Globální celosvětové problémy jsou takový pomyslný labyrint. Pojďte z něj společně v tomto programu hledat cestu.

Výchovný cíl:  Uvědomění si hodnoty přírody, rozvíjení a kultivace svého vztahu k přírodě. Účastník navrhne konkrétní kroky, které vedou ke zmírnění dopadu globálních světových problémů. Tříbení vlastního názoru na problematiku, přenesení vlastních zjištění do svého života.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk 8.-9. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

vytištěné pracovní listy, provázek, šátky, flipchartový papír (větší čtvrtka papíru), izolepa nebo kolíčky, staré noviny (příp. papíry) na papírové koule

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(35 minut)

didaktické hry

Labyrint světových problémů
Účastníky rozdělíme  do týmů o velikosti 3–5 členů. Každému týmu přidělíme jednu kartu s piktogramem (viz. příloha č.1 - jakési označení týmů) a papír větších rozměrů pro záznam získaných informací (lze použít flipchartový papír). Na papír si každý tým nakreslí tabulku o 12 řádcích. Zde budou zapisovat získané informace (problémy) z karet. 


Jejich úkolem je v připraveném provázkovém bludišti nalézt lístky s piktogramem pouze svého týmu, a odkrýt tak pro sebe a svůj tým co nejvíce ze světových problémů (viz. příloha č. 2). Tím, že je přepíšou na svoje listy (flipcharty) je symbolicky vyřeší.


Informace napsané na kartičkách se však nesmí křičet ani jinak sdělovat na dálku. Účastník musí lístek z bludiště pouze utrhnout a donést až do výchozího místa, kde jej předá spoluhráčům v týmu (kde se s vepsanými texty celý tým seznámí).

Ostatních lístků (s jiným piktogramem) si hráč nevšímá. 

V bludišti se vyskytují též lístky s piktogramem bez nápisu. Ty nechává hráč na místě (netrhá je, neničí) a hledá dále – ten s popisem. 

Hra je však ztížená:

– V bludišti je daleko více prázdných piktogramových kartiček (bez popisu) než kartiček nesoucích informaci.

– V bludišti se smí vždy pohybovat pouze jeden účastník z každého týmu, musí se držet provázku, navíc každý účastník v poli má šátkový ocas – ten si musí chránit.

– Nelze se pustit provázku, nelze obejít protihráče – nebo se přechytnout. Lze protihráče buď vyřadit (vytáhnutím ocasu), nebo utéct po provázku jiným směrem a protihráče obejít. 

– Vytažení šátkového ocasu protihráčem v bludišti nebo puštěním se provázku hráč vypadává a musí být nahrazen někým jiným z týmu.
– Každý účastník z týmu, kteří stojí mimo bludiště má k dispozici jednu papírovou kouli, kterou se může pokusit zasáhnout soupeře a tím jej vyřadit z bludiště (tým jej musí nahradit).

– Hráči se smí střídat pouze na startu bludiště. Hráč je týmem vystřídán vždy po donesení lístku nebo když je vyřazen (zasažen koulí; pustí se provázku; přijde o ocas).
– Vyřazený hráč (tj. ten, kdo je zasažen koulí; který se pustí provázku; kdo přijde o ocas) již nemůže vstoupit do bludiště.

Hra pro tým končí ve chvíli:
a) kdy byly nalezeny a doneseny všechny kartičky s popisy (získány) = vyřešeny. Vyhrává nejrychlejší tým!
b) všichni hráči týmu byli postupně vyřazení – a to buď zásahem papírovou koulí, nebo vytažením šátku = vyřešili pouze tolik problémů, kolik se jim podařilo naplnit řádků.

2

skupinová

(30 minut)

brainstorming

Brainstorming

Vítězný tým představí všem získané (vyřešené) problémy. Ostatní týmy si informace přepíší do svých archů.

Úkolem týmů je nyní vymyslet co nejvíce alternativních (třeba i nereálných) řešení pro tyto problémy. Svoje nápady si zapisují na druhou stranu archů.

3

skupinová

(45 minut)

didaktické hry

Výtvarná činnost

Z nápadů vyberou dle nich nejvhodnější řešení a pokusí se jej výtvarně ztvárnit do „krajiny bez problému“ (zahrnou tam všech 12 problémů). 

Konference

Týmy si vzájemně představí svá výtvarná díla a vybraná řešení (která promítly do obrázku). V rámci konference účastníci diskutují:
Z jakých důvodů vybrali právě tato řešení?

Jak jsou tato řešení reálná?

Jak jsou tato řešení účinná?

Jak jsou tato řešení finančně náročná?

Jaký je u těchto řešení časový horizont pro případnou realizaci?

4

skupinová

(25 minut)

diskuze

Diskuze

Co si z toho mohu odnést já? Jaké malé kroky mohu já jako „jednotlivec“ udělat pro zlepšení těchto problémů?

Výstupem této diskuze může být malý sumář „drobných skutků pro únik z bludiště“.

Co se změnilo ve vašem okolí za posledních 10 let k lepšímu a horšímu v těchto tématech? Zkuste si vybavit a přijít alespoň na několik příkladů.

Metodické poznámky

BEZPEČNOST: Přizpůsobit náročnost bludiště fyzické zdatnosti účastníků. Aktivitu lze za zvýšených bezpečnostních opatření připravit i v náročném terénu. 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(35 minut)

didaktické hry

Vyhraďte si dostatek času na tvorbu bludiště. Udělejte je dostatečně velké. S několika vstupy (ideálně tak, aby každý tým měl svůj vstup do bludiště). Do bludiště umístěte kartičky světových problémů (příloha č. 2). Na provázek je přilepte izolepou nebo zajistěte kolíčkem tak, aby se daly utrhnout.

Doporučujeme karty s nápisy „dublovat“. Umístit do bludiště vždy 2 kusy stejné kartičky. Ztíží to trochu hru, avšak eliminujeme případné nenalezení všech informací.


Aktivitu „Labyrint světových problémů“ lze přizpůsobit velikosti skupiny a fyzické zdatnosti jednotlivých účastníků, a to tak, že bludiště vystavíme v náročném terénu.


Dle velikosti bludiště můžeme aktivitu upravit i tak, že do bludiště pustíme vždy dva účastníky z každého týmu. 


Nutné myslet na to, že vlivem počasí mohou kartičky přijít k úhoně. Proto je vhodné kartičky zalaminovat, pokud má dojít k delší časové prodlevě mezi chystáním bludiště a samotnou hrou.

2

skupinová

(30 minut)

brainstorming

 

3

skupinová

(45 minut)

didaktické hry

Vhodné použít větší čtvrtku papíru (flipchart) nebo roli balicího papíru. Každá skupina tvoří svoji „krajinu bez problémů“.

4

skupinová

(25 minut)

diskuze

Výstupem diskuzní části by mělo být utřídění myšlenek a přenesení vybraných návrhů do vlastního života:
nepoužívat jednorázové plasty, najít lokální zdroje surovin, omezit konzumaci masových výrobků, omezit jízdu autem, nepoužívat výrobky s palmovým olejem.


Převést zjištěné do pozitivna – tj. co s tím tedy budu dělat? – Jezdit více na kole, doplňovat prací prášek, vyhledávat potraviny a jiné produkty v bezobalech, učinit exkurzi do bezobalové prodejny; spočítat, zda je to pro mou rodinu ekonomicky výhodné.


Vedoucí může navrhnout konkrétní výzvu na daný měsíc (lze se pak krátce vracet k aktivitě v průběhu roku)
Září – snažím se produkovat co nejméně plastového odpadu, každý vyhozený kousek (do žluté popelnice) si zapíšu do deníku/sešitu.
Říjen – zkusím používat místo jednorázových igelitových sáčků látkové/síťovky/kompostovatelné.  Listopad – učiním exkurzi do bezobalového obchodu nebo si vezmu na nákup do supermarketu vlastní látkový sáček.
Prosinec – najdu ve svém okolí alespoň jednoho regionálního prodejce potravin + mohu si u něj něco koupit.
Leden – snažím se vybírat jen výrobky bez palmového oleje.
Únor – aspoň jeden den v týdnu nebudu jíst maso.
Březen – snažím se místo auta chodit co nejvíce pěšky a jezdit na kole. Duben – aspoň jednou na procházce sbírám (rukavicemi) odpadky (do pytle).
Květen a červen – šetřím s vodou, kde to jen jde, odchytávám čistou vodu při mytí a pak ji použiji k zalévání.

 

Zdroje

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra