První pomoc zážitkem. Účastníci si zažijí zvládnutí simulované situace se zraněným člověkem, čímž se zvýší jejich sebedůvěra ve vlastní schopnosti.

Výchovný cíl:  Účastníci zhodnotí, zda byl jejich postup záchrany při autonehodě správný.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Louka Louka Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

  • základní maskování („hustokrev“, červené líčidlo, volitelně maskovací těsto, řídká krev) – viz příloha č. 2
  • automobil

Obsah programu

ČÁST 
PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

15 minut

VYSVĚTLOVÁNÍ

Účastníci se rozdělí na tři nerovnoměrně velké skupiny. Dobrovolníci, kteří mají chuť a odvahu budou dělat figuranty/zraněné (cca 4-5), dalších cca 5 bude v roli záchranářů a ostatní budou pozorovatelé.

zadání pro figuranty/zraněné (v době, kdy se skupina psychicky připravuje na to, co bude následovat, se maskují či rozmísťují do terénu):

Vedoucí auto zaparkuje na bezpečném místě s přístupem k autu ze všech stran. Pět figurantů si sedne do auta, mají za úkol hrát zraněné – křičet bolestí, sténat, plakat.

zadání pro záchranáře:

Tři až čtyři účastníci hrají záchranáře, kteří jsou poučení a ví, co mají dělat. Dostanou předem zadáno těchto šest úkolů, co si musí zapamatovat a splnit. Zdůrazníme, že nejde o čas! Jde jen o to, aby si zapamatovali těchto šest bodů a všechny spnili. 

  1. Neběžet, ale přijít k autu
  2. Obléct si reflexní vesty
  3. Zapnout blikačky
  4. Jít postavit trojúhelník min. 50 metrů od auta
  5. Zavolat záchrannou službu (vedoucí dělá operátora a „hovor“ odebírá, ptá se jen na počet zraněných, schválně se NEptá na jednotlivá zranění)
  6. Obléct si rukavice

Úkolem NENÍ ošetřovat zraněné! 

Ostatní účastníci: 

Mezitím, co se figuranti chystají, ostatním účastníkům a záchranářům vedoucí přečte pravidla simulací – viz příloha č. 1

.

2

TÝMOVÁ

30 minut

SIMULAČNÍ /

UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ

 

Účastníci vyrazí k autonehodě. Skupina v roli záchránařů se pustí do záchrany. Skupina pozorovatelů si všímají všeho, co záchranáři dělají.

3

SKUPINOVÁ

15 minut

DISKUZE

Po ukončení simulace následuje rozbor. 

Vedoucí se ptá záchranářů na tyto otázky:

  • Jak se vám úkoly plnily? 
  • Bylo to těžké? Pokud ano, proč? 
  • Bylo by to v reálu podobné? Pokud ne, proč? 
  • Dělali byste v reálu něco jinak? 

Poté pozorovatelé sdělí, zda z jejich pohledu dělali záchranáři vše správně.

Na závěr může vedoucí vyzvat ostatní účastníky, zda chtějí ještě něco doplnit.

V případě času se účastníci vystřídají ve skupinách figurantů, záchranářů i pozorovatelů.

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

Upozornění! 

  • Práce se zážitkem v rámci první pomoci může způsobit psychickou krizi účastníků – může jim otevřít jejich vlastní zážitky a vzpomínky na situace, které prožili (např. zranění či onemocnění členů rodiny, kamarádů atp.). Toto riziko se snažíme minimalizovat prací s psychickou bezpečností – účastníci musí být orientováni v programu, znát pravidla simulací, simulace a zejména rozbor musí probíhat v bezpečném prostředí a atmosféře (rozhodně NE ironie, sarkasmus, shazování jednoho účastníka před ostatními…). I tak riziko psychické krize existuje a vedoucí by měl být na podobnou situaci připraven. V takové situaci by měl krizi rozpoznat a nabídnout postiženému pomoc.  

Doporučení vedoucímu před zahájením aktivity: 

  • Pokud chceme zážitkovou aktivitu organizovat, měli bychom ji sami před tím zažít – absolvujte kvalitní zážitkový kurz (např. ZDrSEM, www.zdrsem.cz), než se sami budete o takovou výuku snažit. 
  • Vedoucí musí mít při organizování simulace nejen jasno v tom, jaký je ideální postup řešení, ale i jak moc vadí či nevadí jiné postupy. Zážitek vlastního zásahu vzbudí v účastnících zájem a otázky, což je skvělé, a je dobré na ně umět odpovědět. Pokud si odpovědí nejste jistí, radši přiznejte, že nevíte, a zkuste odpověď dohledat či se zeptejte odborníků. Vyvarujte se šíření bludů a mýtů – může to mít dopad na něčí život! 

 

ČÁST
PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

15 minut

VYSVĚTLOVÁNÍ

Pro snazší organizaci a provedení simulací použijte návod, který vás provede bod po bodu – příloha č. 4. 

Účastníky před vysláním k ošetření zranění (vyřešení situace) nejdříve psychicky připravte. Přečtěte jim přílohu č. 1

– vysvětlení, co je simulace a její pravidla.

Příprava figurantů probíhá cca 15 až 30 min před samotnou simulací – viz příloha č. 2 

– druhy maskování.

2

TÝMOVÁ

30 minut

SIMULAČNÍ /

UČENÍ SE ŽIVOTNÍ SITUACÍ

Možnosti realizace: Nejedná se o simulaci, ale o nácvik. I tak je to pro účastníky náročné. Nesnažte se jim připravit něco složitějšího! 

V ideálním případě si všichni účastníci vyzkouší roli záchranářů. Pokud to pro jejich počet není možné, alespoň každého necháme vzít si vestu, zapnout blikačky a postavit trojúhelník. 

3

SKUPINOVÁ

15 minut

DISKUZE

Debriefing / sdílení / rozbor 

Nutné provést po konci aktivity! Účastníci stojí v kroužku dál od auta, tak, aby se všichni dobře viděli a slyšeli. Vyhněte se negativním otázkám typu „Co udělali špatně?“

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.