Slovem se dá pohladit i ublížit. V této aktivitě si vyzkoušíme formulovat svůj názor, být citlivý/á a konkrétní. Při vyjadřování na sociálních sítích najednou zůstaneme stát tváří v tvář člověku, kterému jsme náš názor sdělili. Neschová nás zeď domova či vzdálenost. Vše pod heslem: „Co bys neřekl/a druhému do očí, nepiš na facebookovou zeď.“

Výchovný cíl:  Účastníci zformulují svůj názor na „status“ ostatních.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 24 Můj názor

Pomůcky a materiál

bílé papíry, předpřipravené šablony – příloha č. 1, psací potřeby, nůžky

Obsah programu

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

SKUPINOVÁ

„Vyjádření předmětem“

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

VYSVĚTLOVÁNÍ

Na papír se napíší jména všech účastníků – každý si následně vylosuje jedno jméno. Poté ze svého blízkého okolí přinesou předmět, který charakterizuje člověka, kterého mají napsaného na papírku. Zároveň vysvětlí ostatním, proč daný předmět vybrali.

2

INDIVIDUÁLNÍ

„Facebooková zeď“

10 minut

KREATIVNÍ

Každý si vyrobí svoji facebookovou zeď.

Na svoji zeď napíše status, který by měl být trochu provokativní, kontroverzní, aby se na něj dalo „dobře“ reagovat. Statusy mohou tematicky korespondovat s některou z předchozích aktivit, případně je může určit vedoucí. 

3

INDIVIDUÁLNÍ

„Komentování“

15 minut

KOMENTOVÁNÍ

Všichni se rozejdou po místnosti, čtou si statusy ostatních, vyjadřují pod ně své názory a komentují je.

4

SKUPINOVÁ

„Diskuze“

5 minut

DISKUZE

Na konci hodiny mohou ti, kteří budou chtít, říct, který status je zaujal, proč na něj reagovali atd.

Metodické poznámky

Během této aktivity je rozvíjena komunikativní kompetence:
Účastník, když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil, aby se nedotkl jejich přesvědčení, odděluje svoje vlastní pocity od toho, co se reálně stalo.
Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.

1

SKUPINOVÁ

„Vyjádření předmětem“

15 minut

DIDAKTICKÁ HRA

VYSVĚTLOVÁNÍ

Před hrou je dobré zdůraznit, aby byly o druhých říkány jen pozitivní věci. Vyvarujeme se tím podávání negativní zpětné vazby na jiné osoby.

Druhý možný způsob:

Vedoucí požádá hráče, zda by si každý z nich rozmyslel a vzal jednu věc, která ho charakterizuje. Následně každý nahlas řekne, proč si vybral tu danou věc a čím ho charakterizuje.

2

INDIVIDUÁLNÍ

„Facebooková zeď“

10 minut

KREATIVNÍ

Lze využít předem připravené šablony, do kterých si účastníci doplní své údaje, viz příloha č. 1

.

Vytvořené facebookové zdi rozmístí kamkoliv do prostoru, tak, aby k nim měli ostatní snadný a bezpečný přístup.

3

INDIVIDUÁLNÍ

„Komentování“

15 minut

KOMENTOVÁNÍ

Je dobré upozornit na vhodnost vyjadřování. Co bys neřekl druhému do očí, nepiš na facebookovou zeď.

4

SKUPINOVÁ

„Diskuze“

5 minut

DISKUZE

V případě, že se u někoho objeví negativní příspěvek, je dobré upozornit i na jiné pozitivní příspěvky u tohoto člověka.

Zdroje

 

lilka razitko

 

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

 

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.