Slovem se dá pohladit i ublížit. V této aktivitě si vyzkoušíme formulovat svůj názor, být citlivý/á a konkrétní. Při vyjadřování na sociálních sítích najednou zůstaneme stát tváří v tvář člověku, kterému jsme náš názor sdělili. Neschová nás zeď domova či vzdálenost. Vše pod heslem: „Co bys neřekl/a druhému do očí, nepiš na facebookovou zeď.“
1. stupeň skautské stezky Země a vody - úkol č. 24 Můj názor
bílé papíry, předpřipravené šablony – příloha č. 1, psací potřeby, nůžky
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
SKUPINOVÁ „Vyjádření předmětem“ 15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA VYSVĚTLOVÁNÍ |
Na papír se napíší jména všech účastníků – každý si následně vylosuje jedno jméno. Poté ze svého blízkého okolí přinesou předmět, který charakterizuje člověka, kterého mají napsaného na papírku. Zároveň vysvětlí ostatním, proč daný předmět vybrali. |
2 |
INDIVIDUÁLNÍ „Facebooková zeď“ 10 minut |
KREATIVNÍ |
Každý si vyrobí svoji facebookovou zeď. Na svoji zeď napíše status, který by měl být trochu provokativní, kontroverzní, aby se na něj dalo „dobře“ reagovat. Statusy mohou tematicky korespondovat s některou z předchozích aktivit, případně je může určit vedoucí. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ „Komentování“ 15 minut |
KOMENTOVÁNÍ |
Všichni se rozejdou po místnosti, čtou si statusy ostatních, vyjadřují pod ně své názory a komentují je. |
4 |
SKUPINOVÁ „Diskuze“ 5 minut |
DISKUZE |
Na konci hodiny mohou ti, kteří budou chtít, říct, který status je zaujal, proč na něj reagovali atd. |
Během této aktivity je rozvíjena komunikativní kompetence:
Účastník, když sděluje druhým své názory a pocity, jedná tak, aby je neurazil, aby se nedotkl jejich přesvědčení, odděluje svoje vlastní pocity od toho, co se reálně stalo.
Zaujme nesouhlasné nebo kritické stanovisko konstruktivním způsobem, svůj názor zdůvodní.
1 |
SKUPINOVÁ „Vyjádření předmětem“ 15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA VYSVĚTLOVÁNÍ |
Před hrou je dobré zdůraznit, aby byly o druhých říkány jen pozitivní věci. Vyvarujeme se tím podávání negativní zpětné vazby na jiné osoby. Druhý možný způsob: Vedoucí požádá hráče, zda by si každý z nich rozmyslel a vzal jednu věc, která ho charakterizuje. Následně každý nahlas řekne, proč si vybral tu danou věc a čím ho charakterizuje. |
2 |
INDIVIDUÁLNÍ „Facebooková zeď“ 10 minut |
KREATIVNÍ |
Lze využít předem připravené šablony, do kterých si účastníci doplní své údaje, viz příloha č. 1
Vytvořené facebookové zdi rozmístí kamkoliv do prostoru, tak, aby k nim měli ostatní snadný a bezpečný přístup. |
3 |
INDIVIDUÁLNÍ „Komentování“ 15 minut |
KOMENTOVÁNÍ |
Je dobré upozornit na vhodnost vyjadřování. Co bys neřekl druhému do očí, nepiš na facebookovou zeď. |
4 |
SKUPINOVÁ „Diskuze“ 5 minut |
DISKUZE |
V případě, že se u někoho objeví negativní příspěvek, je dobré upozornit i na jiné pozitivní příspěvky u tohoto člověka. |
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.