Poznáš rašpli, sikovky, pilku na železo, dláto a další nářadí? A které bys vzal s sebou na tábor a které jen na jednodenní výpravu? Během tohoto programu se skvěle pobavíš a ještě si v tom uděláš jasno.

Výchovný cíl:  Účastníci poznají a pojmenují běžné pracovní nářadí. Účastníci sbalí nářadí dle typu akce a diskutují nad systémem celého balení.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 3
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

píšťalka, hrací kostky, vytištěné a předchystané seznamy nářadí (příloha č. 2) pro každý tým, vymezovací páska nebo provaz, stolky / desky / kartony, seznamy handicapů na každý tým (příloha č. 3), potřeby k provedení motivace, nůž, brousek, kůži. Nářadí, viz příloha č. 4 + nakopírované lístečky nářadí

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

týmová

(20 minut)

diskuzní



Vedoucí po louce bez rozmyslu rozmístí pracovní nářadí (příloha č. 4).

Účastníky vyzve: „Za 5 minut odjíždíme na tábor. Je již vše sbalené. Uf, nikdo nesbalil nářadí. Co teď? Za každé další čekání náklaďáku s táborovým materiálem platíme peníze. Pojďte všichni, prosím, přiložit ruku k dílu. Honem přineste všechno nářadí, které budeme potřebovat.“

Po přinesení nářadí k vedoucímu následuje diskuze:

1) Podle čeho jste se rozhodovali, které nářadí vezmete? (Balit nářadí bez představy, co budete na akci/táboře dělat, je nepraktické: a) nejdříve si ujasněte co budete na akci/táboře dělat, b) sestavte si dle toho seznam, abyste na něco nezapomněli.)

2) Které nářadí neznáte?

3) U kterého nářadí nevíte, k čemu se používá? (Vedoucí společně s účastníky představí nářadí, jeho název a na co se používá.)

Zda účastníci vstřebali informace o nářadí, si můžeme ověřit.

Jaké nářadí budete potřebovat, pro (účastníci nářadí jmenují nebo ukazují):

- výrobu dřevěného sušáku na dřevo ukotveného do země

- přípravu ohniště se zapuštěním v zemi

- výrobu tyče na týpí

- výrobu lavičky na sezení u ohně

- jarní úklid na zahradě

- opravu drobného zařízení/spotřebiče

- opravu duše na jízdním kole

...

Po reflexi si účastníci zkusí seznamy s nářadím na akci připravit. Účastníci se rozdělí do stejně velkých skupin. 

Do jednotlivých skupin rozdáme pracovní list (příloha č. 2). Úkolem každé skupiny je v daném čase vypracovat „svůj seznam nářadí“ na jednotlivé akce. Na sestavení seznamu určíme skupinám časový limit – 10 minut. 

Nyní vyzvěte skupiny, aby porovnaly svoje vytvořené seznamy (diskuze). Výstupem této části programu by měla být shoda na jednom seznamu nářadí pro všechny tři akce. Tento seznam vyvěste pro přehlednost na viditelné místo v centrální části a k jednotlivým akcím vypište body, které mohou týmy získat. 

2

skupinová

(45–75 minut)

didaktické hry

Pro hru stanovíme časový limit, např. 45 minut. (Časový limit je možné přizpůsobit dle fyzické schopnosti účastníků).
Dle přílohy č. 1 vytyčíme hrací prostor (ideální je mít tento prostor připravený již před začátkem programu nebo lze vytvořit během toho, co skupiny sestavují seznamy nářadí).

Do vymezené části hracího prostoru, tzv. železářství, rozmístíme nářadí z aktivity č. 1 (příloha č. 4).

Soutěží se ve stejných skupinách, ve kterých účastníci vytvořili své seznamy nářadí.

Cílem aktivity je získat jako skupina co nejvíce bodů. Ty se přičítají za složení správné kombinace nářadí. 

Necháme v týmech si mezi sebou zvolit jednoho zástupce, který bude skládat donešené lístky s nářadím a koordinovat sběr skupiny. Tento účastník bude operovat s lístky jen v centrálním prostoru. Ostatní účastníci zaujmou pozice u svých stanovišť (kde mohou provést krátkou poradu) a následně se připraví ke startu před vstupem do sekce Náhoda a čekají na signál startu. 

Systém hry:

Všichni účastníci (krom zástupců týmů) po zaznění signálu vbíhají na trať do sekce Náhoda, kde si hodem kostkou vylosují hendikep (viz příloha č. 3). S tímto hendikepem absolvují jedno kolo sběru nářadí. Seznam hendikepů je možné měnit dle vlastního uvážení. 

Následně (již hendikepovaní) vbíhají do sekce Železářství, kde vybírají ze země obrázky nářadí. Každý účastník může při jednom oběhu hracího pole nést pouze jeden předmět.

Poslední území, které musí účastníci přeběhnout je Prostor nářaďkazů. Zde stojí připravení vedoucí (či vybraní účastníci) a snaží se zasáhnout vodními děly nosiče nářadí. 

V případě zásahu účastník pouští lístek s nářadím a celé kolo absolvuje znovu. Vedoucí mohou příležitostně lístky vracet zpět do „železářství“.

Po uplynutí časového limitu je vyhodnoceno, kolik vybavení na akce stihly jednotlivé týmy připravit. Body jsou rozděleny takto:
- předložení kompletního nářadí pro jednodenní výpravu/výlet = 1 bod
- předložení kompletního nářadí pro vícedenní výpravu/výlet = 2 body

- předložení kompletního nářadí pro tábor = 5 bodů

3

týmová

(5 minut)

samostatná práce

Sečtení bodů. 

Na závěr sečteme body, vyhodnotíme výsledky.

Reflexe: 

Jak se vám spolupracovalo v týmu? 

Co se povedlo a proč?

Co se naopak nepovedlo a proč?

Která varianta balení nářadí vám přišla smysluplnější? První, když jste balili ve spěchu a bez rozmyslu, nebo druhá, která již probíhala dle seznamu? Uveďte proč.

Co jste si při tomto programu uvědomili?

4

skupinová

(15 minut)

přednáška

Témátko:

Na závěr programu vedoucí předvede, jak ostřit sekery a nože.

Metodické poznámky

BEZPEČNOST:
- Základní bezpečnost je zajištěna správným a důkladným vytyčením trati (bez kamenů, výrazných hrbolů, drnů)
- Dbejte na rozdělení do skupin. Pokud někomu dělá běhání problém, je pro něj vyhrazena funkce „koordinátora“. Toho může vedoucí určit předem při rozdělování skupin.
- Je nutný dostatek tekutin.  

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

týmová

(20 minut)

diskuzní



Aktivita se dá provést s obrázky nástrojů nebo se skutečnými nástroji, které zvyšují autenticitu. 

Lze kombinovat část fyzického nářadí a část nářadí na obrázcích.

Lze použít i pouhé představení jednotlivého nářadí pomocí lístečků. 

Při tvorbě seznamu je možné zadání upřesnit: např. jdeme na jednodenní výpravu do lesa, kde si budeme vařit apod.

2

skupinová

(45–75 minut)

didaktické hry

V prostoru „Náhoda“, kde se hází kostkami handicap, je možné stanovit dvě varianty pravidel:

var. 1: účastník si hodí handicap, který platí pro celou hru (tj. hází pouze jednou)

var. 2: účastník si hodí handicap při každém kole, které běží.

Stanoviště s kostkami je potřeba dostatečně zkapacitnit / připravit více kostek a stolků (ploch, kde lze provádět hod) – aby zvládlo počáteční nápor. 

3

týmová

(5 minut)

samostatná práce

Reflexe po hře je důležitá k uvědomění fungování rolí v týmu a případné poučení ze vzniklých situací. Během reflexe se ošetří i vztahy v týmu.

Závěr z diskuze by měl směřovat k tomu, že si účastníci uvědomí výhody balení věcí dle seznamu proti chaotickému přístupu. A dále, že dobrý seznam věcí můžeme vytvořit na základě toho, když víme, co se bude odehrávat (ať už balíme oblečení, nářadí, nebo jídlo apod.).

4

skupinová

(15 minut)

přednáška

Vedoucí si může broušení sekery a nože nastudovat v metodickém videu, např. nůž - ZDE, sekyra - ZDE.

V případě, že si tuto činnost budou zkoušet i účastníci, je zapotřebí dbát bezpečnostních opatření:
- Brousit na vhodném místě (na pevné podložce, nejlépe sedět u stolu).

- Brousit v dostatečné vzdálenosti od ostatních účastníků.
- Dbát na správné pokládání a zacházení při podávání nože. 

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra