Aktivita obsahující život ohrožující stavy. Aktivita vede účastníky k uvědomění, že při zachraňování může hrozit nebezpečí, a že je důležité se snažit rizika minimalizovat. Představí účastníkům nejčastější rizikové situace, kde dochází ke zranění zachránců a způsob jak minimalizovat nebezpečí hrozící při autonehodě.

Výchovný cíl:  Účastníci posoudí, kdy může při zachraňování hrozit nebezpečí.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Louka Louka Město Město
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci

Pomůcky a materiál

  • chytré mobily / notebooky
  • wifi
  • dataprojektor
  • nahrávka (lze předem stáhnout): ZDE
  • pytlík balených bonbonů

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

13 minut

VYSVĚTLUJÍCÍ / 

DEMONSTRAČNÍ

Vedoucí do vzduchu vyhodí hrst bonbonů s pokynutím, že jsou pro účastníky.

Po sesbírání bonbonů vedoucí s účastníky rozebere, na co se v moment vyhození bonbonů soustředila jejich pozornost.

Pravděpodobnou odpovědí bude na bonbon. Všímali si však účastníci v tu chvíli i něčeho jiného? Okolí, případných nebezpečí - auta, kola, kudy běží pro bonbon ostatní, aj?

Vedoucí naváže na úvodní zážitek s bonbony a uvede téma: „Dnes se budeme věnovat vlastní bezpečnosti, když jdeme někoho zachraňovat, a nejčastějším rizikům, která hrozí zachránci. Pozornost je soustředěná na zraněného a vlastní bezpečnost může být ohrožena – nevšimnu si přijíždějícího auta/tramvaje, rozbitého skla, nože, krve, … "

2

INDIVIDUÁLNÍ

15 minut

SAMOSTATNÁ PRÁCE

Na počítačích či chytrých mobilech mají účastníci za úkol během 8 minut vyhledat co nejvíce případů (zpravodajských článků), kdy došlo ke zranění někoho, kdo šel pomáhat či zachraňovat. 

Pokud se nedaří, můžeme poradit vyhledávat následující formulace: 

„Šel zachraňovat sám…“

„Šel pomáhat…“

„Šel pomoci…“

„Srazilo ho auto, když sám…“

„Pomáhal, sám utonul…“

Poté se vyhodnotí, kdo našel více případů, a pár článků, které účastníky zaujaly, necháme přečíst.

Zpětná vazba – otázky k diskuzi nad články:

  • Co spojovalo případy, které jste našli? 
  • V jakých případech ke zranění zachraňujícího došlo? 
  • Které prostředí je pro zachránce nebezpečné?  

Nejčastěji dochází ke zranění zachránce při autonehodách a při záchraně tonoucího – účastníci pravděpodobně najdou články o těchto situacích. 

  • Napadají vás jiná rizika, která by mohla záchranáře ohrozit?

Odpovědi k rizikům, která můžou zachránce ohrozit:

- zásah elektrickým proudem (nebezpečný zejména u vysokého napětí, v domácnosti či škole téměř jistojistě „vyletí pojistky“, přesto je dobré zdroj nejdříve odpojit, než se postiženého budeme dotýkat),

- otrava plynem (relativně vzácná, ale nebezpečná – oxid uhelnatý není vidět ani cítit a je smrtelně nebezpečný. Hrozí v uzavřených místnostech, kde je jakýkoli zdroj hoření), pád sněhu / kamení, nebezpečný terén…

- zvláštním případem je krev zraněného, která nás sice neohrozí okamžitě, ale můžeme se nakazit některou závažnou krví přenosnou chorobou – žloutenka, AIDS apod.

Co s tím? Řešením není nezachraňovat, ale riziko minimalizovat. Tonoucímu něco hodit, čeho se může chytnout. Na silnici si vzít vestu, zapnout blikačky, dát výstražný trojúhelník, na krev si vzít rukavice atd. 

3

SKUPINOVÁ

15 minut

SIMULAČNÍ

Vedoucí pustí účastníkům poslech nahraného telefonátu na záchrannou službu, který pomůže účastníkům lépe si představit situaci dopravní nehody a její rizika. Před puštěním nahrávky je nutný slovní komentář:

  • „Uslyšíte nahrávku volání na 155. Je nahraná herci podle reálného záznamu. Dvě sestry volají záchranku k dopravní nehodě, jedna z nich je ve velkém stresu. Nahrávku uslyšíte proto, abyste si dokázali představit, jak stresující záležitost to může být, a jak stres ovlivňuje naše chování – a může komplikovat záchranu. V nahrávce je spousta emocí a je náročné ji poslouchat. Pokud budete chtít, můžete kdykoli odejít, přijdu za Vámi po skončení nahrávky.“

           NAHRÁVKA ZDE

Po nahrávce vedoucí účastníkům položí tyto otázky:

  • Jak to na vás působilo? 
  • Bylo náročné to poslouchat? Proč? 
  • Co vás na tom zaujalo? 
  • Co operátorka radila volajícím pro zajištění bezpečnosti? (posílá je rozblikat blikačky, obléct si vesty…)

Srhnutí diskuze: U dopravní nehody je vždy důležité myslet především na vlastní bezpečnost. 

4

SKUPINOVÁ

2 minuty

DISKUZNÍ

Účastníci si hromadně odpoví na otázku: Jaký je závěr z dnešního tématu?

Shrnutí aktivity: Záchrana a první pomoc je vysoce stresová záležitost. Máme tendenci nevidět nebezpečí, která nám při tom hrozí. Nejčastější rizikové situace jsou autonehody a záchrana tonoucího.

Metodické poznámky

Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

SKUPINOVÁ

13 minut

VYSVĚTLUJÍCÍ / 

DEMONSTRAČNÍ

Při realizaci úvodního icebreaku s bonbony je žádoucí vhodit bonbony na místo, které není ihned ze strany účastníků vyhodnoceno jako bezpečné prostředí. Např. bonbony vhodit na vedlejší silnici, pokud si je vedoucí jistý, že dodrží bezpečnostní opatření pro sebe i účastníky.

TIP: Tuto aktivitu je možné pro zpestření, místo aktivity s bonbony, zahájit videem, které upoutá pozornost účastníků: Před puštěním videa vedoucí zadá tento úkol: „Toto je test pozornosti. Spočítejte, kolikrát si přihrají hráči v bílém.“

https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4

Správná odpověď k videu je 13. ALE – všimli jste si medvěda dělajícího moonwalking?

Závěr – shrnutí k videu: selektivní vnímání funguje – věci, na které nezaměříme pozornost, „nevidíme“. 

Stejné je to při zachraňování – pozornost je soustředěná na zraněného. Vlastní bezpečnost může být ohrožena – nevšimnu si přijíždějícího auta/tramvaje, rozbitého skla, nože, krve, … 

2

INDIVIDUÁLNÍ

15 minut

SAMOSTATNÁ PRÁCE

Poznámka pro vedoucího: při nedostupnosti internetu lze zařadit některou z těchto alternativ: 

  • zadat vyhledávání jako domácí úkol, přípravu na navazující aktivitu při dalším setkání
  • vedoucí vytiskne články z následujících odkazů a rozdá je čtveřicím, které je mají za úkol přečíst, vybrat z toho jeden, který je zaujal a pro ostatní skupiny pak shrnout, k čemu a proč došlo. 

článek: Auto srazilo na dálnici D1 muže

článek: Mladík skočil do Malše

článek: U jezu se topily dvě děti

3

SKUPINOVÁ

15 minut

SIMULAČNÍ

Zadání:

Pro navození atmosféry a lepší představu, jak může být první pomoc u autonehody náročná, začneme tím, že účastníkům pustíme nahrávku volání na záchrannou službu. Poslech této nahrávky může být náročný, je emočně velmi zatížená. Je nutné před jejím spuštěním říct účastníkům, co bude následovat, dát jim možnost odejít (i v průběhu) a po vyslechnutí nahrávky udělat sdílení emocí se všemi účastníky. 

4

SKUPINOVÁ

2 minuty

DISKUZNÍ

Poznámka: V případě, že je možné věnovat tématu více času, je vhodné navázat simulací (viz aktivita První pomoc – simulace – autonehoda) ZDE.

 

Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.

Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:

nebo lze nastudovat v knize: ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Zdroje

Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.

ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.

Test Your Awareness: Whodunnit? ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 30. 6. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

02. Sestry u dopravní nehody (nahrávka volání na linku 155). Youtube ⦍cit. 30. 6. 2019⦎. Dostupné z: http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/02-sestry-u-dopravni-nehody/.

novinové články ⦍online⦎, dostupné z:

https://www.novinky.cz/krimi/clanek/na-dalnici-d1-srazilo-auto-muze-ktery-pomahal-ridicce-vymenit-pneumatiku-272694

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/569955/tragedie-na-jihu-cech-dve-zeny-pomahaly-umirajici-smetlo-je-auto.html

https://tydenikpolicie.cz/auto-srazilo-na-dalnici-d1-muze-ktery-pomahal-cizi-zene-s-vymenou-pneumatiky/

https://www.idnes.cz/zpravy/cerna-kronika/ceske-budejovice-utonuti-zachrana-malse.A160605_195414_krimi_ane

https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/jez-u-karaska-blanice-herman-deti-topily-vojak-zachranil-muz-utonul.A190610_115508_budejovice-zpravy_khr

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

 Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.