Uvědomit si, co v životě chci, co je pro mě důležité, co chci zažít, cítit, vyzkoušet, splnit si. Uvědomit si, co všechno je mojí součástí a čemu mám dávat pozornost. Oblasti: zdraví, zájmy, škola, brigáda; vztahy: k sobě, rodinné, partnerské, s kamarády, ...
na stavění mostu – špejle, modelíny, izolepy, klubka provázku, nůžky (počet materiálu dostatečný dle počtu skupin); pro každého účastníka čtvrtka A2, bílý kancelářský papír A4, nůžky, lepidlo, účastníci si přinesou časopisy a letáky, které mohou postrádat (budou stříhat), fixy, pastelky, příloha č. 1 Kolo života – tisk pro každého 1×
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
týmová (30 min) |
vysvětlování + dovednostně-praktická |
Vedoucí motivuje účastníky slovy: „Představte si, že jste mladí architekti a vaším snem je postavit nějakou jedinečnou stavbu. Nyní jste dostali šanci předvést, co ve vás je. V týmech máte za úkol postavit most – jedinečný, krásný, obdivuhodný, ale zároveň funkční, stabilní a bezpečný. Jak bude most vypadat a jak ho postavíte, je na vás.“ Následně vedoucí rozdělí účastníky do skupin a ukáže jim místo, kde je připravený potřebný materiál. Na přípravu a stavbu mají 25 minut. |
2 |
skupinová (15 min) |
diskuzní |
Vedoucí si s účastníky prohlédnou všechny stavby. Následně společně diskutují. Jak se vám stavba mostu dařila? Jak jste při přípravě a samotném stavění postupovali? Co vám fungovalo a pomohlo při samotné stavbě? (Vedoucí zapisuje odpovědi na flipchart.) Vedoucí pokračuje: „Stejně jako mladí architekti, i vy jistě o něčem ve svých životech sníte. Máte představu, co chcete zažít, prožít, cítit, navštívit, poznat, ochutnat, splnit si… Když se vrátíme ke stavění mostu a podíváme se na to, co vám pomáhalo (viz flipchart) – co je tedy potřeba k tomu, aby člověk došel k cíli, který si vytyčil? Co mu pomůže k tomu, aby si splnil to, o čem sní?“ |
3 |
frontální (5 min) |
instruktáž |
Vedoucí představí Vision board, co to je a k čemu to slouží. Poté rozdá každému účastníkovi jeho vytištěný list Kolo života a papír A4. |
4 |
individuální (30 min) |
práce s textem |
Vedoucí předá účastníkům přílohu č. 1 - Kolo života a účastníci dle instrukcí přemýšlejí a vyplňují svůj list.
|
5 |
individuální (40 min) |
samostatná práce |
Účastníci vytvoří skupiny a každá skupina si sedne k jednomu stolu, na nějž obdrží kupičku třeba 20 různých časopisů a pro každého ze skupiny čtvrtku, nůžky, lepidlo. Jejich úkolem je vytvořit si svůj vlastní vision board – tzn. vyhledat a vystřihnout z časopisů obrázky či texty a nalepit je na čtvrtku. |
6 |
skupinová (15 min) |
diskuzní |
V závěru účastníci mohou představit svůj vision board a diskutují o nich. Návodné otázky: Jak se vám tvořilo? Je něco, co vás překvapilo? Co jste si uvědomili? Na co jste přišli? Jaký máte ze svého vision boardu pocit? |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
týmová (30 min) |
vysvětlování + dovednostně-praktická |
Materiál ke stavění lze doplnit o další položky, příp. změnit za jiné. Materiál může být společný pro všechny na jednom místě (v tomto případě je vhodné upozornit na to, že musí zbýt na všechny) nebo lze pro každý tým připravit vlastní hromádku (pro každý tým stejné věci ve stejném počtu). Účastníci, vzhledem ke stanovenému času, nestaví reálný most v životní velikosti, ale vlastně jeho model. Pokud si některý z týmů neví rady, jak postupovat, lze jim poradit (např. nakreslete si to, připravte plán: rozepište si jednotlivé kroky, kdo bude co dělat). |
2 |
skupinová (15 min) |
diskuzní |
Při diskuzi je vhodné, aby se ke každé otázce vyjadřovaly týmy postupně a ke své stavbě. Příp. je možné, aby si každý tým stanovil 1–2 mluvčí. Diskuze by měla směřovat k tomu, že je pro dosažení cíle potřeba vědět, k čemu směřujeme (nejlépe to před sebou vidět, nakreslit si to či napsat), a také vymyslet postup, jednotlivé kroky, které k cíli povedou. A pak také potřeba jisté úsilí, snaha a vytrvalost (nevzdávat se, když se nedaří). |
3 |
frontální (5 min) |
instruktáž |
CO TO JE VISION BOARD |
4 |
individuální (30 min) |
práce s textem |
Pokud se účastníci budou chtít poradit, zeptat na něco, je vhodné jim dát k tomu prostor. |
5 |
individuální (40 min) |
samostatná práce |
Účastníci si otevřou časopisy a vyhledávají si obrázky a příp. texty ke svému tématu. Ty, které vyberou, si vystřihnou a dají na hromádku. Poté si vezmou čtvrtku a na ni si vystřižené obrázky rozprostřou. Je vhodné je upozornit, než je nalepí, ať sledují, jak na ně působí, zda je to to pravé. Je dobré zdůraznit, aby využili svoji fantazii, nic není dobře nebo špatně, je to jejich vision board, oni se na něj budou dívat, tak ať to pojmou kreativně tak, aby se jim to líbilo (mohou použít různé písmo, barvy, vlastní text). |
6 |
skupinová (15 min) |
diskuzní |
Jednotlivé vision boardy mohou účastníci buď položit na zem doprostřed a stoupnout si do kruhu kolem výtvorů, nebo je mohou připevnit na tabuli (např. lepicí gumou nebo magnetky v případě magnetické tabule). |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.