Jaké je moje životní nastavení? Vnímám půlku sklenice vody jako poloprázdnou nebo poloplnou? Pár praktických rad o tom, „jak být v pohodě“, pro každého z nás.

Výchovný cíl:  Účastníci si pojmenují, co jim v životě dělá radost. Účastníci společně diskutují, co znamená psychická pohoda a jak jí lze u každého dosáhnout.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

  • notebook a dataprojektor
  • lístky s čísly / dle počtu účastníků ve skupinách a zvolené vzdálenosti jednotlivých met: celkový součet čísel na lístcích ve skupině by měl být o čtvrtinu vyšší než vzdálenost cílové mety (v krocích)
  • podložky
  • VIDEO

Obsah programu

ČÁST PROGRAMU

FORMA

METODA

část OBSAHOVÁ

1

týmová

(25 minut)

didaktické hry

Vedoucí zahájí aktivitu scénkou:

„Vítám Vás na na psychologickém sympoziu. Dnes jsou na programu tři témata:
1) vliv nálady / psychického rozpoložení na činnost člověka – na dosažení cíle, splnění úkolu,
2) vliv různých činností na psychiku / náladu člověka,
3) vliv smíchu na psychiku / náladu člověka.

Vaším úkolem je tyto oblasti prozkoumat formou jednotlivých zážitkových aktivit (viz níže části programu 1) 2) 3)) a vždy po každé aktivitě budete mít možnost rozebrat, co jste prožili a co si o tom myslíte. 

V závěru se od Vás očekává největší nasazení, kdy v bodech představíte „zprávu“ z výsledku tohoto sympozia. Vaše bádání bude základ pro osvětovou brožurku. Takže si dejte záležet.“ 

1) Boží řetěz
Motivace: „Věřím, že fantazie je silnější než vědění. Že mýty mají větší moc než historie. Že sny jsou mocnější než skutečnost. Že naděje vždy zvítězí nad zkušeností. Že smích je jediným lékem na zármutek…“ (srov. Robert Fulghum)

Rozdělíme účastníky na skupiny (aby byli ve skupině minimálně 3 členové). V prostoru vytyčíme startovní a cílovou metu. (Vzdálenost met je proměnná a je nutné ji určit individuálně na základě zhodnocení velikosti skupin. Určením vzdálenosti můžeme též zvýšit/snížit náročnost.)

Každé skupině přidělíme lístky s čísly. Celkový součet čísel pro skupinu by měl být asi o čtvrtinu vyšší než vzdálenost cílové mety (v krocích).

Cílem každé skupiny je, aby se alespoň jeden její hráč dostal ze startu do cíle. Počet kroků každého hráče však nesmí překročit číslo na jeho kartičce. Tým tedy musí vymyslet strategii s dopomocí (vzít ostatní na záda aj.) Způsob přepravy ponecháme jejich fantazii.

Po aktivitě necháme účastníky najít si v prostoru své místo, pokládáme otázky:

Jak jste se cítili, když jste se dozvěděli zadání úkolu?

Kdo z vás se těšil?

Kdo věřil, že toho dosáhnete?

Vy, kteří jste se teď hlásili, byli jste při hře aktivnější?
Komu z vás tento úkol přišel jako hloupost?

A komu se zdál nesplnitelný?

Jak jste se vy, kteří jste se teď hlásili, při hře snažili dosáhnout cíle?


Jaký vliv má nálada / rozpoložení člověka na dosažení cíle / splnění úkolu?

2

práce ve dvojicích

(20 minut)

rozhovor

2) Zamyšlení ve dvojicích
Do prostoru vedoucí rozmístí cedule s nápisy:
- SPIRÁLA POHODY
(Jakou drobnost, která ostatní potěšila, jsi udělal/a v poslední době?)
- JÍDLO
(Co jsi v posledních dnech jedl/a a jak ti po tom bylo?)
- POHYB
(Jak se hýbeš? Máš nějaký oblíbený sport?)
- ČAS NA KONÍČKY
(Kolik času trávíš čím? Jak dlouho jsi u mobilních aplikací a internetu?)
- NOVÉ VĚCI
(Co ses v poslední době naučil/a nového?)
- NEJSEM SÁM/SAMA
(Koho máš kolem sebe? Když máš nějaký problém, víš, kam se obrátit?)

Účastníci se rovnoměrně rozmístí k jednotlivým cedulím a na znamení vedoucího se seskupí do dvojic, ve kterých si povídají o daném tématu. Vedoucí sleduje probíhající diskuze a dle svého uvážení dává nový signál k výměně stanovišť – tam účastníci vytvoří nové dvojice a začíná nové zamyšlení v nových dvojicích. Po vystřídání všech cedulí (stanovišť) seskupíme účastníky do kroužku, kde provedeme krátkou reflexi.

Co sis při této aktivitě uvědomil/a?
Jaký vliv mají různé činnosti na psychiku / náladu člověka?

3

individuální

(20 minut)

inscenační

3) Smích – základ pohody
Motivace: Mnoho lidí říká, že žijeme ve světě plném stresu, úzkostí, špatných zpráv, negativních emocí, depresí. Stresujeme se z toho, co bylo včera, jak probíhá dnešek, jak bude zítra. Žijeme ve spěchu, obklopeni duševními nemocemi. Pomoci může prevence. Staré moudré přísloví praví: Smích léčí. Pozitivní emoce také zvyšují psychickou odolnost a napomáhají pocitu životní spokojenosti. Snižování stresu, zvyšování výkonnosti, podpora spolupráce, osobní zdraví – pohoda – energie, rozvoj tvořivosti, emoční inteligence. Pozitivních podnětů je v našich životech „čím dál méně“, a při jejich opakování se míra radosti snižuje.

Začněme smíchem sám (sama) pro sebe. Namiřte na sebe a smějte se!

Liščí úsměv: Lišky se pohybují po prostoru a zaujímají celý prostor „lesa“, koutky úst jsou zdviženy – oči přivřené. Tím docílíme liščího úsměvu.
Hlemýždí smích: Hlemýždi se pohybují po prostoru, najednou zahlédnou šťavnatý salát. Zpomaleně se přibližují k salátu. Až k němu dorazí, tak se začnou radovat.


Želví smích: Lehneme si na záda, rukama a nohama vykonáváme pohyby jako při jízdě na kole. Do rytmu šlapání vyslovujeme ve zrychlujícím tempu slabiky: ha, ha, ho, ho, hi, hi (...).

Šťastné batole: Klekneme na zem a opřeme se o natažené ruce. Provádíme různé směšné pohyby hlavou, rameny, trupem a pánví. Pohybujeme se na všech čtyřech dopředu a dozadu. Při tom všem se šťastně usmíváme.

Bomba smíchu: Pohodlně se posadíme. Klidně dýcháme. Až pocítíme pocit, že chceme „vybuchnout“, rozevřeme ruce od těla (jako bomba, která právě vybuchuje) a snažíme se vyplnit se smíchem co nejvíce prostoru. Následně pomalu smích zaniká a ruce se stahují nazpět k tělu. „Výbuch“ můžeme opakovat vícekrát.

Následně se posadíme nebo položíme a uvědomujeme si, co se děje v těle. Účastníci mohou / nemusí své prožitky sdílet. Důležité je dát dostatek časového prostoru na vstřebání pocitů. Můžeme vyzkoušet i kontrast – fyzické projevy strachu (lze navodit např. tím, že najednou vedoucí hodně nahlas vykřikne nebo bouchne do nějakého předmětu).

Přemýšlíme o tom, co se děje i po duševní stránce. 

Jaký má smích vliv na psychiku / náladu člověka?

4

skupinová

(25 minut)

diskuzní


Vyberte ze své skupiny zástupce / zástupkyni, který/á přednese závěry ze všech tří diskuzí: 

1) vliv nálady / psychického rozpoložení na člověka při dosažení cíle / splnění úkolu,
2) vliv různých činností na psychiku / náladu člověka,
3) vliv smíchu na psychiku / náladu člověka. 

Po představení závěrů, vedoucí pustí video „Jak být v pohodě“.

VIDEO
Účastníci porovnají, zda se jejich závěry shodují s těmi ve videu.

Následně je možné vyzvat účastníky k navazující aktivitě „Chvilky radosti“ – aby si po deset dní každý večer psali tři věci, ze kterých měli toho dne radost.

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

část METODICKÁ

1

týmová

(25 minut)

didaktické hry

Aktivita „Boží řetěz“ má být symbolickým příkladem života. Každý z nás má své „určené“ místo ve společnosti. K tomu, aby se jeden ze členů týmu dostal k cíli, potřebuje dopomoc ostatních, kteří nejsou o nic méně důležití než ten, který se do cíle dostal. Bez nich by to totiž nedokázal.

Cílem této části je pak rozvinout zamyšlení nad předloženými tématy optimistického přístupu k řešení problémů.

2

práce ve dvojicích

(20 minut)

rozhovor

 

3

individuální

(20 minut)

inscenační

Bezpečné prostředí.
Před aktivitou poučte účastníky o tom, že co se stane v této části aktivity, si nechají sami pro sebe. Každý se zaměřuje především sám na sebe a nehodnotí projevy ostatních.
Též je důležité dbát na přípravu místnosti. Ideální pro aktivitu je vyhřátá místnost nejlépe s kobercem nebo vlastními podložkami. 

Fyzické projevy smíchu: Na fyziologické rovině je jeho přínos prokázaný řadou výzkumů. Smích dokáže odbourávat stres a snižuje hladinu kortizolu, hormonu, který produkují nadledvinky v zátěžových situacích. Díky smíchu se do těla vyplavují endorfiny, serotonin, oxytocin a také protein BDNF, který je přirozeně produkován v mozku a jehož nedostatek je spojován s Alzheimerovou chorobou, schizofrenií a dalšími nemocemi souvisejícími s jeho fungováním. Kromě toho smích podporuje okysličení organismu a zlepšuje imunitu prostřednictvím stimulace lymfocytů. Pomáhá také při překonávání bolesti.

4

skupinová

(25 minut)

diskuzní


Pokud není možné video pustit, protože se program odehrává např. v přírodě, nevadí to. Program funguje i bez části s videem. V tomto případě by nedošlo k porovnání závěrů z videa. Aktivita by končila shrnutím závěrů z průběžných diskusí a zadáním domácího úkolu „Chvilky radosti“.

Na závěr může vedoucí udělat pomyslné shrnutí/nadstavbu:

Skauti mají v zákoně, že jsou veselé mysli = neztrácí naději.

Toto je obecně platné pravidlo pro všechny účastníky.

Naději vnímáme jako pomyslně větší hodnotu než jen „brát věci s humorem“, protože člověk může být nějakou krátkou dobu kritický, tedy vnímat věci „smutně“Důležité je se v tom neutápět a najít si činnosti, které danému člověku pomáhají udržet dobré psychické zdraví.

K následnému úkolu „Chvilky radosti“ se lze po 10 dnech vrátit a vyvolat krátkou diskuzi o tom, kdo zaznamenával 3 věci, ze kterých měl radost, a v čem mu toto zaznamenávání pomohlo.

Zdroje

Hranostaj. Sbírka nejen skautských her ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.hranostaj.cz/hra4272
drnespor ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/user/drnespor

Skauti radí – Jak být v pohodě ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=ENg6Iuhtclo

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra