Jak se zachovám, když se opravdu ztratím? Umím říct a popsat, kde se právě nacházím? Zjistím podle popisu, kde se asi nachází někdo jiný? A k čemu je mi vlastně dobré umět zorientovat mapu a zorientovat se na mapě? Pojďme společně s Blondýnem zjistit, jak pracovat s mapou.

Výchovný cíl:  Účastníci diskutují nad tím, co dělat, když se ztratí. Účastníci pracují s online i papírovou mapou.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk 6.-7. ročník ZŠ

Pomůcky a materiál

dataprojektor, bílá stěna (plátno/prostěradlo) pro promítání, mobilní telefony (alespoň jeden do skupiny), přístup k internetu (případně stažené video „Jak zjistím, kde jsem“ a na mobilních telefonech předinstalovaná aplikace MAPY.cz), papírové mapy (stejné) nebo vytištěný barevný tisk univerzální mapy pro každý tým – příloha č. 3, vytištěné pracovní listy, buzola do skupiny, šátek

Obsah programu

ČÁST PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(20 minut)

inscenační / brainstorming / diskuzní

Vedoucí uvede účastníky do tématu krátkou scénkou, v níž bude vystupovat jako úplně ztracený. Různě motá s mapou, telefonem. Propadá panice. Následně se obrátí k účastníkům s otázkou, zda oni ví, kde jsou?

Účastníky rozdělíme na skupiny po 3–4 členech a přidělíme jim flipchartové bloky a popisovače.

Rady ztraceným.

Skupinky se v určeném čase snaží vymyslet a zaznamenat seznam pěti pokynů „co dělat“, když se ztratím / zabloudím. Poté spojíme dohromady vždy dvě skupiny s podmínkou, ať nyní z těch (které mají dohromady) deseti rad vyberou pouze pět nejdůležitějších.

Každá skupina pak svých pět rad představí ostatním. Pustíme video „Jak zjistím, kde jsem“ do času 1:00.

Následuje krátká diskuze s porovnáním rad, které jsou představeny ve videu, a rad, které mají sepsány účastníci. Diskuzi řídíme.

2

týmová

(20 minut)

didaktické hry

Challenge MAPY.cz

Účastníci zhlédnou video do času 1:45 a zkusí splnit zadaný úkol ve videu, tj. lokalizovat současnou pozici pomoci zapnutí GPS na mobilním telefonu.

Po splnění úkolu skupiny (ve stejném složení jako v předchozí části) soutěží v dalších výzvách s aplikací (challenge).

– Určete s aplikací světové strany.

– Jak daleko je od nás: Praha, Brno, Olomouc (...)?

– Jak dlouho půjdete pěšky z Pusteven na Radhošť? (1.22 hod. – 3,9 km)

– Kolik metrů vystoupáte při pěší túře na Sněžku, když vyrazíte od Pomezních Bud? (610 m)

– Změní se nějak čas trasy, když půjdete po hřebenovce (modré), přes vrcholy Čelo a Tabule? (3.53 hod. – 8,4 km, původní trasa Pomezní Boudy – Sněžka 3.07 hod. – 6,6 km)

Případné další „výzvy“ dle fantazie vedoucího aktivity.

Reflexe aktivity:

– Činil vám některý z úkolů potíže?
– Co konkrétně vám nešlo?
– Co vám naopak pomohlo/usnadnilo práci?

3

týmová

(40 minut)

didaktické hry

Old school lokalizace

Rozdáme mezi účastníky nakopírované nákresy prostoru – příloha č. 2 (vedoucí si musí prostor, ve kterém probíhá program, sám dopředu nakreslit nebo okopírovat např. plány budovy). Účastníci tuto aktivitu absolvují samostatně. 

V prostoru jsme před programem rozmístili značky. Každý účastník obdrží slepou mapu a hledá po okolí mapové značky, do své „slepé mapy“ zakresluje co nejpřesněji místo jejich umístění (kde je našli). Na druhou stranu slepé mapy zapisují, co daná mapová značka znamená. Když účastník neví, může se poradit s ostatními ze svého týmu.

Každý z týmů zvolí jednoho, o kterém si myslí, že umí dobře vyhledávat.

Na to navazuje zhlédnutí videa do času 2:52 a plnění Blondýnova úkolu s orientací na mapě. Zástupci týmů vyhledávají místo dle fotografie. Kdo dřív najde, vyhrál.

Na další Blondýnův úkol v čase 4:06 vyšle tým jiného vybraného účastníka. Zástupci týmů vyhledávají místo dle fotografie. Kdo dřív najde, vyhrál.

Každý tým dostane mapu + buzolu. Vedoucí si může zvolit, zda použije vlastní dostupné papírové lokální mapy (které lze získat např. v infocentru), nebo vytiskne pro každou skupinu barevně list univerzální mapy1) – viz příloha č. 3.


1 V případě, že použijeme univerzální mapu, zobrazíme účastníkům při zadání úkolu na dataprojektoru výchozí místo – příloha č. 4.


Každý tým se pokusí zorientovat mapu dle buzoly.

Každý tým se pokusí určit světové strany na mapě.

Každý tým najde, kde je na mapě legenda.
(To nelze u univerzální mapy.)
Každý tým se pokusí určit měřítko mapy (v tomto případě je úkol složitější u univerzální mapy).

Každý tým se pokusí určit místo, kde se právě teď vedoucí nachází, a vyznačit trasu jeho pochodu do mapy.
Dále vedoucí poutavě předčítá text a účastníci se snaží postupovat podle jeho pokynů v mapě tak, aby všichni v závěru ideálně došli do stejného místa – které vedoucí myslel.

Příklad textu:

Tady jsem si udělal fotku (příloha č. 4) a následně jsem šel po žluté a modré turistické trase asi půl kilometru, když jsem narazil na další rozcestník a malou osadu, vydal jsem se přes ni po silnici. V osadě byl klid, nikde ani živáčka. Po pravé straně jsem míjel křížek a za chvilku jsem došel k dalšímu křížku. Hned u něj navazovala na silnici lesní cesta, tak jsem se vydal po ní. Prohlížel jsem si krásy lesa a tu a tam jsem snědl něco lesních plodů. Na křižovatce lesních cest jsem šel doleva, až cesta dál rovně nepokračovala, uhnul jsem doprava. Rovně jsem pak přešel další dvě lesní křižovatky a jednu, kde cesta odbočovala jen vpravo. Já jsem tedy pokračoval rovně dál, až jsem narazil na další křižovatku – tam jsem odbočil ze své cesty a vydal z kopce. Dorazil jsem do údolí, po pravé straně jsem viděl rybník, právě se tam někdo koupal, ale já jsem neměl plavky, tak jsem se k němu ani nevydal. Přešel jsem údolíčko a narazil na cestu, která vedla přes malou chatovou osadu. Došel jsem až k silnici a nalevo jsem spatřil zpevněnou cestu. V tu chvíli jsem zjistil, že jsem ztratil nožík. Chvilku jsem pátral kolem, ale nakonec jsem se vrátil bez nožíku na to samé místo a po té zpevněné cestě, o které jsem vám říkal, jsem pokračoval až k páté křižovatce, na ní jsem odbočil zase na nezpevněnou cestu a šel jsem rovně. V místech, kde jsem překračoval koleje, začínala vpravo malá cestička – šel jsem po ní. Přebrodil jsem třikrát řeku a dorazil na křižovatku, na níž jsem se vydal doleva a našel soutok. Tam jsem brodil znovu a následně přelézal plot. Po lesních cestách jsem se nejkratší cestou vydal do kopce a napravo spatřil takovou divnou stavbu. Došel jsem k ní. No, a teď vůbec nevím, kde jsem.“

Reflexe: 

Jak se vám v týmu pracovalo?
Jak se vám dařilo plnit jednotlivé úkoly?
Co bylo nejtěžší a co bylo naopak jednoduché?

4

skupinová

(10 minut)

diskuzní

Závěr – Diskuzní kruh:

(zhlédnutí videa v čase 4:06–6:05)

Vyhodnocení týmů.

Diskuze:

Jak byste zjistili, kde je sever ve dne, kdybyste neměli buzolu ani mobil s GPS?

S čím se vám pracovalo lépe – s mobilem, nebo mapou?

Jaké rozdíly vnímáte mezi mapou papírovou a verzí od MAPY.cz?

Metodické poznámky

ČÁST

PROGRAMU

FORMA

METODA

OBSAH

1

skupinová

(20 minut)

inscenační / brainstorming / diskuzní

Účastníky lze dělit i na jiné počty ve skupinách.

Program lze provést i jako soutěžní.

Vedoucí může použít bodovací systém, tj. za každou použitelnou radu přiřazení 1 bodu pro skupinu. V tomto případě by se skupiny neomezovaly pouze pěti radami, ale počet rad by byl neomezený. Pracovalo by se po celou dobu v jedné skupině, např. po 4 účastnících. Vyhodnocovalo by se po uplynutí časového limitu, např. po 10 minutách.

2

týmová

(20 minut)

didaktické hry

Je nutné si překontrolovat mobilní zařízení používaná při aktivitě – zda mají správně zapnutou GPS a připojení k WiFi.

Pozn. pro skauty: splněn 1. stupeň skautské stezky, úkol č. 9 Orientace na mapě

3

týmová

(40 minut)

didaktické hry

Je potřeba vytvořit nákresy a rozmístit před začátkem programu (v prostoru, kde bude program probíhat) mapové značky.

Aktivita je čistě soutěžní, vedoucí se nezapojuje do činnosti, neradí ani nepomáhá.

4

skupinová

(10 min)

diskuzní

Jak byste zjistili, kde je sever ve dne, kdybyste neměli buzolu ani mobil s GPS?
Světové strany lze určit dle pozorování přírody:

– Letokruhy na pařezech (hustější sklad letokruhů je u severu).

– Větvoví stromů – na jižní straně jsou hustší.

– Východ a západu slunce (slunce vychází na východě a zapadá na západě).
– Lišejníky rostou na severní (severozápadní) straně osamělých stromů.
– Mraveniště má pozvolnější spád na jižní stranu (aby přijímalo více slunečních paprsků) a severní strana je sráznější.
– Katolické kostely jsou většinou stavěny tak, že oltářní část směřuje na východ a vchod na západ. 

– Včelí úly mají ponejvíce česna (výletové otvory) orientovaná na jih. 

– Sníh se při jarním tání drží déle na severních svazích.

– Vinice jsou zakládány na jižních svazích.
– Stabilizační kameny trigonometrických bodů jsou letopočtem obráceny k jihu.

– Světové strany lze určit i pomocí hodinek, stínu nebo např. zmagnetizováním jehly (při položení na vodní hladinu na listu).

Předpokládané odpovědi u otázky „Jaké rozdíly vnímáte mezi mapou papírovou a verzí od MAPY.cz“:

– výřez mapy v rámci mapy.cz lze přibližovat, a tím měnit měřítko (detaily)

– skrytá reklama u online map

– limity použitého zařízení dovolují na obrazovce zobrazit jen část mapy
– nápovědu (legendu) je v online prostředí nutné vyhledat v záložce, na mapě uvedena přímo

Zdroje

Orientační hry ⦍online⦎. Webová stránka ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: http://pf.ujep.cz/~hnizdil/FRVSOsporty/index_O_Hry_test.htm

Skauti radí – Jak zjistím, kde jsem ⦍cit. 17. 2. 2021⦎. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=2rWSgVdxiUI (autorské video Junák-český skaut, z.s.)

lilka razitko

ZPĚT NA SEZNAM AKTIVIT

ZPĚT NA WEB PROJEKTU: skautingproskoly.cz

Tato aktivita je vytvořena v rámci projektu Skauting pro školy a je právě pilotována ve skautských oddílech. Zkus ji se svým oddílem nebo se svou třídou i ty a dej nám zpětnou vazbu.

Autor

Applová Věra