Ve 21. století jsme zavaleni různými informacemi, které se šíří velmi rychle – po internetu, sociálních sítích, e-mailech, v časopisech, novinách. Ne všechny informace jsou pravdivé, můžou být zkreslené nebo uvedená pouze částečná pravda, což může mít v konečném důsledku vliv na šíření lží, vést ke špatnému rozhodování při volbách, dezinformaci o světových krizích apod. Aktivita poukáže na tuto problematiku se závěrem "Více prověřuj, méně důvěřuj."
2. stupeň skautské stezky Vzduchu a ohně - úkol č. 39 Ovlivňování ve světě
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „obrázky“ 15 minut |
BRAINSTORMING |
Účastníci dostanou část obrázku z přílohy č. 1 – obrázek č. 1 Jejich úkolem je daný obrázek popsat – nejen co vidí, ale také emoce a to, jak na ně obrázek celkově působí.
Následně dostanou další část obrázku – obrázek č. 2, který stejně jako předchozí popíšou. |
2 |
SKUPINOVÁ „diskuse nad obrázky“ 20 minut |
DISKUSE |
Nyní vedoucí předloží celý obrázek (složený z předložených částí). Obrázek se dal ukázat v negativním/pozitivním světě. Vedoucí vede následnou diskuzi. Pokládá účastníkům otázky: Kde se s takovým jevem můžeme setkat? Kdo ovlivňuje to, jaký obraz se veřejnosti podá? Zároveň vedoucí s účastníky diskutuje o rozdílech mezi jednotlivými typy médií:
Vedoucí může dále s účastníky diskutovat, zda si oni sami někdy všimli rozdílu v informování o téže události mezi veřejnoprávním a soukromým médiem. |
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „reportáže“ 15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Následně se účastníci rozdělí do skupin, ve kterých budou mít za úkol zahrát si na reportéry, přičemž každá skupina bude z jiné televizní stanice a pro jiný pořad. Vedoucí zadá jedno konkrétní téma či událost a jednotlivým skupinám přidělí (nebo si je sami vylosují) typ stanice a pořadu, pro nějž mají připravit krátký reportážní vstup o daném tématu či události. Skupinky navzájem nevědí, kdo má jaké zadání. Možné televizní stanice:
Typ pořadu:
Možné kombinace zadání pro skupiny tedy jsou např. veřejnoprávní-zpravodajství, veřejnoprávní-publicistika, soukromé-zpravodajství atd. |
4 |
SKUPINOVÁ „scénky“ 40 minut |
VÝUKA DRAMATEM |
Každá skupina předvede zpracování tématu, ostatní navrhují, do jakého typu média a pořadu by zpracování zařadili, a reflektují své zážitky a zjištění. V reflexi účastníci diskutují:
|
Během této aktivity dochází k rozvíjení občanské kompetence:
Aktivně využívá různé zdroje informací, vyhodnotí a obhájí, který z použitých zdrojů je pro danou situaci (problém) nejefektivnější - Získané informace chápe včetně souvislostí a vysvětlí je.
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „obrázky“ 15 minut |
BRAINSTORMING |
Obrázek nemusí být vytištěný, může se promítnout na obrazovku. Popisovat obrázek může každý sám písemně, případně ve dvojicích/skupině, nebo formou brainstormingu, kdy bude obrázek popisovat celá skupina dohromady. |
2 |
SKUPINOVÁ „diskuse nad obrázky“ 20 minut |
DISKUSE |
Můžou být ukázány i další obrázky č. 3, 4 + další. Závěr z diskuse “kde se s takovým jevem můžeme setkat”. Účastníci by měli dojít k tomu, že se s tímto jevem setkáváme v médiích, na internetu, ..., a že tím vlastně dochází k manipulaci s veřejností – je jí předkládán takový obraz, jaký dané médium chce. Závěr z diskuse “kdo ovlivňuje jaký obraz se veřejnosti podá”. Účastníci by měli dojít k tomu, že vliv má především to, o jaký typ média se jedná, kdo provoz média financuje, jaké jsou jeho zájmy a na koho dané médium cílí. Rozdíly mezi jednotlivými typy médií:
|
3 |
PRÁCE VE SKUPINÁCH „reportáže“ 15 minut |
DIDAKTICKÁ HRA |
Vedoucí se může při přípravě tématu či události pro účastníky, inspirovat články v novinách, internetových denících, ve vysílání televizních a rozhlasových stanic. Kombinace televizní stanice a typu pořadu může mít vedoucí napsané na lístcích, které si skupiny vylosují tak, aby ostatní nevěděli, jaké zadání mají. Nebo může vedoucí dané kombinace skupinám přidělit. Každá skupina se má pokusit co nejvíce přiblížit, jakou formu (styl vystupování, volba slov a informační obsah reportážního vstupu) by asi daná televizní stanice volila. Reportážním vstupem se rozumí tzv. zpravodajský vstup do vysílání v přímém přenosu, kdy reportér hovoří do studia o dané události z terénu (místa dění). Reportér si do vstupu může přizvat hosta na rozhovor, vstup může doplnit i předem natočenými záběry (reportér je uvozuje např. slovy “A nyní se podívejte, jak to na místě vypadalo při našem příjezdu.” - “Jak to na místě vypadalo, se můžete podívat sami na záběrech, které jsme pořídili při příjezdu.”). Pozn. Natočené záběry v reportážním vstupu mohou účastníci ztvárnit formou krátkých scének, do nichž se zapojí i ostatní členové dané skupiny . |
4 |
SKUPINOVÁ „scénky“ 40 minut |
VÝUKA DRAMATEM |
Po každém předvedeném reportážním vstupu nejprve ostatní odhadují typ televize a pořadu, až poté daná skupina prozradí, jaké měla zadání. Na jednotlivých reportážích si účastníci mohou uvědomit, jak různě lze informovat o stejné události. Reflexe by měla vést k tomu, že je dobré si ověřovat informace z více na sobě nezávislých zdrojů (pozor na odlišná média se stejným vlastníkem), kriticky přemýšlet nad informacemi z médií, zjišťovat si a mít na paměti, o jaký typ pořadu a média se jedná, kdo je jeho vlastníkem, kdo ho financuje a jaké zájmy provozováním tohoto média může mít. Pokud se chcete tématu více věnovat a vrátit se k němu i v budoucnosti je možné využít další rozšiřující materiály. Manipulátoři – na faktech záleží [online]. Manipulátoři [cit. 22. 1. 2019]. Dostupné z: https://manipulatori.cz/obama-at-se-lide-vzdaji-svych-prav-ve-prospech-statu/ Úhel pohledu [online]. E-bezpečí.cz [cit. 22. 1. 2019]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/trocha-teorie/manipulace-s-fotografiemi-uhel-pohledu |
Zdroj: Watson [online]. Watson [cit. 22. 1. 2019]. Dostupné z: https://www.watson.ch/u/zoom?url=%2Fimgdb%2Fc48c%2FQx%2CC%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2C0%2F7358001863513945&source=&caption=
Úhel pohledu [online]. E-bezpečí.cz [cit. 22. 1. 2019]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/trocha-teorie/manipulace-s-fotografiemi-uhel-pohledu
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.