Přemýšlecí a sdílecí program o tom, jak si vytváříme představy o svých partnerských vztazích. Co se mi na vztazích kolem mě líbí a co ne? Co ovlivňuje moje očekávání od vztahu? A co jsem pro fungující vztah ochotná /ochoten dělat já?

Výchovný cíl:  Účastník analyzuje rozdíly mezi fiktivními a reálnými partnerskými vztahy. Účastník pojmenuje, jak nás mohou ovlivňovat filmy či knihy v očekáváních, která máme na reálné vztahy. Účastník si utříbí, co je pro něj osobně ve vztazích důležité a co chce pro vztah dělat. Účastník se pokouší vyhodnotit, která jeho očekávání ohledně vztahů jsou reálná a která ne.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

flip, tlusté pastelky/fixy, osobní sešity/deníky účastníků, různě barevná pisátka (propisky, tenké fixy), papíry A3, v místnosti by měla být příjemná, důvěrná atmosféra (lze podpořit občerstvením, hudbou na začátku, osvětlením, sezením)

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(10 minut)

brainstorming

Úvodní evokace – skupina provádí brainstorming na téma „šťastný vztah“, při tom zapisuje na velký papír. 

2

skupinová / práce ve dvojicích

(15 minut)

rozhovor

Účastníci dostanou pokyn, aby navrhli partnerský pár z nějakého známého příběhu (knihy, filmu, seriálu, divadelní hry, ...). Následně je představí ve skupině a postupným vyřazováním návrhů se vytvoří dvojice, které budou společně zkoumat jeden z navržených párů (oba by měli dvojici a jejich příběh dobře znát).

Úkolem dvojice je odpovídáním na připravené otázky popsat vztah partnerské dvojice z příběhu. Své postřehy sepisuje dvojice na papír A3 rozdělený podélně na polovinu, do levého sloupce pod sebe. Pomoci jim může několik otázek (napsané vyvěsit na viditelné místo):

  • Co je na vztahu podle vás hezké? V čem dobře funguje? Jaké jsou jeho přednosti?
  • Co na vztahu hodnotíte jako nefunkční, co je ve vztahu to, co mu neprospívá?
  • Jak jednají postavy, když spolu mají řešit nějaký konflikt?
  • Jak si postavy projevují lásku?

3

práce ve dvojicích

(15 minut)

rozhovor

V následující části si dvojice účastníků vybaví partnerský vztah/y ze svého okolí (není třeba je jmenovat). Projdou si stejné otázky, jako u předchozího úkolu a do pravého sloupce papíru zapisují postřehy k reálnému vztahu (neměli by se dívat do levého vyplněného sloupce). Následně se dvojice vrátí ke sloupci, který popisuje fiktivní vztah a pokusí se vyhodnotit, co z popisu považují za reálné v běžném životě a co se jim zdá jako klam, možný pouze v příbězích. Pokusí se pojmenovat, co z fiktivního vztahu považují za využitelné, na čem by se i v realitě dalo pracovat, čím by se reálné vztahy mohly inspirovat k lepšímu. Svá zjištění zaznamenávají do papíru jinak barevnou tužkou.

Na závěr spolupráce se pokusí formulovat, čím mohou fiktivní příběhy negativně ovlivnit naše očekávání od vztahů v našich životech a v čem se v nich můžeme pozitivně inspirovat – především ve vztahu k sobě, jak se můžeme stát ideálnějším partnerem.

4

skupinová

(10 minut)

vysvětlování

Účastníci se sejdou v celé skupině (ideálně v kolečku) a dvojice sdílí závěry ze své práce ostatním.

5

individuální

(15 minut)

samostatná práce

Každý účastník zachytí formou volného psaní své myšlenky na otázku Které věci si slibujete od svého partnerského vztahu co by ti měl vztah přinášet a jak by tě měl obohacovat (myšleno teď, v danou chvíli)…?

Po 10 minutách psaní si účastníci po sobě text přečtou a podtrhnou nebo jinak zvýrazní nejdůležitější myšlenky (slova, slovní spojení,...)

6

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Každý účastník se následně s pomocí otázek zamyslí nad tím, co by on sám chtěl pro svůj vztah dělat.

K zamyšlení by měly pomoci následující otázky:

Jaký jsem, co umím, čím mohu vztah obohatit?

O co ve vztahu budu nejvíce pečovat?

Na co se ve vztahu těším?

7

individuální

(5 minut)

samostatná práce

Na závěr se účastník pokusí formulovat 3 věci, které považuje v partnerském vztahu za nejdůležitější.

8

skupinová

(10 minut)

diskuze

Závěrečná reflexe – účastníci se sejdou ve skupině nebo dvojicích a sdílí výstupy ze 6. a 7. části. Nakonec formulují odpověď na otázky:

  • Co nového jsem se dnes dozvěděl o vztazích?
  • Co nového jsem se dnes dozvěděl o sobě?

Na flipu s brainstormingem účastníci zakroužkují nebo dopíší pojem, který se jim jeví jako nejdůležitější pro šťastný vztah.

Metodické poznámky

Metodické poznámky:

  • Vzhledem k obsahu programu zvažte složení cílové skupiny, téma může být úspěšné u dívek docela brzy, u chlapců možná později.

 

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

METODICKÉ POZNÁMKY

1

skupinová

(10 minut)

brainstorming

Zapisuje se na velký papír (flip). Vzniklý popsaný papír se pověsí v místnosti tak, aby byl během aktivity na očích.

Varianta aktivity: Skupiny účastníků (např. třetiny) mohou zakreslovat asociace pomocí obrázků a symbolů na velký papír. Po 10 minutách lze papíry zavěsit a společně se projít jako v galerii, kde mají autoři možnost komentovat své dílo a vysvětlit, proč zakreslili dané věci, nebo ostatní u jednotlivých obrazů hádají, co autoři danými obrázky mysleli (autoři se poté vyjádří, zda to tak bylo myšleno).

2

skupinová / práce ve dvojicích

(15 minut)

rozhovor

Vyřazování návrhů: každý představí svoji dvojici a položí papír se jmény na zem. Ti, kdo mají stejné návrhy, se seskupí k sobě, pokud je jich více než 2, rozdělí se do dvojic, ve kterých budou pracovat. Pokud jsou návrhy osamocené, probíhá mezi účastníky volba – pokud je zaujal jiný návrh, přesunou se k němu a jeho původní návrh je z výběru vyřazen. Takto by se postupně měly vyřadit návrhy, o které je nejmenší zájem. Pokud je o nějaký návrh naopak velký zájem, může jej zkoumat více dvojic nezávisle na sobě.

Pokud se účastníci neshodnou na dvojicích, mohou klidně pracovat samostatně. Ve dvojici je práce jednodušší, protože víc hlav víc ví a navíc dochází k obohacení úhlem pohledu od někoho jiného – každý z nás čte příběhy různě a může dění popsané či zobrazené interpretovat jiným způsobem.

Je vhodné účastníky upozornit, aby popisovali to, co je v příběhu skutečně vylíčeno, ne to, co si k příběhu sami domýšlí.

Otázky, na které účastníci odpovídají, je vhodné vyvěsit na viditelné místo:

  • Co je na vztahu podle vás hezké? V čem dobře funguje? Jaké jsou jeho přednosti?
  • Co na vztahu hodnotíte jako nefunkční, co je ve vztahu to, co mu neprospívá?
  • Jak jednají postavy, když spolu mají řešit nějaký konflikt?
  • Jak si postavy projevují lásku?

Varianta: v případě, že by účastníci nedokázali přijít na známé postavy z filmů, seriálů apod., můžeme se zaměřit na zkoumání vztahů, respektive toho, jak vztahy vypadají navenek, u slavných osob – párů. Pokud účastníci sledují média a sociální sítě, jistě přijdou na to, který slavný pár by mohli popisovat. V následných částech programu je pak třeba se tomuto přizpůsobit a lze velmi dobře navázat hovorem na to, jak se vztahy mohou prezentovat navenek, ale ve skutečnosti mohou fungovat zcela jinak nebo vůbec.

3

práce ve dvojicích

(15 minut)

rozhovor

Jiná možnost ověřování reálnosti daného projevu ve vztahu může být to, že si zkusíme představit, jak bychom se cítili my v kůži postavy – bylo by nám v tom příjemně? Zažili jsme takové jednání někdy? Známe někoho, kdo takto jedná?

Je také dobré si uvědomit, že účastníci zde mohou dojít k nějakým bolestným zjištěním, pokud např. pracují se vztahem svých rodičů, sourozenců apod. Záleží na skupině, se kterou pracujete, zda je možnost tam taková zjištění probrat a vhodně ošetřit nebo předem upozornit, aby si zvolili vhodný příklad.

Chcete-li zabránit, aby se účastníci dívali současně do levého sloupce, mohou si papír přeložit napůl a levý sloupec tak skrýt.

Pravděpodobně se během práce objeví téma sexu, který je přirozenou součástí mileneckých vztahů. Je dobré být na tuto možnost připravený v roli uvaděče programu. Pokud je téma pojato ze strany účastníků kontroverzně (přehnané nároky na výkonnost, četnost apod.), je vhodné diskuzi směřovat k reálnosti takových požadavků. Ostatní ze skupiny mohou sami plnit korigující roli, můžeme např. položit otázku „Je tu někdo, kdo má jiný pohled, zkušenost?“ Téma by nemělo zůstat ignorované a nedokončené. Hlas dospělého může být v takovémto okamžiku velmi cenný, pokud k věci přistupujeme s otevřeností, respektem, citem a současně s jasně formulovaným názorem nebo vhodně podanou zkušeností.


Po této části může dojít k přerušení aktivity a zařazení přestávky (pokud pracujete ve 45 minutových hodinách)

4

skupinová

(10 minut)

vysvětlování

Tato část funguje jako připomenutí práce v první části programu, pokud dojde k půlení programu kvůli časovým možnostem, je současně evokací k další práci.

Není třeba, aby dvojice líčily svoje rozbory vybraných vztahů, jde o to sdělit, jak fiktivní příběhy mohou negativně ovlivnit naše očekávání od vztahů v našich životech a čím se v nich můžeme pozitivně inspirovat. 

Při sdílení ve skupině může dojít k diskuzi o závěrech, přičemž skupina sama koriguje své členy. Je vhodné nechat nejdřív ke kontroverzním příspěvkům promluvit ostatní účastníky, kteří chtějí mluvit, a teprve na závěr diskuzi shrnout nebo přidat vlastní pohled.

5

individuální

(15 minut)

samostatná práce

Volné psaní – Volné psaní je právě o tom psát přesně to, co vás napadá, nechat skrz pero proudit na papír vaše myšlenky a pocity, necenzurovat se. Pokud narazíte na to, že skutečně nevíte, co napsat, tak nepřestávejte psát. Napište to, že nevíte, co napsat, pište cokoli vás napadá nebo zkrátka pište dokola poslední slovo.

6

individuální

(10 minut)

samostatná práce

Může se stát, že někdo z účastníků bude mít problém s některými odpověďmi. Důvodem může být, že má se vztahy špatné zkušenosti, neví si rady, má nízké sebevědomí apod. Zde je vhodné individuálně dopomoci.

Pokud to dovoluje čas a skupina, může to být také příležitost pro zpětnou vazbu mezi členy skupiny. Mohou společně zkusit formulovat, čeho si na každém váží, co z každé osobnosti oni vnímají jako pozitivní vlastnost pro vztah apod.

7

individuální

(5 minut)

samostatná práce

 

8

skupinová

(10 minut)

diskuze

Je vhodné tuto příležitost využít k poukázání na to, že jsme každý jiný a máme různá očekávání od vztahů, ve kterých nejsme nikdy sami, ale společně s tím druhým člověkem, který má zase svoje očekávání.

Závěrečnou diskuzi lze upravit dle skupiny. Pokud není vhodná pro společné sdílení, stačí provést jen návrat k brainstormingu. Ve skupinách, kde se účastníci dobře znají, může naopak vzniknout plodná diskuze, která obohatí všechny zúčastněné různými pohledy na stejnou věc. 

Zdroje

Wikipedie ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 31. 1. 2020⦎. Dostupné z: https://g.co/kgs/MB8n9K 

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra