V této aktivitě se naučíme správně sbalit batoh tak, abychom obstáli na výpravě či školním výletu a netrápili se kýváním batohu ze strany na stranu. Každá sbalená věc něco váží a ne vždy ji nezbytně potřebujeme.

Výchovný cíl:  Účastníci správně sbalí batoh. Účastníci zhodnotí, jaké potřebné věci si sbalit pro jednodenní, dvoudenní i vícedenní výpravu.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 34 Balení

Pomůcky a materiál

  • kartičky s předměty (příloha č. 1) 
  • papír, tužka
  • v případě praktické ukázky – kuchyňská váha, věci na výpravu/výlet dle přílohy č. 1, krosna

 

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„Kolik váží správný batoh“

5 minut

ICEBREAK

Vedoucí se skupiny/třídy zeptá, kolik procent jejich váhy by měl vážit batoh, který si sbalí na výpravu/výlet. Účastníci říkají svoje odhady. Vedoucí jim pak prozradí, že takový batoh by neměl být těžší víc než 15 % naší tělesné hmotnosti. Kolik by tedy měl maximálně vážit váš batoh?

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Sbalit si správný batoh“

30 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ

Nyní budou mít účastníci za úkol sbalit si věci na dvoudenní výpravu/výlet tak, aby nepřesáhli maximální hmotnost batohu, a přitom měli vše potřebné.

Pokud ještě na výpravě/výletu nebyli, je dobré, když vedoucí nastíní, jak taková/ý výprava/výlet vypadá. 

Po místnosti jsou rozmístěny kartičky s jednotlivými věcmi (příloha č. 1), 

které by se mohly hodit. Hráči se mohou těmito věcmi inspirovat a zkusit odhadnout, kolik daná věc váží. Pokud nebudou vědět, z druhé strany kartičky bude napsaná hmotnost daného předmětu. 

V obou případech je potřeba mezi věci, které jsou na výpravu potřebné, dát i různé jiné věci, aby měli účastníci těžší výběr.

3

SKUPINOVÁ

„Diskuze, zhodnocení“

5 minut

DISKUZE

Až budou mít sestavený „správný batoh“, bude následovat zhodnocení. 

Vedoucí určí jednu stranu místnosti, která bude znamenat 100 %, přesně na druhé straně bude 0 %.

Potom se začne ptát na otázky, hráči si budou stoupat na škálu podle toho, jak s tím souhlasí.

  • Bylo pro tebe těžké se sbalit?
  • Dokázal/a jsi dobře odhadnout váhu věcí?
  • Stačila ti maximální hmotnost batohu?
  • Měl/a jsi v krosně ještě místo (dle váhy)?

4

SKUPINOVÁ

„Dobré rady“

5 minut

VYSVĚTLOVÁNÍ

Na závěr může dát vedoucí další dobré rady, jak se správně sbalit.

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvoji kompetence k učení:
Účastník navrhne postup, který by při řešení mohl použít.
Rozdělí si ve skupině úkol na části a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plnění.
Naplánuje práci do jednotlivých kroků.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

 SKUPINOVÁ

„Kolik váží správný batoh“

5 minut

 

 ICEBREAK

Pro výpočet použijí trojčlenku – nepřímou.

Např. při 50 kg hmotnosti žáka by měl batoh vážit max. 7,5 kg.

2

PRÁCE VE SKUPINÁCH

„Sbalit si správný batoh“

30 minut

DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÁ 

Jak taková/ý výprava/výlet vypadá, můžeme popsat pomocí příběhu:

Cílem vaší výpravy bude chata blízko lesa, nejbližší vesnice je asi 2 km od chaty. V chatě je k dispozici kuchyňka a záchod. Na tuto výpravu se vydáváte na jaře, kdy už je teplo. Každopádně předpovědi na víkend hlásí, že se možná objeví i déšť. Čeká vás pobyt venku, výlety do okolí. 

(Podmínky výpravy se můžou změnit dle potřeby, případně ji mohou vymyslet sami účastníci.)

Druhou možnou variantou (místo rozmístěných kartiček – příloha č. 1) je donést reálné věci (uvedené v příloze č. 1), které si mohou účastníci vzít na výpravu/výlet, společně s kuchyňskou váhou (lepší je jich donést několik). Hráči sami budou odhadovat a potom vážit konkrétní věci, čímž zjistí hmotnost dané věci. 

Doporučujeme donést i věci „navíc“.

Při větším počtu účastníků (např. 30) doporučujeme práci ve skupinách. Pak je potřeba přílohu č. 1 vytisknout na barevné papíry – pro každou skupinu jedna barva.

Pokud vedoucí nebude pracovat se skutečnými věcmi, ale pouze vytištěnými kartičkami, je možné pokračovat v označení, co se do které části batohu zabalí.

 

3

SKUPINOVÁ

„Diskuze, zhodnocení“

5 minut 

DISKUZE 

Hodnoticí škála může být naznačena čárou z lana, z barevné izolepy apod.

4

SKUPINOVÁ

„Dobré rady“

5 minut 

VYSVĚTLOVÁNÍ 

Na závěr může dát vedoucí další dobré rady, jak se správně sbalit: 

  • věci, které jsou potřeba nejdříve, balit nahoru
  • potřeby první pomoci a nejvyšší nouze po ruce – ve víku batohu
  • do nepromokavých obalů zabal důležité věci
  • spacák vyjmutý z obalu snáze vyplní prostor, naopak spacák v kvalitním kompresním obalu zabere méně místa
  • karimatku buď navrch, nebo naspod batohu pomocí popruhů
  • utáhnout všechny popruhy
  • nenosit více než 15 % naší tělesné hmotnosti
  • vždy se balte sami
  • omezit věci na minimum, nebalit zbytečnosti
  • nejtěžší věci by neměly být na dně, ale v horní třetině
  • ne všechny těžké věci dávat na jednu stranu batohu
  • nenechávat zbytečná prázdná místa, např. do ešusu lze něco zabalit

Zdroje

 

V části programu č. 1 informace čerpány z:

V části programu č. 2 možno využít:

V části programu č. 4 informace čerpány z:

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.