Co by tě uživilo? Jaká je tvoje silná vlastnost/dovednost, která by zajímala i ostatní? Pojď na to přijít a vydělat si pár životních srdíček. Možná to bude sranda, možná dřina. Kdo ví?

Výchovný cíl:  Pojmenuje svoje znalosti a přednosti, které dokáže nabídnout a představit ostatním. Určí správnou formu prezentace jednotlivých činností. Proběhlý (vlastní) program zhodnotí.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

flipchart nebo nástěnka s velkým papírem (nutno připravit rozpis časových bloků, viz metodická část 2), píšťalka

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(5 minut)

diskuzní

Úvodní inscenace: 

Vedoucí vstupuje do programu jako majitel agentury (může mít kravatu/motýlka, sako, košili, kufřík apod.), která pořádá veletrh různých dovedností. 

Mám na dnešek pronajaté tržiště a stánky. Jenomže omylem jsem napsal prezentujícím špatné datum konání, takže nikdo na veletrh nedorazil. Co mám dělat? To bude ostuda! Můžete mi pomoci veletrh zachránit? Určitě každému z vás něco jde, v něčem se vyznáte, něco umíte. Mohli by to ostatním na veletrhu představit?“ 

nebo tato úvodní motivace:

“Dostali jste se na ulici a musíte věřit ve vlastní schopnosti. 

Zkusit vydělat peníze tou dovedností či znalostí, kterou ovládáte.

Peníze si vyděláte tím, že učíte ostatní to, co umíte nejlépe. Místo peněz od ostatních dostáváte papírová srdíčka - poděkování za naučení nové dovednosti.”

Vedoucí vyzve účastníky, aby se zamysleli:
Která/které činnost/i tě baví?
V čem se vyznáš?
Kterou svou zálibu bys rád/a představil/a ostatním?

Kterou činností, již ovládáš,  můžeš ostatní obohatit?

2

Frontální

(10 minut)

Individuální

Vytváření programů:
Představíme účastníkům flipchart (nástěnku) na kterém je rozpis časových bloků, které mohou zaplnit vlastními aktivitami – které chtějí představit ostatním. 

Účastníkům rozdáme lepicí papírky, na které napíší své jméno a následně i nabídku aktivity. 

Pokud se některému z účastníků nedaří najít dovednost, ve které je dobrý a kterou by naučil či předvedl ostatním, zastaví se u pouliční kartářky (vedoucí – ideálně v převleku). U kartářky si účastník vybere kartu s obrázkem, který je mu blízký. Na druhé straně karty jsou otázky, na něž si účastník odpoví. Mezi odpověďmi se pravděpodobně objeví i jeho silná stránka/dovednost, kterou by mohl ostatním předat. (viz příloha č. 1) 

3

skupinová

(15 minut)

didaktické hry

Zaplnění tabulky nabídkou:

Vedoucí nyní působí jako koordinátor zaplnění tabulky. Více účastníků se stejnými zájmy mohou svoji aktivitu spojit a nabídnout ostatním. Prezentace dovedností je dobrovolná (nemusí prezentovat všichni), avšak vedoucí v této fázi působí i jako motivátor.


Výběr programu:

Po ukončení fáze tvorby nabídky přecházíme do fáze přihlašování na nabízené.

Každý účastník dostane tužku a může zapsat svoje jméno k jakémukoliv programu v daném časovém bloku. Každý program má však své kapacitní omezení (určitý počet políček pro podpis). Pokud se účastník již do daných políček nevejde, musí se zapsat do jiného ještě stále volného programu. V čase, kdy samotný účastník předvání/učí svou aktivitu se nemůže účastnit aktivity jiného účastníka.


Vedoucí řídí zaplnění jednotlivých místnosti. 

4

skupinová

(75 minut)

didaktické hry

Vlastní průběh jednotlivých aktivit

5

frontální

(30 minut)

diskuzní

Zpětná vazba na tržnici:

Každý účastník daného „workshopu“ má v této části za úkol představit tu aktivitu, kterou si zkoušel, a co mu to osobně přineslo. Například „Byl jsem u Petra, který mě učil dělat kliky na jedné ruce. Nejdřív jsme zkoušeli klik s dopomocí druhé ruky a pak na vyvýšené podložce. Musíte se u kliku pořádně zpevnit a nohy dát od sebe do šířky ramen. Musím říct, že to jde Petrovi fakt dobře, má skvělou fyzičku, udělal jich bez problémů 5 za sebou. Já ani jeden, ale už vím, jak na to, tak to budu trénovat.“ nebo „Věrka mě učila malovat tužkou postavičku skřítka, netušila jsem, že tak pěkně maluje. Mně to ze začátku příliš nešlo, ale ukázala mi několik triků, čím začít a na co si dát pozor, takže se mi to nakonec docela povedlo. 


Vedoucí případně může výstup účastníka doplňovat (vést) otázkami:
Co jste se nového naučili? 

Která aktivita se vám nejvíce líbila? 

Co jsem mohl při své aktivitě udělat lépe? Co se mi povedlo?

Překvapila vás u někoho dovednost, kterou umí?

Pro koho bylo těžké vymyslet, jakou ze svých dovedností nabídne? A proč?


Velká část věcí se dnes odehrává ve skupinách, ať už to jsou projektové týmy, skautské družiny, školní třídy. Každý z nás může tomuto týmu přinést něco svého, inspirovat jej, posouvat, protože každý z nás umí něco jiného.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

(5 minut)

diskuzní

Motivace / úvodní inscenace:
Aktivita probíhá ve velkém kruhu, kde se mohou účastníci posadit (na židle, karimatky, matračky aj.)

2

frontální

(5 minut)

individuální

Centrem veškerého dění je tzv. tržiště, které obsahuje flipchart nebo velkou nástěnku obsahující rozpis jednotlivých časových bloků. 


Rozdělení časových bloků (do sloupců) a místností / míst (na řádky) necháváme na vedoucím aktivity. Na základě místních podmínek vytvoříme tabulku o určitém počtu řádků a sloupců. U časových bloků doporučujeme nejmenší interval 15 minut. 


Jednotlivé „stánky“ místa / místnosti označte cedulkou s názvem (např. stánek 1, stánek 2 nebo stánek „modrý“, „červený“, případně jiný styl označení). Název následně promítněte do tvorby „tržiště“ / flipchartu v centrálním prostoru.

3

skupinová

(10 minut)

didaktické hry

 

4

skupinová

(60 minut)

didaktické hry

Průběh aktivit se časově překrývá, tzn. v daný časový blok se účastník může zapsat jen na jednu aktivitu (příp. sám prezentuje).


Prostor pro aktivitu je nutné členit tak, aby se účastníci na jednotlivých stanovištích nerušili (v případě organizace aktivity v budově rozložit stanoviště do jednotlivých místností, v případě organizace aktivity venku hledat jednotlivá dostatečně vzdálená zákoutí). Dostatečně označit jednotlivé stánky. 


Časový blok zakončí písknutí vedoucího na píšťalku.

5

frontální

(10 minut)

diskuzní

Dbáme zejména na zhodnocení jednotlivých (proběhlých) programů jejich organizátorů. 


Vedoucí všem poděkuje za proběhlé programy a navodí bezpečnou atmosféru. Povzbudí účastníky tím, že jsou ve skupině, kde se všichni znají, což je ideální prostředí, ve kterém si mohou proběhlé programy zhodnotit, pochválit nebo i doporučit nějaké věci ke zlepšení.

Zdroje

Aktivita je inspirována facilitační technikou OST, nicméně nepoužívá její pravidla.
http://www.participativnimetody.cz/open-space.html

 

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra