Už se ti někdy stalo, že ses ztratil/a ve městě, ve kterém žiješ? A nebo jsi hledal/a něco ve svém okolí na mapě a příliš ti to nešlo? Po tomto programu už takové potíže mít nebudeš. Na tento program volně navazuje Orientace na mapě II.
připravené zvětšené mapové značky (příloha č. 1), mapa, buzola, případně mobilní telefon s mapou
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
OBSAH |
1 |
frontální |
instruktáž |
Vedoucí zahájí aktivitu např. takto: „Kamarádky Hloubalka a Věruška na výletě zabloudily a nevědí, kudy mají dál pokračovat. Pomoz jim najít mapu a cestu z hlubokého lesa.“ (Pro chlapecké účastníky zvolit postavy z knihy džunglí.) Účastníci se rozdělí do skupin po 5. Každá skupina dostane tabulku s názvy mapových značek (příloha č. 1).
|
2 |
skupinová (15 min) |
dovednostně-praktická |
Po vyluštění slova, což jsou písmena napsaná pod mapovými symboly, najdou účastníci v místnosti (pokud zvolíte jiné místo je potřeba upravit písmena v příloze č. 1) mapu svého města a blízkého okolí. U mapy určí sever (mapu srovnáme tak, abychom v ní slova mohli číst jako v knížce), takto určují světové strany (nahoře sever, u mně dole jih, vlevo západ a vpravo východ) a najdou město, ze kterého pochází. V případě podrobnější mapy mohou nalézt ulici, ve které bydlí. |
3 |
skupinová (15 min) |
dovednostně-praktická |
Na závěr programu účastníci navrhnou jednoduchý smyšlený plánek (dle fantazie každého účastníka), ve kterém použijí nově naučené mapové symboly. V první fázi účastníci kreslí reálné stavby a místa – tedy hrad, pramen, kostel (mohou si vybrat, není potřeba kreslit všechny dříve uvedené symboly. V druhé fázi kresby reálií překryjí kartičkou mapové značky (možno použít vytištěné symboly z 1. aktivity, či symboly překreslit. Mohou se mezi sebou zkoušet, co je pod danou mapovou značkou. |
4 |
skupinová (5 min) |
diskuzní |
Po programu se vedoucí účastníků zeptá, co se naučili nového. Účastníci zkusí vysvětlit, k čemu jim je znalost mapových značek a orientace mapy (např. když se ztratí, aby mohli pomoci cizincům….). |
ČÁST PROGRAMU |
FORMA |
METODA |
METODICKÉ POZNÁMKY |
1 |
frontální |
instruktáž |
Příprava před touto první částí programu: Připravte si rozstříhané mapové symboly (oboustranný tisk), tabulku s popisky mapových symbolů a mapu okolí pro každou skupinku. Rozstříhané mapové symboly schovejte po okolí (v bezpečném prostředí). Po správném přiřazení (seřazení) mapových značek najdou účastníci s písmen pod mapovými značkami vzkaz, kde mají najít mapu. V přiložené variantě nápověda vede do místnosti. Pokud by byl problém s některými mapovými značkami, je možné přiložit mapovou legendu k nápovědě. Před použitím legendy je třeba vysvětlit, jak funguje, případně uvést několik zkušebních symbolů k učení názvu a naopak. |
2 |
skupinová |
dovednostně-praktická |
Pokud účastníci zvládnou práci s papírovou mapou, můžete jim ukázat, jak funguje mapa na chytrém telefonu (mapy.cz). |
3 |
skupinová |
dovednostně-praktická |
Po dokreslení si účastníci navzájem dávají hádanky, zda pod konkrétní mapovou značkou naleznou správný obrázek. |
4 |
skupinová |
diskuzní |
Vedoucí může pokládat doplňující otázky: Podle čeho dokážeme ještě v přírodě určit směr? Podle čeho se orientovali mořeplavci? |
ROHLÍK, Jiří, ed. Krkonoše: turistická mapa 1:50 000 : digitální kartografie-GPS. 3. vyd. Praha: Trasa, 2002. Soubor turistických map 1: 50 000. ISBN 80-85999-95-1.
ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT
ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz
Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.