Globální celosvětové problémy jsou takový pomyslný labyrint. Pojďte z něj společně v tomto programu hledat cestu.
vytištěné pracovní listy, provázek, šátky, flipchartový papír (větší čtvrtka papíru), izolepa nebo kolíčky, staré noviny (příp. papíry) na papírové koule
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
skupinová (35 minut) |
didaktické hry |
Labyrint světových problémů
Jejich úkolem je v připraveném provázkovém bludišti nalézt lístky s piktogramem pouze svého týmu, a odkrýt tak pro sebe a svůj tým co nejvíce ze světových problémů (viz. příloha č. 2). Tím, že je přepíšou na svoje listy (flipcharty) je symbolicky vyřeší.
Informace napsané na kartičkách se však nesmí křičet ani jinak sdělovat na dálku. Účastník musí lístek z bludiště pouze utrhnout a donést až do výchozího místa, kde jej předá spoluhráčům v týmu (kde se s vepsanými texty celý tým seznámí). Ostatních lístků (s jiným piktogramem) si hráč nevšímá. V bludišti se vyskytují též lístky s piktogramem bez nápisu. Ty nechává hráč na místě (netrhá je, neničí) a hledá dále – ten s popisem. Hra je však ztížená: – V bludišti je daleko více prázdných piktogramových kartiček (bez popisu) než kartiček nesoucích informaci. – V bludišti se smí vždy pohybovat pouze jeden účastník z každého týmu, musí se držet provázku, navíc každý účastník v poli má šátkový ocas – ten si musí chránit. – Nelze se pustit provázku, nelze obejít protihráče – nebo se přechytnout. Lze protihráče buď vyřadit (vytáhnutím ocasu), nebo utéct po provázku jiným směrem a protihráče obejít. – Vytažení šátkového ocasu protihráčem v bludišti nebo puštěním se provázku hráč vypadává a musí být nahrazen někým jiným z týmu. – Hráči se smí střídat pouze na startu bludiště. Hráč je týmem vystřídán vždy po donesení lístku nebo když je vyřazen (zasažen koulí; pustí se provázku; přijde o ocas). Hra pro tým končí ve chvíli: |
2 |
skupinová (30 minut) |
brainstorming |
Brainstorming Vítězný tým představí všem získané (vyřešené) problémy. Ostatní týmy si informace přepíší do svých archů. Úkolem týmů je nyní vymyslet co nejvíce alternativních (třeba i nereálných) řešení pro tyto problémy. Svoje nápady si zapisují na druhou stranu archů. |
3 |
skupinová (45 minut) |
didaktické hry |
Výtvarná činnost Z nápadů vyberou dle nich nejvhodnější řešení a pokusí se jej výtvarně ztvárnit do „krajiny bez problému“ (zahrnou tam všech 12 problémů). Konference Týmy si vzájemně představí svá výtvarná díla a vybraná řešení (která promítly do obrázku). V rámci konference účastníci diskutují: Jak jsou tato řešení reálná? Jak jsou tato řešení účinná? Jak jsou tato řešení finančně náročná? Jaký je u těchto řešení časový horizont pro případnou realizaci? |
4 |
skupinová (25 minut) |
diskuze |
Diskuze Co si z toho mohu odnést já? Jaké malé kroky mohu já jako „jednotlivec“ udělat pro zlepšení těchto problémů? Výstupem této diskuze může být malý sumář „drobných skutků pro únik z bludiště“. Co se změnilo ve vašem okolí za posledních 10 let k lepšímu a horšímu v těchto tématech? Zkuste si vybavit a přijít alespoň na několik příkladů. |
BEZPEČNOST: Přizpůsobit náročnost bludiště fyzické zdatnosti účastníků. Aktivitu lze za zvýšených bezpečnostních opatření připravit i v náročném terénu.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
skupinová (35 minut) |
didaktické hry |
Vyhraďte si dostatek času na tvorbu bludiště. Udělejte je dostatečně velké. S několika vstupy (ideálně tak, aby každý tým měl svůj vstup do bludiště). Do bludiště umístěte kartičky světových problémů (příloha č. 2). Na provázek je přilepte izolepou nebo zajistěte kolíčkem tak, aby se daly utrhnout. Aktivitu „Labyrint světových problémů“ lze přizpůsobit velikosti skupiny a fyzické zdatnosti jednotlivých účastníků, a to tak, že bludiště vystavíme v náročném terénu. Dle velikosti bludiště můžeme aktivitu upravit i tak, že do bludiště pustíme vždy dva účastníky z každého týmu. Nutné myslet na to, že vlivem počasí mohou kartičky přijít k úhoně. Proto je vhodné kartičky zalaminovat, pokud má dojít k delší časové prodlevě mezi chystáním bludiště a samotnou hrou. |
2 |
skupinová (30 minut) |
brainstorming |
|
3 |
skupinová (45 minut) |
didaktické hry |
Vhodné použít větší čtvrtku papíru (flipchart) nebo roli balicího papíru. Každá skupina tvoří svoji „krajinu bez problémů“. |
4 |
skupinová (25 minut) |
diskuze |
Výstupem diskuzní části by mělo být utřídění myšlenek a přenesení vybraných návrhů do vlastního života:
Vedoucí může navrhnout konkrétní výzvu na daný měsíc (lze se pak krátce vracet k aktivitě v průběhu roku) |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.