Pokud jeden člověk dokáže změnit svět, co zvládne udělat se světem okolo celý tým? Praktický návod, jak zrealizovat týmový/projektový úkol, v uživatelsky příjemném balíčku.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
|
|||
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH (30 minut) |
DIDAKTICKÁ HRA |
Účastníci se rozdělí do týmů po 6 až 8 osobách. Vedoucí zahájí aktivitu týmovým úkolem, kdy tuto aktivitu plní každý tým zvlášť (tj. i pomůcky jsou potřeba pro každý tým): „Na zemi jsou vyznačeny dva kruhy, jeden velký (průměr cca 8 až 9 m) a jeden malý uprostřed velkého (cca 50 cm průměr). Máte za úkol nejprve vztyčit stožár uprostřed menšího kruhu a poté po něm nechat vystoupat vlajku. Při realizaci se však nikdo z vás ani žádná z pomůcek nesmí dotknout mezikruží tvořeného malým a velkým kruhem. Nesmíte použít žádné jiné pomůcky, jen tyto přidělené (tyč/klacík dlouhý 3–4 m, 4 lana po 20 m, 2 karabiny, provázek, nůžky, kapesník/papír představující vlajku). Vlajka smí být vytažena až na vztyčený stožár. Na splnění úkolu máte 30 minut.“ |
2 |
SKUPINOVÁ (15 minut) |
REFLEXE |
Potlesk pro každý tým, kterému se podařilo vlajku vytáhnout na stožár v požadovaném čase. Reflexe po předchozí aktivitě: Co cítíte? Čím se stalo, že se úkol podařilo/nepodařilo splnit? Jak se vám pracovalo v týmu? Jakou roli jste v týmu při plnění úkolu zastávali? (Ideálně, aby odpověděl každý a jednoduše svou roli pojmenoval – nemusí se jednat o oficiální název týmových rolí, pouze svými slovy.) Jaké jsou výhody práce v týmu? A jaké nevýhody? Proč je někdy obtížné spolupracovat? (Vedoucí zapisuje na flipchart a vztahuje to k proběhlé hře, kterou účastníci zažili.) |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH (45 až 60 minut) |
DISKUZNÍ |
Rozdělíme účastníky do skupin po cca 6 (ideálně týmy, ve kterých účastníci absolvovali úvodní hru). Vedoucí účastníkům sdělí, že si nyní zkusí výhody práce v týmu v praxi, na reálném projektu. Účastníci mají před sebou vymýšlení, plánování a realizaci týmového projektu. Představíme projekt – jednotlivé týmy budou přemýšlet, co by ve svém okolí (oddíle, škole, místě bydliště) mohli zlepšit, poté naplánují realizaci. Před tím, než začnou účastníci v týmu pracovat, je vedoucí seznámí s Manuálem (viz příloha č. 2), který jim bude sloužit jako průvodce týmovým plánováním.
Na naplánování celého projektu budou mít účastníci od 45 do 60 minut. |
4 |
FRONTÁLNÍ (15 minut) |
ROZHOVOR |
Skupiny vyzveme, aby své projekty krátce představily ostatním (nebo jen vedoucímu), pokud na to je čas, je dobré dát prostor pro vzájemné poskytnutí si zpětné vazby: Co na projektu oceňujete? Jak by šel projekt vylepšit / upravit / rozšířit? |
5 |
FRONTÁLNÍ (15 minut) |
REFLEXE |
Následuje krátká reflexe dosavadní skupinové práce: Jak se mi v této plánovací části projektu spolupracovalo ve skupině? Co se nám dařilo a co bychom příště měli udělat jinak? Kdo a čím přispěl k dobrému průběhu a výsledku? Jak se mi dařilo plnit svoji roli? |
II. část |
|||
Realizace cíle projektu, dle plánu z I. části aktivity. Následná závěrečná reflexe: Jaký byl průběh, že se vám podařilo dosáhnout cíle? Co se stalo, že se vám nepodařilo dosáhnout cíle? Co je ještě potřeba, aby byla práce u konce? Jak se vám spolupracovalo ve skupině? (Vedoucí může odškrtávat na flipchartovém papíře, který vznikl v I. části v rámci reflexe po úvodní hře – výhody práce v týmu). Co se nám dařilo a co bychom příště měli udělat jinak? Jak se vám dařilo plnit časový plán? Objevilo se během realizace něco, s čím jste nepočítali? Kdo a čím přispěl k dobrému průběhu a výsledku? Jak se mi dařilo plnit svoji roli? Co jsem si na tomto celém, týmové plánování a následná realizace uvědomil/a? |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
I. část |
|||
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH (30 minut) |
DIDAKTICKÁ HRA |
Je dobré účastníky rozdělit do skupin tak, aby byly týmy vyrovnané a byly v nich zastoupené různé osobnostní typy. |
2 |
SKUPINOVÁ (15 minut) |
REFLEXE |
Pro definování přínosů práce v týmu může vedoucí pro svou metodickou inspiraci použít přílohu č. 1.
Práce v týmu může mnohé přinést i účastníkům samotným jako jednotlivcům – pokud si to uvědomí, může to výrazně podpořit jejich vnitřní motivaci. Nevýhody práce v týmu – nemusí vyhovovat všem; někteří členové se mohou jen „vézt“; členové musí často vzájemně komunikovat, což může být náročné časově i psychicky, pokud si členové např. povahově nesedí nebo mají odlišné názory na věc. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH (45 až 60 minut) |
DISKUZNÍ |
Pokud zvládneme nechat týmy pracovat samostatně (bez našeho zasahování), umožníme jim naučit se během plánování řadu tzv. měkkých dovedností a opravdu plnit jednotlivé týmové role. Zároveň je dobré, aby byl vedoucí opravdu celou dobu k dispozici pro případné dotazy nebo pro případ, kdy by do skupinové práce bylo opravdu nutné zasáhnout. Nejtěžší částí týmového úkolu bude pravděpodobně volba cíle – můžeme to účastníkům zjednodušit např. předpřipraveným inspiračním seznamem možných cílů, vytipovat problematické oblasti, ukázat úspěšné projekty zrealizované mladými lidmi v našem okolí apod. Příklady projektů k realizaci – naučná stezka pro mladší děti, pořádání vánočního večírku, oprava něčeho zničeného ve městě či škole, aktivita pro obyvatele domova důchodců, uspořádání sportovního dne školy apod. Pokud bude nutné pro projekt získat finance, doporučujeme tuto část v Manuálu doplnit o informace a tipy pro konkrétní projekt. Je dobré předem stanovit čas na plánování projektu. Ten se bude výrazně lišit podle náročnosti projektu – menší projekty lze naplánovat během 30 minut, ale plánování klidně může zabrat i 70 minut a více. |
4 |
FRONTÁLNÍ (15 minut) |
ROZHOVOR |
V této části můžeme společně odhalit silná a slabá místa projektu a dát účastníkům doporučení pro další práci a realizaci. |
5 |
FRONTÁLNÍ (15 minut) |
REFLEXE |
Reflexe uzavírá celou aktivitu a první část projektu – vzhledem k tomu, že se předpokládá další práce v týmu, dostanou účastníci šanci spolupráci v dohledné době opravdu zlepšit – reflexe jim proces pomůže „uvědomit“. |
II. část |
|||
V průběhu realizace projektu je dobré, když vedoucí průběžně monitoruje, zda týmy pracují a dodržují svůj plán, případně je povzbudit, aby nedošlo k frustraci z nesplněného projektu, z důvodu, kterému bylo možné předejít. |
Kučerová, Tereza (ed.). Kdo jiný? Člověk v tísni, o. p. s, 2010
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.