Aktivita obsahující život ohrožující stavy. Aktivita vede účastníky k uvědomění, že při zachraňování může hrozit nebezpečí, a že je důležité se snažit rizika minimalizovat. Představí účastníkům nejčastější rizikové situace, kde dochází ke zranění zachránců a způsob jak minimalizovat nebezpečí hrozící při autonehodě.
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 10 Zajištění pomoci
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ 13 minut |
VYSVĚTLUJÍCÍ / DEMONSTRAČNÍ |
Vedoucí do vzduchu vyhodí hrst bonbonů s pokynutím, že jsou pro účastníky. Po sesbírání bonbonů vedoucí s účastníky rozebere, na co se v moment vyhození bonbonů soustředila jejich pozornost. Pravděpodobnou odpovědí bude na bonbon. Všímali si však účastníci v tu chvíli i něčeho jiného? Okolí, případných nebezpečí - auta, kola, kudy běží pro bonbon ostatní, aj? Vedoucí naváže na úvodní zážitek s bonbony a uvede téma: „Dnes se budeme věnovat vlastní bezpečnosti, když jdeme někoho zachraňovat, a nejčastějším rizikům, která hrozí zachránci. Pozornost je soustředěná na zraněného a vlastní bezpečnost může být ohrožena – nevšimnu si přijíždějícího auta/tramvaje, rozbitého skla, nože, krve, … " |
2 |
INDIVIDUÁLNÍ 15 minut |
SAMOSTATNÁ PRÁCE |
Na počítačích či chytrých mobilech mají účastníci za úkol během 8 minut vyhledat co nejvíce případů (zpravodajských článků), kdy došlo ke zranění někoho, kdo šel pomáhat či zachraňovat. Pokud se nedaří, můžeme poradit vyhledávat následující formulace: „Šel zachraňovat sám…“ „Šel pomáhat…“ „Šel pomoci…“ „Srazilo ho auto, když sám…“ „Pomáhal, sám utonul…“ Poté se vyhodnotí, kdo našel více případů, a pár článků, které účastníky zaujaly, necháme přečíst. Zpětná vazba – otázky k diskuzi nad články:
Nejčastěji dochází ke zranění zachránce při autonehodách a při záchraně tonoucího – účastníci pravděpodobně najdou články o těchto situacích.
Odpovědi k rizikům, která můžou zachránce ohrozit: - zásah elektrickým proudem (nebezpečný zejména u vysokého napětí, v domácnosti či škole téměř jistojistě „vyletí pojistky“, přesto je dobré zdroj nejdříve odpojit, než se postiženého budeme dotýkat), - otrava plynem (relativně vzácná, ale nebezpečná – oxid uhelnatý není vidět ani cítit a je smrtelně nebezpečný. Hrozí v uzavřených místnostech, kde je jakýkoli zdroj hoření), pád sněhu / kamení, nebezpečný terén… - zvláštním případem je krev zraněného, která nás sice neohrozí okamžitě, ale můžeme se nakazit některou závažnou krví přenosnou chorobou – žloutenka, AIDS apod. Co s tím? Řešením není nezachraňovat, ale riziko minimalizovat. Tonoucímu něco hodit, čeho se může chytnout. Na silnici si vzít vestu, zapnout blikačky, dát výstražný trojúhelník, na krev si vzít rukavice atd. |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
SIMULAČNÍ |
Vedoucí pustí účastníkům poslech nahraného telefonátu na záchrannou službu, který pomůže účastníkům lépe si představit situaci dopravní nehody a její rizika. Před puštěním nahrávky je nutný slovní komentář:
NAHRÁVKA ZDE Po nahrávce vedoucí účastníkům položí tyto otázky:
Srhnutí diskuze: U dopravní nehody je vždy důležité myslet především na vlastní bezpečnost. |
4 |
SKUPINOVÁ 2 minuty |
DISKUZNÍ |
Účastníci si hromadně odpoví na otázku: Jaký je závěr z dnešního tématu? Shrnutí aktivity: Záchrana a první pomoc je vysoce stresová záležitost. Máme tendenci nevidět nebezpečí, která nám při tom hrozí. Nejčastější rizikové situace jsou autonehody a záchrana tonoucího. |
Během této aktivity dochází k rozvíjení kompetence k řešení problémů:
Při řešení problému účastník aplikuje získané vědomosti a dovednosti.
Postupuje systematicky při řešení problému, hodnotí dosažení dílčích cílů a stanovuje další.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
SKUPINOVÁ 13 minut |
VYSVĚTLUJÍCÍ / DEMONSTRAČNÍ |
Při realizaci úvodního icebreaku s bonbony je žádoucí vhodit bonbony na místo, které není ihned ze strany účastníků vyhodnoceno jako bezpečné prostředí. Např. bonbony vhodit na vedlejší silnici, pokud si je vedoucí jistý, že dodrží bezpečnostní opatření pro sebe i účastníky. TIP: Tuto aktivitu je možné pro zpestření, místo aktivity s bonbony, zahájit videem, které upoutá pozornost účastníků: Před puštěním videa vedoucí zadá tento úkol: „Toto je test pozornosti. Spočítejte, kolikrát si přihrají hráči v bílém.“ https://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4 Správná odpověď k videu je 13. ALE – všimli jste si medvěda dělajícího moonwalking? Závěr – shrnutí k videu: selektivní vnímání funguje – věci, na které nezaměříme pozornost, „nevidíme“. Stejné je to při zachraňování – pozornost je soustředěná na zraněného. Vlastní bezpečnost může být ohrožena – nevšimnu si přijíždějícího auta/tramvaje, rozbitého skla, nože, krve, … |
2 |
INDIVIDUÁLNÍ 15 minut |
SAMOSTATNÁ PRÁCE |
Poznámka pro vedoucího: při nedostupnosti internetu lze zařadit některou z těchto alternativ:
článek: Auto srazilo na dálnici D1 muže |
3 |
SKUPINOVÁ 15 minut |
SIMULAČNÍ |
Zadání: Pro navození atmosféry a lepší představu, jak může být první pomoc u autonehody náročná, začneme tím, že účastníkům pustíme nahrávku volání na záchrannou službu. Poslech této nahrávky může být náročný, je emočně velmi zatížená. Je nutné před jejím spuštěním říct účastníkům, co bude následovat, dát jim možnost odejít (i v průběhu) a po vyslechnutí nahrávky udělat sdílení emocí se všemi účastníky. |
4 |
SKUPINOVÁ 2 minuty |
DISKUZNÍ |
Poznámka: V případě, že je možné věnovat tématu více času, je vhodné navázat simulací (viz aktivita První pomoc – simulace – autonehoda) ZDE.
|
Doporučujeme, aby aktivitu vedl držitel kvalifikace Zdravotník zotavovacích akcí a vyšší.
Vedoucí bez této kvalifikace může aktivitu realizovat také, ale pro svou sebejistotu v tématu je vhodné si nastudovat:
nebo lze nastudovat v knize: ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Metodika této aktivity byla zpracována ve spolupráci se ZDrSEM – první pomoc zážitkem z. s.
ŠTĚPÁNEK, Karel a Jiří BÍLEK, Robert PLESKOT. První pomoc zážitkem. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 9788025125649.
Test Your Awareness: Whodunnit? ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 30. 6. 2019⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA
02. Sestry u dopravní nehody (nahrávka volání na linku 155). Youtube ⦍cit. 30. 6. 2019⦎. Dostupné z: http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/02-sestry-u-dopravni-nehody/.
novinové články ⦍online⦎, dostupné z:
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.