Uklízení v pokoji či táborovém stanu jsou činnosti, které občas musíme udělat, i když se nám do nich nechce. Dokážeš si představit, že by to nebyla nuda, ale naopak zábava? Chceš si vyzkoušet trendy způsoby uklízení, co jsou teď „in“? V tomto programu se navíc dozvíš tipy, jak si uklízení zpříjemnit.

Výchovný cíl:  Účastníci vysvětlí, proč je dobré mít věci uklizené a mít v nich pořádek, a vyzkouší si nové způsoby úklidu. Po dobu 7 dnů dodržují pořádek ve svých věcech.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

krabice, rozstříhané lístky s předměty (viz příloha) nebo reálné věci dle možností (různé kusy oblečení, boty, hygienické potřeby a další), seznam předmětů, které mají účastníci hledat (buď z přílohy nebo vlastní seznam dle reálných předmětů), trička, tepláky a páry ponožek – každý účastník si přinese svoje oblečení, rozstříhané listy „Celý týden mám pořádek“ dle počtu účastníků, tužky, dataprojektor, notebook/počítač (příp. několik mobilních telefonů) s připojením k internetu

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

frontální

(2 minuty)

vyprávění

Vedoucí motivuje účastníky úvodní řečí: „Představte si, že jste dostali skvělou nabídku na týdenní dobrodružný zájezd. Zcela zdarma! Jídlo, pití a ubytování zdarma! Zajímavý program v nádherném prostředí zdarma! Taková nabídka přichází jen jednou za život! Tu prostě musíte využít! Jedinou podmínkou je si okamžitě sbalit, jinak nestihnete odjezd. Seznam, co si máte vzít s sebou, jste obdrželi. Teď jen všechny ty věci honem rychle najít.“ 

2

týmová

(13 minut)

didaktická hra

Vedoucí rozdělí účastníky do skupin po 3-4 osobách. Na druhou stranu místnosti umístí krabice od bot naplněné kartičkami s obrázky předmětů (viz příloha č. 1). Do krabic přidá i prázdné karty (příloha č. 2). Týmy se seřadí na startovní čáře do zástupu. Každý tým si ze svého středu vybere kapitána. Kapitán dostane seznam předmětů, které si mají na dovolenou sbalit (viz příloha č. 3). Cílem aktivity je získat všechny předměty ze seznamu co nejrychleji. U krabice a na trase však smí být vždy pouze jeden z týmu (střídají se tedy jako při štafetě).

Poté, co jeden z týmů sesbírá všechny předměty na seznamu, skončí kolo hry.

3

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Vedoucí s účastníky diskutuje, používá návodné otázky:

Jak se vám hledání předmětů dařilo? Bylo na tom něco obtížné?

Jak by hledání nejspíš vypadalo, kdyby byly předměty uklizené/srovnané na svém místě? Bylo by to jednodušší?

Proč je dobré mít v pokoji (nebo na táboře ve stanu) uklizeno?

Co se může stát s věcmi, když je dlouhodobě nechám někde ležet a neuklidím?

4

individuální

(15 minut)

práce s textem

Účastníci samostatně přemýšlí nad svými měřítky toho, co pro ně znamená mít uklizeno. Sepíší si je do svého listu (viz příloha č. 4).

5

individuální

(30 minut)

dovednostně-praktická

Vedoucí motivuje účastníky k další aktivitě slovy: „Víte, že existují trendy v uklízení? Znáte některé? Ne? Pojďte si vyzkoušet, co teď letí! Staňte se na chvíli trendy uklízečkou/uklízečem!“

Vedoucí řekne účastníkům, že trendem v současnosti je např. speciální skládání a rovnání oblečení. Účastníci si vytáhnou kusy oblečení, které si přinesli – tričko, tepláky, ponožky, s nimiž budou pracovat. Nejprve mají za úkol složit oblečení tak, jako by ho chtěli doma uložit do skříně. Složili ho všichni stejným způsobem? Jak byste ho složili do cestovního kufru či krosny - stejně či jinak? 

Následně vedoucí může buď pustit návod na videích nebo sám předvede.

Video – metoda dle Marie Kondo (krátké).

Video – metoda dle Marie Kondo (delší).

Video – další tipy na skládání

Účastníci si zkouší různě skládat oblečení.

6

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Vedoucí diskutuje s účastníky jejich přístup k uklízení, nápady na vylepšení.

Návodné otázky k diskuzi:

Je některý způsob skládání, který jste neznali a zalíbil se vám? 

Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých způsobů skládání? Který se hodí při balení věcí do kufru/krosny?

Co vám může pomoct nebo co vás dokáže namotivovat, když se vám nechce uklízet, ale musíte?

Máte nějaký tip, jak postupovat při uklízení, který se vám osvědčil?

Vedoucí vyzve účastníky k tomu, aby se v následujícím týdnu pokusili plnit svá „měřítka“, tedy dělali uklízecí činnosti a zapisovali si plnění do svého listu – příloha č. 4. 

Zároveň je může vyzvat, aby se při uklízení zamysleli nad tím, jaké množství věcí ve svém pokoji mají a zda opravdu všechny věci potřebují ke svému životu, nebo zda je něco z toho zbytečné. Svá zjištění představí ostatním na dalším setkání. (Lze nabídnout výzvu – kdy po dobu měsíce každý den vyřadím jednu věc, kterou již účastník nepotřebuje; každý další den se počet navyšuje.)

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

frontální

(2 minuty)

vysvětlování

V případě realizace ve školní třídě lze motivaci upravit: „Představte si, je červen a dostali jsme skvělou nabídku – strávit týden výuky u moře. Zcela zdarma! Jedinou podmínkou je si okamžitě sbalit potřebné věci na výuku, jinak nemůžeme odjet. Seznam, co nutně potřebujeme s sebou, jsme dostali. Teď jen všechny ty věci najít.“ 

2

týmová

(13 minut)

didaktická hra

Počet krabic a počet vytištěných a nastříhaných kartiček dle počtu skupin.

Vedoucí také může místo kartiček použít reálné předměty – oblečení, boty, hygienické potřeby (kartáček, hřeben, pastu na zuby, mýdlo, ručník, šampon, sprchový gel, opalovací krém, sprej proti komárům, toaletní papír apod.) a další potřeby (sluneční brýle, deštník, pláštěnku, hodinky, peněženku, telefon atd.) Seznam věcí, které mají účastníci nalézt, si v tomto případě vedoucí upraví tak, že na něm bude uvedena jen část ze shromážděných věcí.

Pokud program vedoucí realizuje ve školní třídě a využil motivaci o týdnu výuky u moře, použije ke hledání reálné věci k výuce. Ty před programem rozmístí po třídě tak, aby nic nebylo na svém místě. Kromě penálů a dalších pomůcek účastníků, tedy může být mezi hledanými předměty i např. křída, fixy, nůžky, houba na tabuli, sešity, učebnice, mapy, hodiny, koš, obraz…, které nejsou na svém místě. Každý tým pak bude mít na seznamu jiné věci z vybavení třídy.

3

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Podklady k diskuzi:

Když máme své věci v pokoji (či ve stanu na táboře) uklizené, uložené na daném místě, cítíme se v něm dobře, spokojeně, snadno a rychle jednotlivé věci nalezneme, můžeme si bez obav pozvat dovnitř nečekanou návštěvu. Na uklizené věci nesedá tolik prach, špína, roztoči a bakterie. Když se o věci staráme, vydrží nám déle.

4

individuální

(15 minut)

práce s textem

 

5

individuální

(15 minut)

dovednostně-praktická

Vedoucí předem účastníky požádá, aby si na program přinesli tričko, tepláky a pár ponožek. Je vhodné mít s sebou nějaká navíc pro případ, že by někdo zapomněl.

Při trénování skládání lze účastníky rozdělit do skupin. Pokud jsou k dispozici mobilní telefony s připojením na internet, je vhodné, aby každá skupina měla svůj, aby si mohli pustit video samostatně, zastavovat či vracet dle potřeby.

Vedoucí může účastníkům jako podkres pustit v nějaké části rychlejší, motivační hudbu. Na tuto situaci se pak může zeptat účastníků v diskuzi – byla jim hudba příjemná/pracovalo se jim lépe?

6

skupinová

(15 minut)

diskuzní

Podklady k diskuzi:

Pomoci člověku může to, když si stanoví pravidelný čas, kdy bude uklízet, a rozvrhne si úklid na etapy dle kategorií (např. nejprve oblečení, pak knihy, hračky, stůl atd.). Může si také napsat seznam věcí, které potřebuje uklidit, a postupně si položky po splnění odškrtávat.

Při úklidu si může pro zlepšení nálady a získání pozitivní energie pustit oblíbenou hudbu nebo si vymyslet speciální odměnu pro sebe za uklízení (může se odměňovat i drobnostmi průběžně po jednotlivých činnostech). Odměna by ovšem neměla být až příliš lákavá, aby člověk svou práci neodbyl kvůli tomu, že se tolik těší na odměnu. 

Pomoci také může, když do pokoje pustí světlo a čerstvý vzduch – roztáhnou se záclony a otevře se okno. Pokud má rád divadlo a scénky, motivovat se k úklidu také může hrou na profesionální uklízečku/uklízeče, která/ý přišla/přišel k někomu cizímu uklidit pokoj. Uklízení lze také propojit se cvičením – posilovat a protahovat při tom různé části těla.

Zdroje

Marie Kondo: Basic Folding Method ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 15. 2. 2021⦎. Dostupné z: Video – metoda dle Marie Kondo (krátké).

The KonMari Fold | Basics⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 15. 2. 2021⦎. Dostupné z: 

Video – metoda dle Marie Kondo (delší).

10 nejrychlejších způsobů, jak složit oblečení!| Perfektní ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 15. 2. 2021⦎. Dostupné z: Video – další tipy na skládání

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra