První pomoc zážitkem. Účastníci si zažijí zvládnutí simulované situace se zraněným člověkem, čímž se zvýší jejich sebedůvěra ve vlastní schopnosti.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Účastníci se rozdělí na tři nerovnoměrně velké skupiny. Dobrovolníci, kteří mají chuť a odvahu budou dělat figuranty/zraněné (cca 4-5), dalších cca 5 bude v roli záchranářů a ostatní budou pozorovatelé. zadání pro figuranty/zraněné (v době, kdy se skupina psychicky připravuje na to, co bude následovat, se maskují či rozmísťují do terénu): Vedoucí auto zaparkuje na bezpečném místě s přístupem k autu ze všech stran. Pět figurantů si sedne do auta, mají za úkol hrát zraněné – křičet bolestí, sténat, plakat. zadání pro záchranáře: Tři až čtyři účastníci hrají záchranáře, kteří jsou poučení a ví, co mají dělat. Dostanou předem zadáno těchto šest úkolů, co si musí zapamatovat a splnit. Zdůrazníme, že nejde o čas! Jde jen o to, aby si zapamatovali těchto šest bodů a všechny spnili.
Úkolem NENÍ ošetřovat zraněné! Ostatní účastníci: Mezitím, co se figuranti chystají, ostatním účastníkům a záchranářům vedoucí přečte pravidla simulací – viz příloha č. 1 . |
2 |
TÝMOVÁ 30 minut |
SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Účastníci vyrazí k autonehodě. Skupina v roli záchránařů se pustí do záchrany. Skupina pozorovatelů si všímají všeho, co záchranáři dělají. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
DISKUZE |
Po ukončení simulace následuje rozbor. Vedoucí se ptá záchranářů na tyto otázky:
Poté pozorovatelé sdělí, zda z jejich pohledu dělali záchranáři vše správně. Na závěr může vedoucí vyzvat ostatní účastníky, zda chtějí ještě něco doplnit. V případě času se účastníci vystřídají ve skupinách figurantů, záchranářů i pozorovatelů. |
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
Upozornění!
Doporučení vedoucímu před zahájením aktivity:
ČÁST |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
VYSVĚTLOVÁNÍ |
Pro snazší organizaci a provedení simulací použijte návod, který vás provede bod po bodu – příloha č. 4. Účastníky před vysláním k ošetření zranění (vyřešení situace) nejdříve psychicky připravte. Přečtěte jim přílohu č. 1 – vysvětlení, co je simulace a její pravidla.Příprava figurantů probíhá cca 15 až 30 min před samotnou simulací – viz příloha č. 2 – druhy maskování. |
2 |
TÝMOVÁ 30 minut |
SIMULAČNÍ / UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ |
Možnosti realizace: Nejedná se o simulaci, ale o nácvik. I tak je to pro účastníky náročné. Nesnažte se jim připravit něco složitějšího! V ideálním případě si všichni účastníci vyzkouší roli záchranářů. Pokud to pro jejich počet není možné, alespoň každého necháme vzít si vestu, zapnout blikačky a postavit trojúhelník. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
DISKUZE |
Debriefing / sdílení / rozbor Nutné provést po konci aktivity! Účastníci stojí v kroužku dál od auta, tak, aby se všichni dobře viděli a slyšeli. Vyhněte se negativním otázkám typu „Co udělali špatně?“ |
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.