Jaké je moje životní nastavení? Vnímám půlku sklenice vody jako poloprázdnou nebo poloplnou? Pár praktických rad o tom, „jak být v pohodě“, pro každého z nás.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
část OBSAHOVÁ |
1 |
týmová (25 minut) |
didaktické hry |
Vedoucí zahájí aktivitu scénkou: „Vítám Vás na na psychologickém sympoziu. Dnes jsou na programu tři témata: V závěru se od Vás očekává největší nasazení, kdy v bodech představíte „zprávu“ z výsledku tohoto sympozia. Vaše bádání bude základ pro osvětovou brožurku. Takže si dejte záležet.“ 1) Boží řetěz Cílem každé skupiny je, aby se alespoň jeden její hráč dostal ze startu do cíle. Počet kroků každého hráče však nesmí překročit číslo na jeho kartičce. Tým tedy musí vymyslet strategii s dopomocí (vzít ostatní na záda aj.) Způsob přepravy ponecháme jejich fantazii. Jak jste se cítili, když jste se dozvěděli zadání úkolu? Kdo z vás se těšil? Kdo věřil, že toho dosáhnete? Vy, kteří jste se teď hlásili, byli jste při hře aktivnější? A komu se zdál nesplnitelný? Jak jste se vy, kteří jste se teď hlásili, při hře snažili dosáhnout cíle?
|
2 |
práce ve dvojicích (20 minut) |
rozhovor |
2) Zamyšlení ve dvojicích |
3 |
individuální (20 minut) |
inscenační |
3) Smích – základ pohody
Šťastné batole: Klekneme na zem a opřeme se o natažené ruce. Provádíme různé směšné pohyby hlavou, rameny, trupem a pánví. Pohybujeme se na všech čtyřech dopředu a dozadu. Při tom všem se šťastně usmíváme. Jaký má smích vliv na psychiku / náladu člověka? |
4 |
skupinová (25 minut) |
diskuzní |
Vyberte ze své skupiny zástupce / zástupkyni, který/á přednese závěry ze všech tří diskuzí: 1) vliv nálady / psychického rozpoložení na člověka při dosažení cíle / splnění úkolu, Po představení závěrů, vedoucí pustí video „Jak být v pohodě“. VIDEO Následně je možné vyzvat účastníky k navazující aktivitě „Chvilky radosti“ – aby si po deset dní každý večer psali tři věci, ze kterých měli toho dne radost. |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
část METODICKÁ |
1 |
týmová (25 minut) |
didaktické hry |
Aktivita „Boží řetěz“ má být symbolickým příkladem života. Každý z nás má své „určené“ místo ve společnosti. K tomu, aby se jeden ze členů týmu dostal k cíli, potřebuje dopomoc ostatních, kteří nejsou o nic méně důležití než ten, který se do cíle dostal. Bez nich by to totiž nedokázal. |
2 |
práce ve dvojicích (20 minut) |
rozhovor |
|
3 |
individuální (20 minut) |
inscenační |
Bezpečné prostředí. Fyzické projevy smíchu: Na fyziologické rovině je jeho přínos prokázaný řadou výzkumů. Smích dokáže odbourávat stres a snižuje hladinu kortizolu, hormonu, který produkují nadledvinky v zátěžových situacích. Díky smíchu se do těla vyplavují endorfiny, serotonin, oxytocin a také protein BDNF, který je přirozeně produkován v mozku a jehož nedostatek je spojován s Alzheimerovou chorobou, schizofrenií a dalšími nemocemi souvisejícími s jeho fungováním. Kromě toho smích podporuje okysličení organismu a zlepšuje imunitu prostřednictvím stimulace lymfocytů. Pomáhá také při překonávání bolesti. |
4 |
skupinová (25 minut) |
diskuzní |
Pokud není možné video pustit, protože se program odehrává např. v přírodě, nevadí to. Program funguje i bez části s videem. V tomto případě by nedošlo k porovnání závěrů z videa. Aktivita by končila shrnutím závěrů z průběžných diskusí a zadáním domácího úkolu „Chvilky radosti“. Na závěr může vedoucí udělat pomyslné shrnutí/nadstavbu: Skauti mají v zákoně, že jsou veselé mysli = neztrácí naději. Toto je obecně platné pravidlo pro všechny účastníky. Naději vnímáme jako pomyslně větší hodnotu než jen „brát věci s humorem“, protože člověk může být nějakou krátkou dobu kritický, tedy vnímat věci „smutně“Důležité je se v tom neutápět a najít si činnosti, které danému člověku pomáhají udržet dobré psychické zdraví. |
Hranostaj. Sbírka nejen skautských her ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.hranostaj.cz/hra4272
drnespor ⦍online⦎. Youtube ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/user/drnespor
Skauti radí – Jak být v pohodě ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=ENg6Iuhtclo
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.